woensdag, 20 juli 2022

TEST: VW Golf R Variant: Een bijna perfect rapport, maar… autonieuws.be

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: VW Golf R Variant: Een bijna perfect rapport, maar… autonieuws.be © Volkswagen AG
We waren vorig jaar erg enthousiast over de nieuwe VW Golf “8” R in vijfdeursuitvoering. Na een test van de Variant-breakuitvoering van deze snelle jongen blijven we dat, al bleven we toch ook op onze honger. 


DB2021AU00624 largeHet topmodel van Volkswagens Golf-gamma heeft in vijfdeursuitvoering een stuk meer concurrenten dan als break, bij Volkswagen Variant genaamd. Deze op de vier wielen aangedreven ultrasportieve gezinsbreak met 320 pk en 420 Nm heeft eigenlijk maar twee echte concurrenten, de Cupra Leon Sportstourer 2.0 TSI DSG 4Drive (310 pk) en de Mercedes-AMG CLA 35 4MATIC Shooting Brake (306 pk). Qua aandrijflijn (viercilinder, 300 pk+, vierwielaandrijving) zijn ze vergelijkbaar, maar de CLA is geen echte break, wat de VW en de Leon wel zijn. In de Mercedes kan je 460 liter kwijt in de koffer, in de Leon 620 liter en bij de VW is dat evengoed 611 liter, wat er een extreem bruikbare gezinswagen van maakt. Ook achterin is er meer dan voldoende ruimte voor uit de kluiten gewassen volwassenen, in de hoogte, in de breedte en voor de knieën. Die punten haalt de Golf dus al binnen, maar dat doet hij ook al met een éénliter onder de kap. De verschillen zullen dus van de andere kenmerken van deze R moeten komen.

Powerhouse

De tweeliter met turbo is met 320 pk en 420 Nm sinds kort niet meer de krachtigste motor in het Golf-gamma. Die rol is nu weggelegd voor de nog 13 pk sterkere variant van diezelfde viercilinder in de “20 Years”-uitvoering van de Golf R. DB2021AU00826 largeIn nauwe samenwerking met de vierwielaandrijving en de zeventraps-DSG-automaat maakt de tweeliter ook met 320 pk hoe dan ook een erg snelle jongen van deze break. Zo rijdt hij na een start met launch control na niet meer dan 4,7 seconden al 100 km/h en houdt hij het pas bij 250 km/h voor bekeken. 

4MOTION with a twist

Dat het leuk stoeien is met een Golf “8” R kon u al lezen in onze test van de vijfdeurs. Hij beschikt over verschillende rijmodi die eenvoudig te selecteren zijn door middel van een shortcut op het stuur of een van de weinige knoppen op de middenconsole.
DB2021AU00454 largeHet verschil tussen de Comfort- en de Sportstand is eerder beperkt, maar de Race- en Nürburgring-settings maken van de beheerste familieauto op eenvoudige aanvraag een echte maniak die de bochten aan elkaar rijgt als een kannibaal mensenfilets op zijn barbecuespies en zelfs (op het droge wel met enige moeite) dwarsgaat op aanvraag. Want ja, de Golf 8 R kan driften. 

In de Drift-modus wordt de vierwielaandrijving zo afgeregeld dat een uitstapje van de achtertrein wordt getolereerd. Het koppel kan namelijk niet alleen tussen de voor- en achteras worden verdeeld, maar ook tussen de wielen onderling door middel van het zogenaamde Torque Vectoring. In de driftmodus krijgt het buitenste achterwiel meer koppel toebedeeld dan het kan verwerken zodat het gaat spinnen. Zo kan je -mits voldoende snel onderweg- lekker dwars gaan. Op een nat wegdek is dat makkelijk, op het droge moet je wat harder je best doen om een mooie drift tevoorschijn te toveren. Maar zoals we vorige keer ook schreven: het praktische nut van zo’n functie is beperkt, het aantal keren dat ze werkelijk gebruikt zal worden ongetwijfeld ook (banden zijn duur!), maar het blijft wel een “nice to have” en een noodzaak als je bij de doorverkoop alles uit je investering wil halen.

Wanneer je de R in driftmodus hebt staan en er eerder normaal mee rijdt voel je dat er een zeker onevenwicht ontstaat doordat de aandrijving echt mogelijkheden zoekt om de achterwielen te laten uitbreken, waardoor de Drift-modus echt enkel voor die specifieke bedoeling geschikt is.

Naast de driftmodus is er een Comfort-stand, waarbij de motor- en versnellingsbakafstellingen, het stuur en -indien bijbesteld- de adaptieve dempers in hun zachtste stand gaan en je amper beseft dat je met een potente break onderweg bent, al is het rijcomfort nooit boterzacht. De “natuurlijke” stand van de Golf R is “Sport”. De leukste is echter “Individual”, want in die afstelling kan je zowat alle details van stuur, ophanging, versnellingsbak en aandrijving eigenhandig instellen. In geen enkele van de rijmodi is er sprake van onderstuur. De Golf R toont zich dus ook als break uiterst efficiënt.

Er is echter een belangrijke “maar”…

Die leuke driftmodus is niet standaard maar maakt samen met de Nürburgring-modus, de Estoril-aluvelgen van 19 duim, de grotere achterspoiler en de tot 270 km/h verhoogde topsnelheid deel uit van het R Performance-pakket dat op onze testwagen gemonteerd was. DB2021AL01196 largeNiet erg, dan bestellen we dat maar, zou u kunnen denken, maar dat pack verdween uit de catalogus van de “gewone” R bij de overgang naar het nieuwe modeljaar. We reden dus met een van de allerlaatste Golf R Variants mét R Performance Pack…

Sommigen zullen zeggen dat dat niet erg is, omdat die uitrusting vanaf nu voorbehouden is voor de exclusieve Golf R “20 Years”-uitvoering die met 333 pk ook nog 13 pk krachtiger is. Correct, maar die is dan weer niet verkrijgbaar als Variant, waardoor wie bovenop de prestaties ook de extra kofferruimte wil niet aan zijn trekken komt…

Momenteel is de “gewone” Golf R Variant dan ook niet in zijn sportiefste (en leukste) specificatie te koop, waardoor de waarde van erg jonge tweedehandsexemplaren die wel over die opties beschikken ongetwijfeld nog hoger wordt dan ze al was. We voeren bij deze een warm pleidooi opdat VW dat R Performance Pack snel opnieuw in de optielijst van de Variant opneemt. Zolang dat niet kan is het enige alternatief opteren voor een vijfdeurs “20 Years” en de extra bagage die niet in de koffer van 374 liter past dan maar in een dakkoffer opbergen… 

Een ander gemis betreft de fantastische optionele Akrapovic-uitlaat die in de plaats van de vier originele uitlaatpijpen voor meer auditieve beleving zorgt en ons op de vijfdeurs zo beviel. Hij is in tegenstelling tot op de vijfdeurs echter niet verkrijgbaar op de Variant (en was dat ook nooit). Als we dan toch aan het wensen zijn: mocht ook die uitlaat aan de optielijst van de Variant kunnen worden toegevoegd zijn we er helemaal...

Knoppentekort

Aan vermogen heeft deze Golf geen gebrek, aan knoppen des te meer. Elke keer weer valt het ons op dat de algemene interieurervaring in een nieuwe VW Golf, die door de meeste gebruikte materialen, de assemblage en in het geval van de R ook het heel mooie sportstuur uitstekend aanvoelt wanneer je instapt, serieus contrasteert met de grote vergissing die VW beging toen het besloot om de fysieke knoppen voor de bediening van het volume en de airco te schrappen en te vervangen door de meest onhandige digitale schuifregelaars ooit. 
DB2021AU00641 largeMeer of minder dorst

We schreven bij onze test van de berline dat we het gemiddeld verbruik van 11,3 l/100 km aan de hoge kant vonden liggen. Nu bleek de Variant een stuk zuiniger te zijn, met gemiddeld niet meer dan 8,5 l/100 km. Het is wel zo dat we met de berline vorig jaar een pak sneller gereden dan nu met de break, omdat het verkeer – u zal het ook wel gemerkt hebben – vlak voor de vakantieperiode bijzonder druk was en we gewoonweg zelden of nooit de kans hebben gehad om het prestatiepotentieel van de Variant uit te buiten. Als je naar de huidige brandstofprijzen kijkt is dat misschien maar goed ook… 

Langs de kassa

De Cupra Leon Break 2.0 TSI DSG 4Drive (310 pk) en de Mercedes-AMG CLA 35 4MATIC Shooting Brake, de enige rechtstreekse concurrenten, staan voor een basisprijs van € 49.120 en € 64.130 in de catalogus, de VW Golf R Variant zit daar met € 55.315 precies tussen. Hij is een stuk duurder dan de Cupra maar ook een flink pak minder duur dan de Benz. Een koopje wordt hij daardoor echter allerminst, want met wat leuke opties als het Nappalederen interieur (met stoelverwarming en -ventilatie vooraan) voor € 3.020, de absoluut te selecteren DCC-dynamische onderstelregeling voor € 920, het Pack met alle rijhulpsystemen (€ 740) en natuurlijk de metaalglanslak (€ 865) passeer je makkelijk de grens van € 60.000, en dan heb je dus géén Akrapovic-uitlaat (niet verkrijgbaar op de Variant, € 3.960 op de vijfdeurs) of R Performance Pack (momenteel niet verkrijgbaar). Rijplezier is duur geworden.   
DB2021AU00639 largeDe VW Golf 8 Variant R is een heerlijke auto, maar er is een grote maar, en dat is niet alleen het prijskaartje van deze snelle jongen. Doordat de Variant niet langer verkrijgbaar is met het R Performance Pack, dat nu voorbehouden is voor de “20 Years”-versie die enkel als vijfdeurs verkrijgbaar is, blijft het sportief ingestelde gezinshoofd dat de grote koffer van de break op prijs stelt op zijn honger. Ook het ontbreken van de Akrapovic-uitlaat is een gemis. Zonder die tekortkomingen verdiende de Variant dezelfde lof als de berline, die een perfecte spreidstand tussen sportiviteit en bruikbaarheid realiseert. 

83
Aandrijving18/20
Comfort 16/20
Rijgedrag 18/20
Veiligheid 16/20
Prijs 15/20
 

Uitstekende prestaties
Gezinsbreak met grote koffer 
Allround sportieveling

Geen Akrapovic-uitlaat 
Geen R Performance Pack meer verkrijgbaar

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 1.261,56 excl. btw 

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 1.613,47

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.  

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy