zondag, 27 februari 2022

TEST: Porsche 992 GT3 Touring Package: De essentiële 911

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Porsche 992 GT3 Touring Package: De essentiële 911 © Pierre-Philippe HAUTECLAIR
Het einde van een tijdperk, daarvan is deze bijzondere 911 een van de allerlaatste getuigen. Zonder turbo of elektrificatie, alleen op de achterwielen aangedreven en voorzien van een juweeltje van een handgeschakelde zesbak. Zuiverder op de graat wordt het niet meer. Nooit meer…



GT3 met Touring Package is minder circuitgerichte GT3

De Touring-versie van de GT3 is pas vrij recent toegetreden tot de 911-familie. Hij verscheen voor het eerst bij de facelift van de vorige 911-generatie (991.2) als gratis variant voor wie een GT3 met handbak had besteld. Op de vorige 911 was de GT3 Touring er dus alleen met de handgeschakelde versnellingsbak. TEST 911 GT3 Touring Groen Stijn 0009Vandaag is het een quasi identiek zustermodel van de klassieke GT3, zonder de enorme spoiler ervan en naar keuze verkrijgbaar met de verduiveld efficiënte PDK-automaat met dubbele koppeling of met de handbak met zes versnellingen. 
TEST 911 GT3 Touring Groen Stijn 0003Uiterlijk onderscheid je de GT3 en de GT3 Touring niet alleen door het ontbreken van de vaste spoiler op de laatste maar ook door de meegespoten voorbumer op de Touring (terwijl die deels zwart is op de GT3). Ondanks het feit dat de Touring over een uitklapbare spoiler beschikt heeft hij ruim 100 kilogram minder minder downforce dan de klassieke GT3, waardoor hij duidelijk minder op circuitgebruik gericht is. Op de openbare weg merk je daar echter zo goed als niets van.

De laatste der Mohikanen

De GT3-versies van de Porsche 911 spreken tot de verbeelding omdat ze koppig volharden met hun atmosferische zescilinder boxer. Geen turbo hier, nu nog. Ongetwijfeld is de huidige generatie van de GT3, de “992”, de allerlaatste die het zonder turbo of elektrificatie redt, want Europa is onverbiddellijk en de dringende nood tot CO2-reductie verplicht ook Porsche om te werken aan elektrificatie en de veralgemening van drukvoeding, zoals op alle huidige 911-modellen met uitzondering van de GT3.

Over de 3.996 cc flat six van de GT3, een regelrecht juweel en ongetwijfeld de meest tot de verbeelding sprekende motor in de 911-familie schreef ik al in mijn test van de bespoilerde versie van de GT3. Hij levert 510 pk (375 kW) bij niet minder dan 8.400 toeren en laat zich opmerken door een lineaire vermogensopbouw waar letterlijk geen einde aan lijkt te komen. Daarnaast is zijn sound, zelfs met de verplichte partikelfilter in de uitlaatlijn ronduit fabuleus en een voortdurende bron van kippenvel.

Leve de handbak

TEST 911 GT3 Touring Groen Stijn 0014Je kan de GT3 Touring Package met de PDK-automaat bestellen, maar dat zou ik alvast niet doen. Het is namelijk een waar plezier om in deze meer op gebruik op de openbare weg gerichte versie te spelen met de handgeschakelde zesbak (uit de vorige GT3, dus niet de zevenbak van de nieuwe Carrera-modellen). Hoewel het maximumkoppel van 470 Nm bij 6.100 toeren ook schakellui rijden mogelijk maakt is het een genot om met de koppeling en de pook te spelen. Hij klikt heerlijk mechanisch in versnelling en staat perfect opgesteld terwijl de ‘Auto Blip’-tussengasfunctie bij het terugschakelen voor een korte toertentalsprong zorgt en de sportieve beleving er alleen maar groter door maakt.

Met een topsnelheid van 320 km/h is de GT3 Touring met de handbak dan wel 2 km/h sneller dan met de automaat, het 0-100 sprintje verloopt met 3,9 seconden wel een halve seconde trager dan met de PDK en ook de sprint naar 200 km/h duurt met 11,9 seconden wat langer dan met de automatische versnellingsbak (10,8 s).  Toch storen die net wat mindere cijfers allesbehalve, precies omwille van het bijzondere plezier van het manueel mennen van een dergelijk potente 911. Het is duidelijk dat ik op deze meer op weggebruik gerichte Touring-uitvoering van de GT3 altijd voor de manuele versnellingsbak zou opteren, terwijl dat voor de andere GT3 de PDK zou zijn. 

Extreem efficiënt 

Niet alleen de unieke zescilinder en de manuele versnellingsbak zorgen voor een unieke beleving, ook de wegligging en de stuurprecisie zijn ronduit fenomenaal. Geen enkele auto – en dat stelden we ook al vast bij de GT3 mét achterspoiler – volgt zo precies de opgelegde lijn en geeft zo veel feedback via het stuur. Het rijgedrag is trouwens beter dan ooit tevoren door de nieuwe vooras met dubbele wishbone-ophangingsarmen die de neus vlakker houden in de bocht en in combinatie met een breder spoor voor nog meer rijprecisie garant staan.
TEST 911 GT3 Touring Groen Stijn 0006

Des goûts et des couleurs…

Over smaak valt niet te twisten, maar één ding is zeker: met de Auratium Green (6AU)-paint to sample-kleur van onze testwagen vielen we op. Over het bijzondere kleurenprogramma van Porsche kan je trouwens meer lezen in onze test van de 718 Cayman GT4. Bij de 911 kan je zo voor niet minder dan 105 bijzondere kleuren kiezen naast het standaardpalet. De prijs van zo’n extra portie individualiteit bedraagt € 10.781,10 op de GT3.

Altijd een rasechte sportwagen

Vergis je niet, de naam “Touring” maakt er niet meteen een boterzachte kilometervreter van. Ook zonder de grote achterspoiler blijft de GT3 een rasechte sportwagen met een harde ophanging en een erg lage en kwetsbare voorspoiler (waarvoor in ruil voor € 3.412,20 wel een “lift”-systeem verkrijgbaar is), terwijl ook optioneel geen twee extra zitjes achterin mogelijk zijn, simpelweg omdat ze op de GT3 niet gehomologeerd zijn. Je kan achter de voorstoelen dan wel meer bagage kwijt en wordt op de GT3 Touring ook niet gehinderd door een rolkooi, want die is hier niet verkrijgbaar. 
TEST 911 GT3 Touring Groen Stijn 0013Terwijl onze blauwe potige smurf-GT3 over de prachtige carbon-kuipstoelen van Porsche (€ 5.844,30) beschikte had de Touring de adaptieve achttienvoudig verstelbare sportstoelen met het geheugenpakket (€ 2.674). We zouden in de Touring absoluut voor die laatste exemplaren opteren, omdat ze ten eerste uitstekend zitten en veel steun geven en ten tweede oneindig veel handiger zijn bij het in- en uitstappen. 
TEST 911 GT3 Touring Groen Stijn 0008Je mist de PDK alleen als je echt snel wil gaan op het circuit, maar daar is de klassieke GT3 met zijn grote achterspoiler ook beter op zijn plaats dan deze Touring met minder downforce. Op de openbare weg heb je die extra neerwaartse toch niet nodig en zijn ook die extra tienden van een seconde die je wint met de PDK niet zo noodzakelijk. In ruil krijg je met de manuele versie dan ook nog meer beleving en het gevoel de auto echt te mennen. Tel daarbij het feit dat dit zonder de minste twijfel de allerlaatste atmosferische 911 zal zijn die met een handbak te koop is en je weet dat dit een hebbeding van jewelste is. Wat mij betreft de beste Porsche waar ik ooit mee reed, en dat wil wat zeggen.

91
Aandrijving19/20
Comfort 17/20
Rijgedrag 20/20
Veiligheid 18/20
Prijs 17/20
 

Onvoorstelbare stuurprecisie
Uitzonderlijk rijgedrag
Heerlijke handbak

Het einde van een tijdperk
Lawaai van de banden op beton
Liftsysteem vooras niet standaard

Porsche 992GT3 Touring Package
Motor:4.0i Flat-Six
Overbrenging: op de achterwielen, Handbak, 6 versnellingen
Maximumvermogen:375 kW / 510 pk
Maximumkoppel: 470 Nm
0-100 km/h: 3,9 s
Topsnelheid:320 km/h
Gemiddeld testverbruik:14,5 l/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:304 g/km (NEDC) – 292 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 174.639,30
VAA:€ 2244,98 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:40%

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy