zondag, 09 januari 2022

TEST: Hyundai Santa Fe 1.6 T-GDI Plug-in Hybrid 4WD: Hybride of niets

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Hyundai Santa Fe 1.6 T-GDI Plug-in Hybrid 4WD: Hybride of niets © Hyundai
De Santa Fe is het Europese topmodel van het Hyundai-gamma. Hij werd precies een jaar geleden herwerkt en verloor daarbij zijn diesel en klassieke benzinemotor, waardoor de grote SUV van het Koreaanse merk er momenteel alleen nog als “gewone” en als “plug-in” hybride is. Wij reden met de PHEV.



2021 Hyundai SantaFe Action 002Begin 2021 werd de Santa Fe grondig herwerkt. Hij kreeg een nieuwe neus en een aangepast interieur maar bleef aan de achterkant zo goed als ongewijzigd. Het ging daarbij om meer dan een esthetische facelift, want de Santa Fe staat nu op een nieuw modulair platform en dringt zijn CO2-uitstoot terug door zich louter op hybride aandrijvingen te focussen, tot er mogelijk toch nog een diesel aan het aanbod zal worden toegevoegd. 
2021 Hyundai SantaFe Detail 040
Altijd hybride, altijd met een 1.6

De Santa Fe doet in elk van de twee aangeboden aandrijfmodi een beroep op een viercilinder benzinemotor van 1,6 liter die 180 pk levert. Daarnaast is er een elektromotor die op de “klassieke” hybride zonder stekker 60 pk levert en op onze plug-in hybride 91 pk (66,9 kW) en 304 Nm. Op de plug-in bedraagt het systeemvermogen zo 265 pk (195 kW). Wie hierin de waarden van de Tucson plug-in herkent dwaalt niet, want het gaat om precies hetzelfde aandrijfgeheel. De batterij die voor de elektrische aandrijving van de PHEV zorgt is 13,8 kWh groot en zou hem volgens Hyundai puur elektrisch 58 kilometer verder kunnen brengen. Dat is dan in optimale omstandigheden. Tijdens onze testperiode gaf hij nooit meer dan 45 km elektrische autonomie aan. Het opladen van de batterij kan aan 3,3 kW.
2021 Hyundai SantaFe Detail 036
Verbruik zoals steeds à la carte

Met zijn normuitstoot van 37 g/km (WLTP) is de Santa Fe natuurlijk een topper op fiscaal gebied, al hangen de werkelijke uitstoot- en verbruikscijfers zoals altijd bij plug-ins volledig af van de bestuurder en zijn laad- en rijgedrag. Wanneer je systematisch bijlaadt is het perfect mogelijk om niet meer dan 3 tot 4 liter brandstof te verstoken met deze Santa Fe, maar als je hem op langere trajecten zonder opgeladen batterij rijdt is ook een gemiddelde van 9,5 l/100 km aan benzine mogelijk. Jammer genoeg voorzag Hyundai geen mogelijkheid om het interieur op te warmen zonder gebruik te maken van de verbrandingsmotor. Daardoor draait de motor bij lagere buitentemperaturen een hele tijd mee aan stationair toerental om zo voor verwarming te zorgen, ook al rijd je dan elektrisch. Dat zorgt dat het benzineverbruik toch niet helemaal gelijk is aan 0 wanneer je in die omstandigheden elektrisch rijdt. In ieder geval kan ons testgemiddelde van 4,5 l/100 km dus nog lager uitvallen wanneer de buitentemperatuur hoger is en de inzittenden geen verwarming nodig hebben.
2021 Hyundai SantaFe Detail 009De zestrapsautomaat schakelt zonder dat je het voelt, geholpen door de elektrische aandrijving die alles mooi afvlakt, en helpt de twee ton zware Santa Fe aan een 0 naar 100-sprint in 8,8 seconden. De topsnelheid bedraagt 187 km/h. Al bij al voelt deze plug-in ondanks zijn pittige systeemvermogen nooit snel aan. Wie ermee rijdt zal al snel kiezen voor een ontspannen rijstijl waarbij hij zijn troeven veel meer kan uitspelen dan wanneer het onderste uit de kan gehaald wordt. In dat laatste geval valt het hoge gewicht van het geheel trouwens op, en gaat hij overhellen in de bochten, waardoor je al snel terugkeert naar een gezapiger tempo waarbij het comfortabel kilometervreten is.
2021 Hyundai SantaFe Action 009On- en offroad

Ook naast de openbare weg kan de Santa Fe uit de voeten. Hij heeft in het geval van de PHEV namelijk altijd vierwielaandrijvng, in tegenstelling tot de gewone hybride die met voor- of vierwielaandrijving (+ € 2.000) verkocht wordt. De offroad- en sneeuwinstellingen kan je makkelijk selecteren door middel van een ronde draaiknop op de centrale console die bezaaid is met toetsen. 2021 Hyundai SantaFe Detail 010Dat laatste gaat helemaal in tegen de moderne trend om alle knoppen te vervangen door virtuele functietoetsen op aanraakschermen. En wij vinden dat net goed, want op die manier kan je als bestuurder na een korte gewenningsperiode veel sneller de juiste instellingen vinden dan wanneer je door talloze menu’s op het aanraakscherm moet dwalen.
2021 Hyundai SantaFe Detail 012Het aanraakscherm van de Santa Fe is helder en breed, staat ook goed opgesteld en is eenvoudig in het gebruik. Het infotainmentsysteem is ook volledig, inclusief een draaloze Apple Carplay- en Android Auto-verbinding, waardoor de knap verticaal in de centrale console verwerkte draadloze smartphonelader erg nuttig is. 2021 Hyundai SantaFe Detail 008Centraal voor de bestuurder prijkt een 12,3 inch groot dashboard dat naargelang de gekozen rijmodus een ander uitzicht krijgt. Het head-updisplay is een echte meerwaarde en zit in het Safety Pack van € 1.500 dat verder ook de Surround View en Blind-spot View Monitors omvat, naast het Remote Smart Parking Assist (zie verder) en het Parking Collision Avoidance Assist.
2021 Hyundai SantaFe Detail 003De herwerkte Santa Fe groeide in alle richtingen. Hij werd 1,5 centimeter langer (4.785 mm), 1 centimeter breder en een halve centimeter hoger en ook al veranderde de wielbasis niet (2.765 mm) zijn het toch vooral de passagiers achterin die van die groei profiteerden. Ze beschikken er nu namelijk over 3,4 centimeter meer beenruimte, waarmee deze stevige SUV ook voor grote volwassenen op de comfortabele achterbank een zee van ruimte biedt.2021 Hyundai SantaFe Detail 023 De koffer werd 9 liter groter dan voorheen en kan nu 634 liter bevatten wanneer de achterbank volledig naar achteren geschoven is in de vijfzitter. 

5 of 7 plaatsen

Deze plug-in hybride is een uitzondering op de regel die het aantal plaatsen in plug-in hybride SUV’s tot vijf beperkt. Net als zijn technische evenknie, de Kia Sorento plug-in hybride en de Ford Explorer kan deze PHEV namelijk als optie over zeven plaatsen beschikken. Twee noodzitjes in de koffer bieden dan plaats aan kinderen of vrij kleine volwassenen. De koffer is in de zevenzitsversie met 571 liter net wat kleiner (wanneer die stoeltjes niet uitgeklapt zijn). De meerprijs voor de twee extra zitjes is € 2.500, maar die komen dan wel samen met alle opties van het Safety Pack (zie hierboven) en met een USB-lader en airconditioning voor die derde rij. 
2021 Hyundai SantaFe Detail 001Op technologisch vlak is de vernieuwde Santa Fe helemaal bij de tijd, met naast talloze veiligheidsvoorzieningen ook het digitale dashboard, het head-updisplay en de Surround View Monitor ook een leuk gadget in de vorm van het Remote Smart Parking Assist dat de auto zonder bestuurder erin door middel van de afstandsbediening naar voor- en naar achteren kan laten rijden, wat bijvoorbeeld handig is wanneer je in een smalle parkeerplaats staat en wil kunnen uit- of instappen zonder je tussen de deur en de auto te moeten wringen. 

Klopt de rekening?

Met een basisprijs van € 62.299 inclusief btw is deze plug-in geen koopje. De uitrusting is dan wel volledig te noemen en gelukkig krijg je bij de dealer ook nog een mooie (fleet-)korting. Tel daarbij de voor professionals nog steeds optimale volledige fiscale aftrekbaarheid (bij bestelling tot 31/12/2022 voor zowel de autokosten als de brandstof, vanaf 01/01/2023 tot 30/06/2023 voor de autokosten en 50 procent van de getankte benzine) en het voordelige Voordeel van Alle Aard en je beseft dat het vooral ondernemingen en zelfstandigen zijn die deze PHEV zullen verkiezen. Voor particulieren lijkt de klassieke hybride, die er vanaf € 54.299 is met voorwielaandrijving, dan ook de logischere keuze.
2021 Hyundai SantaFe Action 005Wil je als professional veel ruimte en comfort, een volledig pakket aan uitrusting en een comfortabele auto waar je – occasioneel - zeven personen mee kan vervoeren, dan is deze Santa Fe plug-in misschien iets voor jou. Door de fleetkorting en de voorbeeldige fiscaliteit valt de TCO voor professionals bovendien erg goed mee. Voor particulieren is de klassieke hybride de meer aangewezen keuze.

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Op zoek naar de ideale laadoplossing?

80
Aandrijving16/20
Comfort 16/20
Rijgedrag 16/20
Veiligheid 17/20
Prijs 15/20
 

Uitgebreide veiligheidsvoorzieningen
Binnenruimte en comfort
Uitrusting

Niet echt interessant voor particulieren
Grote draaicirkel

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 696,34 excl. btw 

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 671,05

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.  

Hyundai Santa Fe 1.6 T-Gdi 6A/T Plug-in Hybrid
Motor:Benzine-elektrisch, viercilinder, 1.598 cc
Overbrenging: 6-trapsautomaat, vierwielaandrijving
Maximumvermogen:195 kW / 265 pk
Maximumkoppel: 265 Nm
0-100 km/h: 8,8 s
Topsnelheid:187 km/h
Gemiddeld testverbruik:4,5 l/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:37 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 62.299
VAA:€ 173,49 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:100%

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy