maandag, 15 november 2021

Eerste Test: Mercedes-Benz EQB 350 4Matic: gezwinde elektrische gezinsvriend

Geschreven door  Dieter Quartier
Eerste Test: Mercedes-Benz EQB 350 4Matic: gezwinde elektrische gezinsvriend © Mercedes
Net zoals de EQA het elektrische derivaat is van de GLA, werd de EQB afgeleid van de GLB. Dat betekent dat hij er voor een elektrisch model relatief ‘normaal’ uitziet en – veel belangrijker – dat hij verkrijgbaar is met zeven zitplaatsen. Hoe hij rijdt, dat zochten we voor je uit tijdens een eerste kennismakingsrit.


21C0685 035De GLB blijkt in de smaak te vallen bij het Europese publiek. Hij gaat prat op een sterke designtaal, met een kloeke snuit, een opvallend grote glaspartij en massieve volumes.21C0685 032 In profiel vallen vooral de lange, horizontale motorkap en de vrij verticale voorruit op. Ook de knik in de lange achterportieren vormt een markante designtoets.
21C0685 026Al deze zaken komen terug in de EQB, die zich op de keper beschouwd enkel van de GLB onderscheidt door zijn lichtblokken voor- en achteraan die verbonden worden door een ledstrip. Vanzelfsprekend werd de stroomlijn verbeterd, onder meer door aerodynamische wielen en een gladde bodem, maar je mag natuurlijk geen wonderen verwachten met deze vorm. Een Cx van 0.28 is dan ook niets uitzonderlijks. 
21C0685 027Platform van de EQA

De EQB rust op het verlengde onderstel van de EQA. Hij is 4,68 meter lang, wat 22 centimeter meer is dan zijn kleine broer. 10 centimeter daarvan komt op het conto van de langere wielbasis, terwijl de overige centimeters vooral in de achterste overhang zitten. De EQB torent ook vijf centimeter hoger boven het asfalt uit, terwijl hij niet breder is dan de EQA.
21C0685 111Logisch dus dat je in de EQB veel meer ruimte ter beschikking hebt. Op de achterbank heb je voldoende plaats voor je onderste ledematen en je hoofd, maar zodra je plaatsneemt, valt het op dat de zitting erg laag staat ingeplant en dat hij aan de korte kant is. Voor kinderen zal dat minder een probleem zijn dan voor adolescenten, die hun knieën een stuk boven hun heupen zien zwabberen. 
21C0685 105Als optie kun je in de koffer twee extra stoeltjes krijgen. Mercedes is zo eerlijk om te melden dat de inzittenden op de derde rij niet groter mogen zijn dan 1,65 meter. Het zijn dus zitjes die enkel geschikt zijn om jouw kids en die van de buren naar de sportclub te brengen. 
21C0685 092Met deze EQB op vakantie met zijn zevenen is sowieso een utopie: de koffer stelt niets meer voor met de stoeltjes uitgeklapt. Een dakkoffer, zeg je? Kan, maar dan doe je al het stroomlijnwerk van de ingenieurs teniet en mag je om de 200 kilometer aan een snellader gaan hangen. 

419 kilometer WLTP

De EQB wordt initieel enkel geleverd als 300 4Matic en 350 4Matic. Later volgt een minder krachtige versie met voorwielaandrijving, die logischerwijs 250 zal gaan heten. Voor de batterij heb je momenteel geen keuze: het is 66,5 kWh netto of niets. Daarmee moet je volgens de WLTP-cyclus 419 kilometer ver geraken. 

De boordcomputer van onze testwagen gaf een verbruik aan dat schommelde tussen gemiddeld 17 kWh/100 op rustige buitenwegen en 23 kWh/100 km op de snelweg, inclusief enkele stukken ‘ohne Begrenzung’. Nou ja, zonder begrenzing: de EQB is elektronisch afgetopt op 160 km/h. Dat zal voor sommigen even wennen zijn.21C0685 007Deze verbruikswaarden vertalen zich in een rijbereik van 290 à 390 kilometer. In de praktijk moet je van deze actieradius minstens 40 kilometer ‘opzij zetten’ als veiligheidsmarge, dus reken op 250 à 350 kilometer naargelang van het gebruik. Dat is voor een auto op dit prijsniveau aan de magere kant. 
21C0685 087Slimme recuperatie en routeplanner

De EQB kan 11 kW aan als je wisselstroom laadt en 100 kW aan een snellader met gelijkstroom. Dat zijn doorsnee cijfers. Iets minder doorsnee is het intelligente energiebeheer. Als je de recuperatiestand op automatisch zet (D Auto), dan vertraagt hij automatisch als je je voorligger nadert, gaat hij proactief uitbollen als je een zone betreedt waar een lagere snelheidslimiet geldt, enzovoort. 

De auto doet dat op zo’n intelligente wijze dat je heel wat energie kunt recupereren en op het einde van de rit een stuk verder geraakt met je batterij. Sterker nog, met de intelligente routeplanner actief suggereert de EQB de ideale laadstops onderweg om zo weinig mogelijk tijd te verliezen. Als kers op de taart gaat het systeem de batterij zelfs op voorhand op de optimale temperatuur brengen om zo snel mogelijk te laden.
21C0685 088EQB-kopers genieten bovendien een jaar gratis van Mercedes Me Charge. Deze dienst verschaft toegang tot meer dan 250.000 openbare oplaadpunten in heel Europa. Ongeacht de provider en de locatie kun je met één app betalen voor je laadsessies, die handig op één afrekening worden gegroepeerd. Bovendien zorgt Mercedes ervoor dat de stroom steeds groen is.

Hoe dat werkt? De hoeveelheid stroom die je aan een publiek laadpunt afneemt, wordt gecompenseerd doordat een gelijkwaardige hoeveelheid elektriciteit uit hernieuwbare bronnen op het net wordt gezet via een mechanisme van oorsprongscertificaten. 
21C0685 114Typisch Mercedes

De MBUX-cockpit is intussen ingeburgerd bij Mercedes en verdient een pluim voor zijn mooie graphics, zijn snelheid en zijn uitgebreide functies. De bediening lijkt op het eerste gezicht nogal complex, maar enkele uurtjes praktijkervaring volstaan om de logica onder de knie te krijgen. Je kunt ook steeds je kans wagen met “hey Mercedes”, mocht je je weg niet vinden in het menu. Met een beetje geluk biedt de virtuele assistent een adequaat antwoord op je vraag.
21C0685 131Boven de heuplijn ogen de materialen kwaliteitsvol en de assemblage is er duidelijk op verbeterd sinds de eerste exemplaren van de huidige A-Klasse. De stoelen zitten best ok, maar het zijn zeker niet de beste die Mercedes ooit gebouwd heeft. Ze missen wat zijdelingse steun en zijn een tikje te hard naar onze smaak. 
21C0685 024Maar hoe rijdt hij nu?

De 350 4Matic beschikt over 215 kW / 292 pk en 520 Nm. Daarmee accelereert hij in 6,2 seconden van 0 naar 100 km/h, wat hem iets sneller maakt dan de gelijkaardig gemotoriseerde en gedimensioneerde Audi Q4 e-tron 45 quattro. Beide Duitsers wegen ongeveer 2,2 ton, wat je natuurlijk niet zomaar kunt wegmoffelen.
21C0685 021De EQB 350 4Matic bezorgt je iets meer kriebels in de buik dan de Audi Q4 e-tron. Hij bouwt vooral snelheid op tijdens de eerste seconden, waarna de sensaties een beetje lijken af te vlakken. De vierwielaandrijving ten spijt voel je toch dat de voortrein soms tot de orde wordt geroepen door de elektronica. Het is alsof Mercedes hem een duidelijk voorwieltrekkers-karakter wilde meegeven.
21C0685 022De ophanging kan het gewicht van de EQB goed de baas. Bochten neemt hij erg sereen en het stuurwiel garandeert voldoende precisie. Onze testauto was uitgerust met adaptieve dempers met twee settings, Sport en Comfort. Het testparcours was niet uitdagend genoeg voor de wieltreinen om een oordeel te kunnen vellen over het filteringscomfort, dat ons aan de stugge kant lijkt. 
21C0685 069Kon de EQA ons maar matig overtuigen, dan blijkt de EQB over de hele lijn praktischer en homogener. De 350 4Matic laat qua prestaties niets te wensen over, maar wie regelmatig lange afstanden aflegt, wacht misschien beter op de versie met de grote batterij. Die belooft ruim 500 kilometer aan rijbereik, maar ook een prijskaartje dat nog hoger zal liggen… 

Elektrische zevenzitter
Intelligent energiebeheer
Aangenaam rijgedrag

Stevige prijzen
Te lage en korte achterbank
Matig rijbereik

 

Mercedes-BenzEQB 350 4Matic
Motor:1 x synchroon, 1 x asynchroon met permanente magneet
Overbrenging:Enkelvoudige reductie, vierwielaandrijving
Maximumvermogen:215 kW / 292 pk
Maximumkoppel: 520 Nm
0-100 km/h:6,2 sec
Topsnelheid:160 km/h
Batterijcapaciteit:66,5 kWh
Gemiddelde CO2-uitstoot:0 g/km (WLTP)
Rijbereik (WLTP)419 kilometer
Catalogusprijs incl. btw:Nog niet gekend
VAA:Nog niet gekend
Fiscale aftrekbaarheid:100%

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy