maandag, 08 augustus 2022

TEST: Bentley Bentayga Hybrid First Edition: Voorbode van wat komt

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Bentley Bentayga Hybrid First Edition: Voorbode van wat komt © Bentley
Niemand ontsnapt aan de CO2-dwang, ook bouwers van nobele überluxeauto’s als Bentley niet. Daarom stapt ook de constructeur uit Crewe in de nabije toekomst volledig over naar elektrische auto’s. Via een tussenstap, die van de plug-inhybride. Naast de gloednieuwe Flying Spur Hybrid heeft Bentley sinds januari vorig jaar ook een vernieuwde Bentayga met semi-elektrische aandrijving. Die kon Autonieuws uittesten.

Bentayga Hybrid on sale EU UK 2De Bentayga is samen met de nóg grotere en nóg prestigieuzere Rolls-Royce Cullinan het summum van SUV-luxe. De mega-SUV uit Crewe werd in 2015 op de markt gebracht en kreeg in 2020 een flinke update, met nieuwe koetswerkelementen en als meest opvallende wijziging de elliptische achterlichten. Daarnaast pakt hij ook uit met een geüpdatet infotainmentsysteem dat echter nog steeds met een relatief klein scherm (10,9 duim) werkt maar wel helemaal bij de tijd is. Het bijzonderste is natuurlijk zijn plug-inhybride aandrijflijn. Die laat de V8 of W12 van de andere Bentayga-uitvoeringen voor wat het is en gebruikt een drie liter grote V6 TFSI met 340 pk en 450 Nm, de eerste V6 ooit in een auto van het merk.Bentayga Hybrid Dragon Red 15 Die V6 werkt samen met een elektromotor met 94 kW (128 pk) en 350 Nm en biedt zo een gecombineerd vermogen van 449 pk en 700 Nm aan koppel. Het gaat hier om dezelfde combinatie als in de Porsche Cayenne Hybrid of de Audi Q7 TFSI e. De batterij is een flinke 17,3 kWh groot. Volgens de technische gegevens van Bentley raak je met elektropower alleen 40 kilometer ver, al gaf onze testwagen met volle batterij wel een afstand van 53 kilometer aan. Toch lijkt de aangekondigde 40 kilometer best realistisch, al hangt veel af van je rijstijl. Hoe dan ook rij je de batterij altijd veel te snel leeg, een groter elektrisch rijbereik zou dus erg welkom zijn. 

Soepel eerder dan sportief

449 pk en 700 Nm, dat klinkt veelbelovend voor de prestaties, zou je denken. Maar we mogen ook niet vergeten dat deze Bentayga met zijn leeggewicht van 2.645 kg meer dan twee keer zo zwaar is als een VW Polo. De kilo’s voel je in de bochten en de prestaties lijken – hoewel absoluut gezien uitstekend, met een acceleratie vanuit stilstand naar honderd km/h in 5,5 seconden en een topsnelheid van 254 km/h – niet zo indrukwekkend als in andere auto’s met een vergelijkbaar vermogen. Wat wel indrukwekkend is, is de soepelheid waarmee de aandrijflijn van elektrisch op benzine en terug overschakelt. Het leukst is deze Hybrid dan ook wanneer je hem zuiver op koppel rijdt en met een rustige rijstijl geniet van het comfort en de weldaden van alle luxesnufjes in het interieur.
New Bentayga Hybrid 10Heeft de hybridisering ook resultaat opgeleverd voor het verbruik? Want daar is het natuurlijk om te doen als je een batterij en elektromotor aan je verbrandingsmotor koppelt. Welja, al is het resultaat niet zo straf als bij wat modalere plug-inhybrides. Na onze testafstand van 477 kilometer noteerden we een gemiddeld elektriciteitsverbruik van 7,6 kWh/100 km en 8,8 l/100 km aan benzine. Dat is best redelijk voor een 2,6 ton zware SUV maar niet van dien aard dat groene jongens je meteen gaan toejuichen als je met een plug-in van Bentley aankomt. Maar goed, dat zullen ze ook niet doen wanneer je binnen enkele jaren met een volledig elektrisch exemplaar van dat merk rijdt.

Stilste Bentley ooit

De stilte aan boord is indrukwekkend. De V6 klinkt OK maar veel minder geraffineerd dan de V8 of zeker de W12, maar het is vooral wanneer hij zuiver elektrisch rijdt (tot 135 km/h) dat de Hybrid zich (samen met de plug-in hybride Flying Spur) ontpopt tot de stilste Bentley ooit. Op die momenten besef je dat een elektrische toekomst eigenlijk perfect bij Bentley past, omdat het ongeëvenaarde comfort voor een groot deel ook voortkomt uit het (gebrek aan) lawaai. Dat de luidsprekers een tegenfrequentie afspelen voor alle achtergrondgeluid maakt het interieur nog stiller en zorgt er nog meer dan zonder die voorziening voor dat rijden met een Bentayga aanvoelt als het zich voortbewegen in een cocon, afgesloten van de grote, boze buitenwereld.

Extreem geraffineerd

Hoewel zijn aandrijflijn dezelfde is als die van de Porsche Cayenne en Audi Q7 plug-inhybrides is de Bentayga niet met die twee te vergelijken. Zo is de Porsche sportiever qua inborst en minder exclusief, terwijl dat laatste nog veel meer geldt voor de banalere Audi Q7. De Bentayga onderscheidt zich van de andere modellen met dezelfde aandrijving door zijn status en extreme raffinement, dat door geen enkele andere constructeur, met uitzondering van Rolls-Royce, geëvenaard wordt.
New Bentayga Hybrid 15Het raffinement en de klasse spatten gewoon van de Bentayga af, en al helemaal in het interieur. Daar doet de overdaad aan chroom (echt metaal, geen blinkend plastic), dik tapijt en het mooiste, soepele leder (5 standaardkleuren, 10 “extended”) in combinatie met een oneindig gamma aan lakkleuren (7 standaard, 56 “extended” en een onbeperkt aantal “bespoke”-kleuren) en houtafwerkingen (8 soorten) denken aan  het universum van vijf sterren-boetiekhotels. Daartegenover lijken viersterrenhotels (of auto’s als de Audi Q7 of zelfs de Porsche Cayenne) dan ook vrij banaal. Ook de Naim-hifi is een voorbeeld dat je doet beseffen dat wat andere merken als premium-audiosystemen verkopen in een andere klasse spelen dan wat Bentley in samenwerking met deze specialist aanbiedt. 

Wie kiest de Hybrid?

Die exclusiviteit en uitstraling heeft natuurlijk een prijs. € 201.123 inclusief btw in het geval van een standaard Bentayga Hybrid en € 243.734 voor onze First Edition-testauto. Wie dat erg veel vindt heeft overschot van gelijk, maar wie dat té veel vindt behoort niet tot de doelgroep van deze luxe-SUV, waarvan de kopers zich niet moeten afvragen hoeveel iets kost. En in die zin is het dan ook meer een soort geste of gebaar van goodwill wanneer een Bentayga-koper voor de Hybrid opteert in plaats van voor de V8 of W12.New Bentayga Hybrid 5 Hoewel hij of zij zich die andere versies ongetwijfeld evengoed kan permitteren kiest hij voor de plug-in om aan te tonen dat het terugdringen van de uitstoot ook voor hem of haar belangrijk is. Dat die uitstoot verminderd kan worden zonder toegevingen te moeten doen aan raffinement, comfort of uitstraling en met een lagere verkeersbelasting is dan mooi meegenomen.

Leren parkeren

De Bentayga is een kloeke 5,12 meter lang, 2,22 meter breed en 1,99 meter hoog. Dat je met zo’n gevaarte moeilijk uit de voeten kan in ondergrondse parkeergarages bleek tijdens onze testperiode, al is het koetswerk best overzichtelijk, helpen de camera’s rondom je bij het manoeuvreren en kan de auto zich ook zelf parkeren. De koffer van de Hybrid is door de inplanting van de batterij met 479 liter (387 liter in de vierzitsversie) een stuk kleiner dan in de V8 of W12 maar blijft praktisch bruikbaar. De brandstoftank kan 75 liter bevatten. 

Zouden wij voor de Bentayga Hybrid gaan als we het budget hadden voor een Bentley? Neen, omdat de fiscale lasten op dat prijsniveau geen rol meer spelen en de beleving aan boord van de V8 of W12 nog een stuk groter is. Maar ook die Bentayga V8 of W12 zou niet onze voorkeur wegdragen. Hoe goed ze ook zijn, het blijven loeizware SUV’s die qua rijervaring niet kunnen tippen aan wat de Flying Spur (als V8 of W12) kan bieden. Wij zouden dus voor de limo gaan en de SUV links laten liggen. 
New Bentayga Hybrid 9De Bentley Bentayga Hybrid is net als de Flying Spur Hybrid een voorbode van wat er bij het nobele merk uit Groot-Brittanië zit aan te komen. De eerste volledig elektrische auto uit Crewe is nu voorzien voor 2026 (een jaartje later dan initieel gepland) en zal – als we mogen afgaan op wat het merk met de plug-in hybride Bentayga laat zien, ongetwijfeld een echte Bentley worden. Iets om naar uit te kijken.

84
Aandrijving17/20
Comfort 18/20
Rijgedrag 17/20
Veiligheid 18/20
Prijs 14/20
 

Goed voor het geweten
Absolute stilte (elektrisch)
Materialen en afwerking

Voelbaar zwaargewicht
Te beperkt elektrisch rijbereik

 

BentleyBentayga Hybrid
Motor: 3.0 V6 turbo + elektromotor
Overbrenging: Automaat, 8 versnellingen, vierwielaandrijving
Maximumvermogen:330 kW / 449 pk (340 pk + 128 pk)
Maximumkoppel:700 Nm (450 Nm + 350 Nm)
0-100 km/h: 5,5 s
Topsnelheid:254 km/h
Gemiddeld testverbruik:8,8 l/100 km & 7,6 kWh/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:82 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 201.123 (incl First Edition Specification)
VAA:€ 2.585,87
Fiscale aftrekbaarheid:40%

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy