De Octavia Combi is intussen aan zijn vierde generatie toe en biedt na al die jaren nog steeds veel waar voor zijn geld, met opmerkelijk veel binnenruimte, een grote koffer, het nodige comfort en in het geval van de “RS”-uitvoeringen van de berline en de Combi-breakuitvoering ook een snuifje sportiviteit.
Skoda stelt tegenwoordig niet minder dan drie verschillende RS-varianten voor, en zelfs zes als we de berline en break apart rekenen. Hij is er als diesel, met een 2.0 TDI met 200 pk en 400 Nm, als plug-inhybride “iV”, met de 1.4 TSI en een elektromotor voor een gecombineerd vermogen van 245 pk en 250 Nm en amper 33 g CO2/km en als de door ons geteste benzine-2.0 TSI met dezelfde 245 pk maar 370 Nm aan maximumkoppel. Die laatste is de “enige echte” RS, in die zin dat hij het sportiefst is, geen honderden kilo’s aan batterij meesleept of duivelsdrank drinkt en als enige over een sperdifferentieel tussen de aangedreven voorwielen beschikt.Uiterlijk herken je de RS-versies aan de sportieve bumpers, rode remzadels, specifieke aluvelgen, zwarte accenten en de dubbele uitlaat.
Binnenin heeft hij brede en mooi getekende sportstoelen die wel niet de steun van echte sportkuipjes bieden, een knap driespakig sportstuur, rode stiknaden en een mooie combinatie van alcantarabekleding en materiaal dat op koolstofvezel lijkt, terwijl alles mooi geassembleerd is en de gebruikte materialen degelijk aanvoelen, op enkele harde plasticdetails zoals de deurgrepen na.
Gezonde tweeliter
Het leuke aan deze RS is dat je een dagelijks bruikbare, erg praktische auto hebt, met veel ruimte voor- en achterin, een 640 liter grote koffer en het nodige comfort, maar tegelijk ook van zijn sportieve inborst kan genieten, met dank aan de van gezondheid blakende tweeliter viercilinder uit onder meer de VW Golf GTI die hier 245 pk en 370 Nm levert en in combinatie met de voorwielaandrijving en de DSG-zeventrapsautomaat een sprintje van 0 naar 100 mogelijk maakt in 6,7 seconden. De topsnelheid bedraagt 250 km/h. Meer nog dan de absolute prestaties, die zoals de cijfers aantonen ruim volstaan, is het de beleving die van deze RS een aangename auto maakt. Je krijgt - mede door de ogenblikkelijk schakelende DSG – al snel een aangename duw in de rug bij het accelereren, en hij geeft altijd de indruk dat het snel vooruitgaat, terwijl de voorwielen met een elektronisch sperdifferentieel ertussen gelukkig weinig moeite lijken te hebben met het vermogen en het koppel en het rijgedrag ook in de bochten voorspelbaar en vertrouwenwekkend is. Ideaal dus voor de papa of mama die af en toe eens de teugels wil vieren maar geen volleerd racepiloot is.
De optionele continu adaptieve dempers van het Dynamic Chassis Control (DCC) met Driving Mode Select slagen er wonderwel in om de auto tegelijk comfortabel te houden bij een rustige rijstijl én stabiel te laten rijden wanneer je het gaspedaal vloert en wat steviger gaat sturen. Wij zouden die optie dan ook aanraden.
Zes of acht cilinders?
We waren zelf eigenlijk verrast over de virtuele soundtrack van de tweeliter, want over het algemeen zijn digitaal versterkte motorgeluiden niet ons ding. Europa maakt het zo goed als onmogelijk om nog een echt lekker klinkende motor en uitlaat te hebben en Skoda zorgde daarom voor een leuke artificiële soundtrack bij het accelereren, en dan zeker in de sportievere settings. De motorklank wordt dan via de luidsprekers versterkt weergegeven en doet deze viercilinder soms klinken als een V6 of V8, en dat zonder de omstaanders de stuipen op het lijf te jagen of een van de vele Europese dwangregeltjes te breken.Smet op het blazoen
We zeiden al dat de Octavia Combi een praktische auto is, maar hij zit ook ergonomisch goed in elkaar, met een makkelijk afleesbare en configureerbare digitale Virtual Cockpit van 10,25 duim, een helder head-updisplay en een duidelijk en groot Columbus-infotainmentscherm met onder meer draadloos Apple Carplay. Geen reden tot klagen dus, maar er is een smet op het blazoen, aangezien ook Skoda jammer genoeg in de VW-val trapte en geen ronde volumeknop meer voorziet, en zelfs geen fysieke plus- of mintoetsen, maar wel een ergerlijke aanraakstrook onder het infotainmentscherm met links een min en rechts een plus, waar je onmogelijk precies het gewenste volume mee kan selecteren en die je te pas en te onpas per ongeluk aanraakt als je het scherm bedient.
Gelukkig is er nog de fysieke rolknop op het stuurwiel, maar wat is er in godsnaam mis met een ronde volumeknop naast het scherm, Skoda?
Een ander minpunt zijn de rolgeluiden op betonnen ondergrond, die hinderlijk in het interieur doordringen en zwaar contrasteren met de stilte op gewoon asfalt.
Het verbruik van de tweeliter bedroeg tijdens onze test 8,9 l/100 km. Dat is toch nog wat meer dan de 7,0 tot 8,0 liter die Skoda zelf aankondigt volgens de WLTP-norm, maar dat kan dan weer te maken hebben met onze bijzonder gemotiveerde rechtervoet tijdens de testperiode.Benzine voor de prijs van de diesel, of omgekeerd…
Door zijn prijskaartje van € 49.650 in basisuitvoering (€ 48.685 voor de berline) positioneert de Octavia Combi RS 2.0 TSI zich qua aankoopprijs € 3.460 onder de fiscaal weliswaar veel interessantere RS iV plug-inhybride van € 53.110 en op hetzelfde niveau als de € 49.770 kostende dieselversie met 200 pk. Full LED-matrixkoplampen, een achteruitrijcamera, een verwarmd en met leder bekleed multifunctioneel sportstuur met schakelpeddels, de handenvrije instap en starten en stoelverwarming vooraan zijn, net als de Virtual Cockpit, lichtmetalen velgen van 18 duim en elektrisch bediende sportstoelen voorin standaard op alle RS-versies.Skoda biedt drie verschillende RS’en aan binnen de Octavia-familie, maar enkel deze tweeliter op benzine is een concurrent voor andere sportieve middenklassers. Terwijl de TDI-RS een auto is om snel veel kilometers te vreten en de iV-PHEV zijn fiscale voordelen combineert met een 250 kilogram hoger leeggewicht en dus minder sportiviteit, is deze benzine-RS de versie die je echt wilt als je een auto zoekt die niet alleen uitermate praktisch en bruikbaar is, maar je ook op bochtige open wegen plezier wil beleven.
Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 769,46 excl. btw
TCO 48 maanden / 100.000 km: € 1.025,43
Hoe wordt de leaseprijs berekend?
De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod.
Hoe berekent Autonieuws de TCO?
Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).
Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?
Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.
Skoda | Octavia Combi RS 2.0 TSI DSG7 |
Motor: | Benzine, 4 cilinders, 1984 cc |
Overbrenging: | DSG7 - voorwielaandrijving |
Maximumvermogen: | 180 kW / 245 pk |
Maximumkoppel: | 370 Nm |
0-100 km/h: | 6,7 s |
Topsnelheid: | 250 km/h |
Gemiddeld testverbruik: | 8,9 l/100 km |
Gemiddelde CO2-uitstoot: | 156 g/km (WLTP) / 149 (NEDC) |
Catalogusprijs incl. btw: | € 49.650 |
VAA: | € 378,31 / maand |
Fiscale aftrekbaarheid: | 50% |