zondag, 29 mei 2022

KORT GETEST: Polestar 2 Long Range Single Motor: is dit de auto die je wil?

Geschreven door  Dieter Quartier
KORT GETEST: Polestar 2 Long Range Single Motor: is dit de auto die je wil? © Polestar
Toen hij in 2020 werd voorgesteld, hing er een aura van innovatie en sportiviteit rond de Polestar 2. Hij had een zekere je-ne-sais-quoi, een X-factor. Intussen is hij ook verkrijgbaar als ‘instapper’ met enkele motor en veel minder blingbling. Kan hij nog steeds bekoren?


504455 20210413 Polestar 2 B009De Zweeds-Chinese constructeur met Volvo-genen heeft zijn start niet gemist. Zoals gebruikelijk in de sector stelde Polestar zijn nieuwe model eerst in de topuitvoering voor. We onthielden van onze kennismaking in 2020 dat die pittige prestaties en een strak weggedrag koppelde aan een riante uitrusting. De introductieversie was ook best stevig geprijsd: hij rondde de kaap van € 60.000.

Sinds enkele maanden heeft een “business”-versie het Polestar 2-gamma vervoegd. Die stelt het zonder elektromotor op de achteras en is met andere woorden een voorwieltrekker. Hij is verkrijgbaar als Standard Range (69 kWh) en als Long Range (78 kWh) – in navolging van een zekere Californische elektrische auto. Heel veel verschil in rijbereik is er echter niet: het gaat om 470 kilometer of 540 kilometer. 

Pittig genoeg

De technische fiche leert dat beide versies exact even veel vermogen hebben (231 pk) en even snel accelereren: na 7,4 seconden zit je aan honderd per uur. Dat is pittig genoeg voor de meeste bestuurders – en zelfs voor de vooras, die we regelmatig betrapten op wielspin. De voortrein is niet bijster communicatief, zodat de auto soms wat onbehouwen aanvoelt. Het ophangingscompromis is aan de stugge kant. Wie Frans comfort gewoon is, zal dit kurkdroog vinden, zeker op kasseien en putten. Adaptieve dempers staan helaas niet op de optielijst.

Tijdens onze test, die bij relatief koude temperaturen verliep (rond 10° C), bleek het een utopie om meer dan 420 kilometer te halen uit de batterij. Ons verbruik schommelde rond de 22 kWh/100 km, wat fors meer is dan wat je met een Tesla Model 3 aan elektronen door de motor jaagt. Te zijner verdediging: we hebben het interieur nooit vooraf opgewarmd terwijl de auto nog was ingeplugd. Onze testauto was ook niet voorzien van een warmtepomp. Daarvoor moet je bijbetalen.

Wat het laden betreft: de versie met grote batterij kan 155 kW onttrekken aan een snellader, zodat je in 35 minuten de laadstatus van 10 naar 80 procent opkrikt. Aan een wallbox kan hij driefasestroom aan 16 ampère verwerken, wat een vermogen van 11 kW oplevert en een laadtijd van 7 uur betekent. Niets bijzonders, met andere woorden. 

Geen slimme recuperatie

De enige manier waarop je de regeneratie kunt regelen bij de Polestar 2, is via het dashboard. Je moet eerst op het auto-icoon klikken en vervolgens links onderaan bij “single pedal driving” je keuze maken tussen aan en uit. Bij ‘uit’ is er amper remwerking, bij ‘aan’ veel te veel om comfortabel te zijn voor je passagiers.

Je zoekt vergeefs naar schakellepels aan het stuurwiel om de mate van regeneratief remmen in stappen te verhogen of te verlagen. Vooral wie een actieve rijstijl hanteert, zal dit een gemis vinden. Het stelt je immers in staat om als het ware ‘terug te schakelen’ en op de motor te remmen bij het naderen van een bocht. 

We misten eigenlijk ook de intelligente regeneratie van bijvoorbeeld de BMW i4, die rekening houdt met je voorligger of met de toegelaten snelheid en de topografie om uit te bollen, zachtjes te remmen of vanzelf weer te accelereren als je de cruisecontrol op ‘adaptief’ zet. 

De kleren maken de man

De instapprijs van de Polestar 2 is best aantrekkelijk, maar wil je de Long Range-batterij, dan moet je al meteen € 4.000 opleggen, terwijl je slechts 70 kilometer extra rijbereik krijgt in ruil. Ook moet je bijbetalen voor zaken als Pilot Assist (met onder meer adaptieve cruisecontrol) en een dodehoekwaarschuwing. Daarnaast rekent Polestar € 1.000 aan voor de aflevering. Alsof je de keuze hebt. Je kunt je ‘2’ moeilijk zelf gaan halen in China, waar hij gebouwd wordt.
504475 20220427 Polestar 2De donkergrijze kunststoffen en het fletse standaardstofje van de stoelen stemmen niet meteen tot vrolijkheid en het geheel oogt heel zakelijk. De sfeer is haast even sober als in een Volvo V50 van twintig jaar geleden. De wow-factor van de Polestar 2 Dual Motor met Performance-pakket en gouden veiligheidsgordels is hier ver zoek. Zelfs een inductielader voor je smartphone is niet standaard. Gelukkig zitten de stoelen wel uitstekend en zijn ze deels elektrisch verstelbaar (inclusief de lendensteun). 

Digitale opkikker

Wat de Polestar 2 overeind houdt, is zijn Android Automotive infotainmentsysteem met geïntegreerde Google Maps en Google Assistant. Die immer accurate Google Maps kun je in het bestuurdersdisplay projecteren, zodat je niet opzij moet kijken. De stembediening werkt behoorlijk vlot en de menustructuur van het aanraakdisplay zit logisch in elkaar. Je kunt je smartphone trouwens als sleutel gebruiken. Met de Polestar-app kun je je het laden programmeren en opvolgen, zoals bij elke EV vandaag. 
504472 20220427 Polestar 2Drie jaar updates en datadiensten zijn inbegrepen in de verkoopprijs. In onze testauto bleek de connectiviteit wel regelmatig te haperen en op een bepaald moment werd het scherm gewoon zwart. Ook Polestar blijft niet gespaard van software glitches. Tijd voor een update, zouden we denken. Dat kan tegenwoordig in een handomdraai via de cloud.
504453 20210413 Polestar 2 B006Conclusie: zonder opties is de Polestar 2 nogal ‘droogjes’. Wel biedt hij voldoende rijplezier en een knap geconnecteerd infotainment. We zitten nog niet op Tesla-niveau en al zeker niet wat de energetische efficiëntie betreft, maar bij Polestar kun je er wel van op aan dat alles degelijk in elkaar werd geschroefd en dat het met de duurzaamheid snor zit. Bovendien is hij vrij vlot leverbaar – een troef van formaat in deze tijden van onderdelenschaarste.

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

75
Aandrijving17/20
Comfort 14/20
Rijgedrag 15/20
Veiligheid 15/20
Prijs 14/20
 

Vlotte prestaties
Knap infotainment
Bouwkwaliteit

Sober zonder opties
Matig efficiënt
Weinig rijhulpsystemen standaard

 Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 704,72 excl. btw 

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 706,84

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.

Polestar2 Single Motor Long Range
Motor:Synchroonmotor met permanente magneet
Overbrenging:Voorwielen
Vermogen:231 pk (170 kW)
Max. koppel:330 Nm
0-100 km/h:7,4 sec.
Topsnelheid:160 km/h
Gemiddeld testverbruik:22,1 kWh/100 km
Gemiddeld rijbereik:420 km
Catalogusprijs incl. btw:€ 49.900
VAA:€ 141,58 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:100%

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy