zondag, 06 maart 2022

TEST: BMW M440i xDrive Gran Coupé: De gulden middenweg

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: BMW M440i xDrive Gran Coupé: De gulden middenweg © BMW
De BMW M440i draagt de “M” van BMW Motorsport in zijn naam maar is geen M-model. Het is een go-between zonder de brutale sportiviteit van een M3 of M4 maar met een pak meer pit dan de bravere viercilinders zoals de 430i. Als Gran Coupé voegt hij met zijn twee extra zijdeuren en zijn vijfde deur bovendien praktische bruikbaarheid toe aan zijn coupélijn. Is dit dan de gulden middenweg?



P90443914 highResHoe goed ze ook zijn, de M3 en M4 (Competition) zijn niet bepaald geschikt als daily drivers. Daarvoor zijn ze te kostelijk, te vermoeiend en te opvallend. De 420i, 430i en 420d Gran Coupé zijn dan weer beter geschikt voor dagelijks (gezins)gebruik maar bieden slechts een fractie van het rijplezier en de beleving die je aan het stuur van de M4 ervaart. Voor wie de gulden middenweg zoekt is er dan ook deze M440i xDrive. Die is op het vlak van de rijbeleving en de sensaties een waardig alternatief voor de echte M-modellen maar is tegelijk comfortabeler en - hoewel duur - toch veel betaalbaarder, en als Gran Coupé bovendien praktischer dan de M4 Coupé, waardoor deze zescilinder ongetwijfeld de beste daily driver is die je je kan inbeelden als sportieve chauffeur.

M voor Motorsport, maar niet helemaal

Vroeger had je de gewone BMW’s en de M-modellen. Sinds enige tijd is er met het M Performance-label een tussencategorie gecreëerd van sportieve BMW’s die met de hulp van de specialisten van de Motorsport-divisie een flinke snuif sportiviteit en prestaties aan het standaardrecept toevoegen, zonder in de extremen van de echte M-uitvoeringen te vervallen. De “M” bij de M440i toont dus aan dat hij extra pittig is, zoals Tabasco, maar nog niet zo pikant als de Carolina Reaper, de heetste peper ter wereld.
P90443947 highResDe pit van de M440i komt voort uit de fantastische zes-in-lijn van 3 liter die zijn 374 pk en 500 Nm aanwendt om de Gran Coupé op eenvoudige aanvraag en met een heerlijke (door de luidsprekers versterkte) grol vooruit te stuwen richting ongehoorde snelheden. Vanuit stilstand schiet de M440i met dank aan de grip van zijn xDrive-vierwielaandrijving en de achttrapsautomaat in niet meer dan 4,7 seconden naar de honderd. Zijn prestaties degraderen de lagere modellen uit het gamma tot muurbloempjes en liggen ook weer niet zo gek ver af van die van de M3 en M4 die rond de 4 seconden rond zitten bij die standaardsprint. 
P90443892 highResDoor de ongemeen soepele krachtbron van de M440i zijn ook de hernemingen schitterend, geholpen door de uitstekende achttraps-sportautomaat met Sprint-modus die meerdere versnellingen ineens kan terugschakelen en tegelijk uitblinkt door zijn discretie en zijn optimaal gekozen schakelmomenten. 

Bij dat alles blijft het verbruik – met dank aan de mild hybride setup waarbij rem- en vertragingsenergie gerecupereerd wordt – binnen de perken. We verbruikten tijdens onze testperiode gemiddeld 8,5 l/100 km, wat een halve liter meer is dan de WLTP-opgave maar voor de geboden prestaties alleszins redelijk blijft.

Géén anders afgestelde 3-Reeks

Met de Gran Coupé combineert BMW een coupélijn met de praktische aspecten die een vijfdeurs aantrekkelijk maken. Het is daarbij – en dat wordt door BMW veelvuldig benadrukt – géén vijfdeurs-3-Reeks, maar een ander, sportiever model. Los van het afwijkende koetswerk kreeg de 4-Reeks namelijk een anders afgestelde versie van het CLAR-platform dat alleen in de basis overeenkomt met het onderstel van de 3-Reeks maar qua besturing, demping, vering en aandrijving helemaal anders is getuned. Sportiever, dynamischer, maar ook een stuk toegeeflijker en comfortabeler dan bij de echte M-versies.
P90443892 highResQua rijgedrag betekent dat dat de M440i xDrive mede door het standaard elektronische M Sport-differentieel op de achteras en de precieze stuurinrichting een auto is die je echt kan “zetten” en die in de Sportstand en met deels uitgeschakelde stabiliteitscontrole ondanks zijn vierwielaandrijving aanvoelt als een achterwielaandrijver en zijn kont laat uitbreken, terwijl het ESP toch waakt en hem tot de orde roept als een en ander te ver zou gaan.
P90443863 highResOp comfortvlak is het verschil met de echte M-modellen trouwens goed merkbaar, want met de adaptieve dempers van onze testwagen, in combinatie met de M Sportophanging, was het compromis tussen sportiviteit en comfort optimaal. Dat is het een stuk minder wanneer je op de minder krachtige uitvoeringen van de 4-Reeks enkel voor de sportophanging kiest en de op de M440i standaard voorziene adaptieve dempers niet aankruist op de bestelbon. In dat geval is hij een stuk harder.

Daily driver

De combinatie van de uitstekende prestaties en de schitterende krachtbron met het praktische koetswerk maken van deze M440i Gran Coupé een echte daily driver, waar de inzittenden achterin met dank aan de normale zijdeuren makkelijk instappen en net voldoende beenruimte hebben. P90443969 highResDe hoofdruimte is voor grotere volwassenen duidelijk minder riant. De nieuwe deurklinken, die nu in de deuren ingewerkt zitten om hem aerodynamischer te maken, zijn ook minder praktisch dan de klassieke handvatten van de vorige BMW’s. P90443951 highResDe koffer van de Gran Coupé is door de grote achterklep natuurlijk makkelijker toegankelijk dan die van de coupé en is met 470 liter ook groter dan die van zijn voorganger, al zorgt de aflopende achterruit voor een beperkte laadhoogte.

Als je het model onder deze M440i xDrive, de 129 pk minder krachtige en op de achterwielen aangedreven 430i Gran Coupé met zijn viercilinder van twee liter (245 pk) met deze M Performance-telg vergelijkt is het duidelijk waar de meerprijs van € 17.600 zit. Hij is veel completer en sportiever en leunt veel dichter aan bij een echte M dan bij de klassieke BMW’s. 

Het verschil in vermogen en prijs tussen deze M440i xDrive Gran Coupé en de minst dure M4 (480 pk), die er trouwens niet als Gran Coupé is, bedraagt 106 pk en € 18.500. Vergeleken met de 136 pk krachtigere M4 Competition Coupé (510 pk) met xDrive bedraagt het prijsverschil zelfs € 30.400. 

Zo lijkt het wel alsof deze M440i xDrive Gran Coupé een koopje is, maar € 68.650 blijft een enorme som, en de fiscaliteit van de drieliter met minimaal 181 g CO2/km helpt hem ook niet om de pil te verzachten. 
P90443915 highResJammer van zijn controversiële neus, want voor het overige is deze auto een toonbeeld van elegantie en ontpopt hij zich tot gulden middenweg tussen het normale gamma en de iconische M-variant. Zijn aankoopprijs is erg gepeperd, maar voelt bijna redelijk aan in vergelijking met die van de “echte” M4. Als daily driver voor het gezinshoofd dat waar mogelijk ook eens graag de teugels viert en een zescilinder weet te waarderen kent deze M440i xDrive amper concurrentie.

85
Aandrijving17/20
Comfort 17/20
Rijgedrag 17/20
Veiligheid 17/20
Prijs 17/20
 

Heerlijke zescilinder en automaat
Compromis sportiviteit - comfort
Weggedrag

Controversiële neus
Hoofdruimte achterin

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 962,40 excl. btw 

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 1.313,53

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.   

BMWM440i xDrive Gran Coupé
Motor: Benzine, 6 cilinders, turbo, mild hybrid, 2.998 cc
Overbrenging: Steptronic Sport 8-Automaat, vierwielaandrijving
Maximumvermogen: 275 + 8 kW / 374 + 11 pk
Maximumkoppel: 500 Nm
0-100 km/h: 4,7 seconden
Topsnelheid:250 km/h
Gemiddelde CO2-uitstoot:181-193 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 68.550
VAA:€ 667,83 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:50%

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy