maandag, 01 augustus 2022

EERSTE TEST: KIA EV6 GT: Deze Kia gaat hard, zoals in Porsche Taycan Turbo-hard.

Geschreven door  Dieter Quartier
EERSTE TEST: KIA EV6 GT: Deze Kia gaat hard, zoals in Porsche Taycan Turbo-hard. © KIA
Twee elektromotoren met in totaal 585 pk en 740 Nm. Een elektronisch gestuurde ophanging en sperdifferentieel. Van nul naar honderd in 3,5 seconden. Dit zouden de specificaties kunnen zijn van een Porsche Taycan Turbo, maar ze horen bij de Kia EV6 GT. We waren dan ook wát benieuwd naar hoe hij rijdt. Verslag van een dagje dragracen, driften en huis-, tuin- en keukenritten rond Stockholm.

 
KIA EV6GT 023 1920x1080Het gaat goed met Kia, dank u. Het merk blijft marktaandeel afsnoepen van zijn concurrenten en van de markante EV6 heeft het intussen al ruim 25.000 stuks verkocht in Europa, terwijl het model nog niet eens een jaar op de markt is. Het gros van de klanten koos tot nog toe voor de versie met de grote batterij van 77,4 kWh en achterwielaandrijving. Die biedt immers het grootste rijbereik (tot 528 kilometer volgens de WLTP). 
KIA EV6GT 022 1920x1080Prestatiezoekers en bewoners van heuvelachtige regio’s waren tot nog toe aangewezen op de All-Wheel Drive. De bijkomende elektromotor op de vooras van deze versie verhoogt het systeemvermogen tot 325 pk en het koppel tot 605 Nm, terwijl hij de optrektijd van 0 naar 100 km/h beperkt tot 5,2 seconden.

Dat is al niet verkeerd, maar Kia wilde een punt maken, namelijk dat een merk voor Jan Modaal ook blitse elektrokarren kan bouwen die oerend hard gaan, zonder daarom fortuinen te kosten. Met 585 pk en 740 Nm (waarvan het gros door de e-motor achterin wordt geleverd) is de EV6 GT de krachtigste en snelste Kia ooit. Hij haalt een top van 260 km/h en zoeft na 3,5 seconden met honderd per uur aan je voorbij. 
KIA EV6GT 035 1920x1080Een verkeerslichtenrace met een Porsche Taycan CrossTurismo Turbo, Tesla Model Y Performance of Mercedes-AMG EQE 53 4Matic+ vertaalt zich in op zijn minst beteuterde en in sommige gevallen geschoffeerde blikken op het gezicht van hun respectieve bestuurders: deze ‘simpele’ EV6 GT kan ze bijbenen of zelfs de broek afdoen. 

Kracht is niets zonder controle

Kia had voor deze kennismakingstest een circuit afgehuurd waarop een dragstrip was geprepareerd. Twee journalisten konden telkens de degens met elkaar kruisen in een identieke EV6 GT. Een launch control zochten we vergeefs, maar eigenlijk neemt de GT-stand de rol op zich van digitale optimalisator voor vermogen en grip. Je activeert ‘m door de geelgroene toets rechts op het lekker dikke sportstuur in te duwen. 
KIA EV6GT 053 1920x1080We drukken ons bovenlichaam in de gewelfde rugleuning van de specifieke, met alcantara beklede sportstoelen en turen vol suspense naar de marshal, die de startvlag klaar houdt. Go! Ik stamp het gaspedaal in en kijk vanuit mijn ooghoeken naar de journalist rechts van me. O-oh wat gaat dit snel.KIA EV6GT 060 1920x1080 En er gaat geen greintje power verloren aan wielspin dankzij de vierwielaandrijving en het elektronisch gestuurd sperdifferentieel (eLSD). 

Enkele seconden later tikken we de finishlijn aan en gooien we de ankers uit. De g-krachten in beide richtingen zijn indrukwekkend, net als de geruststellende stabiliteit. Dit hebben de Koreanen alvast perfect onder de knie. De fysieke krachten worden in goede banden geleid door speciaal ontwikkelde Michelin Pilot Sport 4S-banden in maat 255/40R21. Voor voldoende remvermogen zorgen flink bemeten geventileerde schijven rondom.

Vanzelfsprekend bij een elektrische auto komt een groot deel van de remkracht van de elektromotoren. De EV6 GT kan pieken van meer dan 300 kW aan stroom recupereren. Dat is goed nieuws voor het verbruik: een groot deel van de stroom die je door de motoren jaagt, kan immers worden teruggewonnen.

Onverstoorbaar rijgedrag

In een rechte lijn accelereren, dat kan zelfs de meest onbehouwen Amerikaanse muscle-car, hoor ik je denken. Maar wacht tot in de eerste bocht… We kunnen je geruststellen: die eerste bocht is net zo geruststellend en bevredigend als de eerste acceleratie. 
KIA EV6GT 065 1920x1080Achteraan zit dezelfde multilinkophanging als de andere EV6-versies, maar vooraan werden de  MacPherson-veerpoten vervangen door een dubbele arm om de verticale bewegingen beter te beheersen en een consistent contact met het wegdek te behouden, met name bij grotere krachten in de bochten en op ondergronden van wisselende kwaliteit. Ook werden de veren vooraan 9 procent zachter en achteraan 11 procent stijver in vergelijking met de standaard-EV6. De GT ligt bovendien 5 mm lager en heeft een 15 procent stijvere stabilisatorstang. 

Tot slot had Kia ook het goede idee om de GT-versie standaard te voorzien van elektronisch gestuurde dempers met vier settings. De Sport-stand leek ons de meest gebalanceerde bij een vlotte rijstijl. Het technologische totaalpakket vertaalt zich in een verrassende stabiliteit onder alle omstandigheden. 

Of moeten we schrijven: teleurstellende stabiliteit? Het koetswerk blijft mooi vlak en zelfs al vloer je het pedaal bij het uitaccelereren, dan nog blijft hij stoïcijns de gewenste koers aanhouden. Het gaat haast té gemakkelijk, té efficiënt, zelfs in die mate dat het rijplezier eronder lijdt. Hetzelfde gevoel hadden we een beetje bij de BMW i4 M50. Kia zal je zeggen dat deze afstelling conform de roeping is van het model: het is een GT, geen radicale sportwagen. 

Hoog entertainmentgehalte

Dat betekent allerminst dat je je verveelt aan het stuurwiel van de EV6 GT, zeker niet als je speelt met de schakellepels aan het stuurwiel. Daarmee kun je virtueel afremmen op de elektromotoren door als het ware terug te schakelen bij het naderen van een bocht. Er zijn vier remstanden om uit te kiezen.

Over standen gesproken: naast de Eco, Normal en Sport-settings voor het stuurwiel, het vermogen en de ophanging beschikt deer EV6 over een specifieke GT Mode. Die tilt alle instellingen naar het sportiefste niveau en laat het e-LSD en de elektronische stabiliteitscontrole (ESC) wat meer dichterlijke vrijheid. Desgewenst kun je het ESC helemaal uitschakelen. Dat is de enige manier om de EV6 GT aan het spelen te krijgen, lees: overstuur uit te lokken. Maar dat doe je dus beter niet op de openbare weg.
KIA EV6GT 071 1920x1080Wat je evenmin op het asfalt van vadertje staat hoort te doen, is de Drift Mode inschakelen. Die stuurt een maximum aan vermogen naar de achterwielen, zodat een kleine ruk aan het stuurwiel volstaat om de kont royaal te doen zwiepen. Bij het uitkomen van de bocht krijgt de voortrein weer vermogen toebedeeld om de controle te behouden en de acceleratie te verbeteren. Fun, maar 585 pk is veel om te beheersen en voor je het weet, sta je met de snuit in de richting waar je vandaan kwam. 
KIA EV6GT 075 1920x1080Tot slot is er ook nog de My Drive Mode. Hiermee kunnen alle systeeminstellingen individueel worden afgesteld. Voor gevorderden met een zondagspasje voor het circuit, zouden we zeggen.

Beter dan de Ford Mustang Mach-E GT?

De GT kan zich qua prestaties meten met de Porsche Taycan Turbo, die ruim het dubbele kost, maar de gedoodverfde concurrent is ongetwijfeld de gelijknamige variant van de Ford Mustang Mach-E. Die beschikt over een gelijkaardig arsenaal: een potente oliegekoelde motor op de achteras die samen met de voormotor 487 pk en 860 Nm levert, drie standaardrijmodi en een extreme stand zonder engelbewaarders, gestuurde MagneRide schokdempers, een overbemeten reminstallatie, en dies meer. 

De ‘stang heeft dus iets minder vermogen en bovendien sleurt hij een zwaardere batterij mee (99 kWh), waardoor hij 0,2 seconden trager is over de klassieke sprint. Qua rijdynamiek zijn beide cross-overs elkaar waard, al konden we ons niet van de indruk ontdoen dat de Ford iets speelser rijdt. De Kia kost hoe dan ook minder dan de Ford en hij beschikt over 800 volt-technologie, zodat 18 minuten volstaan (weliswaar aan een superkrachtige snellader) om de laadstatus van 10 naar 80 procent te brengen. In die optiek kan de EV6 dus betere kaarten op tafel leggen dan de Mustang-E GT.

Of ik de EV6 GT dan zou verkiezen boven de Ford Mustang-E GT? Het had zomaar eventjes gekund, maar er zijn twee punten die twijfel zaaien. Om te beginnen heeft Kia ervoor gekozen de elektrisch bediende stoelen achterwege te laten. De officiële uitleg luidt dat de zitting van de manueel verstelbare stoelen enkele centimeters lager staat, wat de rijhouding verbetert. KIA EV6GT 046 1920x1080De stoelen zelf zitten overigens prima, maar samen met de elektromotoren voor de stoelbediening ging ook de verstelbare lendensteun op de schop. Jammer, zeker voor een GT die lange afstanden pleegt te rijden.

Ook heeft de EV6 te lijden onder de dikke voorruitstijlen. Snelle linkse bochten durven daardoor wel eens tricky zijn. 
KIA EV6GT 001 1920x1080De AWD-versie was al een prettige bochtenpikker, maar de GT voegt nog een karrevracht rijplezier en rijdynamiek toe aan het knappe EV6-plaatje. Het prijssupplement ten opzichte van de AWD GT-Line valt eigenlijk goed mee, zodat de EV6 GT relatief gezien haast een koopje is. Los van zijn kleine minpunten mag de GT zich vandaag de meest complete en veelzijdige ‘performance EV’ op de markt noemen. Als dat de opzet was van Kia, dan zijn ze met glans geslaagd.

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

85
Aandrijving18/20
Comfort 16/20
Rijgedrag 16/20
Veiligheid 18/20
Prijs 17/20
 

Prijs-prestaties
Fenomenale grip
Dagelijks comfort

Dikke A-stijl hindert zicht
Geen elektrische stoelen

 

KIAEV6 GT
Motor:2 x synchroonmotor met permanente magneet
Overbrenging:Enkelvoudige reductie, vierwielaandrijving
Maximumvermogen:585 pk (430 kW)
Maximumkoppel:740 Nm
0-100 km/h:3,5 sec
Topsnelheid:260 km/h
Gemiddeld normverbruik (WLTP)21,9 kWh/100 km
Batterijgrootte:77,4 kWh
Rijbereik (WLTP)424 kilometer
Catalogusprijs incl. btw:€ 69.490

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy