vrijdag, 29 april 2022

KORT GETEST: BMW 220d Coupé: de (on)zin van een sportieve dieselcoupé

Geschreven door  Dieter Quartier
KORT GETEST: BMW 220d Coupé: de (on)zin van een sportieve dieselcoupé © BMW
Een potente diesel met achttrapsautomaat in een sportieve coupé: is dat nog van deze tijd? Het antwoord is bij voorbaat neen, tenzij je echt veel kilometers rijdt. Maar koop je dan een 2-Reeks?

P90428420 highRes
Wat we leuk vinden

De 2-Reeks Coupé is een achterwielaandrijver, terwijl de 1-Reeks en de 2-Reeks GranCoupé voorwieltrekkers zijn. Daarmee werpt BMW’s kleinste tweedeurs zich d’office op als een uitstekend gebalanceerde auto die zich maar al te graag de bocht in laat smijten. Hij lijkt amper van de wijs te brengen door lastwissels en heeft niet te veel last van de zware diesel in zijn neus. De ophanging is perfect geijkt gezien de roeping van deze auto. Verwacht dus enig geschud als de weg er niet perfect bijligt. 
P90428416 highResMet het optionele, maar haast obligate M Sport-pakket ziet hij er patent uit. Hij heeft een gespierde bips met fascinerende ledlichtblokken en oogt minder gedrongen in profiel dan zijn voorganger. God-zij-dank heeft hij ook geen opgeblazen nieren, maar elegant zijwaarts uitgerekte exemplaren die in harmonie samenleven met de ranke ledkoplampen. De motorkap is lekker lang – er moet immers ook een zes-in-lijn onder passen (in het geval van de M240i xDrive) 
P90428480 highResHet interieur is behoorlijk klassiek vormgegeven in vergelijking met BMW’s jongste creaties. Op het infotainment valt niets aan te merken: we kunnen enkel nog maar eens herhalen dat BMW op dit vlak zijn gelijke niet kent – op voorwaarde dat je voor de BMW Live Cockpit Navigation Professional gaat. De verlichte M-accenten in de deurpanelen zijn een leuke touch. 

Wat ons in het (schaarse) haar doet krabben

Een – weliswaar beschaafd – kletterende viercilinder-diesel in een sportieve coupé, het blijft een beetje wringen. Ook al is hij van goeden huize, de vermogensopbouw bij een zelfontbrander gebeurt te lineair en je kunt lang niet zo hoog in de toeren klimmen als met een benzinemotor. De positieve kant van het dieselverhaal is natuurlijk het verbruik: wij kwamen toe met gemiddeld 5,1 l/100 km.
P904280000482 highRes the all new bmw m240De achttrapsautomaat doet zeker zijn duit in het zakje qua efficiëntie en prestaties. Er valt bijna niets aan te merken op deze machtige mechaniek, behalve dan dat hij af en toe op enige reactietraagheid te betrappen valt bij lage snelheden. Wat we ook misten, waren de schakelpaddles aan het stuurwiel. Die kun je als optie bijbestellen, net als een hele rist andere items die op dit prijsniveau standaard hadden mogen zijn. Mooie 18-duimers, bijvoorbeeld. De standaardvelgen van 17 duim, daarmee wil je echt niet gezien worden. 

Ook zijn sommige bekledingsmaterialen bezwaarlijk premium te noemen. Kijk maar naar het schrale tapijt waarmee de kofferbak vanbinnen is bekleed. Ook het plastic van het dashboard scheert geen hoge toppen qua aanblik. Op dit vlak doet deze BMW het zeker niet beter dan de beste niet-premiumconcurrenten.

Conclusie

Als je dan toch voor een diesel wil gaan omdat je veel rijdt, upgrade dan naar de 420d Coupé. Die kost 10k meer, maar is een betere allrounder en is mooier aangekleed. BMW’s tweeliter voelt zich er ook beter in thuis, allicht omdat je met de Vier eerder een GT-rijstijl hanteert, terwijl de Twee door zijn sportieve set-up op de lange afstand minder aangenaam is. 

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

78
Aandrijving16/20
Comfort 15/20
Rijgedrag 17/20
Veiligheid 16/20
Prijs 14/20
 

Uitstraling met M Sport-pakket
Rijgedrag
Infotainment

Niet premium over de hele lijn
Diesel versus sportieve set-up
Krenterig uitrustingsbeleid

 Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 754,24 excl. btw

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 941,04

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.   

BMWiX3
Motor:Synchroonmotor
Overbrenging: Achterwielaandrijving, één versnelling
Maximumvermogen:210 kW / 286 pk
Maximumkoppel: 400 Nm
0-100 km/h: 6,8 s
Topsnelheid:180 km/h
Gemiddeld testverbruik:22,8 kWh/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:0 g/km
Catalogusprijs incl. btw:€ 71.000
VAA:€ 201,45 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:100%

 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy