dinsdag, 23 november 2021

TEST: Lexus UX 300e Privilege Line: festival van gemiste kansen

Geschreven door  Benjamin Uyttebroeck
TEST: Lexus UX 300e Privilege Line: festival van gemiste kansen © LEXUS
De Lexus UX 300e is bij ons de eerste volledige elektrische auto van de Toyota-familie. Het is bovendien een compacte SUV, een populair en drukbevolkt segment. Wij mochten een week rijden met het topmodel van de Lexus UX 300e.



23 De Lexus UX 300e Electric gebouwd volgens Lexus DNAJarenlang had je maar één realistische optie als je een milieuvriendelijke auto wilde en je niet wild werd van een golfkarretje: de Toyota Prius. De hybride aandrijving van die auto was zijn tijd vooruit, maar Toyota en dochtermerk Lexus hebben zich intussen door andere constructeurs laten inhalen met batterij-elektrische auto’s die nog betere ecopunten scoren. Vorig jaar zijn ze toch overstag gegaan en hebben ze met de Lexus UX 300e hun eerste volledig elektrische model gelanceerd. Het is maar de vraag of hij het wachten waard was.
18 De Lexus UX 300e Electric gebouwd volgens Lexus DNADe UX 300e is dus een historisch model, al zou je dat aan de buitenkant niet zeggen. Deze UX 300e is nauwelijks te onderscheiden van zijn hybride broertje UX 250h. Het radiatorrooster zijn we gewend van de rest van de Lexusfamilie en wordt geflankeerd door pijlvormige led-koplampen. 05 Online publiekspremiere eerste volledig elektrische LexusDe achterlichten, die van links naar rechts doorlopen, eindigen op een soort vinnen zoals we ze ook bij de Nissan Qashqai hebben gezien, wat de auto er stoer doet uitzien. Hoewel het design druk is, met veel hoeken, golvingen en lijnen die alle richtingen uitgaan, straalt de UX 300e toch iets harmonieus uit.
26 De Lexus UX 300e Electric gebouwd volgens Lexus DNAVikinghelm

Lexus trekt de eigenzinnige lijn door in het interieur. Links- en rechtsboven de instrumenten steken twee draaiknoppen boven het dashboard uit, als hoorns boven op een vikinghelm. Het infotainmentscherm is hoog gemonteerd, dicht bij de voorruit en dus buiten het bereik van je vingers. Het is dan ook geen touchscherm: Lexus houdt vast aan een touchpad op de middentunnel, dat verbazend vlot werkt, zelfs in combinatie met Apple CarPlay. Deze bediening vraagt even gewenning maar al na enkele minuten waren we helemaal om.
28 De Lexus UX 300e Electric gebouwd volgens Lexus DNADe behuizing van de radioknoppen die bij dit touchpad horen, ziet er erg goedkoop uit. Dat is dan wel direct het enige onderdeel waarvan je dat kunt zeggen: voor het overige is het interieur uitstekend afgewerkt met zachte, luxueus aanvoelende en uitziende materialen.
27 De Lexus UX 300e Electric gebouwd volgens Lexus DNAHet instrumentenpaneel is grotendeels digitaal maar is toch weinig ergonomisch ingevuld met veel verloren ruimte. Het head-updisplay is prima, maar het was een gedoe om te vinden hoe ik de hoogte ervan kon aanpassen. Bovendien stond dat niet uitgelegd in de handleiding – uiteindelijk heb ik het op een filmpje op YouTube gevonden. Het was niet het enige geval waar de Lexus net niet intuïtief genoeg was.
31 De Lexus UX 300e Electric gebouwd volgens Lexus DNAKleine koffer

De achterbank biedt net genoeg plaats voor volwassenen, maar ruim is hij niet en door de batterijen onderin zitten je voeten nogal hoog. Bovendien zijn er weinig opbergvakken achterin en heeft maar een van de twee voorstoelen een opbergvakje in de rugleuning. De koffer opent breed maar er kan maar 367 liter bagage in, wat minder is dan bij zijn directe concurrenten. De koffervloer is opmerkelijk hoog, al zit er nog een compartiment onder waar je bijvoorbeeld de laadkabel in kunt opbergen.

Als bestuurder zal ook de wat grotere medemens een comfortabele houding vinden. De UX300e rijdt zo vlot en zacht dat je hem zijn ergonomische kronkels graag vergeeft. Bovendien is hij erg volledig uitgerust met wat we tegenwoordig verwachten: rijstrookassistent, dodehoekwaarschuwing, voetgangerdetectie en meer van dat moois.
05 De Lexus UX 300e Electric gebouwd volgens Lexus DNAEenmaal je de baan op gaat, komt de elektrische aandrijving goed tot zijn recht bij het inhalen en vertrekken, wat erg vlot gaat. Soms zelfs te vlot: de wielen gaan al eens spinnen en bij iets te flukse bochten loert onderstuur om de hoek. Al kun je dat de auto niet echt kwalijk nemen: hij heeft geen sportieve aspiraties en je hoort hem dus ook niet zo te besturen.

Vraag het aan Joost

Zoals zowat elke EV heeft de UX 300e ook energierecuperatie zodat de batterij opgeladen wordt als je het gaspedaal loslaat. Je moet de auto daarvoor van D naar B schakelen en daarna kun je met peddels aan het stuur de kracht van de recuperatie in vier stappen instellen. Jammer genoeg is zelfs de hoogste stand erg zwak en kan er dus nooit sprake zijn van one-pedal driving zoals bij pakweg een Nissan Leaf.

Een vreemde bijwerking van de B-stand is dat de cruisecontrol het niet meer doet. Alleen geeft de auto dat op geen enkele manier aan en staat het ook niet in de handleiding. Hij laat je blijgezind de cruisecontrol inschakelen maar als je vervolgens de snelheid wilt instellen, gebeurt er niets. Iemand van Lexus wist me achteraf te zeggen dat de cruisecontrol alleen in D werkt en dat er onderweg dus niks kapot was gegaan. Waarom dat zo is, dat mag Joost weten. En waarom de auto dat niet even aangeeft, dat ook.
30 De Lexus UX 300e Electric gebouwd volgens Lexus DNATraag en snel, maar vooral traag

Op je bestemming aangekomen, wil je hem natuurlijk inpluggen. Lexus geeft je de keuze tussen een “gewone” eenfasepoort aan de ene kant van de auto en een snellader aan de andere. Het is fijn dat het laden helemaal plug-and-play is en je geen gekke toetsencombinatie moet uitvogelen om de elektriciteit te laten stromen. Minder fijn is dat laden niet bepaald snel gaat: aan 6,6 kW duurt het 8 uur om de batterij vol te laden aan een gewone laadpaal. Snelladen tot 80 procent doe je in 45 minuten – langer dan de 30 minuten die wel standaard lijkt en bovendien moet je een Chademo-lader vinden.

Ook met zijn rijbereik gaat de UX 300e geen prijzen winnen. In theorie brengt het batterijpack van 54,3 kWh je tot 315 km ver, maar in de praktijk mag je van geluk spreken als je er 250 km uit haalt. Dat valt natuurlijk nog steeds ruim binnen de gemiddelde pendelafstand van de Belg, maar het ligt een pak onder de ruim 300 à 400 km van vele concurrenten.
22 De Lexus UX 300e Electric gebouwd volgens Lexus DNAPrijzen en concurrenten

Een Lexus UX 300e heb je vanaf €53.100 en het topmodel Privilege Line kun je vanaf €65.000 in je garage parkeren. Dat zijn heftige prijzen die dit model in concurrentie brengen met auto’s zoals de VW ID.4, de Ford Mustang Mach-e, de Volvo XC40 Recharge en de Mercedes EQA. Auto’s die vaak kunnen uitpakken met een groter rijbereik, een grotere koffer en minder ergonomische werkpuntjes.

Tenzij je absoluut de HUD en een 10,3 inch-scherm wilt i.p.v. het scherm van 7 inch, heb je met de basisversie al een mooi uitgeruste auto – weliswaar zonder leer. Vanaf de Business Line krijg je er parkeersensoren bij, de Executive Line doet daar zaken zoals lederen bekleding en verwarmde en geventileerde voorzetels bovenop. De ervaring wordt pas echt premium vanaf de Privilege Line, met uitrusting zoals de HUD en (pas in de topversie) een elektrisch te openen koffer.

Hoewel de UX 300e behoorlijk wat minpunten heeft, heb ik het er toch moeilijk mee hem een onvoldoende te geven. Ja, de batterij brengt je niet ver en laadt traag op. Ja, de gebruikerservaring is vaak weinig intuïtief. Ja, er zijn auto’s die praktischer zijn. Maar toch wist deze auto te charmeren. Kun je dus voorbij zijn minpunten kijken, dan zul je er zeker plezier aan beleven.

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Op zoek naar de ideale laadoplossing?

72
Aandrijving14/20
Comfort 13/20
Rijgedrag 15/20
Veiligheid 18/20
Prijs 12/20
 

Design
Rijcomfort
Rijkelijke uitrusting

Prijs
Weinig intuïtief
Weinig praktisch

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 765,56 excl. btw 

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 745,84

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.  

LexusUX 300e Privilege Line
Motor:Elektrisch, 54,3 kWh
Overbrenging: Automaat
Maximumvermogen:150 kW / 204 pk
Maximumkoppel: 300 Nm
0-100 km/h: 7,5 sec.
Topsnelheid:160 km/u
Gemiddeld testverbruik:21,9 kWh/100 km
Catalogusprijs incl. btw:€ 53.100 (€ 64.700 voor Privilege Line)
VAA:€ 150,40
Fiscale aftrekbaarheid:100%

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy