vrijdag, 25 maart 2022

GAMMATEST: Opel Astra: een Astra voor iedereen

Geschreven door  Jan Muylaert
GAMMATEST: Opel Astra: een Astra voor iedereen © Opel
Opel wil graag een graantje meepikken op de markt van de mogelijk laatste klassiek aangedreven modellen. Daarom is de nieuwe Astra nog te koop met een benzinemotor en ja zelfs met een diesel. Een wijze strategie want voor veel particuliere kopers zijn de duurdere plug-in aandrijving en de full electric Astra financieel te hoog gegrepen.



12 Opel Astra 5182332029 is nog een eind te gaan, het jaar dat er in Vlaanderen volgens de huidige plannen geen nieuwe wagens meer mogen worden gecommercialiseerd met een verbrandingsmotor. Sommige constructeurs kiezen nu al resoluut voor het elektrisch rijden en plannen niet langer nieuwe modellen met een CO2-uitstoot. Een gewaagde beslissing want de komende jaren zullen nog heel wat automobilisten de overstap naar een elektrische auto uitstellen om allerlei redenen zoals de hoge aanschafprijs, de laadproblematiek, het matige rijbereik en het beperkt aantal modellen. 
17 Opel Astra 518237Het aanbod van klassieke auto’s krimpt – vooral in het segment van de micromodellen – maar in de compacte middenklasse blijft er nog voldoende keuze voor de modale automobilist. Met zijn nieuwe Astra wedt Opel alvast op meer paarden. Terwijl het nog even wachten is op de volledig elektrische Astra die voor 2023 wordt aangekondigd,  pakt de constructeur reeds uit met een plug-inhybride, een benzine-driecilinder en een viercilinder diesel. Van bij de lancering zal de jongste Opel verkrijgbaar zijn als vijfdeursmodel en als Sports Tourer (break).
19 Opel Astra 518239De Opel Astra was altijd een sterke speler aan de top van zijn segment maar de Volkswagen Golf van zijn voetstuk halen, daar is die andere Duitser nooit in de geslaagd. De tijden zijn veranderd en de Golf is niet langer toonaangevend omdat VW nieuwe modelnamen verkiest voor zijn elektrisch gamma. Zo heeft de Astra alvast een rivaal minder, want de huidige Golf draait al een tijdje mee en een nieuw model is niet gepland.

Nieuwkomer met een sterke identiteit

De zesde generatie Astra is de eerste die tot stand kwam onder de koepel van Stellantis, de groep waarvan ook Peugeot-Citroën-DS en Fiat, Alfa Romeo en Jeep deel uitmaken. Een samenwerking tussen verschillende merken waarbij er toch voldoende ruimte wordt gelaten aan de onderscheiden merken om hun eigenheid te bewaren. Met de Astra toont Opel alvast dat het veel ruimte kreeg bij het ontwerp en de ontwikkeling van de jongste telg. Die deelt dan wel zijn platform met de Peugeot 308 en de DS 4, maar voor de rest heeft de Astra een eigen identiteit die hem fors verschillend maakt van zijn Franse neefjes.

Met zijn hatchbackkoetswerk en de kwalitatieve afwerking van het interieur klimt Opel een stap hoger op de sociale ladder. Bedoeling van de Stellantis-top is dat zijn Duitse poot aansluiting maakt met de andere Duitse premiumconstructeurs. Met de volledig in Rüsselsheim ontwikkelde en geproduceerde Astra toont het moederconcern dat het haar menens is. 
30 Opel Astra 518249De nieuwkomer is de allereerste Astra met een sterk profiel. Stilistisch zet hij zijn voorgangers in de schaduw. Vooral de integratie van de Vizor-snuit met een zwart gelakt glas – een front dat ook de SUV’s van Opel siert – bezorgt de Astra een uitgesproken smoel. Fijn gesneden koplampen en een frontbumper die afhankelijk van het uitrustingsniveau wijzigt: de designers leverden puik werk. Die finesse uit zich niet enkel in het geslaagd design, ook onderhuids is de Astra innovatief, met onder andere een achterklep van thermogevormd plastic. Dergelijk materiaal laat een nagenoeg naadloze aansluiting van de horizontale lichtblokken in het kofferpaneel toe.
09 Opel Astra 518230De auto oogt niet alleen robuuster, zijn afmetingen bewijzen zijn kloeke voorkomen. Hij is nagenoeg even lang als vorige generatie maar wel 5 centimeter breder en 5 centimeter lager. Ook de wielbasis groeide met bijna anderhalve centimeter maar dat resulteerde niet in meer beenruimte voor de passagiers op de achterbank. De cockpit van Opels hatchback werd wel een eindje naar achter geschoven, een trend die je ook bij andere constructeurs opmerkt.

Imponerend panoramisch dashboard

Binnenin kan het contrast met vorige generatie Astra niet groter zijn. De bestuurder kijkt op een panoramisch dashboard dat zich in één geheel voorbij de middenconsole ontspant, al is dit een optie. Wie indruk wil maken, kan dit luxesnufje best aanvinken. Het zal veel gebruikers gunstig stemmen dat de ontwerpers niet alle bedieningen via het aanraakscherm laten gebeuren. 49 Opel Astra 516845De Astra telt nog een reeks klassieke toetsen die als een pianoklavier naast elkaar staan opgesteld. Dat klavier is zowat de enige visuele link met de Franse neef uit Sochaux die een totaal verschillend interieur kreeg. De boordplank en het interieur zijn feilloos afgewerkt en de constructeur bespaarde niet op hoogkwalitatieve materialen voor de bekledingspanelen. Voor een beetje extra sfeer zorgen is mogelijk met de interieurverlichting. Opel biedt acht verschillende tinten aan die een bepaalde ambiance creëren. De comfortstoelen met AGR-keurmerk – Opel is terecht trots op deze ergonomische stoelen – maken van elke rit een belevenis.
32 Opel Astra 518251Wie zich een Astra aanschaft, mag de vraag verwachten: voor welke aandrijving heb je gekozen? De meest vernieuwende versie is de plug-inhybride die een 1.6 turbobenzine met een vermogen van 150 of 180 pk combineert met een elektromotor van 110 pk. Die aandrijving heeft een gecombineerd vermogen van respectievelijk 180 en 225 pk. Opel belooft een elektrische actieradius van 60 kilometer (WLTP). Bij uitsluitend snelwegtempo konden we 45 kilometer puur elektrisch rijden. 29 Opel Astra 518248Met uitsluitend stadsverkeer zal de fabrieksopgave (74 km stadscyclus) mogelijk haalbaar zijn. De stekkerversie is altijd gekoppeld aan een achttrapsautomaat, de andere motoren zijn verkrijgbaar met diezelfde automaat of met een handgeschakelde zesbak. 

De wisselwerking van de hybride technologie loopt vlot. Van zodra de batterij leeggereden is levert de benzinemotor het vermogen. Die doet dat behoorlijk discreet. De akoestische ingenieurs hebben zwaar ingezet op het geluidsarm maken van de Astra. Zo beschikt de Elegance ook over gelamineerde zijruiten vooraan die het interieur nog stiller maken. Met het keuzeprogramma voor verschillende rijmodi kan de bestuurder kiezen voor uitersten van erg zuinig tot bijzonder dynamisch. De Sport-stand maakt van de Astra een pretauto. De 180 pk-versie roept herinneringen aan de pittige OPC-versies op. Voeg daar nog eens 45 pk extra aan toe voor het meest krachtige stekkermodel en je weet dat de nieuwe Astra zijn mannetje zal staan op de Autobahn. 
06 Opel Astra 518227De ophanging is een van de sterke punten van deze nieuwkomer. Rüsselsheim kreeg de vrijheid om een meer dynamische ophanging te realiseren met onder andere stijvere veren en antirolstangen. Deze afstelling resulteert in een stuggere ophanging dan de Peugeot 308, wat leidt tot minder koetswerkbewegingen in de bochten. Daarnaast werd ook de stuurinrichting aangepakt. Dat alles maakt van de Astra een bijzonder levendige auto.

Wil je geen € 36.150 neertellen voor de plug-in dan is de 1.2 benzinemotor (vanaf € 24.150) zeker geen mindere keuze. Het driecilindertje spint naar hartenlust en komt gezwind voor de dag. Er is een uitvoering met 110 pk en een met 130 pk. De minst krachtige is enkel met de manuele versnellingsbak te koop, voor de topuitvoering worden zowel de handgeschakelde zesbak als de achttrapsautomaat aangeboden. Opel mocht de kleine benzinemotor uit de rekken van ex-PSA, nu Stellantis, plukken. De kwaliteiten van deze driecilinder worden alom geprezen. Hij accelereert vlot en toont zich redelijk zuinig. Een testgemiddelde van iets meer dan 6 liter superbenzine op een heuvelachtig parcours valt best mee. De 1.2 motor is lang niet zo stil als de hybride aandrijving. Hij gromt luid bij fors accelereren maar laat zich op kruissnelheid nauwelijks horen.

Voor de veelrijders is er tenslotte de diesel, een 1.5 viercilinder met een vermogen van 130 pk. Deze oliebrander (€ 28.650) zal in ons land vermoedelijk slechts een beperkt succes kennen. Maar het is duidelijk dat Opel niemand in de kou wil laten staan. 

Afhankelijk van de gekozen versie beschikt de Astra over een arsenaal aan rijhulpmiddelen. Dat gaat van een head-up projectie op de voorruit tot het semi-automatisch van rijstrook wisselen. 

Voor welke aandrijving of uitrustingsniveau er ook wordt gekozen, alle Astra’s beschikken over drie USB-toegangspoorten en een infotainmentsysteem dat Android Auto en Apple CarPlay ondersteunt. Naast bergvakken in het interieur, goed voor een volume van 30 liter, bedraagt het laadvolume in het kofferruim 422 liter. 66 Opel Astra 516837Dat is aanzienlijk meer dan vorige generatie maar die waarde geldt enkel voor de benzine- en dieselversies. De plug-in Astra moet het met een kleiner laadvolume doen (352 liter) omdat de batterij een deel van de ruimte inneemt. De koffer is wel makkelijk toegankelijk met een laadopening van 1,02 meter in de breedte zodat er volumineuze stukken kunnen worden getransporteerd. 
15 Opel Astra 518235Naast de drie uitrustingsniveaus kan je nog tal van opties toevoegen zoals stoelen met massagefunctie of high-tech led-koplampen met een tachtigtal diodes die het wegdek perfect verlichten volgens de omstandigheden. De Astra beschikt vanaf de basisversie trouwens al over ledverlichting rondom.

De nieuwe Astra is zonder twijfel de beste generatie ooit. Het vijfdeursmodel oogt verleidelijk vanuit elke hoek en binnenin kon de metamorfose niet groter zijn. Met zijn ruime keuze aan motoren en aandrijvingen moet de nieuwkomer veel potentiële kopers kunnen plezieren. Bovendien pakt deze Opel uit met een lichtvoetig rijgedrag dat de EV-bestuurders intussen vreemd is geworden. Afwachten hoe de volledig elektrische Astra zich zal gedragen wanneer hij op de markt komt. Die zal met sterke argumenten moeten uitpakken om beter te doen.

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

82
Aandrijving20/25
Comfort 19/25
Rijgedrag 22/25
Veiligheid 21/25
 
Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 580,36 excl. btw 

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 559,80

(Opel Astra 1.6 Turbo Hybrid Edition PHEV 132 kW)

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.    

 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy