donderdag, 04 augustus 2022

KORT GETEST: Mercedes G 400 d: foute boel, maar sub-zero cool.

Geschreven door  Dieter Quartier
KORT GETEST: Mercedes G 400 d: foute boel, maar sub-zero cool. © Mercedes

De G-Klasse is een relikwie uit tijden waarin termen als WLTP en klimaatopwarming even obscuur waren als Brexit en Corona. Hij druist in tegen elke vorm van burgerzin, maar toch worden zijn zonden door de menigte met de mantel der liefde bedekt. Wat is het toch dat deze Geländewagen zo’n aantrekkingskracht geeft? 

17C986 117De G-Klasse bestaat al sinds 1979. Hij zag het levenslicht als een heuse terreinwagen voor militair gebruik, maar werd in de loop der decennia steeds meer verburgerlijkt, om te culmineren in decadente AMG-afgeleiden. De huidige generatie G dateert uit 2018 en bouwt voort het op het oerconcept: een hoekige kooi die wel getekend lijkt door een kleuter, een afzonderlijk ladderchassis en drie vergrendelbare differentiëlen. Wielnaafdiepe modder, rotsblokken ter grootte van babyneushoorns of hellingen zo steil als de Holmenkollen-skischans: deze terrein-Ster verorbert ze nog steeds met de vingers in de neus.
17C986 120Niet dat zijn eigenaren zijn terreinskills ooit aanspreken. Neen, zij kopen hem vooral voor de looks, voor het imago en simpelweg de idee dat niets hem kan tegenhouden. De G-Klasse is ook oerdegelijk in elkaar geschroefd en biedt tegelijk een onvermoed comfort. Dat heeft hij te danken aan de adaptieve vering en de prinsheerlijke stoelen, die niet zouden misstaan in de S-Klasse. Ook de afwerking en de gebruikte materialen zijn niet die van een terreinwagen, maar van een luxesalon. 

In het nieuw, maar niet té

Qua infotainment moet je echter niet het nec plus ultra verwachten. Het instrumentenpaneel is digitaal, maar het MBUX-systeem van de jongere MB-modellen is nog niet van de partij. Hier dus geen mega-tablet zoals in de C- of de S-Klasse, laat staan het Hyperscreen van de EQS, maar een goed afleesbare horizontale tegel bovenop het dashboard, uiteraard met Apple CarPlay & co.
17C977 002Mercedes-Benz is dus niet zo ver gegaan in de modernisering van zijn terreinicoon als LandRover met de Defender. De basis werd amper gewijzigd, met alle conceptuele beperkingen van dien. Zo zit je achterin lang niet zo ruim als je zou verwachten. Ook kun je fluiten naar een panoramadak en de links scharnierende achterklep vereist dat je voldoende ruimte achter de auto laat om hem te kunnen openen. Dat nemen de liefhebbers erbij. In ondergrondse parkings met lage plafonds is het zelfs een voordeel ten opzichte van een verticaal openende kofferklep.
17C986 011Wel is het schier onmogelijk om je broekspijpen schoon te houden. De treeplanken steken zo ver uit dat je er vroeg of laat met je onderste ledematen tegen wrijft tijdens het in- of uitstappen. Maar wat zijn die kleine portieren met hun dikke klinken en ongemaskeerde scharnieren cool. Je moet er serieus aan trekken om ze in het slot te doen vallen. De klank van de sluitende deur is een streling voor het oor. It’s the sound of a seventies Merc. Heerlijk. Wie maalt er nu om een vuile broek… 

Dikke motor voor een kloeke knaap

330 pk en 700 Nm: steek dat in een E-Klasse en het is een raket. Het zware, vierkante lijf van de G stamt echter uit een tijdperk waarin meer gewoon meer was en aerodynamica het privilege van vliegtuigen en extreme sportwagens. Het leeggewicht van bijna 2,4 ton en de stroomlijn van een zeecontainer zetten een serieuze domper op de prestaties, zou je vermoeden. 

Maar dat is buiten de gewillige inborst van de drieliter-zescilinder en de vlotheid van de negentrapsautomaat van het huis gerekend. Het voelt niet zo aan, maar de G 400 d zit na 6,4 seconden aan 100 km/h. Na enig aandringen haal je op de Duitse autobahn 210 km/h. Alleen is dat een behoorlijk onaangename ervaring. De windgeluiden zijn niet te harden en je voelt de turbulentie op de zijruiten inbeuken. Dat fenomeen treedt overigens al vrij snel op, ook al houd je je aan de Belgische snelheidslimiet op de snelweg.

Dan maar het volume van de audio luider zetten. Die is van Burmester-makelij, uiteraard. 640 watt, digitale klankverwerking, 15 luidsprekers: daarmee leg je het windgeruis zo het zwijgen op.

Gegarandeerd goede investering

Had Mercedes een stapje verder moeten gaan en toch enige ronding voorzien in de vormen van de auto? Had de geluiddemping wat beter gekund, de veiligheidsuitrusting wat moderner en het gewicht wat lager? Ongetwijfeld. Maar de gefortuneerde cliënteel maalt er duidelijk niet om, net zomin als om het verbruik – reken op minstens 13 l/100 km – en om de exorbitante prijzen. Om nog maar te zwijgen van de ridicule fiscaliteit die gepaard gaat met een CO2-uitstoot van 283 g/km. 

17C986 118Maar… De G wordt in zijn huidige vorm nog een jaar of twee gebouwd en de productie is helemaal uitverkocht. Dat is uitstekend nieuws voor het kostenplaatje: de restwaarde van het model is even absurd hoog als de BIV en verkeersbelasting die je erop betaalt. Zo zou de G-Klasse op het einde van de rit wel eens een heel goedkope auto kunnen zijn om mee te rijden… En die rit belooft meerdere decennia en eigenaren te overspannen.
17C1002 05De G 400 d lijkt een dikke middelvinger uit te steken naar het milieu. Hij is belachelijk duur voor zo’n ouwe kar en verdient bezwaarlijk nog een plaats in het jaar 2022. “Ze zouden hem moeten verbieden!”, hoor ik sommigen al roepen. Maar de critici kunnen op beide oren slapen. Er komen nog maar een handvol exemplaren onze richting uit en degene die er zijn, zullen véél langer meegaan dan de moderne, deels of geheel elektrische auto’s die vandaag van de band rollen. Duurzaamheid ten top, zou ik zeggen.

74
Aandrijving17/20
Comfort 15/20
Rijgedrag 15/20
Veiligheid 14/20
Prijs 13/20
 

Sub-zero cool
Onverstoorbaar op en naast het terrein
Exclusiviteit gegarandeerd

Hoog aso-gehalte
Schrikwekkende gebruikskosten
Beperkingen van het concept

 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy