vrijdag, 15 oktober 2021

Eerste Test: Kia EV6: we have a (fleet) winner

Geschreven door  Dieter Quartier
Eerste Test: Kia EV6: we have a (fleet) winner © KIA

Als een gigant als de Hyundai-groep een elektrische cross-over lanceert, dan doen ze dat niet met halve middelen. Na de Ioniq 5 is het aan de sportievere Kia EV6 om rivalen als de VW ID.4, Ford Mustang Mach-E en Skoda Enyaq iV de duvel aan te doen. En geloof ons vrij, dat zal hij.

DSCF0559We vertelden het al in onze kennismakingsvideo met de EV6: Kia verrast vriend en vijand met deze elektrische cross-over door zijn fascinerende design, zijn riante binnenruimte, zijn digitale cockpit en zijn technologische arsenaal. We waren dan ook bijzonder benieuwd naar hoe de EV6 in real life zou aanvoelen, rijden en presteren. Deze week was het dan zover: we mochten naar Zuid-Spanje afreizen om Kia’s paradepaardje de sporen te geven.

Een auto die er staat

Van sommige auto’s weet je gewoon dat ze gaan scoren. Ze overtuigen van de eerste aanblik door hun uitgekiende design, bevallige proporties en fascinerende accenten. De KIA EV6 behoort tot deze groep auto’s. De constructeur had voor deze eerste dynamische kennismaking vier kleuren voorzien: Moonscape, Runway Red, Yacht Blue en Deep Forest Green. Deze laatste valt blijkbaar niet in de Belgische car configurator te selecteren, maar staat hem best wel goed.

In het matgrijze Moonscape komen de lijnen van de EV6 allicht het best tot hun recht. De subtiele vouwen in de flanken, de gespierde wielkasten vooraan en de dubbele nerf in de motorkap zorgen voor een boeiend licht- en schaduwspel, terwijl de lichtboog die de hele kofferpartij omarmt een markante knik vormt tussen de achterruit en de verticale kofferklep. Met een beetje goede wil zie je er een Saab 9000 in – het bewijs dat alles terugkomt, of dat de Zweden hun tijd ver vooruit waren…

Minder sober dan Ioniq 5

De preproductie-auto die we in de video bespraken, deed al het beste vermoeden wat materiaal- en fabricagekwaliteit betreft. De testauto’s die we onder handen namen, bevestigden onze eerste goede indrukken. De portieren, die je opent met deurklinken die normaal verzonken zijn maar op commando uitklappen, voelen aangenaam stevig aan en sluiten met een lekkere plof. 
R9A8174De stoelen zijn bekleed met een soort alcantara dat erg aangenaam aanvoelt en desgewenst gecombineerd kan worden met wit kunstleder. Ze zitten goed ondanks het gebrek aan een verlengbaar zitkussen en aan uitgesproken flanken. Voor je strekt zich een gebogen glazen paneel uit dat links een digitaal instrumentenpaneel omvat en rechts een aanraakscherm voor het infotainment. 

Kies je voor de GT-Line, dan strekt er zich onder de centrale ventilatieroosters een ‘aanraakstrook’ uit met virtuele toetsen die veranderen naargelang van het gekozen menu. Knap en best gebruiksvriendelijk, in tegenstelling tot bij rivalen als de VW ID.4, bijvoorbeeld. 
R9A8268Heerlijk ruim vanbinnen

Tussen de voorstoelen bevindt zich een intrigerend vormgegeven middenconsole, die in tegenstelling tot bij de Ioniq 5 niet naar achteren kan worden geschoven om de bewegingsvrijheid voor je benen te vergroten. Hij omvat de selectieknop voor de ‘versnellingen’ en de inductielader voor je smartphone. Apple CarPlay en Android Auto zijn present, maar je hebt er helaas wel een USB-kabel voor nodig.
DSCF0974Grosso modo oogt de Kia EV6 minder sober dan de Ioniq 5, die het begrip ‘strak’ misschien naar een niveautje te hoog tilt. Qua materialen zijn beide modellen elkaar waard. Dat betekent helaas ook dat de kunststoffen die zich onder de heuplijn bevinden van minder allooi zijn – een trend die zich intussen meester heeft gemaakt van de meeste merken. Wel is het knap van Kia dat ze een maximum aan gerecycleerde plastic flesjes gebruiken voor de interieurbekleding.
AZ3I6728De EV6 staat trouwens op een wielbasis van liefst 2,9 meter, wat nog 13,5 centimeter meer is dan de Enyaq iV en de VW ID.4. Ondanks de aflopende daklijn is er ook achterin voldoende hoofdruimte. Het zicht rondom is prima, al beperken de dikke voorruitstijlen het zicht schuin vooruit.      

Even opwarmen    

Als opwarmertje had de constructeur een testpiste gecreëerd waarop we de dynamische kwaliteiten van de EV6 in een gecontroleerde omgeving konden aftasten. Enkele tientallen plastic kegels bakenden een slalomparcours af dat voldoende uitdagend bleek om de EV6 naar de limieten te duwen. Die liggen in het geval van de AWD best ver, al hoor je wel dat de banden erg hun best moeten doen om al die lastwissels en wrijvingskrachten de baas te kunnen.
AZ3I5271We startten onze kennismakingstest op de openbare weg aan het stuur van een GT Line met achterwielaandrijving en de grote batterij (77.4 kWh) – een versie die volgens ons voor het gros van de verkopen zal instaan. Hij biedt immers een goede verhouding tussen prijs, prestaties en uitrusting en kan tot 528 kilometer afleggen met een volle accu. 

Het eerste traject strekte zich voornamelijk uit over snelwegen. De toegestane snelheid varieerde van 80 km/h tot 120 km/h – een beetje zoals een typische pendelrit voor wie wat verder van het werk woont en het voorrecht heeft om niet in de spits naar kantoor te moeten rijden. Het bood ons meteen de gelegenheid om de adaptieve cruisecontrol uit te proberen. Die werkt behoorlijk, maar nog steeds vrij abrupt wanneer er een voorligger opdoemt. Op dit vlak doen sommige concurrenten het beter. Ook het navigatiesysteem blijkt geen topper. De route-instructies zijn onduidelijk, waardoor meerdere journalisten op diverse punten de juiste afslag misten.
AZ3I6307Van rijplezier tot Rijplezier

Met 229 pk op de achterwielen mag je wel wat rijplezier verwachten. Dat biedt de EV6 ook: hij sprint in 7,5 seconden van 0 naar 100 km/h. De achterzijde valt op kronkelwegen zelfs te verleiden tot een lichte zijsprong, maar je komt nooit in de problemen. De besturing voelt voldoende consistent aan en ook de remmen boezemen vertrouwen in. Het motorkoppel van deze RWD-versie is relatief beperkt: met 350 Nm trek je geen kasseien uit het wegdek en de hernemingen zijn gewoon vlot.

We zijn misschien verwend, maar we bleven toch een beetje op onze prestatiehonger zitten in de RWD-versie. De AWD dan maar? Die kan rekenen op een tweede elektromotor om het koppel te boosten naar 605 Nm en het vermogen te doen pieken bij 325 pk. Daarmee pitst deze voorlopige topversie (de GT komt pas eind 2022) ruim twee seconden van het klassieke sprintje naar honderd (5,4 seconden), maar de topsnelheid blijft onveranderd op 188 km/h. 

De all-wheel-drive schrijft rijplezier pas echt met een grote R. De EV6 is geen lichte auto, maar de speciaal ontwikkelde schokdempers en dikkere antirolstangen dan bij de Ioniq 5 slagen erin om de massa voldoende in toom te houden bij laterale beproevingen, zonder dat je rug de rekening betaalt zodra je in een put of over een dwarsrichel rijdt. We zijn benieuwd naar wat deze afstelling geeft in ons vertrouwde België, dat door zijn erg diverse wegennet (om het nog mooi uit te drukken) eigenlijk het ideale land is voor R&D op dit vlak. 

Qua geluiddemping scoort de EV6 goed, maar hij moet op dat vlak zijn meerdere erkennen in de Skoda Enyaq iV. 

Energetische efficiëntie en laadsnelheid

Een heuse meerwaarde voor de participatieve bestuurder zijn de ‘schakellepels’ aan het stuurwiel. Daarmee bepaal je de mate waarin de elektromotor energie recupereert zodra je het gaspedaal lost. Je regelt er met andere woorden de motorrem mee en op een bochtig parcours verhoogt dat het fungehalte aanzienlijk. Het viel ons ook op dat het gemiddelde verbruik sterk daalde tijdens de afdaling van de berg die we eerst hadden beklommen. Met een zware voet kwamen we uit op net geen 25 kWh/100 km aan het stuur van de AWD met 325 pk.

Tijdens de ochtendlijke terugrit naar de luchthaven hebben we ons met de RWD van 229 pk aan een economy run gewaagd. We zaten met drie aan boord en hadden elk wat handbagage mee. De buitentemperatuur bedroeg 17 graden. Na een rit van 60 kilometer over de snelweg (met snelheden die opnieuw varieerden tussen 80 en 120 km/h) eindigden we onze test met een kwartiertje fileverkeer. Resultaat: 17,9 kWh/100 km. Not bad, maar te verifiëren tijdens een langere test in ons Belgenland.

Het beste moet echter nog komen. Deze KIA EV6 is net als de Porsche Taycan voorzien van een batterij die op 800 volt werkt. Dat is het dubbele van de systeemspanning van alle concurrenten (met uitzondering uiteraard van zijn Hyundai-neef). Daardoor kan deze elektrische cross-over snelladen met een vermogen van 350 kW. Amper 18 minuten volstaan om van 10 naar 80 procent laadstatus te gaan als je een snellaadpaal vindt die deze power kan afgeven. Aan een wallbox of gewone laadpaal kan de EV6 tot 11 kW onttrekken.
R9A8326Als kers op de taart kun je deze KIA ook gebruiken als energiebron voor je laptop, je elektrische fiets, je microgolf of om het even welk ander elektrisch toestel dat maximaal 3,6 kW vergt. Met deze V2L-technologie, die standaard is vanaf het tweede uitrustingsniveau, kun je zelfs andere elektrische auto’s depanneren als het moet. Een integratie met je thuisnet is vooralsnog niet mogelijk helaas – er moet er nog heel wat water onder de brug vloeien om dat technisch maar ook wettelijk geregeld te krijgen.

Terwijl de technisch haast identieke Hyundai Ioniq 5 inzet op comfort en soberheid, profileert deze Kia EV6 zich als een fascinerende rijdersmachine. Hij is niettemin net zo praktisch en technologisch geavanceerd. Het is dus een kwestie van voorkeur en smaak, maar misschien ook van leveringstermijn, want wie vandaag een EV6 bestelt, moet helaas zeven maanden geduld oefenen. Wat ons betreft is hij dat wachten meer dan waard. 

PRIJZEN

De Kia EV6 met standaardbatterij van 58 kWh (394 kilometer rijbereik) is er vanaf € 43.990 inclusief btw. Voor de batterij van 77,4 kWh moet je € 4.000 opleggen en voor een extra elektromotor (en dus vierwielaandrijving) nog eens € 3.500. Omdat de AWD niet als Air-versie wordt aangeboden, moet je bovendien sowieso minstens upgraden naar de Earth (+ € 2.400), zodat je op € 53.890 belandt. Dat lijkt veel, maar is gezien de uitrusting en de prestaties best scherp. Ook de leasetarieven zijn erg concurrentieel, het bewijs dat Kia zich een plaats aan het veroveren is op de fleetmarkt dankzij zijn goede preszetting en overtuigende restwaardes.

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Op zoek naar de ideale laadoplossing?

Performant en efficiënt
Praktisch en ruim
Technologisch aan de top

Onduidelijke routebegeleiding
Lange levertermijn

 

KIAEV6 RWD 229 pkEV6 AWD 325 pk
Motor:1 x synchrone elektromotor2 x synchrone elektromotor
Overbrenging: Automaat, achterwielaandrijvingAutomaat, vierwielaandrijving
Maximumvermogen:229 pk (168 kW)325 pk (239 kW)
Maximumkoppel: 350 Nm605 Nm
0-100 km/h: 7,5 sec5,4 sec
Topsnelheid:188 km/h188 km/h
Gemiddeld normverbruik (WLTP)16,6 kWh/100 km17,2 kWh/100 km
Batterijgrootte:77,4 kWh77,4 kWh
Rijbereik (WLTP)528 kilometer506 kilometer
Catalogusprijs incl. btw:€ 47.990 (Air)€ 53.890 (Earth)
VAA:€ 134,50€ 151,03
Fiscale aftrekbaarheid:100%100%

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km (EV6 RWD 229pk) : € 638,61 excl. btw 

TCO 48 maanden / 100.000 km (EV6 RWD 229pk): € 631,37

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km (EV6 RWD 325pk) : € 697,21 excl. btw 

TCO 48 maanden / 100.000 km (EV6 RWD 325pk): € 638,74

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy