vrijdag, 18 februari 2022

TEST: Maserati MC20: Back in the race

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Maserati MC20: Back in the race © Stijn Blanckaert
De renaissance van Maserati is een feit. Met de binnenkort verwachte Grecale-SUV als volumemodel en deze MC20-supercar als uithangbord dat het Modenese merk opnieuw een plaatsje moet bezorgen bij de top van de sportwagenbouwers wordt de vernieuwing ingezet. Wij gingen naar Modena om daar de fabriek te bezoeken en Maserati’s nieuwe halo-car aan de drietand te voelen.


TEST Maserati MC20 0019De benaming MC20 verwijst naar “Maserati Corse 2020” en moet de comeback van het iconische merk vieren. Het is dan ook een erg belangrijk model voor Maserati, dat jarenlang geen blikvanger meer had aan de top van zijn gamma. Het is al 18 jaar geleden dat de op de Ferrari Enzo geïnspireerde en in zeer beperkte reeks gebouwde MC12 met zijn V12 van zes liter werd voorgesteld. Die leverde toen 630 pk en 652 Nm. De nieuwe MC20 haalt hetzelfde vermogen en meer koppel uit een half zo groot motorblok. Dat maakt meteen duidelijk dat de evolutie in motorenland niet heeft stilgestaan.

Één chassis, drie versies

Maserati bouwt in de komende jaren niet één maar wel drie verschillende MC20-varianten: de coupé, de voor later dit jaar verwachte Spyder en de in de nabije toekomst geplande volledig elektrische MC20, die alledrie op exact dezelfde koolstofvezel-monocoque gebaseerd zijn. 
TEST Maserati MC20 0003Het aerodynamische design van de MC20 maakt er een auto in twee delen van. Zo werden de designers vrijgelaten om van de bovenzijde een mooi gelijnde en aerodynamische auto te maken en zorgden de interieurs in het onderste, technische gedeelte, voor de downforce en luchtgeleiding, zonder gebruik te moeten maken van spoilers allerhande. Het onderscheid tussen die twee “delen” zie je ook letterlijk, doordat het “technische” onderste gedeelte is uitgevoerd in zwart en koolstofvezel, in tegenstelling tot het bovenste gedeelte, gespoten in een van de zes mogelijke koetswerkkleuren, zoals het Giallo Genio-geel van onze testauto.

Nettuno-V6 met record-specifiek vermogen

Hoewel Maserati vaak wordt geassocieerd met V8-motoren kozen de merkverantwoordelijken bij de MC20 voor een V6. Dat drie liter grote motorblok heet Nettuno (naar Neptunus, de mythologische god met de drietand, het Maserati-logo) en is volledig in eigen huis ontworpen, net als de hele auto. 
TEST Maserati MC20 0047De V6 levert 630 pk bij 7.500 toeren en 730 Nm aan maximumkoppel vanaf 3.000 omwentelingen en is een juweeltje. Zijn specifiek vermogen bedraagt niet minder dan 210 pk per liter, ongeveer even veel als de op dat vlak even indrukwekkende Mercedes-AMG-tweeliter-viercilinder uit de CLA en A-Klasse “45” (211 pk/liter). De cilinderhoek bedraagt 90 graden en in tegenstelling tot wat bijvoorbeeld bij Mercedes-AMG tegenwoordig de gewoonte is zitten de twee turboladers niet ingewerkt in de V (het Hot Inside V-principe) maar zijn ze links en rechts aan de buitenzijde onderaan de cilinderbanken vastgemaakt. Dat zou voor een betere temperatuurhuishouding zorgen, stelt Maserati. Het bijzondere aan deze motor is ook het feit dat hij over een droog oliecarter beschikt (Dry Sump), zoals bij supersportwagens, en dat hij gebruikmaakt van de gepatenteerde en van de F1-afgeleide MTC (Maserati Twin Combustion)-technologie. Dat is een voorkamerinjectiesysteem dat gebruik maakt van twee bougies per cilinder. Zo wordt de brandstof zowel rechtstreeks (altijd, bij normale toerentallen) als onrechtstreeks (bijkomend bij hoge belasting) ingespoten.

In de MC20 wordt de Nettuno V6 gecombineerd met een achttrapsautomaat met dubbele koppeling van Tremec die ook in de nieuwe Corvette C8 zit. Die heeft zes klassieke versnellingen en twee overdrive-verhoudingen. Hij schakelt soepel en zacht in de klassieke GT-stand, wat vinniger en sportiever in Sport en als een raceauto in Corsa. Het is ook een plezier om hem manueel door de verzetten te jagen, wat ook perfect kan als de bak nog in Drive staat en je dus niet eerst op de “M”-knop hebtgeduwd voor de manuele modus. 

100% Italiaans

Bij Maserati zijn ze erg trots op hun Italiaans-zijn en dat wordt ook duidelijk wanneer de merkverantwoordelijken me voor de testrit bij een fabrieksbezoek alles vertellen over het ontwerp en de bouw van de MC20. De auto werd in zijn geheel ontworpen in het Maserati Innovation Lab in Modena (met de hulp van het eveneens in de regio gevestigde Dallara, dat mee instond voor het ontwerp van de koolstofvezelstructuur en waar de MC20 gedurende meer dan 2.000 uur in de windtunnel op punt is gesteld) en wordt geassembleerd in de Viale Ciro Menotti-fabriek in dezelfde stad, de historische zetel van het Merk.

Let’s go…

Wanneer ik eindelijk de sleutel in handen krijg valt op dat de instap met de makkelijk openende vleugeldeuren een fluitje van een cent is, met dank aan de carbonkuip die geen hoge en dikke drempels noodzakelijk maakt.TEST Maserati MC20 0033 Ook uitstappen is op die manier erg makkelijk. Het openen van de deuren gebeurt langs de buitenzijde door een klassieke deurklink en langs binnen door een druk op een ronde knop in de deur. TEST Maserati MC20 0043Een treklus helpt de deur te sluiten als je ingestapt bent.

Wat meteen na het vertrek opvalt is dat de carbonkeramische remschijven (Brembo) echt moeten opwarmen voor ze efficiënt zijn. In de eerste meters is het dan ook wat opletten en moet harder geremd worden dan normaal, maar na enkele kilometers voelt het rempedaal helemaal anders aan en is de remkracht optimaal. TEST Maserati MC20 0029Tijdens een wat gespierder, bochtig traject draaiden de vier waarschuwingsknippperlichten bij alles wat bovengemiddeld krachtig remmen was overuren, wat voor een sportauto niet zo aangenaam is.
TEST Maserati MC20 0027De eerste rijindruk is erg positief. Zo valt het op hoe direct en nauwkeurig de MC20 stuurt, hoe het zicht naar voor en schuin opzij uitstekend is en hoe de rijhouding en de bereikbaarheid van het stuur en de pedalen optimaal zijn. De acceleratie is zoals verwacht fenomenaal, wanneer de winterbanden grip vinden, en de V6 trekt ook met plezier door tot erg hoog in de toeren, al is er nog altijd een klein beetje geduld nodig voor de turbo’s opspoelen. Ook bij de hernemingen toont de V6 zich, na het één verzet terugschakelen met de schakellepel links, erg gewillig en gaat hij er opnieuw fel tegenaan. Je rijdt met zo’n auto zo snel zo hard dat je eigenlijk nergens (en al zeker niet in ons land) echt gebruik kan maken van het potentieel. Het aantal keren dat je überhaupt de kans krijgt om de zescilinder tot tegen de toerentalbegrenzer te jagen is erg beperkt, omdat je dan aan hoogst illegale snelheden rijdt, in elke versnelling…

De Nettuno-V6 heeft een soundtrack die hoegenaamd niet vergelijkbaar is met die van een (Maserati-) V8. Het gaat meer om een mechanisch geluid. Je hoort hem sissen, grollen, zuigen en blazen, maar brullen doet hij niet, waardoor auditief kippenvel achterwege blijft, of het zou moeten komen van het Sonus Faber-hifisysteem.
TEST Maserati MC20 0019Bij dat alles is de V6 er gewillig, als een jonge hond die continu aan de leiband trekt en bij beroering van het gaspedaal al zijn spieren opspant en er dan vandoor schiet. Leuk bij een sportieve rijstijl, maar gelukkig ook gemakkelijk uit te vlakken door te opteren voor de GT- in plaats van de Sport-stand, waarbij alles wat soepeler en rustiger verloopt. In de Corsa-stand gedragen motor en versnellingsbak zich als die van een racewagen en moet je je aandacht erbij houden, omdat dan ook het ESP (bijna volledig) uitgeschakeld is.

Knallen over pokdalige wegen

Tijdens onze testrit, die plaatsvond bij aangename temperaturen van rond de 17 graden op de nog licht vochtige wegen rond Modena, werd duidelijk dat de staat van het asfalt niet alleen in ons land te wensen overlaat. De winterbanden van de testwagen hadden het niet onder de markt om grip te vinden en de ophanging met dubbele draagarmen voor- en achteraan werd echt wel op de proef gesteld om de vier wielen het contact met de grond niet te laten verliezen.

Maar zelfs in die uitdagende omstandigheden stuurt de MC20 opmerkelijk nauwkeurig en helpt de feedback van de stuurinrichting om te anticiperen op veranderingen in het wegdek. Het onderstel en de hele auto waren op de B-wegen rond Modena erg beweeglijk en wie dat wil kan hem met licht onderstuur dat evolueert naar controleerbaar overstuur de bocht laten doorgaan en zo de staart van de MC20 laten kwispelen. 
TEST Maserati MC20 0023De prestaties van de MC20 zijn die van de supercars waar hij zich mee wil meten, zoals de Lamborghini Huracán en Audi R8, beiden met de gekende V10. Ook de McLaren Artura en de hybride Ferrari 296 GTB kunnen als concurrenten gezien worden. Met een topsnelheid van 326 km/h en een 0-100 sprint in 2,88 seconden heeft de MC20 alvast alles in huis om de concurrentie met die andere aandachtstrekkers aan te gaan.

Carbonfestival

Maserati slaagde erin om het gewicht van de MC20 beperkt te houden. Volgetankt met E5 (60 liter) zet hij 1.475 kg op de weegschaal en de verhouding gewicht/vermogen is met 2,33 kg/pk erg scherp. Dat is natuurlijk voor een stuk te danken aan het compacte motorblok maar zeker ook aan het uitgebreide gebruik van koolstofvezel. Zo is het hele onderstel uit carbon en composiet opgebouwd, met inbegrip van de knappe vleugeldeuren.
TEST Maserati MC20 0032Ook in het interieur is dat lichte en uiterst sterke materiaal veelvuldig aanwezig. Zo zie je het op de middentunnel en de deurdrempels, maar ook als afdekking van het dashboard. Jammer genoeg weerkaatste het materiaal door de lage zon voortdurend in de voorruit tijdens onze testrit. Als dat afdekklepje bovenaan de tellerpartij ook bekleed was met alcantara, zoals de stoelen, zou die weerspiegeling er niet zijn. 

Geen knoppenfestival

Het interieur is sober, met weinig knoppen en schakelaars. Op de centrale tunnel prijken twee ronde knoppen (ééntje met D en M om de automaat in Drive of Manual te zetten en ééntje met de R van Reverse), eronder nog drie schakelaars voor de zijruiten en voor de centrale vergrendeling en helemaal achteraan nog de wat onhandig ver opgestelde draaiknop voor het audiosysteem. TEST Maserati MC20 0039Naar een “P” of “N” knop voor de automaat is het trouwens vruchteloos zoeken, die zijn er niet. De keuze voor de rijmodi en de hardheid van de ophanging (in twee standen) gebeurt door middel van een op luxe-uurwerken geïnspireerde draaiknop. TEST Maserati MC20 0042De rest verloopt via een binnen handbereik opgesteld aanraakscherm van 10,25 duim. Op het stuurwiel prijkt rechts een “Launch”-knop en links (voor het eerst bij Maserati) een “Start-Stop”-knop en zijn er nog bedieningstoetsen voor de cruise control en het volume van het Sonus Faber-hifisysteem. TEST Maserati MC20 0034Opmerkelijk zijn ook de vaste koolstofvezel-schakellepels (optie, standaard zijn ze van aluminium) achter het eveneens uit koolstofvezel gemaakte sportstuur met gedeeltelijke alcantarabekleding.

Praktisch kan je de MC20 niet noemen, met weinig bergvakken in het interieur, een minikoffertje van 47 liter vooraan en een wat onhandig gevormd exemplaar van 101 liter achterin.TEST Maserati MC20 0045 Wie de inhoud van zijn bagage niet wil laten smelten kan de koffer achterin beter niet gebruiken want de hitte van de Nettuno-V6 maakt daar een oventje van.

In tegenstelling tot het zicht naar voren en opzij is dat naar achteren zo goed als onbestaand. Daarom voorzag Maserati een digitale binnenspiegel die de beelden van een achteraan gemonteerde camera toont. Die spiegel vraagt altijd even aanpassing van je ogen omwille van een ander dieptezicht dan bij een echte spiegel. Je kan die camerabeelden trouwens met een druk op de knop omzetten naar een klassieke spiegel, maar dan is het zicht naar achteren eigenlijk onbestaand. Manoeuvreren is kinderspel met dank aan de achteruitrijcamera en de knappe buitenspiegels geven niet alleen een prachtig zicht op de luchtinlaten links en rechts voor de achterwielen maar ook op het achteropkomende verkeer.

In goed gezelschap

Door het Maserati Fuoriserie-programma kan je je MC20 helemaal op maat samenstellen met een uitgebreide keuze aan materialen voor het interieur en het koetswerk. Zonder in de optie- of accessoirelijst te grasduinen moet je wel rekenen op een basisprijs van € 223.200. Daarmee speelt hij in de categorie van de Lamborghini Huracán (€ 197.897 tot € 248.716), de Audi R8 V10 Performance (€218.240), de McLaren Artura (€232.706) en zelfs de Ferrari 296 GTB (€ 264.737). Maserati vermeldt trouwens dat in de aankoopprijs van een MC20 drie onderhoudsbeurten inbegrepen zijn.
TEST Maserati MC20 0015Zelden waren zoveel mensen echt benieuwd naar mijn rijervaring, wat toch wel aantoont dat Maserati met de MC20 een gevoelige snaar geraakt heeft. Hoewel de MC20 de looks van een supercar heeft is hij in de praktijk dagelijks bruikbaar, onder meer door de makkelijke instap en de goede rijhouding. Zijn prestaties zijn voortreffelijk, zijn weggedrag beweeglijk en de afwerking uitstekend. Het is daarbij eerder een GT dan een hardcore sportwagen. Goed werk van Maserati, want hun MC20 kan de vergelijking met zijn concurrenten probleemloos aan, al overtreft hij ze nog niet.

89
Aandrijving18/20
Comfort 18/20
Rijgedrag 18/20
Veiligheid 18/20
Prijs 17/20
 

Prachtige supercar-lijn
Makkelijk in- en uitstappen
Uitstekende Nettuno-V6

Geen betoverende motorklank
Weinig opberg- en kofferruimte
Reflecties in de voorruit

Maserati MC20
Motor:3.0i V6 Biturbo
Overbrenging: Automaat, 8 versnellingen, dubbele koppeling
Maximumvermogen:463 kW / 630 pk
Maximumkoppel: 730 Nm
0-100 km/h: 2,88 s
Topsnelheid:326 km/h
Gemiddeld testverbruik:niet gemeten (officieel: 11,5 l/100 km)
Gemiddelde CO2-uitstoot:261 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 223.200
 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy