vrijdag, 12 augustus 2022

TEST: Skoda Superb Combi iV 2022: Nu of nooit voor wie hem als firmawagen wil

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Skoda Superb Combi iV 2022: Nu of nooit voor wie hem als firmawagen wil © Skoda
Hij was een hele tijd niet meer verkrijgbaar, door het wereldwijde tekort aan halfgeleiders, maar onlangs nam Skoda de plug-in hybride variant van de Superb Combi dan toch terug op in de catalogus. Dat is een uitstekende zaak, maar wie interesse heeft moet op een hoger budget rekenen, doet er goed aan om snel te beslissen en moet jammer genoeg ook nog het nodige geduld oefenen.



Je kon er de voorbije weken onmogelijk naast kijken: Skoda was al voor de negentiende keer alomtegenwoordig als autopartner van de Tour de France. Onder meer de Superb reed daarbij echt in de kijker en zorgt er mogelijk voor dat wie op zoek is naar een nieuwe firmawagen toch ook eens bij de Skoda-verdeler gaat kijken. 

Snel zijn omwille van de fiscaliteit

Bestuurders van firmawagens kunnen daar een uitstekend zaakje doen op fiscaal vlak, want wanneer hij ten laatste op 31 december van dit jaar besteld wordt blijft hij genieten van een volledige fiscale aftrekbaarheid van zowel de algemene autokosten als van de energiekosten (benzine én elektriciteit). Wanneer je hem tussen 1 januari 2023 en 30 juni 2023 bestelt blijft de aftrekbaarheid van de autokosten onveranderd op het maximum, net als die van de kosten voor het opladen van de batterij, maar moet de professionele koper rekening houden met een beperking van de aftrekbaarheid van de benzinekosten tot 50 procent. Dergelijk regime is niet van toepassing voor particuliere kopers, die wel kunnen genieten van de lage BIV en verkeersbelasting van plug-ins zoals deze Superb.
21SUPERB iV COMBI 020We reden 2.800 kilometer met de nieuwste versie van de Superb Combi, die sinds de zomer van 2019 een discrete restyling onderging, met als visuele kenmerken de full LED-matrixkoplampen en LED-achterlichten en zeker ook de bredere en herwerkte Skoda-grille. Achteraan is de gefacelifte Superb Combi herkenbaar door de chroomlijst die de achterlichten met elkaar verbindt en vooral door de in de breedte over de kofferklep gedrapeerde SKODA-letters die het merklogo zijn komen vervangen.

Naast het erg zachte rijcomfort (wanneer hij uitgerust is met de adaptieve dempers) en de stilte aan boord is dé absolute troef van elke Superb (Combi) nog steeds de onovertroffen binnenruimte. Zelfs de grootste volwassenen hebben achterin nog beenruimte over en de koffer blijft ook in het geval van deze plug-in versie erg groot en praktisch, met 510 tot 1.800 liter aan inhoud. 

Zuinige kilometervreter

De plug-in hybride iV-uitvoering van de Superb werd tegelijk met de facelift verkrijgbaar en maakt gebruik van hetzelfde technologische recept als de VW Passat GTE, waarvan hij de benzine- en de elektromotor, de batterij en de versnellingsbak overneemt. De viercilinder 1.4 TSI levert 156 pk en 250 Nm en werkt samen met een elektromotor van 115 pk die 330 Nm aan koppel levert. Samen geeft dat na wat hocuspocus 218 pk en 400 Nm en een normuitstoot van amper 26 tot 29 g CO2 (WLTP). 

De elektriciteit komt uit een 13 kWh grote lithium-ionbatterij onder de achterbank die aan een wallbox van 3,6 kW in 3,5 uur opgeladen kan worden en in zo’n vijf uur aan een gewoon stopcontact. Snelladen is niet mogelijk. Skoda geeft een elektrisch rijbereik op van tot 60 kilometer (WLTP) met een volle batterij. Net als tijdens onze vorige test met het model blijkt dat te optimistisch en moet je in de praktijk rekening houden met een flinke 40 kilometer. 

Het nut van deze bijkomende test was groot omdat de lange trajecten die we met de plug-in hebben afgelegd ons ook toelieten om na te gaan hoeveel benzine deze grote break verbruikt wanneer hij volgeladen en zonder de mogelijkheid om de batterij op te laden gereden wordt. Op een traject van in totaal 2.800 kilometer inclusief twee trajecten van 1.000 kilometer en met amper 4 laadbeurten op de totale afstand lustte de Superb Combi iV gemiddeld 5,9 l/100 km aan E10-benzine. Dat is – hoe je het ook draait of keert – een uitstekende waarde voor een auto met een leeggewicht van 1.730 kg (340 kg meer dan de benzineversie) die in dit geval over de lange trajecten met vier volwassenen en een bomvolle koffer een stuk boven de 2 ton uitkwam.

Wanneer je de iV systematisch oplaadt en dus niet te lange trajecten aflegt kan dat verbruik moeiteloos dalen tot zo’n 2,5 l/100 km, zoals al bleek tijdens onze vorige test.

Zin of onzin van plug-ins

Daarmee bewijst Skoda het gelijk van al wie gelooft in het nut van plug-inhybrides. Ze bieden immers het voordeel van een extreem laag verbruik wanneer ze opgeladen worden (zoals het hoort), zonder de beperkingen van de absolute noodzaak tot opladen wanneer daar eigenlijk geen gelegenheid toe is (bijvoorbeeld bij lange ritten op vakantie). 
21SUPERB iV COMBI 024De (bedrijfswagen)bestuurder van een Superb Combi iV die het spel correct speelt en altijd oplaadt kan de brandstofkosten (en dus de TCO) aanzienlijk lager doen uitvallen dan bij een vergelijkbare Superb met louter een benzine- of dieselmotor en kan – als hij op tijd zijn bestelling plaatst – van de optimale fiscaliteit van plug-in hybrides met een uitstoot van minder dan 50 g CO2/km rekenen. Hij die dat niet doet, en louter op benzine rijdt zal – wanneer hij zijn rechtervoet onder controle kan houden zoals wij dat deden tijdens onze testperiode – niet meer (of zelfs minder) verbruiken dan met een vergelijkbare benzineversie, wat evenmin slecht nieuws is voor wie een plug-in koos. 

De vraag blijft wel of het inderdaad verantwoord was om de fiscale bevoordeling van plug-in hybrides toe te passen ongeacht het laadgedrag van de bestuurders. Dat heeft ervoor gezorgd dat misbruiken ontstonden waarbij ondernemingen plug-ins aankochten zonder in de car policy de verplichting en controlemechanismen op te nemen om ze ook op te laden. Dat misbruik zal alvast minder courant zijn voor vanaf januari volgend jaar bestelde plug-ins, maar de beperking van de fiscale aftrek van brandstofkosten voor plug-ins die tussen 1 januari en 30 juni volgend jaar worden besteld is “too little, too late”, aangezien de aantrekkelijkheid van plug-ins vanaf juli volgend jaar als sneeuw voor de zon wegdeemstert door de nieuwe regels van de Belgische overheid.

Prijsexplosie

Skoda vroeg in oktober 2020 (toen we hem voor het eerst testten) € 44.440 inclusief btw voor de Superb Combi iV en € 54.425 inclusief btw voor de door ons geteste Sportline-uitvoering. Vandaag, minder dan twee jaar later, kost het basismodel van de Combi iV (Ambition) al € 52.945 en ben je voor de Sportline maar liefst € 62.610 kwijt. Dat betekent dat de basisprijs in minder dan twee jaar met een goeie 20 procent gestegen is. Slik. 
21SUPERB iV COMBI 007Toen we in oktober 2020 de leaseprijs berekenden kwamen we uit op € 683 exclusief btw, vandaag is dat bedrag gestegen tot € 868,18. Ook de door ons berekende TCO nam (onder meer) door de gestegen aankoopprijs toe van € 666,94 naar € 811,15. Ook hier zien we dat de kost in die periode dus met 20 procent steeg…

Om te vermijden dat de kosten nog verder oplopen is het als bestuurder van een bedrijfswagen dan ook aangewezen om niet te wachten met het plaatsen van je bestelling voor een Superb iV, enerzijds om verdere prijsstijgingen te vermijden, maar vooral om te zorgen dat je nog onder het huidige, erg interessante fiscale regime voor plug-ins valt. 
21SUPERB iV COMBI 022Ook wanneer je hem (occasioneel) over heel wat kilometers niet kan opladen blijkt de Skoda Superb Combi iV een zuinige jongen te zijn. Het fiscale gunstregime loopt echter af, om te beginnen vanaf 1 januari en nadien nog verder vanaf 1 juli volgend jaar. Het is dus aangeraden om snel te zijn en je bestelling nog dit jaar te plaatsen, ook al gezien de snelle prijsstijging van de auto zelf. Hoe lang de auto na de bestelling nog op zich laat wachten is enigszins koffiedik kijken (momenteel is dat de lente van 2023), maar het fiscale kostenplaatje is bij bestelling voor die cruciale datum alvast gegarandeerd. Dat de bestuurder en zijn eventuele gezin er het nodige plezier aan zullen beleven is dat eveneens.

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

82
Aandrijving17/20
Comfort 17/20
Rijgedrag 17/20
Veiligheid 17/20
Prijs 14/20
 

Altijd laag verbruik
Comfort en uitrusting
Binnenruimte

Aanzienlijk gestegen prijs
Ergonomie infotainment

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 868,18 excl. btw 

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 811,15

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.  

SkodaSuperb Combi iV
Motor: benzine turbo + elektromotor, 4 cilinders, 1.395 cm3
Overbrenging: Automaat, 6 versnellingen, voorwielaandrijving
Maximumvermogen:160 kW / 218 pk
Maximumkoppel: 400 Nm
0-100 km/h: 7,8 seconden
Topsnelheid:225 km/h
Gemiddeld testverbruik:5,9 l/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:26 - 29 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 52.945
VAA:€ 147,86 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:100%

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy