dinsdag, 09 november 2021

TEST: VW Polo 1.0 TSI 95 DSG: Nieuw maar niet vernieuwend

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: VW Polo 1.0 TSI 95 DSG: Nieuw maar niet vernieuwend © Volkswagen AG

De Polo is naast de Golf een echte vaste waarde in de Volkswagencatalogus. De onlangs gefacelifte zesde generatie sluit visueel mooi aan bij zijn grotere broer en ontpopt zich tot een oerdegelijke B-segmenter die qua motoren erg conservatief blijft.

DB2021AU00706 largeDe midlife-facelift van dit jaar gaf de uit 2017 stammende zesde generatie van de Polo een wat volwassener voorkomen, met achteraan boemerangvormige lichtunits die verwijzen naar die van zijn grote broer en vooraan een nieuw front met ledkoplampen en een lichtstrip over de hele breedte. Onze testwagen beschikte bovendien over de adaptieve IQ-Light-matrixledkoplampen die op een auto uit dit segment toch wel bijzonder vooruitstrevend zijn.
DB2021AU00265 largeFouten van de Golf vermeden

Vooruitstrevend is de Polo ook als het gaat over zijn dashboard en infotainment. Hij krijgt nu standaard een volledig digitaal en configureerbaar dashboard dat hem een high-techlook geeft en kan met vier verschillende infotainmentsystemen uitgerust worden met een scherm van 6,5 tot 9,5 duim. Onze R-Line-uitvoering met heel wat opties beschikte ook over dat topsysteem van de nieuwste generatie (MIB3) met onlinefunctionaliteiten.DB2021AU00720 large Het is gebaseerd op dat van de Golf en fuctinoneert zeer behoorlijk, met een goede schermresolutie en werkingssnelheid. Het leukst is nog dat Volkswagen de fouten die het bij de nieuwe Golf gemaakt heeft hier niet herhaalt. Zo zijn er links en rechts van het aanraakscherm twee ronde knoppen, en moet je het volume hier dus niet met de vervelende en onhandige schuifregelaar onderaan het scherm regelen, en heeft ook het stuur links en rechts echte druktoetsen voor volume, dashboard, audiokeuze en de (adaptieve) snelheidsregelaar. Een dikke bravo, met de hoop dat VW dit nu maar snel ook terug bij de andere modellen invoert en bij die gelegenheid dan ook even opnieuw voor fysieke knoppen voor de bediening van de airco zorgt, want die zijn ook bij deze Polo nog van het onhandige digitale soort…

Onze testwagen beschikte over alle rijhulpsystemen die de Polo te bieden heeft, met onder meer de Travel Assist-adaptieve cruisecontrole die goed functioneert maar op onze auto bij het afremmen tot stilstand vaak wel een vreemd geluid bij de remmen veroorzaakte. Dat had geen gevolg voor de remprestatie maar viel niettemin op. Ook een botswaarschuwingssysteem en het Lane Assist dat de auto binnen zijn rijstrook moet houden zijn van de partij. In onze testwagen werkten die naar behoren, al is het soms even zoeken om het geheel naar eigen wens in te stellen. Zo duurde het een hele tijd voor we doorhadden hoe we ervoor konden zorgen dat de auto niet automatisch alle snelheidsborden die hij leest vertaalt naar de actieve snelheidsregelaar en zo plots begon af te remmen tot verrassing van de achterliggers. 
DB2021AU00725 largeNiet vernieuwend

Hoewel hij qua infotainment en digitalisering hoog mikt is de nieuwe Polo op motorisch vlak echt wel een conservatieveling. Van een TDI is geen sprake meer, de enige bij ons verkrijgbare motoren op de gewone Polo zijn twee uitvoeringen van de benzine-driecilinder van één liter en één CNG-variant, terwijl er bovenaan het gamma nog een pittige GTI-uitvoering met een 207 pk sterke en twee liter grote viercilinder prijkt.

De 1.0 MPI-basismotor met 80 pk wordt bij ons niet gecommercialiseerd, waardoor het gamma bij ons begint met een één liter grote TGI-driecilinder op aardgas met 90 pk en 160 Nm en een vijfversnellingsbak. De krachtigste éénliter is de 1.0 TSI met 110 pk en 200 Nm die altijd aan een DSG-automaat gekoppeld wordt en tussenin vinden we de door ons geteste 1.0 TSI met 95 pk die de keuze biedt tussen een handgeschakelde vijfbak of een zeventraps-DSG.
DB2021AU00710 largeWe stelden ons op voorhand de vraag of een één liter grote driecilinder met 95 pk en 175 Nm qua prestaties zou volstaan om de Polo voldoende vlotte prestaties te bezorgen, en reden ermee van Leuven naar Amsterdam en terug, met drie volwasssenen aan boord, inclusief bagage voor enkele dagen. DB2021AU00270 largeDe DSG-versnellingsbak helpt door zijn vele (goed gecamoufleerde) schakelmanoeuvres om de turbogeblazen éénliter in zijn optimale werkingsgebied te houden en zorgt ervoor dat je bij een normale rijstijl, waarbij je de verkeersregels zo goed mogelijk respecteert, nooit de indruk hebt om vermogen verlegen te zitten. Op de snelweg houdt hij moeiteloos 130 km/h aan en herneemt hij vlot, en ook op buitenwegen en natuurlijk in de stad heb je nooit het idee met een ondergemotoriseerd model te rijden.

Sportief zijn zijn prestaties natuurlijk niet, met een optrektijd van 0 naar 100 km/h in 11,3 seconden, maar dat stoort niet want deze Polo heeft ook niet de minste pretentie in die zin. Zijn topsnelheid bedraagt anderzijds wel een aardige 187 km/h.
DB2021AU00715 largeVolkswagen geeft een gecombineerd brandstofverbruik van 5,5 l/100 km op volgens de WLTP. Ons verantwoordelijk rijgedrag met het gezin aan boord en veel snelweg was verrasend genoeg zelfs nog goed voor een halve liter minder. Wij verstookten over 546 kilometer aan gemiddeld 66 km/h slechts 5,0 l/100 km E10-brandstof, wat mooi is.
DB2021AU00721 largeDure jongen

Het interieur is degelijk afgewerkt maar eerder somber, door het gebruik van veel donkere kleuren, en de materialen zijn soms wat hard, al zijn ze beter van kwaliteit dan in bepaalde andere producten die op dezelfde basis staan, zoals de Seat Ibiza, waar de harde plastics opvallender aanwezig waren.

Het plaatsaanbod aan boord van de intussen al 4,07 meter lange Polo volstaat ruimschoots voor vier, en ook de koffer is met 351 liter inhoud bovengemiddeld groot voor het segment, al doet de reeds genoemde Ibiza op dat vlak wel nog beter.DB2021AU00711 largeOp comfortvlak biedt de Polo op goede ondergrond waar voor zijn geld, al is de ophanging wat harder dan gemiddeld. Op slechte wegen wordt hij wat springerig. De geluiddemping is goed voor een auto van dit segment.

De misschien wel grootste handicap van de Polo is zijn gepeperde prijskaartje als je hem met wat opties en leuks aankleedt. Standaard ben je voor de 1.0 TSI Life met 95 pk en een handbak € 22.005 kwijt. Voor de R-Line-uitvoering gaat het om minimaal € 24.795 en wanneer je hem zoals ons met de DSG wilt komt dat al op € 26.330. Onze testwagen tikte met zijn vele opties zelfs af op € 29.704,75 en dat is wel erg veel voor een B-segmenter met niet meer dan 95 pk.
DB2021AU00718 largeDe Polo was – en is nog steeds – een vaste waarde. Je koopt er een bijzonder degelijke, betrouwbare en ruime compacte auto mee waarin je relatief weinig moet missen van wat in de hogere segmenten gangbaar is. Wie zijn hogere prijskaartje kan verteren zal niet teleurgesteld zijn, maar mag zich niet verwachten aan een uitzonderlijke persoonlijkheid of veel originaliteit. Gelukkig maakt hij niet dezelfde fouten als zijn grote broer, en biedt hij echte toetsen op het stuur en voor het volume.

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

73
Aandrijving14/20
Comfort 14/20
Rijgedrag 15/20
Veiligheid 17/20
Prijs 13/20
 

Ruimte aan boord
Verbruik
Aanvaardbare prestaties

Hoge prijs
Wat droge ophanging

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 485,04 excl. btw 

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 693,30

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies. 

VW Polo1.0 TSI 95 R-Line DSG
Motor:999 cc 3-cilinder, turbobenzine
Overbrenging: Automaat (DSG7)
Maximumvermogen:70 kW / 95 pk
Maximumkoppel: 175 Nm
0-100 km/h: 11,3 s
Topsnelheid:187 km/h
Gemiddeld testverbruik:5,0 l/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:105 g/km (NEDC) - 127 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 26.330
VAA:€ 164,74 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:70,12 %

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy