dinsdag, 18 januari 2022

KORT GETEST: Opel Grandland Hybrid: Netjes opgefrist

Geschreven door  Stijn Blanckaert
KORT GETEST: Opel Grandland Hybrid: Netjes opgefrist © Opel
Opel gaf zijn uit 2017 stammende Grandland X een update. Daarbij verloor hij de “X”, kreeg hij de nieuwe Opel-snoet, werd hij technologisch bijgepunt en kreeg hij ook een volledig nieuw dashboard. Of dat volstaat om hem nog eens een aantal jaar te doen meegaan zochten wij voor u uit aan het stuur van de minst krachtige van de twee plug-inhybrides die Opel aanbiedt.


006 Opel 516632In september 2020 reden we al met de Hybrid4-uitvoering van de (toen nog) Grandland X. We deden dat nu opnieuw, maar dan met de Grandland, die bij zijn facelift zijn X-suffix liet vallen en een vernieuwde look kreeg om helemaal aan te sluiten bij de andere nieuwe Opel-modellen zoals de Mokka en de Astra.
005 Opel 516631Familiegezicht

De vernieuwing is visueel vooral aan de voorkant groot. De Grandland adopteert daar de typische Opel Vizor-neus met de zwarte plaat die in de plaats van het traditionele radiatorrooster kwam en links en rechts geflankeerd wordt door ledkoplampen die als ze van het Opel IntelliLux-type zijn 84 ledelementen per koplamp tellen en de lichtbundel aan de omstandigheden aanpassen. De nieuwe neus maakt er echt wel een andere auto van, waarmee hij zich duidelijk onderscheidt de er ouderwetser uitziende de Grandland X die fundamenteel eigenlijk dezelfde auto is gebleven.
20211025 2021 Opel grandland press 7026 CopyAan de binnenkant is de vernieuwing onmiskenbaar groot wanneer je naar het dashboard en de middenconsole kijkt. Dat dashboard is volledig nieuw. Het gaat om het Opel Pure Panel met zwarte glanzende kunststof over de hele breedte en centraal voor de bestuurder een personaliseerbaar digitaal scherm van 12 duim dat zeer goed afleesbaar is (en daarmee komaf maakt met een van de gebreken van zijn voorganger). Bovenaan de centrale console prijkt een nieuw aanraakscherm uit de Stellantis-schappen dat 10 duim meet en onderaan voorzien is van enkele fysieke shortcutknoppen, wat we altijd toejuichen. Het infotainment voldoet, zonder uitzonderlijk te zijn, en met de snelheid van het geheel is niets mis.

Verder naar onderen vinden we op de middenconsole de bediening van de verwarming en de airco die – God zij dank – nog steeds met fysieke knoppen gebeurt. Optioneel zijn stoelverwarming en -koeling verkrijgbaar. De stoelen zelf zijn nog steeds voorzien van het AGR-keurmerk en zijn dus goed voor de rug. Ze bieden voldoende steun en zouden ook bij lange ritten comfortabel moeten blijven.

Ongewijzigde aandrijving

Het motorengamma veranderde niet. Er is dus nog altijd een 1.2 PureTech-driecilinder op benzine met 130 pk en 230 Nm die naar keuze met een handbak of een automaat leverbaar is. Dieselaars kunnen nog terecht bij de 1.5 liter grote viercilinder met hetzelfde vermogen en 300 Nm aan koppel. Bestuurders van bedrijfswagens en zelfstandigen zullen dan weer de voorkeur hebben voor de twee plug-inhybrides in het aanbod, eentje met voorwielaandrijving, Hybrid genoemd, en eentje met vierwielaandrijving, de Hybrid4.
011 Opel 516637De PHEV-versies van de Grandland puren hun thermisch vermogen uit een 1.6-turbobenzinemotor die in de deze keer door ons geteste voorwielaangedreven Hybrid 180 pk (133 kW) levert en in de Hybrid4 met vierwielaandrijving 200 pk (147 kW). Op de Hybrid wordt die viercilinder gekoppeld aan een elektromotor in de achttrapsautomaat die net als de verbrandingsmotor de voorwielen aandrijft en 110 pk of 81 kW aan het totaalvermogen toevoegt. Het geheel levert zo 224 pk (165 kW) en 360 Nm.
Opel 515803De verbrandingsmotor wordt in het geval van de Hybrid4 gecombineerd met een tweede elektromotor. Vooraan zit dezelfde als in de Hybrid, maar op de achteras van de krachtigere versie vinden we een tweede elektrisch exemplaar van 113 pk of 83 kW voor een systeemvermogen van 300 pk (221 kW) en een gecombineerd koppel van 520 Nm. 

De elektromotoren worden zoals voor de facelift nog steeds gevoed door een 13,2 kWh grote lithium-ionbatterij die onder de achterbank zit. Opel belooft voor deze combinatie in het geval van de voorwielaangedreven plug-in een elektrisch rijbereik van 61 tot 63 kilometer volgens de WLTP-cyclus. Reken in de praktijk op een 45 kilometer. Het opladen van de batterij kan standaard met 3,7 kW, optioneel is ook een laadsnelheid van 7,4 kW mogelijk.

Kracht is geen synoniem van sportiviteit

Hoewel de prestaties van de Hybrid met een stoplichtsprintje van 8,9 seconden (6,1 voor de Hybrid4) en een top van 225 km/h (tot 135 km/h zuiver elektrisch) volstaan om vlot met het verkeer mee te kunnen is de Grandland allesbehalve sportief van inborst. De stuurinrichting blijft eerder vaag en het gewicht van 1.807 kg (1.876 voor de Hybrid4) laat zich voelen wanneer je er wat dynamischer mee wil omgaan. Dit is duidelijk een auto om rustig mee te rijden.

Het verbruik is natuurlijk uitstekend wanneer je de batterij systematisch oplaadt. Wij verbruikten zo’n 3,6 liter benzine per 100 kilometer, wat nog maar eens aantoont dat een PHEV die opgeladen wordt zoals het hoort wel degelijk een mooi alternatief is voor een benzine- of dieselmodel.

Middle of the road

Het nieuwe dashboard is dan wel een pak moderner dan het oude, toch blijft het interieur eerder somber en zijn ook de gebruikte materialen nog niet van hetzelfde niveau als bij broer Peugeot. 

Het plaatsaanbod is niet overweldigend maar correct en de koffer van de plug-in hybride is met zijn 390 liter (maximaal 1.528 met de achterbank plat) een stuk kleiner dan de 514 liter van de benzine- en dieselmodellen, waardoor je bij gezinsgebruik al gauw nood hebt aan de middelste zitplaats als extra bagageruimte en een dakkoffer voor vakanties welkom is.

Het rijcomfort blijft zoals voorheen net wat achter op dat van de Citroën- en Peugeot-concurrentie. Korte oneffenheden zijn vrij goed voelbaar. 

Technologisch bij de tijd

De vernieuwde Grandland pakt uit met heel wat nieuwe technologie. We hadden het al over de geavanceerde koplampen, maar Opel is ook trots op de Night Vision-technologie die met een infraroodcamera mensen en dieren in het donker detecteert tot 100 meter voor de auto en de bestuurder in het dashboard waarschuwt voor hun aanwezigheid. Ook de Highway Integration Assist, de adaptieve snelheidsregelaar met Stop & Go-functie en actieve rijstrookpositionering maakt het rijden veiliger en aangenamer.
Opel 515795De Grandland Hybrid zonder elektromotor op de achteras heeft een catalogusprijs van  minimaal € 43.450. De krachtigere Hybrid4 begint bij € 49.950 als GS Line.

De verjongingsoperatie van de Grandland is geslaagd te noemen. Zijn nieuwe snuit staat hem en het volledig bijgespijkerde dashboard is een wereld van verschil ten opzichte van het oude. Technisch blijft deze Opel bij de tijd maar wie opwinding en rijplezier zoekt kan beter elders terecht. Wil je een no-nonsense, degelijke (bedrijfs-)wagen, dan is deze plug-in hybride een model voor op je shortlist.

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Op zoek naar de ideale laadoplossing?

79
Aandrijving17/20
Comfort 15/20
Rijgedrag 15/20
Veiligheid 16/20
Prijs 16/20
 

Technisch zeer uitgekiend concept
Geslaagde facelift
Fiscaal erg interessant

Kleine koffer
Stuurgevoel

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 676,48 excl. btw 

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 642,97

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies. 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy