zaterdag, 20 november 2021

KORT GETEST: McLaren GT: Lotus voor gevorderden

Geschreven door  Dieter Quartier
KORT GETEST: McLaren GT: Lotus voor gevorderden © McLaren
Zoals zijn naam suggereert, wil de GT zich profileren als de meest dagelijks bruikbare McLaren. Is hij polyvalent genoeg om deze ambitie hard te maken? Wij testten het voor je uit.

McLaren heeft het niet onder de markt sinds de coronacrisis. De inkomsten van de F1 waren vorig jaar verwaarloosbaar en ook de verkoop van seriewagens viel bijna helemaal stil. Om liquiditeit te creëren zag McLaren zich genoodzaakt om zijn Applied-tak (toegepaste technologie) van de hand te doen en een smak geld te gaan lenen, onder meer bij de Nationale Bank van Bahrein (£ 150 miljoen) in 2020 en een groep aandeelhouders (£ 550 miljoen) in 2021.

Of dit voldoende is om McLaren drijvende te houden, is nog maar de vraag. Het merk gaf in elk geval al langer te kennen dat het partnerships zoekt met andere groepen. Sinds deze week circuleren er hardnekkige geruchten over de overname van het Britse supercarmerk door Audi. Ingolstadt zou met name azen op de F1-tak van McLaren om zelf te kunnen deelnemen aan het duurste racecircus ter wereld. Ook concullega BMW zou volgens bepaalde bronnen zijn interesse betuigd hebben, maar ontkent dat.
Small 11488 McLarenGTGlobalTestDrive NamakaBluePubliekslieveling

Lang voor er sprake was van corona waren rationalisatie en schaalvergroting aan de orde bij de Britse Ferrari-concurrent. Was een McLaren tot voor enkele jaren het voorrecht van de very happy few, dan is het merk intussen toch enigszins neergedaald uit de stratosfeer. De GT moet het merk toegankelijker maken. Hij kost € 204.707 en lonkt naar klanten die een Porsche 911 GTS of Turbo overwegen. 

Terwijl de onverslijtbare sportcoupé uit Zuffenhausen een dagelijks zicht is geworden op onze wegen (niet per se in de voorgenoemde uitvoeringen), kun je dat (gelukkig) niet zeggen van de gevleugelde bolide uit Woking. Zelfs zonder brullende motor laat hij niemand onberoerd. Alles aan zijn ontwerp ademt racerij uit. Het is alsof elk onderdeel het resultaat is van urenlang windtunnel- en finetuning-werk.

Overal waar je komt, oogst je bewonderende blikken en ‘dikke duimen’. Je voelt je een superster. Een persoon die het gemaakt heeft en ondersteund wordt in zijn keuze voor het betere automobiele werk. Zoveel publiekssympathie voor een snelle kar? Het was geleden van de Nissan GT-R, die even zeldzaam is maar uit een heel ander vaatje tapt.
Small 11440 McLarenGTGlobalTestDrive NamakaBlueAls een high-end Lotus

De vooraan scharnierende vleugeldeuren herinneren je er elke dag aan dat de GT een supercar is. Plof neer in de kuipjes, snoer jezelf vast en druk op de startknop. Achter je komt de vierliter-V8 met een luide kuch tot leven. Hij blijft enkele seconden aan een verhoogd stationair toerental draaien om de katalysator op te warmen, waarna hij zichzelf enigszins terugtrekt op de achtergrond.
Small 11439 McLarenGTGlobalTestDrive NamakaBlueWe drukken op de D-toets op de verrassend summiere middenconsole en laten het blok op temperatuur komen. Eerste indrukken? Het voelt aan als een high-end Lotus. Alles ademt performance uit en je bent helemaal één met de auto. Ook de obsessie met gewichtsbesparing en structuurstijfheid hebben beide Britse sportwagenmerken gemeen.

De rijhouding is bovendien 100% op een actieve rijstijl gericht: je bips bevindt zich erg dicht bij het asfalt en je benen strekken zich diep onder het verticale stuurwiel uit. De stoelen zijn elektrisch verstelbaar, maar de toetsen zitten verborgen. Het is dus op het gevoel dat je ze bedient. 
Small 11441 McLarenGTGlobalTestDrive NamakaBlueHet dashboard is opgetrokken uit mooie materialen, maar ‘rijkelijk’ of premium is niet het adjectief dat eerst naar boven komt. Het infotainmentscherm is vrij klein en de bedieningsmogelijkheden eigenlijk beperkt en achterhaald. Zelfs Apple Carplay is niet van de partij. Op dat vlak slaat hij de bal als daily driver mis. 
Small 11482 McLarenGTGlobalTestDrive NamakaBlueVan Comfort tot Track

De Comfort-modus van de ophanging is verrassend vergevingsgezind voor putten en bulten. Kies je voor de optionele neuslift, dan hoef je zelfs de meest gruwelijke snelheidsdrempels niet te vrezen. Het blijft een manuele ingreep (via een hendeltje aan het stuurwiel), terwijl andere supercars intelligent zijn en bepaalde obstakels memoriseren om de snuit automatisch enkele centimeters op te tillen bij het naderen ervan. 

Ben je in een cruising state of mind, dan kun je verrassend zuinig rijden met deze McLaren GT. Zet je op de snelweg de cruisecontrol op 120, dan kom je toe met 9 l/100 km. Je zou er mee naar de Ardennen kunnen rijden, daar van wat egoïstisch vertier genieten en terugkeren zonder onderweg te moeten gaan tanken. Alleen zullen je oren aan enige tinnitus lijden – de geluiddemping is te mager om van de McLaren een genietbare langeafstandsloper te maken. 
Small 11493 McLarenGTGlobalTestDrive NamakaBlueNaast de Comfort-modus zijn er ook nog de Sport- en de Track-modi, waarmee je de karakteristieken van de besturing, het gaspedaal, de versnellingsbak, de motor en de ophanging aanscherpt. Of je nu Sport of Track kiest, het is alsof je een Viagra hebt genomen en dan niet mag van je madam (of je meneer): je weet geen blijf met zoveel energie, want enkel maar kan eindigen in frustratie – of het decor. Het blijft immers een achterwielaangedreven pk-monster dat je best niet de sporen geeft als je er niet helemaal met je hoofd bij bent. 

Net als zijn broers schreeuwt de McLaren GT om op circuit gebruikt te worden – letterlijk en figuurlijk. In Comfort-stand is hij best dociel, maar zijn uitgesproken sportieve rijhouding, zijn continu dreunende uitlaat en zijn achterhaalde infotainment ondergraven zijn statuut van dagelijks bruikbare supercar. Hij blijft met andere woorden een speeltje. Een erg leuk speeltje waar je als gefortuneerde koper misschien minder snel op uitgekeken raakt dan op de eeuwige 911.

Polyvalente V8
Exotische looks
Veelzijdige ophanging

Summiere uitrusting en aankleding
Continu uitlaatgedreun

McLarenGT
Motor:4.0i V8 Bi-Turbo
Overbrenging: Automaat, 7 versnellingen
Maximumvermogen:456 kW / 620 pk
Maximumkoppel: 630 Nm
0-100 km/h: 3,2 s
Topsnelheid:326 km/h
Catalogusprijs incl. btw:€ 204.707
Fiscale aftrekbaarheid:40%
 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy