donderdag, 13 januari 2022

TEST: Hyundai Bayon 1.0 T-GDi Techno: kleine broer staat zijn mannetje

Geschreven door  Benjamin Uyttebroeck
TEST: Hyundai Bayon 1.0 T-GDi Techno: kleine broer staat zijn mannetje © Hyundai
Met de Bayon slaat Hyundai opnieuw een gedurfdere designrichting in. Dit kleine broertje van de Kona mag dan compacter zijn, er schuilt toch een ruim interieur en zelfs klasseoverstijgende technologie in.


2021 Hyundai Bayon Static 003Je zou het niet zeggen als je ze naast elkaar zet, maar technisch is de Bayon afgeleid van de i20. Als je de meetlat boven haalt, zie je ook gelijkenissen met de Kona. Met zijn 4,18 meter lengte is de Bayon maar twee centimeter korter dan zijn grote broer. Toch is de Bayon lager gepositioneerd – zo kun je hem niet krijgen als hybride, is er geen volledig elektrische versie en kun je hem ook niet bestellen met vierwielaandrijving.
2021 Hyundai Bayon Static 001Binnen en buiten

Na de grote stap voorwaarts die de Koreanen vele jaren geleden hebben gemaakt op het vlak van kwaliteit, volgt nu de grote designsprong, waardoor Hyundais er minder generiek en inwisselbaar uitzien dan niet zo lang geleden. Zo ook deze Bayon, die een geslaagd en harmonieus design heeft, al zal niet iedereen de snuit even elegant vinden.
2021 Hyundai Bayon Static 002De achtersteven oogt rustiger en evenwichtiger – de modieuze rode reflectorstrip die beide achterlichten met elkaar verbindt, is bijvoorbeeld uitzonderlijk goed geïntegreerd in het geheel. Ook zijdelings zit het design goed, met een licht naar achteren afhellend dak dat de auto een dynamische aanblik geeft.
2021 Hyundai Bayon Detail 012In het interieur heerst een eigentijdse sfeer, al is Hyundai wel erg kwistig gewist met goedkope, harde plastics. Maar als dat zich vertaalt in een aantrekkelijke prijs, valt daarmee te leven. De pook van de versnellingsautomaat is verfrissend old skool in een tijdperk waarin zovele concurrenten het doen met draai- of drukknopjes.
2021 Hyundai Bayon Detail 009Het interieur is handig en comfortabel, zowel voor- als achterin. Als je achter het stuur plaatsneemt, vind je gemakkelijk een comfortabele rijhouding, ook als je aan de langere kant bent. Ook de koffer is ruim en gemakkelijk moduleerbaar. De hybridebatterij die de opbergruimte onder de laadvloer inneemt, knaagt wel aan de kofferruimte, die nog 320 liter groot is.
2021 Hyundai Bayon Detail 013Twee motoren, of eigenlijk één

Voor de Bayon kun je alleen kiezen uit twee benzinemotoren. De drukgevoede driecilinder van 1 liter wordt vanaf het derde uitrustingsniveau ondersteund door een mild hybride systeem van 48 V en levert dan 100 pk (73 kW). Dat volstaat om je in 11,7 seconden naar de 100 km/h te brengen. Daarmee win je geen prijzen, maar als je geen al te sportieve ambities hebt, is dat nooit hinderlijk.

Hetzelfde geldt voor de automaat. Die kwijt zich goed van zijn taak en schakelt vlot en schokvrij. Nee, de Bayon is ondanks zijn bescheiden cijfers geen kneusje en de hybride ondersteuning zorgt zelfs voor verrassend vlotte hernemingen. Ook de ophanging, die eerder aan de stugge kant is, geeft de auto een rijgedrag dat meer naar het dynamische neigt dan je zou verwachten.
2021 Hyundai Bayon Action 009
Slimme versnellingen

Je kunt dezelfde motor ook bestellen zonder hybride ondersteuning, en beide versies kun je ook koppelen aan een manuele zesbak. Een intelligente zesbak overigens, want hij schakelt de motor automatisch in vrijloop wanneer je het gaspedaal loslaat. Het verbruik, weet u wel. Die slimme handbak hebben we zelf niet getest maar we kunnen ons inbeelden dat het even wennen zal zijn.

Er is ook een instapmodel met een 1.2-liter benzinemotor onder de kap die 84 pk levert. Dit is een auto waar niemand blij van wordt, behalve de jongens en meisjes van Hyundai, want hij staat borg voor een vanafprijs van minder dan 20.000 euro.
2021 Hyundai Bayon Static 004Van Air tot Sky

Opties staan er nauwelijks in de catalogus. Als je een beter uitgerust model wilt, moet je opklimmen in het gamma. De Air begint onder de 20.000 euro maar biedt voor die prijs een krappe motor en een eerder beperkte uitrusting. Vanaf Twist (vanaf 21.999 euro) is de Bayon al vollediger, met een groot display, achteruitrijcamera, elektrisch inklapbare buitenspiegels en meer van dat moois.

De Techno (vanaf 24.799 euro) doet er sowieso het mild hybride systeem bovenop, naast zaken zoals een regensensor, automatische airco en lichtmetalen velgen van 16 inch. De topversie Sky (vanaf 27.499 euro) is zo goed als compleet uitgerust, met onder meer een slimme cruisecontrol, ledlampen vooraan en achteraan, zetelverwarming en een slimme sleutel.

De concurrentie

De Bayon moet zijn mannetje staan tussen concurrenten zoals de VW T-Cross, de Seat Arona, de Renault Captur, de Opel Mokka en een hele reeks andere haantjes. Bovendien zit de Hyundai Kona ook nogal dicht bij de Bayon. Maar als je zijn looks verkiest boven die van de rest kom je bij de Bayon zeker niet bedrogen uit. En dat geldt al helemaal als je prijzen gaat vergelijken.
2021 Hyundai Bayon Static 006Op het vlak van looks staat de Bayon zijn mannetje tegenover de concurrentie en ook zijn prestaties zijn best in orde. Gekoppeld aan zijn prijskaartje en de Koreaanse reputatie van degelijkheid, heeft de Bayon alles om voor Hyundai een schot in de roos te worden.

74
Aandrijving14/20
Comfort 15/20
Rijgedrag 14/20
Veiligheid 15/20
Prijs 16/20
 

Volledige uitrusting
Origineel design
Prettige motorisatie

Harde plastics in interieur
Geen echte hybrideversies
48-V batterij maakt koffer een pak kleiner 

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 380,53 excl. btw 

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 532,87

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.   

HyundaiBayon Techno
Motor:Benzine, 1.0 liter (mild hybrid 48 V)
Overbrenging: Automaat, 7 gerobotiseerde versnellingen
Maximumvermogen:74 kW / 100 pk
Maximumkoppel: 172 Nm
0-100 km/h: 11,7 sec.
Topsnelheid:180 km/u
Gemiddeld testverbruik:7,4 l/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:119 g/km
Catalogusprijs incl. btw:€ 26.649
VAA:€ 132,87 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:63,48 %

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy