donderdag, 18 november 2021

TEST: Cupra Formentor 1.4 e-Hybrid 204: Op zoek naar koper

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Cupra Formentor 1.4 e-Hybrid 204: Op zoek naar koper © CUPRA
“Cupra? Wat is dat? Is dat een Amerikaans merk?” Dat Cupra het sportieve zustermerk van Seat is blijkt nog niet bij iedereen gekend. Dat is logisch, aangezien het merk nog piepjong is en met de Formentor pas vorig jaar zijn eerste volledig eigen model lanceerde. Wij testten die crossover-SUV in de minst krachtige van de twee plug-inhybride varianten die Cupra aanbiedt.


CUPRAFormentore HYBRIDHigh3Het onafhankelijk van moedermerk Seat gepositioneerde Cupra is een van de vele nieuwe merken die op de markt losgelaten worden met de bedoeling om in werkelijk elke niche van het automobiele universum een model aan te bieden. Cupra’s zijn dus geen Seats, al was dat tot voor kort moeilijk te vatten, aangezien de eerste modellen van het merk, de Cupra Ateca en de Cupra Leon, niet meer of minder dan wat sportiever aangeklede Seats waren. Met de Formentor, die in 2020 werd voorgesteld, heeft het sportieve Spaans-Duitse merk nu ook een echt eigen product in de catalogus dat niet eveneens onder de Seat-badge verkocht wordt.
CUPRAFormentore HYBRIDHigh1Knappe crossover

Die Formentor is een geslaagde compacte crossover-SUV met een stoere, lage, sportieve look en een gestrekte lijn, waar je de trekken van de Leon in herkent, met aan de buitenzijde echter voldoende unieke eigenschappen om herkenbaar te zijn als een volledig apart model en jammer genoeg ook hier weer namaak-uitlaatuiteinden. 1CUPRAFormentore HYBRIDHigh37 2Als bestuurder kijk je uit over een lange motorkap met twee karakterlijnen en heb je hetzelfde digitale en configureerbare dashboard voor je als in de Leon, met ook hier centraal een aanraakgevoelig infotainmentscherm van 12 duim dat standaard over Android Auto en draadloos Apple Carplay beschikt. De laadsnelheid van de verschillende menu’s is niet uitzonderlijk en de stemherkenning activeert zichzelf op de vreemdste momenten, zelfs wanneer er niets wordt gezegd in de auto. 

Daarnaast zondigt ook de Formentor zoals veel producten uit de VW-stal door het ontbreken van fysieke knoppen voor het volume en de instellingen voor de airco. Ook voor het kiezen van het rijprogramma (op versies zonder de selectieknop op het stuur) en het inschakelen van de voorruitontdooiing moet je door de menu’s van het aanraakscherm ploegen. We begrijpen niet wat de ontwerpers van vandaag zo leuk vinden aan wegmoffelen van functies in tientallen menu’s en submenu’s. Enkele fysieke knoppen zouden zoveel makkelijker zijn, mensen van de VW-groep…
CUPRAFormentore HYBRIDHigh39Ondanks de visueel lage daklijn achterin heb je als passagier op de achterbank meer dan genoeg hoofdruimte, en ook met de beenruimte zit het snor. CUPRAFormentore HYBRIDHigh38De inzittenden voorin hebben evenmin te klagen over een gebrek aan ruimte. De koffer is met 345 liter wel een stuk kleiner dan de 450 liter van de niet-hybride versies maar blijft wel makkelijk uitbreidbaar door de in twee delen neerklapbare achterbank. 
CUPRAFormentore HYBRIDHigh29Niet één, maar twee plug-ins

De meest tot de verbeelding sprekende Formentor is het toekomstige sportieve VZ5-topmodel met de vijfcilinder die ook in de Audi RS 3 het mooie weer maakt en hier 390 pk levert. Daarnaast prijken ook een 310 pk of 190 pk sterke 2.0 TSI, een 2.0 TDI en 1.5 TSI met 150 pk in de prijslijst, naast twee plug-inhybride uitvoeringen die de gekende PHEV-technologie van de VW Golf, Skoda Octavia, Seat Leon en Audi A3 overnemen.
CUPRAFormentore HYBRIDHigh8De krachtigste plug-in hybride heet VZ e-hybrid en puurt uit zijn 1,4 liter grote turbobenzinemotor van 150 pk en zijn elektromotor van 85 kW (115 pk) een gecombineerd vermogen van 245 pk en een maximumkoppel van 400 Nm. De door ons geteste e-hybrid (zonder “VZ” in de naam) gebruikt dezelfde technologische combinatie maar doet het met 204 pk en 350 Nm wat bescheidener, al haalt hij toch 100 km/h in 7,8 seconden en bereikt hij een top van 205 km/h. De elektrische aandrijving wordt gevoed door een 130 kg zwaar en in de vloer ingeplant lithium-ionbatterijpakket van 13 kW, terwijl de voorwielen het vermogen toegespeeld krijgen via een DSG-automaat met zes verhoudingen. Zuiver elektrisch is een topsnelheid van 140 km/h mogelijk.

Optimistisch rijbereik

Cupra kondigt voor de e-hybrid een elektrisch rijbereik aan van 59 kilometer. Dat is uiterst optimistisch, want bij ons gaf de boordcomputer nooit meer dan 41 kilometer aan, terwijl we bij een buitentemperatuur van 0 graden met een volle batterij volgens de auto op een rijbereik van niet meer dan 30 kilometer mochten rekenen. Hoe dan ook moet 40 kilometer aan elektrisch rijbereik – bij normale temperaturen – volstaan voor de meeste dagelijkse trajecten, al is het allesbehalve een uitzonderlijke waarde voor een moderne PHEV.
CUPRAFormentore HYBRIDHigh28Het opladen van de batterij aan een wallbox of laadpaal kan maximaal aan 3,6 kW. Dat is alleshehalve uitzonderlijk en zorgt er met een 3,5 kW-lader voor dat je batterij na 3 uur en 40 minuten van leeg terug vol is. Met een lader van 2,3 kW duurt dezelfde oefening net geen 5 uur.

Het verbruik is zoals steeds bij een plug-in à la carte. Wij reden er één keer mee heen en terug vanuit Leuven naar de kust zonder halfweg te kunnen bijladen, maar zorgden er voor de rest wel voor dat de batterij werd bijgeladen, en kwamen na 608 kilometer op 3,9 l/100 km uit. Minder is zeker mogelijk, veel meer ook.

Op zoek naar koper?

Opvallend aan Cupra is het systematisch gebruik van koperkleurige elementen, zoals voor het logo en talloze andere details zoals de omranding van de verluchtingsmonden en de bedieningsknoppen op het stuur, de tapijten, de stiksels van het lederen stuurwiel, de stoelen en de bekleding van het dashboard en ga zo maar door. Sommigen vinden dat wat too much, maar wij konden het wel waarderen. Ook de kwaliteit van de gebruikte materialen viel ons in positieve zin op, want op een in hard plastic uitgevoerde middentunnel na voelt de textuur van de verschillende bekledingsstoffen en plastics degelijk aan. De assemblage is foutloos.

De Formentor is verkrijgbaar met knappe sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen, maar onze testwagen beschikte over de klassieke stoelen die er minder spectaculair uitzien maar niettemin goed zitten. De – standaard - adaptieve schokdempers zorgen voor een meer dan aanvaardbaar comfort, al doen de knappe optionele negentienduimvelgen dat comfort dan weer deels teniet op een oneffen ondergrond. Zijn besturing is scherp maar niet nerveus en wanneer de batterij voldoende opgeladen is levert hij ook als 204 pk-sterke e-Hybrid flink wat rijplezier, al doet de 245 pk-versie op dat vlak natuurlijk beter en is zijn prestatieniveau altijd een stuk minder dan dat van de tweeliter-benzine met 310 pk en onvergelijkbaar met dat van de VZ5 met zijn 390 pk sterke vijfcilinder.

Liefhebbers van de kleur koper vinden in de Formentor met zijn talloze koperkleurige details ongetwijfeld snel wat ze zoeken. Wat kopers, met een s, betreft, denken we dat Cupra die met deze Formentor e-hybrid zeker zal kunnen vinden. Het grootste potentieel zit in de B2B-markt, waar deze plug-inhybride fiscaal scoort door zijn lage uitstoot van 26 tot 32 g CO2/km en (potentieel) dito verbruik. De Formentor is geslaagd in eerste zit. Het is geen Seat, maar een Cupra, met de kwaliteiten van de andere producten van de VW-groep en een eigen identiteit.

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Op zoek naar de ideale laadoplossing?

72
Aandrijving14/20
Comfort 15/20
Rijgedrag 14/20
Veiligheid 16/20
Prijs 13/20
 

Knappe looks
Ruim en comfortabel
Afwerking en materialen

Elektrisch rijbereik
Ergonomie infotainment

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 650,03 excl. btw 

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 619,90

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies. 

Cupra Formentor1.4 e-Hybrid 204 DSG PHEV
Motor:1.395 cc 4-cilinder, turbobenzine + elektromotor 85 kW
Overbrenging: DSG-zestrapsautomaat, voorwielen
Maximumvermogen:150 kW / 204 pk
Maximumkoppel: 350 Nm
0-100 km/h: 7,8 s
Topsnelheid:205 km/h
Gemiddeld testverbruik:3,9 l/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:26 - 32 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 42.280
VAA:€ 119,12 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:100%

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy