woensdag, 06 juli 2022

KORT GETEST: Ford Mustang California Special: huilen met de pet op

Geschreven door  Dieter Quartier
KORT GETEST: Ford Mustang California Special: huilen met de pet op © Ford

Deze speciale editie van Ford’s legendarische muscle car met neerklapbare ‘pet‘ heeft ons drie keer doen janken. Figuurlijk dan toch. Van miserie, ontroering of contentement? Nou…

2022 FORD MUSTANG CALIFORNIA 2
Even voorstellen

De Ford Mustang Convertible California Special is geïnspireerd op een bijzondere versie uit 1968. Onder de motorkap met twee potige luchthappers ligt de 450 pk sterke V8, die aan een heerlijke manuele zesbak of een automaat met tien verzetten wordt gekoppeld. Hij is beschikbaar in flashy kleuren en onderscheidt zich door een aantal esthetische kenmerken, zoals ‘GT/CS’ (GT/California Special)-badges in Race Red, een zwarte honingraatgrille, 19-duimwielen in Carbonised Grey en vier uitlaatpijpen.
2022 FORD MUSTANG CALIFORNIA 11In het interieur vind je verwarmbare en ventileerbare stoelen die bekleed zijn met leder en suède in Miko-grijs, opgesmukt met rode stiksels en het GT/CS-logo. Het dashboard is afgewerkt met Carbon Hex-aluminium. Voor de rest is het copy-paste en vertrouwde, maar lekkere kost. Geen mager kippenfiletje op een fris slaatje, maar een vet druipende hamburger van Texaanse runderen met dikke frieten.

Blètmoment één: een druk op de startknop

We zijn al verwend geweest qua motorgeluid (we denken spontaan aan de McLaren 720S Spider en de Toyota Supra) en het is zeker niet de eerste keer dat we de vijf liter dikke V8 van Ford auditief in ons opnemen. Maar g*dvrd*mme, hij doet het telkens weer: druk op de startknop in de middenconsole en de atmosferische V8 blaft zichzelf wakker, om daarna als een waakzame dobermann te blijven grollen. Pure poëzie. Om van te janken. En we hebben nog geen meter gereden.

Een draai aan de centrale handgreep in de dakconsole, een duw tegen de schakelaar en daar gaat het stoffen dak. Geen afdekpaneel dat eerst naar omhoog moet komen, maar gewoon een stevige kap die toevouwt achter de achterbank. Simpel. Efficiënt. Pook in D en gaan met die banaan. Vrij letterlijk: onze GT/CS is uitgevoerd in een kleur die aan die van eigeel doet denken en Cyber Orange heet. Ik weet dat mijn rijbewijs ernstig gevaar loopt, maar heb de grootste moeite om mijn rechtervoet te bedwingen.

De tientrapsautomaat gaat bliksemsnel door de versnellingen heen. De motor krijgt amper de tijd om toeren te maken, tenzij je het pedaal daadkrachtig beroert. Flippers aan het stuur maken het allemaal wat interactiever als je dat wenst. Van rustig cruisen tot donuts draaien en alles daartussen: deze ‘stang kan meerdere trucjes en laat je zelf kiezen aan de hand van de rijmodi in welke mate hij buiten de lijntjes mag kleuren van zijn baasje. Wat een prachtbeest…

Blètmoment twee: ik kan dit nooit betalen

Een Mustang Convertible heb je vanaf € 62.300. Voor de California Special betaal je een supplement van € 2.100, zodat je op € 64.400 komt. Dat is in vergelijking met een BMW 440i Cabrio, Audi S5 Cabriolet of Mercedes-AMG E53 4Matic+ Cabriolet erg weinig geld, al mag je van de Ford geen premiumkwaliteiten verwachten. Je krijgt gewoon keiveel waar, uitstraling en vooral fun voor je geld. De ‘stang blijkt ook verrassend praktisch voor een cabrio. De achterbank is bruikbaar en de koffer niet ridicuul klein. Een mens zou voor minder beginnen dromen.
2022 FORD MUSTANG CALIFORNIA 6Een dikke 60k, dat valt misschien ooit nog bij mekaar te sparen, denk ik dan. Maar dan komt de taksman. In Vlaanderen mag je al meteen € 11.557 aan BIV ophoesten, vermeerderd met € 3.180 voor het voorrecht om van ’s lands wegen gebruik te mogen maken. Mijn ogen schieten opnieuw vol. Waarom ben je zo onrechtvaardig, Vadertje Staat? 

Kunnen we niet tot een overeenkomst komen? Ik zal voor mijn woon-werkverplaatsingen de bus pakken, of de tram, of de trein. Ik zal mijn boodschappen doen met de fiets. Ik neem deze zomer geen vliegtuig om op vakantie te gaan. Neen? 

Blètmoment drie: het afscheid

Na drie dagen is het gedaan met genieten. Ik rijd de Mustang met tegenzin terug naar Brussel, waar hij de volgende journalist blij zal maken. Nog één keer het gaspedaal vloeren en het 100 km/h-streepje aangetikt zien door de snelheidsmeter na 4,5 seconden. Nog één keer de auto in Sport Plus-modus zetten en een inhaalmanoeuvre uitvoeren om daarna wat bochtjes te pikken.
2022 FORD MUSTANG CALIFORNIA Zou ik hier elke dag mee kunnen rijden? Ja. Zou ik het willen? Neen. Een ervaring is maar zo bijzonder als de mate waarin ze exclusief blijft. Je drinkt ook niet elke dag een glas dure whisky of champagne. Ik draai de parking op bij Ford in de hoofdstad. Parkeer “mijn” California Special en wandel schoorvoetend naar de receptie. “Alles in orde, mijnheer?” vraagt de receptioniste. Mijn gezicht moet boekdelen hebben gesproken…

Lees hier de test van de Ford Mustang GT Mach 1.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy