woensdag, 27 oktober 2021

Eerste test: Volvo C40: van warme wafel naar Gents neuzeke

Geschreven door  Dieter Quartier

De XC40 verkoopt als warme wafels op een koude winterdag. Hij kruist dan ook heel wat vinkjes aan en valt bij haast iedereen in de smaak. De nieuwe C40 profileert zich als de sportieve afgeleide en deze keer is Volvo Cars niet voor vanille gegaan, maar voor cuberdon. En daar is niet iedereen fan van. 

Volvo C40 32België staat sinds een tweetal jaar op een zeer goed blaadje in Zweden. Het immers in ons land dat de XC40 van de band rolt en naar alle hoeken van de wereld wordt geëxporteerd. Een relatief groot percentage overschrijdt de landsgrenzen echter niet: de Belg is zot van de XC40, niet het minst als bedrijfswagen.
Volvo C40 33Volvo’s compacte cross-over biedt dan ook een beklijvende mix tussen Zweeds design, comfort, binnenruimte, gebruiksgemak en vanzelfsprekend veiligheid. Met de komst van de T4- en T5 Recharge plug-inhybride versies werd ook het woordje TCO toegevoegd aan zijn kwaliteiten. Zijn total cost of ownership is immers aantrekkelijk laag voor bedrijven dankzij de maximale aftrekbaarheid en de hoge restwaardes. De bestuurder zelf geniet dan weer van een laag VAA (voordeel van alle aard).
Volvo C40 37Vorig jaar voegde Volvo Cars een volledig elektrische variant toe aan het XC40-gamma: de Recharge Twin Motor met 408 pk. Ook die bleek een instant hit ondanks zijn schrikwekkende prijskaartje van dik zestigduizend euro. Wie de XC40 Recharge iets te banaal vindt én nog wat budget over heeft, kan voortaan bij de C40 terecht. Inderdaad, die wordt enkel als full electric aangeboden.
Volvo C40 191Evoque, maar dan totaal anders

Toen Volvo Cars hem twee jaar geleden aankondigde, hadden ze het over een soort “Evoque op zijn Volvo’s”. Nou, ik weet niet wat er is misgelopen in de designstudio of hoeveel aquavit er geserveerd werd tijdens de board meeting waarin er groen licht werd gegeven voor het ontwerp, maar ze mogen bij Land Rover opgelucht ademhalen. De C40 komt niet eens in de buurt van het ranke lijnenspel van de premium Britse cross-over.
Volvo C40 192An sich ben ik fan van originaliteit. Het moeten niet allemaal gelikte coupé-cross-overs zijn met opgeblazen wielkasten en koplampen die zijdelings haast doorlopen tot in de voordeuren. Wat Göteborg echter heeft proberen te bereiken met het boogvormige dakprofiel dat abrupt wordt afgeknot en boven de achterruit wordt onderbroken door twee laterale bulten: Lars mag het weten. De spoiler onder de achterruit is trouwens geen designkeuze maar een aerodynamische noodzaak.

Misschien voelen anderen wél meteen hun hart sneller slaan als ze de C40 zien. Misschien – en hopelijk voor Volvo – is het gewoon een kwestie van gewenning. Het eerste ‘neuzeke’ dat je at, was misschien ook niet meteen een feest op je tong. Er lijkt zich in elk geval een trend af te tekenen: gewaagd design is helemaal in bij de premiummerken als je kijkt naar de BMW iX en de Mercedes-Benz EQS. Dat belooft voor het volgende model van Audi, dat tot nog toe niet gekend stond voor zijn excentrieke creaties.
Volvo C40 143Vertrouwde basis

De C40 en de XC40 staan op hetzelfde platform (CMA), maar de nieuwkomer is 1.5 centimeter langer en een dikke vijf centimeter lager. De snuit is ietsje anders, maar de XC40 zou naar verluidt bij een volgende update het frontdesign overnemen van de C40. Opvallend anders zijn uiteraard de lagere, boogvormige bovenzijde en de achterpartij, die het zwaartepunt ietsje verlagen. 
Volvo C40 121De erg schuine achterklep is slecht nieuws voor het zicht achteruit, maar lijkt amper of zelfs geen impact te hebben op de hoofdruimte en het koffervolume. Ook hier kun je overigens 31 liter bagage (of je laadkabels) kwijt in de frunk (het compartiment onder de motorkap). Het glazen dak is standaard, zodat het interieur in een zee van daglicht baadt en je geen claustrofobisch gevoel krijgt achterin, de taps toelopende glaspartij ten spijt.
Volvo C40 81Het dashboard is zo goed als één op één overgenomen van de XC40. Je kijkt dus uit op een overzichtelijk instrumentenpaneel en een verticale tablet voor het infotainment, dat hier op Google-software draait, net als in de Polestar 2. Daar hebben we dus niet over te klagen. De menu-opbouw is erg eenvoudig, maar daardoor moet je voor sommige functies net iets te veel stappen nemen. 

De gebruikte materialen zijn marktconform, al oogt niet alles even premium. Je kunt je troosten met de idee dat veel van de kunststoffen vervaardigd zijn uit gerecycleerd plastic. Ja, ook die opvallende blauwe tapis plein, die gelukkig een optie blijft.
Volvo C40 21Het gaat vooruit

Met twee elektromotoren van 204 pk elk mag je al wat kriebels in de buik verwachten. De C40 is een fractie sneller dan de gelijk gemotoriseerde XC40: hij heeft aan 4,7 seconden genoeg om vanuit stilstand honderd per uur te halen, wat 0,2 seconde minder is. De topsnelheid is in beide gevallen beperkt tot 180 km/h.

Wat opvalt aan de C40, is dat hij zijn vermogen heel progressief afgeeft. Je nek wordt nooit verrast door de inertie van je hoofd, terwijl het toch flink vooruit gaat. Het stuurwiel voelt bovendien lekker stevig aan, zonder dat je je fitnessabonnement hoeft op te zeggen wegens voldoende bovenarmtraining onderweg. 

De C40 weegt haast 2,2 ton, maar de demping lijkt oordeelkundig afgestemd. De koets gaat niet overdreven hellen in bochten en toch worden oneffenheden niet te droog doorgegeven. Qua rijdynamiek is dit zeker geen Ford Mustang Mach-E en toch beleef je als actieve bestuurder plezier in snedig genomen bochten. Doorgaans rem je enkel op de elektromotoren en wie dat wil, kan zelfs aan one-pedal-driving doen. 
Volvo C40 75Hoge prijspositie

In afwachting van de instapversie met enkele elektromotor en kleinere batterij kun je de C40 Recharge enkel bestellen met de dubbele elektromotor en als Launch Edition. Voor € 62.150 inclusief btw krijg je een batterij van 78 kWh, een boordlader van 11 kW, een snellaadvermogen van 150 kW, een hele suite aan intelligente rijhulpsystemen (inclusief Pilot Assist), een warmtepomp, een glazen dakpaneel, elektrisch verstelbare en verwarmbare stoelen,  full LED-lichten, 19-duimvelgen en nog veel, veel meer. 

Het enige waar je nog voor moet bijbetalen, is de metaalkleur, 20-duimvelgen, een mooiere stoelbekleding en donkergetinte achterruiten. In die optiek krijg je wel value-for-money. Als je al deze zaken aanvinkt bij de technisch amper verschillende Polestar 2, dan is die onderaan de streep niet veel goedkoper meer. Polestar rekent bovendien € 1.000 “voorbereidings- en transportkosten” aan – iets waar je niet onderuit kunt, tenzij je je auto zelf wilt gaan ophalen in China en de beschermfolie eigenhandig verwijdert.

Neem een XC40 Recharge Twin, scherp de rijdynamiek wat aan, geef een mep op het dak en je krijgt een C40? Ongeveer. Het ontwerp van de achtersteven doet wat wenkbrauwen fronsen, maar dat is misschien wel de bedoeling. Opvallen is in. En zoals Oscar Wilde ooit zei: “There is only one thing in life worse than being talked about, and that is not being talked about.”

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Op zoek naar de ideale laadoplossing?

Aangenaam rijgedrag
Ergonomie en comfort
Complete uitrusting

Beetje vreemd design
Zicht naar achteren 
Zwaargewicht

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 824,31 excl. btw 

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 817,07

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies. 

VolvoC40 Recharge Twin
Motor:2 elektromotoren
Overbrenging: Vierwielaandrijving
Maximumvermogen:300 kW / 408 pk
Maximumkoppel: 660 Nm
0-100 km/h: 4,7 s
Topsnelheid:180 km/h
Gemiddeld testverbruik:20,7 kWh/100 km
Rijbereik:441 km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 62.150
VAA:€ 175,72/ maand
Fiscale aftrekbaarheid:100 %

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy