zondag, 13 februari 2022

TEST: VW Multivan 2.0 TSI 204 pk DSG7 Style: deze minibus rijdt als een auto

Geschreven door  Benjamin Uyttebroeck
TEST: VW Multivan 2.0 TSI 204 pk DSG7 Style: deze minibus rijdt als een auto © Benjamin Uyttebroeck
Voor het eerst is de Volkswagen Multivan niet meer gewoon een Transporter in een sierlijker kleedje. Moet de concurrentie zich ongerust maken, nu hij van bumper tot bumper vernieuwd is?


Volkswagen splitst zijn busjes voortaan op in drie lijnen. De bestelwagen en motorhome blijven gebaseerd op de Transporter 6.1-reeks. Daarnaast komt later dit jaar de volledig elektrische ID.BUZZ op de markt in een versie voor passagiers en goederen. De derde pijler is de nieuwe Multivan, die voor het eerst niet meer afgeleid is van de Transporter.
TEST VW MULIVAN BEN 0004Dit nieuwe model is al de vierde generatie van de Multivan. De eerste zag het licht in 1985 als variant van de T3 Transporter. Voordien reden er natuurlijk ook al minibusjes rond die afgeleid waren van de Volkswagen Transporter maar die hadden een veel prozaïschere insteek en verdienden dus nog geen eigen naamplaatje.

De Zoef

Zo ook het T2-busje uit de jaren zeventig waarin de Zoef rondreed in een Vlaamse provinciestad. Het had zelfs nog dienstgedaan in de missies in Congo. De Zoef, dat was de bijnaam van de pater-prefect in mijn middelbare school. Het was me niet onmiddellijk duidelijk waarom hij die bijnaam had gekregen, tot hij mijn klas eens ergens naartoe bracht in zijn busje.

Toen we allemaal waren gaan zitten, stoof de Zoef vanop de parking van de school weg op een manier die indruk had kunnen maken op het hoofdpersonage uit de Taxi-films. Hoe kon een T2 zo snel rijden? In bochten moesten we ons goed vasthouden, remmen deed hij zo weinig mogelijk. “Daarom dus Zoef,” bedacht ik. Dit nieuwe inzicht was een zeldzaam hoogtepunt uit mijn schoolcarrière.

Het busje van de Zoef was erg rudimentair. Gordels waren er niet. De passagiers waren gescheiden van de buitenwereld door een enkele laag plaatstaal. De motor, achterin onder de verhoogde vloer gemonteerd, liet luid van zich horen.

Het verschil met de nieuwe Multivan kon nauwelijks groter zijn. “De Zoef had dit moeten meemaken,” dacht ik meer dan eens, vooral als ik de Multivan op zijn staart trapte.

Wigvorm

Het design van de VW-busjes is door de jaren heen maar één keer revolutionair veranderd, toen de motor van de T4 plots voorin werd gelegd en hij dus zijn kenmerkende wigvorm kreeg. Bij alle andere nieuwe generaties ging het om een geleidelijke evolutie, waarbij elke nieuwe generatie steeds iets geraffineerder werd, chiquer ook.
TEST VW MULIVAN BEN 0008Zo ook deze Multivan. Met zijn ledkoplampen en zijn ingetogen lijnen straalt hij klasse uit. Die uitstraling wordt een beetje geschaad door de kleine spoilers die rond de achterruit zitten. TEST VW MULIVAN BEN 0010Niet alleen boven de ruit, waar je ze verwacht, maar ook links en rechts van de achterruit. Dat is ongetwijfeld een van de ingrepen die een Cw-waarde van 0,3 hebben mogelijk gemaakt maar het geeft de achtersteven van de Multivan een overbodig getuned uitzicht, alsof alleen de sticker “The Alpine Touch” op de ruit ontbreekt.

Twee lengtes

De Multivan is er in twee lengtes. In de standaardlengte was onze auto 4.973 m lang – net geen 7 cm langer dan de oude), wat nog best handzaam is in onze steden. De langere versie is 5.173 m lang. Ook de breedte (1,941 m, +3,7 cm ten opzichte van de vorige) is geen probleem om in onze stadscentra te laveren. Hij is iets minder hoog geworden dan zijn voorganger (1,90 m) maar door een slim ontwerp merk je dat in het interieur niet.
TEST VW MULIVAN BEN 0015In beide lengtes zijn er zes of zeven zitplaatsen. De achterbank op de derde rij is vervangen door twee of drie individuele stoelen, die meer zitcomfort bieden. Voortaan is het dus mogelijk de stoelen op rijen twee en drie aan een kant weg te nemen om zo pakweg een fiets te transporteren. Op de rug van de stoelen op de eerste en tweede rij is een klaptafeltje gemonteerd dat fragiel aanvoelt maar eigenlijk goed dienstdoet.
TEST VW MULIVAN BEN 0014Alle stoelen zitten op rails zodat ze naar hartenlust heen en weer bewogen kunnen worden. Je kunt ze ook naar elkaar omdraaien voor een huiselijkere sfeer. Op rails in het midden zit een console waarin twee tafeltjes zijn ingewerkt die een veel degelijkere indruk maken dan de klaptafeltjes.

Deze console, waarin ook bekerhouders zijn ingewerkt, kan naar keuze tussen de stoelen van de eerste, de tweede of de derde rij worden geschoven. Tenminste in de configuratie met twee stoelen op de derde rij – als je gaat voor de opstelling met drie stoelen kan de console er niet meer tussen.

Tot 4005 liter

Ook handig: stoelverwarming is er niet alleen voor wie vooraan zit – ook achteraan kun je stoelverwarming krijgen. Zelfs met al die toeters en bellen valt het gewicht van de stoelen nog mee. Afhankelijk van de versie wegen ze tussen de 23 en 29 kg. Het is dus nog te doen ze alleen uit de auto te nemen.
TEST VW MULIVAN BEN 0016Al zal dat niet vaak nodig zijn. Achter de derde rij kun je 469 liter bagage kwijt wanneer je de koffer tot de dakhemel vult (763 liter in de lange variant). Neem je de achterste stoelen weg, dan kun je tot 1844 liter meenemen (2171 in de lange). Neem je alle stoelen achterin weg, dan heb je een volume van 3672 liter (of 4005 liter).
TEST VW MULIVAN BEN 0012Ook de bestuurder voorin heeft het goed naar zijn zin. Het is een verademing om genoeg plaats te hebben in een voertuig – met de steeds bredere middenconsoles krijg je tegenwoordig zelfs in grotere directieauto’s vaak een benauwde indruk. Niet zo in deze Multivan, waar je zoveel plaats hebt dat je zelfs tussen de twee stoelen door naar achter kunt kruipen zonder je daarvoor in tweeën te hoeven plooien.

Volume- en temperatuurknoppen

Ook het interieur van deze nieuwe Multivan is erop vooruitgegaan. Het dashboard doet je niet vermoeden dat je in een busje zit en de meeste materialen die je als bestuurder aanraakt, zijn van een goede kwaliteit. Toch zitten er her en der ook goedkope harde plastics, zoals voor de klaptafeltjes.

Standaard heeft de Multivan in al zijn versies een DSG-automaat, dus zit er ook nergens een bestelwagenversnellingspook. De instrumenten zijn vervangen door een display en ook in het midden zit een groot display voor het infotainmentsysteem van de nieuwste generatie.

Hier scoort deze auto een van zijn irritantere minpunten. Net als in de nieuwe Golf en de ID.3 heeft de Multivan volume- en temperatuurknoppen van de nieuwste generatie. Dat wil zeggen dat het geen knoppen zijn maar wel sliders op een soort touchscreen. Minder handig dan klassieke draaiknoppen en het helpt niet dat ze ’s nachts niet verlicht zijn.

Bovendien steken ze schuin uit onder het infotainmentscherm, waardoor je er je hand op wilt laten rusten als je iets intikt. Maar dat doe je beter niet, want dan verander je telkens ongewild de temperatuur of het volume.
TEST VW MULIVAN BEN 0002Grote sprong voorwaarts

Al sinds Volkswagen de motor van de Transporter en zijn afgeleiden voorin is beginnen te monteren, zijn ze steeds meer op een auto gaan lijken en ook zo gaan rijden. Toch maakt deze vierde generatie van de Multivan op het vlak van het rijgedrag en de prestaties een grote sprong voorwaarts. Daar zit het nieuwe MQB-platform ongetwijfeld voor iets tussen.
TEST VW MULIVAN BEN 0003De Multivan is mooi uitgebalanceerd, laat zich precies sturen en heeft een voelbaar grotere torsiestijfheid in vergelijking met zijn voorganger. Vroeger ging het al die richting uit, maar deze Multivan laat zich werkelijk rijden als een gewone auto. Hier onderscheidt dit nieuwe model zich van pakweg de Opel Zafira Life, die wel van een bestelwagen is afgeleid en die daar meer rij-eigenschappen van overhoudt.

De DSG-bak schakelt onmerkbaar vlot en de motor brengt je in minder dan 10 seconden van stilstand naar 100 km/h. Bochten neemt hij graag op een iets rustiger tempo – de wetten van de fysica blijven toch van toepassing. Hoewel de motor goed uit de voeten kwam, kunnen we ons inbeelden dat je niet blij wordt van een Multivan met de kleinere TSI.

Deze auto heeft zijn afmetingen en gewicht ook tegen als je langs de pomp moet. We kwamen op een verbruik van 9,2 l/100 km iets hoger uit dan de officiële 6,7 liter in de gemengde cyclus. Merkwaardig genoeg bracht ons dat wel in de buurt van wat we met de Zafira Life reden toen die nog met een tweeliter diesel te krijgen was.

Op het vlak van de veiligheid moet de Multivan niet onderdoen voor de besten van de klas. Alle laatste snufjes zijn er, en je zou niet minder verwachten van Volkswagen. Belangrijker is misschien dat ze tijdens onze testweek nooit op een irritante manier ingrepen.

Ook hybride en diesel

De TSI-viercilinder uit onze Multivan kent ook een broertje met een cilinderinhoud van 1498 cm3 die een maximumkoppel heeft van 220 Nm. Ook deze motor is gekoppeld aan de DSG-zevenbak.

Interessanter is dat de Multivan voor het eerst als plug-inhybride besteld kan worden. De eHybrid combineert een elektromotor van 85 kW (116 pk) met een viercilinder benzinemotor van 110 kW (150 pk). Samen geeft dat een systeemvermogen van 160 kW of 218 pk (350 Nm). Die zou in elektrische modus 50 km kunnen afleggen en zijn batterij kan op iets meer dan 3 uur volgeladen worden.

Deze versie zal dus vooral zijn nut bewijzen als shuttlebusje voor korte afstanden want als de batterij leeg is en je op de benzinemotor verder moet, zal het verbruik tegenvallen. Wie vaak langere afstanden aflegt, is dus beter af met de TSI. En de echte kilometervreter wacht wellicht beter tot de TDI in de tweede helft van het jaar aan het assortiment toegevoegd wordt.

Een Multivan heb je vanaf zo’n 43.000 tot een stevige 65.000 euro. Daarmee zit hij in hetzelfde vaarwater als de Opel Zafira Life, die toch nog net iets meer als een aangeklede bestelwagen aanvoelt en die alleen nog als plug-inhybride aangeboden wordt. Als je er snel bij bent, kun je bij Renault nog een Espace in je winkelwagentje leggen. Later dit jaar gaat die er definitief uit maar het merk blijft wel de Trafic aanbieden in verschillende passagierversies. Ook Mercedes heeft zijn sporen verdient met de V-klasse, die het vooral in de zakelijke markt goed doet.

Zoals de oude volkswijsheid luidt: het is niet de grootte die telt, het is wat je ermee doet. En VW doet het goed met de grote Multivan. Wie op zoek is naar ruimte en comfort doet er goed aan zijn blik ook op iets anders te richten dan op SUV’s.

86
Aandrijving18/20
Comfort 18/20
Rijgedrag 17/20
Veiligheid 17/20
Prijs 16/20
 

Weggedrag van een auto
Volledige uitrusting
Zeer ruim

Touchscreen voor volume en temperatuur
Veiligheidsgordels niet in de hoogte verstelbaar
Spoilers rond achterruit

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 869,16 excl. btw 

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 1247,86

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.    

VolkswagenMultivan 2.0 TSI 204 pk DSG7 Style
Motor:Benzine, 1984 cc
Overbrenging: DSG 7 automatische versnellingen
Maximumvermogen:150 kW / 204 pk
Maximumkoppel: 320 Nm
0-100 km/h: 9,0 seconden
Topsnelheid:200 km/u
Gemiddeld testverbruik:9,2 l/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:210 g/km
Catalogusprijs incl. btw:€ 60.000,00
VAA:€ 703,40 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:40%

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy