zondag, 07 november 2021

KORT GETEST: Porsche Macan S (2022): aanscherpte prestaties, nog lichtvoetiger

Geschreven door  Dieter Quartier
KORT GETEST: Porsche Macan S (2022): aanscherpte prestaties, nog lichtvoetiger © Porsche AG

De meest democratische der Porsche SUV’s wordt in afwachting van een gloednieuw model in 2023 nog eens bijgeschaafd. De S-versie krijgt een nieuwe 2.9-V6-biturbo en daar konden wij mee kennismaken.

P21 0348 le04a.jpegDe huidige Macan stamt al uit 2014 en is vandaag het oudste renpaard in de Porsche-stal. Toch vond men het in Zuffenhausen nog geen tijd om een volledig nieuwe opvolger te lanceren. Neen, daarop is het nog twee jaar wachten en om deze periode van twee jaar te overbruggen heeft het sportwagenmerk dan maar een grondige facelift voorzien.

En hoort daar de introductie van een plug-inhybride bij? Neen, voor een batterij is geen plaats in het onderstel, want dat is gebaseerd op dat van de vorige Audi Q5. Bovendien is de toekomst van Porsche 100 procent elektrisch. De tweede generatie van de Macan zal enkel worden aangeboden met batterijen en zijn platform delen met de toekomstige Audi Q6 e-tron. 
001 Macan S 3 4 Front.jpegZeg het met kleur

Maar terug naar vandaag. Aan de buitenzijde herken je de opgefriste Macan vooral aan zijn licht hertekende neus, die het design visueel verbreedt. De ledkoplampen met het Porsche Dynamic Light System (PDLS) en de Sport Design-buitenspiegels zijn nu standaard op alle modellen. 
003 Macan S 3 4 Rear.jpegDe sideblades (de profielen in de flanken) geven eveneens blijk van een nieuw ontwerp en moeten je de mogelijkheid bieden het onderscheid te maken tussen een Macan, Macan S en Macan GTS, terwijl de achtersteven opvalt door een zwart diffusorgedeelte. 

Uiteraard zijn er ook wat extra kleurtjes om uit te kiezen, al blijft de Belg op dat vlak erg conservatief. De meeste Macans die je kruist, zijn zwart of grijs. Komaan, gefortuneerde landgenoten, ga eens voor een tint die de sportieve inborst van deze cross-over tot zijn recht doet komen, zoals het levendige Papaya, het warme Carmine Red of het frisse Miami Blue! 
012 Macan S Interior DetailCosy cockpit

Vanbinnen zet het infotainment opnieuw een stap voorwaarts door een nieuw bedieningsconcept, waarbij wordt gebruikgemaakt van aanraakoppervlakken in plaats van tactiele knoppen. Het veelvoud aan toetsen van de vorige Macan (je waande je bijna in de cockpit van een zakenjet uit de jaren 90) behoort tot het verleden en de bediening verloopt nu een heel stuk vlotter. 
010 Macan S InteriorHet geheel oogt ook veel moderner, met uitzondering van de analoge klok boven in het dashboard. Die is voortaan standaard en moet je met zijn chronometerlook eraan herinneren dat de racerij in Porsche’s DNA zit. De sfeer aan boord is wat ons betreft een geslaagde mix tussen warme materialen, fijn stikwerk, subtiele en minder subtiele accenten en glanzende panelen. 

De Macan zit je overigens als gegoten. De rijhouding is nagenoeg perfect, mede dankzij de verticale inplanting van het compacte stuurwiel, dat ook over schakellepels beschikt om zelf het heft in handen te nemen bij een actieve rijstijl. 

Nieuwe zespitter

Niet dat dat per se nodig is, want de PDK-versnellingsbak is nog steeds een pareltje. In het geval van de Macan S wordt hij voortaan gekoppeld aan een toegeknepen variant van het blok dat de GTS aandrijft. Het gaat om een 2.9-V6-biturbomotor, die 20 kW (26 pk) meer vermogen levert dan voorheen en zo uitkomt op 280 kW (380 pk). Hiermee wordt het voertuig in 4,6 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h gestuwd, terwijl zijn topsnelheid 259 km/h bedraagt. 
P21 0343 le03a.jpegDat zijn pittige cijfers en ze garanderen je de nodige street cred. Wel heb je het gevoel dat het in de eerste seconden niet bijster snel vooruitgaat. Pas vanaf 4.000 o/m lijkt de zescilinder voldoende adem te krijgen om zijn potentieel te ontplooien. Eens je in de middelhoge toeren zit, gaat het lekker vooruit. Voor je het weet, zit je aan een kruissnelheid die de verkeerspolitie als ongepast beoordeelt. Je rijdt vaak sneller dan je vermoedt – het bewijs dat deze Macan gemaakt is om hoge snelheden aan te kunnen op de Autobahn.

Wij zagen de verbruiksmeter overigens stabiliseren op 12,1 l/100 km. Wie het prestatiepotentieel van de Macan S totaal negeert, kan tot tien liter zakken. Als je lijdt aan restless leg aan de rechterzijde, moet je rekenen op zo’n vijftien volle maatbekers naft per honderd kilometer.

Nog agieler

De Macan mag dan wel op het onderstel van de vorige Audi Q5 staan, de Porsche-ingenieurs hebben er helemaal hun eigen ding mee gedaan. Voor de facelift werd het chassis verder geoptimaliseerd: de Macan reageert nu nog gevoeliger en directer op de rij- en wegomstandigheden, waardoor je nog betere feedback krijgt via het stuurwiel. 

Daartoe werden elementen zoals de dempingskarakteristieken van het Porsche Active Suspension Management (PASM) speciaal voor dit model opnieuw aangepast. Het systeem regelt actief en continu de dempingskracht voor elk wiel afzonderlijk. Het PASM is standaard op de Macan S, maar voor luchtvering moet je nog bijbetalen. De ervaring leert dat die zijn meerprijs waard is voor wie regelmatig op wegen rijdt die bezaaid zijn met putten en bulten, die als het ware worden weggegomd.
P21 0354 le02a.jpegToch hadden we niet te klagen over het dempingsvermogen van de niet-pneumatische adaptieve dempers op onze testwagen, zeker niet in vergelijking met die van een Mercedes-AMG GLC 43, die perfect te vergelijken valt. De ‘sterren-SUV’ voelt wat harder aan en gaat ook meer overhangen in bochten. De soundtrack van de GLC is dan weer beklijvender dan die van de Macan S, maar om nu te zeggen dat de Porsche niet leuk klinkt… Au contraire, hij klinkt beschaafd sportief en dat het opstarten niet per se gepaard gaat met buren die wakker schieten in hun bed, is allicht een troef. 

Over dat opstarten gesproken: Porsche houdt vast aan een klassieke sleutel die je links van het stuurwiel in een sleuf moet steken. Es tut mir Leit, maar dit is echt niet meer van deze tijd en heeft wat mij betreft geen enkele nostalgische of andere meerwaarde. Wil je sleutelvrij starten, dan moet je daarvoor bijbetalen en alsnog aan een schakelaar draaien die zich op de plaats van het contactslot bevindt.

Meerwaarde of niet?

De Macan S kan de jouwe zijn voor € 74.469,45. Dat is een aanvaardbare startprijs, zeker in vergelijking met die van de concurrenten (Mercedes-AMG GLC 43: € 75.262; Audi SQ5: € 75.520; Jaguar F-Pace P400: €79.160; BMW X3 M40i: € 72.100) maar voor je het weet, blaas je de rekening op naar € 90.000, zeker als je je persoonlijke smaak de vrije loop laat. Bij Porsche kun je immers veel verder gaan inzake personalisatie dan bij de andere premiummerken.
P21 0367 v04 kl.jpegDe vraag die sommigen zich misschien stellen, is of de Macan S zijn meerprijs van zo’n € 9.000 ten opzichte van de standaard-Macan waard is. Als je van plan was om het PASM te nemen en te upgraden naar 20-duimers of meer, dan verkleint de opleg al tot 5,5k. In die optiek is het supplement zeker te verantwoorden: je krijgt zes cilinders in plaats van vier en alle bijhorende voordelen.

Je zult wel ietsje dieper in de buidel moeten tasten voor de BIV en de jaarlijkse verkeersbelasting, want die zijn in Vlaanderen gebaseerd op de CO2-uitstoot en de motorinhoud. Het is trouwens vreemd dat Porsche niet in mild hybrid-technologie investeert. Die zou de werking van het start-stopsysteem vloeiender kunnen maken en enkele grammen kooldioxide uitsparen.

De vernieuwde Porsche Macan is en blijft de meest lichtvoetige compacte premium-cross-over op de markt. Hij weet zijn rimpels vrij goed te verbergen en staat op de meeste vlakken nog steeds een trapje hoger dan zijn concurrenten. De S-versie werpt zich op als een (meer dan) aantrekkelijke optie en is in verhouding correct geprijsd, maar wie hem riant aankleedt, belandt in een prijssegment waarin er heel wat ander lekkers te kiezen valt.

Lichtvoetig en nauwkeurig rijgedrag
Sportieve all-rounder
Aangename digitale cockpit

Geen mild hybrid
Model komt op leeftijd
Prijs met opties

 

 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy