dinsdag, 01 maart 2022

KORT GETEST: Renault Kadjar Blue dCi 115 EDC: veel cross-over voor je geld

Geschreven door  Dieter Quartier
KORT GETEST: Renault Kadjar Blue dCi 115 EDC: veel cross-over voor je geld © Renault
Een model dat stilaan het einde van zijn carrière nadert, dat wordt meestal rijkelijk voorzien van opties gebundeld in een of andere speciale versie. Bij de Kadjar heet die Techno. Zijn naam ten spijt heeft hij geen high-end boenke-boenke-installatie, net zomin als de jongste snufjes op veiligheids- en comfortvlak, maar voor de rest is hij de koning te rijk.



De Kadjar bereidt zich voor om zijn plaats op de markt af te staan aan een compleet nieuw model, de Austral. Die gooit het over een heel andere boeg en belooft de bakens te verzetten op het vlak van design, raffinement en infotainment. Op de eerste foto’s wekt hij zelfs een premium indruk. Het is duidelijk dat Renault de Austral hoger positioneert dan de Kadjar. Hij moet dan ook de degens kruisen met onder meer de Hyundai Tucson en de nieuwe Kia Sportage, die momenteel qua productinhoud een wagenlengte voorsprong hebben op hun concurrenten. 
03 renault KADJAR 1600x1134De Kadjar oogt nog steeds bevallig, maar hier en daar kan hij zijn leeftijd niet verbergen. Bij wijze van hydraterende crème met hyaluronzuur tegen de rimpels kleedt Renault hem in de uitloopfase aan met heel wat leuke opties, terwijl de prijs erg aantrekkelijk blijft. Wie altijd al een Kadjar heeft overwogen, maar wachtte op het juiste moment: het zou wel eens aangebroken kunnen zijn.

Vertrouwde basis

Voor de aandrijving kun je kiezen tussen een 140 pk sterke TCe-benzine en een Blue dCi-diesel. Deze laatste betreft de recentste versie van de 1.5-viercilinder, die we kennen als een gewillige, maar niet echt pittige krachtbron. Hij wordt gekoppeld aan een gerobotiseerde zevenversnellingsbak met dubbele koppeling, die in Renault-land EDC heet. 

Het aandrijfgeheel past bij de Kadjar. Van nul naar honderd kan-ie in 11,5 seconden. Onthaasting is enigszins aan de orde, want trap je het gaspedaal enthousiast in, dan moet je rekening houden met enige reactietijd. De koppeling is niet van de snelste om aan te grijpen. Relaxed rijden gaat hem dan ook veel beter af dan een dynamische insteek. 

Ook de ophanging is eerder comfort- dan prestatiegericht. Zoals het een Renault betaamt, worden grote oneffenheden goed weggegomd, terwijl je je toch niet moet vastklampen aan het stuurwiel in een snel genomen bocht omdat de dempers te slap zouden zijn. Dat stuurwiel voelt evenwel een tikje vaag aan. Rustige chauffeurs zullen daar echter geen hinder van ondervinden. Zij genieten des te meer van de goede geluiddemping van deze Fransoos.
01 renault KADJAR 1600x1199

It’s about the looks

De basisversie van de uitloop-Kadjar heet Equilibre, maar we durven er onze handen voor in het vuur steken dat de meeste mensen door de Techno-variant verleid zullen worden. De op zich al riante basisuitrusting wordt bij deze laatste immers uitgebreid met features die de ogen van heel wat prospects zullen doen blinken: 19-duimvelgen, ledkoplampen, een antracietgrijze ‘ski’ in de voor- en achterbumper, deurdrempels in aluminium en een zetelbekleding in stof-similileder. De stoelen zitten trouwens goed, al had de lendensteun in zijn maximale stand nog iets boller mogen staan. 

De veiligheidsuitrusting omvat een rijstrookassistent, een dodehoekwaarschuwing en een autonome noodrem (AEB ofte autonomous emergency braking). Aleen al voor dit laatste systeem zou je voor de Techno moeten kiezen, want het kan kop-staartaanrijdingen en zelfs aanrijdingen met voetgangers vermijden. Eigenlijk zou ik het anders moeten formuleren: het is anno 2022 niet ok dat Renault het systeem niet gewoon standaard voorziet vanaf de basisversie. Voor nieuw gelanceerde auto’s is het sowieso verplicht door Europa.

Los daarvan kun je vanzelfsprekend rekenen op een elektronische stabiliteitscontrole om de auto bestuurbaar te houden in een noodsituatie en op 6 airbags als het decor of andere onzachte voorwerpen in het traject van de Kadjar toch niet vermeden kunnen worden. Van een adaptieve cruisecontrol is geen spoor op de optielijst – deze rimpel kan de Kadjar helaas niet gladstrijken.

Praktisch en (vrij) geconnecteerd

Aan binnenruimte ontbreekt het de Kadjar niet. Hij rust dan ook op een flinke wielbasis van 2,65 meter. In zijn koffer kun je standaard 472 liter kwijt, wat doorsnee is, net als het volume met neergeklapte achterbank (1.478 liter). Handig is wel dat je de passagierszetel kunt neerklappen, zodat je misschien dan toch geen bestelwagen moet huren als je gaat meubelshoppen bij Ikea.
07 renault KADJAR 1600x1067Voor het infotainment doet de Kadjar steeds een beroep op het R-Link 2-systeem met aanraakscherm van 7 duim en ingebouwde TomTom-navigatie met Live-diensten. Vooral op dit vlak moet de Kadjar zijn meerdere erkennen in zijn rivalen. De graphics zijn zo-zo en ook de processor blinkt niet uit door snelheid. Dat neemt niet weg dat het systeem doet wat het moet doen en je (gelukkig) de mogelijkheid biedt om je smartphone via Apple Carplay of Android Auto te integreren.

Total cost of ownership

De Kadjar in onze testuitvoering kost standaard € 35.350. Qua opties is het menu erg beperkt: het enige waarvoor je kunt bijbetalen, is stoelverwarming vooraan in combinatie met een verlengd zitkussen (€ 400), een parkeerhulp (€ 350) en een panoramadak dat helaas niet open kan (€800). 

Dat maakt de Kadjar erg concurrentieel, des te meer als je rekening houdt met de korting. Door zijn CO2-uitstoot van 118 g/km (NEDC) is hij voor 61 procent fiscaal aftrekbaar als je hem bedrijfsmatig gebruikt. Wij zaten op een gemiddeld verbruik van 5,9 l/100 km – niets wereldschokkends, met andere woorden. Ook het voordeel van alle aard (VAA) kleurt met € 280,80 bruto per maand netjes binnen de lijnen. 

Wie op zoek is naar een goede middelgrote cross-over met een soepel, zuinig aandrijfgeheel en een comfortabele rijervaring, maar geen boodschap heeft aan de jongste rijassistentiesystemen of het vetste infotainmentsysteem, is bij de riant uitgeruste Renault Kadjar Techno aan het juiste adres.

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

76
Aandrijving15/20
Comfort 16/20
Rijgedrag 15/20
Veiligheid 14/20
Prijs 16/20
 

Comfortabele cross-over
Riante uitrusting
Ruim interieur

AEB niet standaard
Hier en daar verouderd
Soms trage automaat

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 575,77 excl. btw 

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 762,21

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.     

RenaultKadjar Blue dCi 115 EDC Techno
Motor: Diesel, 1461 cc
Overbrenging: Automatische 7-versnellingsbak
Maximumvermogen:85 kW / 115 pk
Maximumkoppel: 250 Nm
0-100 km/h:11,5 s
Topsnelheid:189 km/h
Gemiddelde CO2-uitstoot:135 g/km (WLTP)
Gemiddelde CO2-uitstoot:118 g/km (NEDC)
Catalogusprijs incl. btw:€ 35.350
VAA:€ 280,80 per maand
Fiscale aftrekbaarheid:61 %

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy