dinsdag, 08 februari 2022

TEST: Dacia Jogger TCe 110: Zwitsers zakmes

TEST: Dacia Jogger TCe 110: Zwitsers zakmes © Groupe Renault
Intussen al heel wat jaren geleden bracht Dacia met de Logan MCV betaalbare ruimte naar de massa. Ook de Lodgy en de Dokker volgden dat recept. Vandaag is de Jogger de reïncarnatie van het origineel, met hetzelfde concept van veel ruimte voor weinig geld, maar dan oneindig veel geraffineerder en moderner, met zijn crossover-SUV-look en zijn moderne uitrusting.



38 2022 New Dacia Jogger Extreme Terracotta Brown

Form follows function

Wie de nieuwe Jogger ziet herkent er de Sandero Stepway in. Hij staat wat hoger op zijn wielen en heeft ook spatbordverbreders, maar is wel nog een stuk hoger dan die Sandero (+10 cm) en ook een heel stuk langer (+45 cm) met bovendien een 29 centimeter langere wielbasis (2.9 m). 
36 2022 New Dacia Jogger Extreme Terracotta BrownDe lijn van de Jogger doet wat denken aan de iconische Matra Rancho die ook een knik in de daklijn en dakrails had en met kunststof-koetswerkaddenda stoerder leek dan de gemiddelde auto uit die tijd.
52 2022 New Dacia Jogger Extreme Terracotta BrownDe grote wielbasis van de Jogger zorgt niet alleen voor een zee van ruimte op de achterbank maar maakte het ook mogelijk om een recht afgesneden achterdeur te gebruiken. Ze is dus breder dan bij een klassieke berline of break, waardoor het instappen naar achteren makkelijker verloopt.
49 2022 New Dacia Jogger Extreme Terracotta Brown

Megakoffer

De opmerkelijk grote, vierkante achterklep geeft toegang tot een ruime en hoge koffer waar twee extra stoelen het mogelijk maken om met zeven inzittenden te reizen. Met de optionele extra plaatsen achterin in gebruik blijft er nog 160 liter aan kofferruimte over. Wil je én passagiers én bagage meenemen dan kan je opteren voor een dakkoffer. Die monteer je in een handomdraai door de vanaf het tweede uitrustingsniveau Comfort makkelijk modulaire dakrails die zoals bij Subaru eenvoudig dwars gedraaid kunnen worden en het zo zonder veel moeite mogelijk maken om de dakkoffer of skidragers te monteren. 
48 2022 New Dacia Jogger Extreme Terracotta BrownDe twee stoelen achterin kan je door het trekken aan een lus onderaan dichtklappen en tegen de tweede rij omhoog kantelen zodat er een grote kofferruimte beschikbaar is. Wil je nog meer volume dan kan je de twee extra stoelen ook in hun geheel verwijderen en komt er maar liefst 774 liter aan kofferruimte vrij achter de tweede rij. Dat is meer dan in de nochtans als kofferkampioen bekend staande Skoda Superb Combi. 45 2022 New Dacia Jogger Extreme Terracotta BrownWanneer je ook de tweede zetelrij omhoogklapt heb je 1.819 liter ter beschikking, genoeg om de bouwpakketten voor een hele Ikea-slaapkamer met dressing, tweepersoonsbed met matrassen en nachtkastjes in één keer mee naar huis te nemen.
51 2022 New Dacia Jogger Extreme Terracotta BrownDe instap naar de achterste twee zitplaatsen vraagt een klein beetje lenigheid maar eenmaal je er zit is er wel voldoende ruimte om ook volwassenen voor niet al te lange ritten comfortabel mee te laten reizen. Op de tweede rij is het comfort natuurlijk nog beter, en je zit er hoger dan de inzittenden voorin, zodat je een beter zicht op de weg hebt. 53 2022 New Dacia Jogger Extreme Terracotta BrownDe achterbank heeft drie even grote zitplaatsen maar bestaat uit twee afzonderlijk neerklapbare delen. De beenruimte voldoet er ruimschoots zonder uitzonderlijk te zijn. 
55 2022 New Dacia Jogger Extreme Terracotta BrownVoorin herkennen we het dashboard uit de Sandero. De rijhouding, de bedieningselemnten, het dashboard, het infotainment… worden één op één overgenomen uit dat zustermodel, wat ervoor zorgt dat de Jogger onmiddellijk vertrouwd aanvoelt.

Benzine of LPG 

De Jogger introduceert een nieuwe versie van de TCe-benzinemotor met 110 pk. Het gaat om een 999 cc grote driecilinder die 110 pk en tot 200 Nm levert en gekoppeld wordt aan een handgeschakelde zesbak. Met een top van 183 km/h en een sprintje van 10,5 seconden voor de vijfzitter en 11,2 seconden voor de zevenzitter breekt hij zeker geen prestatierecords, maar dat hadden we ook niet verwacht. 
18 2022 New Dacia Jogger Extreme Terracotta BrownDe Jogger is geen scherp sturende auto, maar dat is simpelweg een keuze van de fabrikant. Dit is zo’n auto waar je je dynamische ambities al snel inwisselt voor een relaxte rijstijl. Bij de Jogger draait het immers niet om maximaal rijplezier, maar om maximale functionaliteit. De Jogger biedt functioneel vervoer van A naar B en doet dat nog tegen de scherpst mogelijke prijs. Dacia kondigt een verbruik aan van 5,6 l/100 km. 

De Jogger komt ook op de markt met een door de constructeur geïnstalleerde LPG-installatie, wat uitzonderlijk is en blijft. Die ECO-G 100-motor van 999 cc levert wanneer hij zuiver op benzine rijdt 91 pk en 160 Nm maar produceert op LPG 101 pk en 170 Nm. Ook deze motor wordt met een handgeschakelde zesbak gecombineerd. Hij haalt 175 km/h en doet in vijfzitsversie 12,3 seconden over de 0 naar 100-oefening en 13 seconden met zeven plaatsen. De benzinetank van de ECO-G 100 heeft een capaciteit van 50 liter, het LPG-reservoir kan op zijn beurt 40 liter bevatten en is ingebouwd op de plaats van het reservewiel. 

De Jogger wordt volgend jaar ook de eerste hybride Dacia. Hij zal daarvoor de E-Tech aandrijflijn met 140 pk uit de Clio overnemen. 

Goedkoopste zevenzitter

Dacia wil met de Jogger de goedkoopste zevenzits-crossover op de markt brengen en slaagt daar ook in. Met een basisprijs voor de LPG-versie van € 15.540 en € 16.040 voor de TCe-benzine in Essential-uitvoering kan geen enkele concurrent een vuist maken tegen Dacia. De Essential beschikt standaard over zwarte overlangse dakdragers, zijschorten en spatbordverbreders, heeft een in twee ongelijke delen neerklapbare achterbank, bumpers in koetswerkkleur, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, elektrisch bediende ruiten vooraan, het Media Control-systeem met 2 luidsprekers en een dockingstation om je smartphone in te klikken, mistlampen vooraan, automatische koplampen en een in de hoogte regelbaar stuurwiel.
60 2022 New Dacia Jogger Extreme Terracotta BrownDe beter uitgeruste Comfort kost € 1.800 meer maar doet in ruil onder meer een centrale armsteun voorin, de draaibare dakdragers, manuele airco, een regensensor, elektrische ruiten achteraan, het Media Display met aanraakscherm van 8 duim, 4 luidsprekers, Apple Carplay en Android Auto, een parkeerhulp achteraan, cruise control, elektrisch bediende en verwarmde buitenspiegels en een ook in de diepte regelbaar stuurwiel bovenop de uitrusting van de Essential. 

Voor de Extreme-topversie moet je daar nog eens € 1.000 bijtellen, maar die heeft dan wel automatische airconditioning, een achteruitrijcamera, het handenvrije instap- en startsysteem, alu velgen van 16 duim, een speciale zetelbekleding, tapijtjes en ander leuks.

De optielijst is vrij kort. De belangrijkste opties zijn het Media Nav-navigatiesysteem met 6 luidsprekers en draadloze smartphone-mirroring van € 370 op de Comfort en de Extreme en de twee extra plaatsen achterin die op alle versies verkrijgbaar zijn voor € 750 extra.
25 2022 New Dacia Jogger Extreme Terracotta BrownDe snelste ben je er niet mee, maar dat zal niemand verbazen. Dat je er de slimste mee bent verbaast evenmin, want geen enkele andere auto biedt zeven plaatsen, dezelfde moduleerbaarheid, ruimte en uitrusting voor een budget dat -zelfs voor de best uitgeruste uitvoering – ruim onder € 19.000 inclusief btw blijft. Dacia verzekert zich zo van een mooie toekomst voor automobilisten die rekenen.

80
Aandrijving15/20
Comfort 15/20
Rijgedrag 15/20
Veiligheid 17/20
Prijs 18/20
 

Onklopbare prijszetting
Binnenruimte
Geen lowcost-look

Kwaliteit van sommige materialen
Zijdelingse steun voorste stoelen

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 382,44 excl. btw 

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 567,75

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.   

DaciaJogger TCe 110
Motor:benzine, 3 cilinders, 999 cm3
Overbrenging: Handgeschakeld, 6 versnellingen, voorwielaandrijving
Maximumvermogen:81 kW / 110 pk
Maximumkoppel: 200 Nm
0-100 km/h: 10,5 s
Topsnelheid:183 km/h
Gemiddeld testverbruik:niet gemeten
Gemiddelde CO2-uitstoot:127-130 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 16.040
VAA:€ 116,67 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:59,68%

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy