vrijdag, 12 november 2021

TEST: BMW 320e Touring: 320e = 330e x 0,698

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: BMW 320e Touring: 320e = 330e x 0,698 © MediaInMotion
Als het lukt met de 520e, dan zeker met de 320e, dacht BMW, en het herhaalde de oefening die het met hun hoger-management-bedrijfswagen had gemaakt nog eens voor de 3-Reeks, waar middle-managers hun gading vinden. Is die oefening ook hier geslaagd? Het antwoord op die vraag lees je hier.



BMW 320e Touring 0002Veel eenvoudiger dan de operatie die Herr Doktor BMW doorvoerde om van de 330 een 320 te maken wordt een medische ingreep niet. Beide modellen zijn gewoonweg identiek, maar de “20” verliest samen met tien eenheden in zijn modelbenaming 88 van zijn gecombineerde pk’s en 70 Nm aan koppel, samen met € 3.000 aan catalogusprijs. 

Het verschil tussen de krachtigere versie en deze plug-in-instapper ligt in het vermogen van de verbrandingsmotor. In beide gevallen wordt de PHEV aangedreven door een twee liter grote turbobenzine met vier cilinders, maar in de 330e levert die 184 pk, terwijl hij in de 320e “maar” 163 pk door de versnellingsbak jaagt.BMW 320e Touring 0010 De elektromotor, die in de ZF-achttrapsautomaat werd ingebouwd, levert bij beide versies 83 kW of 113 pk. Het resultaat van de medische ingreep is een 320e met een gecombineerd maximumvermogen van 204 pk en een maximumkoppel van 350 Nm, terwijl de 330e tot 292 pk en 420 Nm weet te leveren.

De batterij die de elektromotor van energie voorziet is net als bij de 330e 12 kWh groot, dus ook het gewicht en het rijbereik van beide modellen is zo goed als identiek. Dat betekent dat je met de 320e volgens BMW zuiver op elektrokracht tussen 53 en 58 kilometer kan afleggen. Dat laatste blijkt inderdaad juist, want mits het door middel van de kilometerteller controleren van de afgelegde afstand bleek een 50-tal elektrische kilometers probleemloos haalbaar, zelfs wanneer de nogal wispelturige boordcomputer bij vertrek een elektrisch rijbereik aankondigde van niet meer dan 39 kilometers, en dat tijdens de rit voortdurend bijstelde.
BMW 320e Touring 0013TCO-kampioen, als je moeite doet…

Elektrisch rijden kan dus voor de meeste afstanden, op voorwaarde dat je de batterij systematisch bijlaadt, wat een vanzelfsprekendheid is. Wij deden tijdens onze testweek ons stinkende best om echt overal en altijd de batterij op te laden en zagen onze inspanning beloond met een ronduit indrukwekkend verbruiksgemiddelde van amper 1,1 l/100 km aan benzine en een meer dan aardige 16 kWh/100 km aan stroom, na 458 afgelegde kilometers, waarvan 376 elektrisch (82 procent van het totaal), wat zelfs lager ligt dan de 1,7 l/100 km die BMW zelf opgeeft. Op die manier is het rijden met een plug-in hybride dan ook niet alleen fiscaal interessant, maar ook meer dan lonend op verbruiksvlak, waarbij de TCO van een 320e die systematisch wordt opgeladen veel lager is dan die van een enigszins vergelijkbare 318d of 320d, met daarbovenop een veel aantrekkelijker voordeel van alle aard, ondanks een hogere catalogus- of leaseprijs.
BMW 320e Touring 0007Het opladen van de 12 kWh-batterij kan aan 3,7 kW, wat niets bijzonders is, maar door de beperkte grootte van het elektrisch reservoir duurt het opladen ervan niet langer dan 3,5 tot 4 uur. 
BMW 320e Touring 0006BIV-voordeel

Het voordeel van de 320e ten opzichte van de 330e is er niet alleen een van een lagere catalogusprijs. Specifiek voor wie in Wallonië of Brussel woont, of wie zijn 3-Reeks op naam van een leasingmaatschappij inschrijft, geldt namelijk ook dat het bedrag voor de BIV bij een 320e beperkt is tot € 1.239, in plaats van de € 2.478 die betaald moet worden voor een 330e met zijn verbrandingsmotor die meer dan 163 pk (120 kW) levert. Wie zijn 320e als vennootschap, zelfstandige of particulier in Vlaanderen inschrijft (en dus niet via een leasingmaatschappij) moet trouwens slechts € 46,23 aan BIV ophoesten en een jaarlijkse verkeersbelasting van € 237,23 betalen. De jaarlijkse verkeersbelasting bij inschrijving op naam van een leasingmaatschappij bedraagt € 445,9.
BMW 320e Touring 0004Is 204 pk genoeg?

Toch wel. Als je de auto gebruikt zoals het hoort – en dat is je geraden als je weet dat het aantal trajectcontroles, flitspalen en mobiele controles voortdurend groeit – heb je nooit de indruk over te weinig vermogen of koppel te beschikken. Sprinten naar de honderd doet de 320e Touring in 7,9 seconden, zo’n 2 stuks meer dan zijn krachtigere broer, en de topsnelheid bedraagt 220 km/h. Daarmee is hij vlot genoeg, en levert ook deze BMW ook een dosis van het door het merk gekoesterde rijplezier, hoewel in wat mindere mate dan bij krachtigere versies door het hogere gewicht van net geen twee ton. Hij heeft daarbij veel te danken aan de achterwielaandrijving (de 320e is er ook als xDrive trouwens) en de uitstekende automaat, in combinatie met de ideale wisselwerking tussen elektro- en benzine-aandrijving.

Wie wat meer pit wil ervaren kan voor de Sport-setting van het aandrijfgeheel opteren, maar behalve een wat hoger in de toeren klimmende tweeliter, die daarbij niet super klinkt, levert dat weinig extra sensaties op, waardoor wij al snel beslisten om altijd voor de Comfort-stand te opteren, die voor een mooi compromis tussen comfort en aanvaardbare prestaties zorgt.

BMW 320e Touring 0005Berline en Touring

In tegenstelling tot de vorige generatie van de plug-in hybride 3-Reeks zijn de 320e en 330e ze niet alleen als berline, maar ook als Touring-breakversie. BMW 320e Touring 0012Die laatste is natuurlijk interessant omwille van zijn praktischere laadruimte, die 410 tot 1.420 liter kan bevatten en daarmee wel 90 liter kleiner is dan de Touring met enkel een verbrandingsmotor, maar nog steeds voldoende praktisch voor dagelijks gebruik. BMW 320e Touring 0011Zijn voornaamste troef is dat je er veel hoger in kan laden dan in de berline, die als plug-in hybride nog steeds te kampen heeft met een vrij beperkt laadvolume, met 375 liter in plaats van de 480 stuks van de gewone diesel of benzine.
BMW 320e Touring 0003Enkel voor professionals

Net als de andere plug-ins van de 3- en 5-Reeks is ook deze 320e een typisch fleet-product. Particulieren kunnen de extra euro’s die BMW voor de plug-in vraagt niet meteen terugverdienen, en zijn voorlopig nog beter af met een 320i of 330i. Voor professionals ligt dat volledig anders. Zij verdienen de meerprijs bij aankoop altijd terug door de dankzij de uitstoot van amper 33 tot 40 g CO2/100 km optimale fiscaliteit en het lagere verbruik.

Door zijn volledige fiscale aftrekbaarheid, in combinatie met een voordeligere BIV bij inschrijving op naam van een leasingmaatschappij en vooral ook zijn potentieel erg lage benzineverbruik wordt de nog steeds stevige aankoopprijs van de 320e getemperd in de berekening van de Total Cost of Ownership voor professionals. Voor bestellingen tot en met 30 juni 2023, de laatste dag wanneer nog gebruik kan gemaakt worden van de volledige fiscale aftrekbaarheid, kan de ondernemer of zelfstandige die een 320e bestelt rekenen op een blijvende, uiterst aantrekkelijke TCO. Na die datum is het te laat en zal de ondernemer zijn werknemers in een volledige elektrische auto moeten laten rijden om nog blijvend fiscaal voordeel te hebben. Het is dus hét ideale moment om twijfelaars over de streep te trekken. 

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Op zoek naar de ideale laadoplossing?

80
Aandrijving16/20
Comfort 15/20
Rijgedrag 17/20
Veiligheid 16/20
Prijs 16/20
 

Verbruik
Fiscaal voordeel 
Interessante TCO

Nog steeds hoge aankoopprijs
Niet interessant voor particulier

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 791 excl. btw 

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 741,86

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies. 

BMW320e Touring
Motor:Benzine-elektrisch, viercilinder, 1.998 cc
Overbrenging: Achttrapsautomaat, achterwielaandrijving
Maximumvermogen:150 kW / 204 pk
Maximumkoppel: 350 Nm
0-100 km/h: 7,9 s
Topsnelheid:220 km/h
Gemiddeld testverbruik:1,1 l/100 km & 16 kWh/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:33 – 40 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 50.800
VAA:€ 144,01 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:100%

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy