zondag, 17 oktober 2021

KORT GETEST: Hyundai i30 N DCT Performance Package Demon(stratie)

Geschreven door  Stijn Blanckaert
KORT GETEST: Hyundai i30 N DCT Performance Package Demon(stratie) © Hyundai
De Hyundai i30 N is een duivelse hot hatch. Dat ondervonden we al in 2017, toen we het model een eerste keer testten. Intussen is de sportiefste Koreaan lichtjes geëvolueerd, won hij vijf pk en kreeg hij een DCT-automaat met dubbele koppeling als alternatief voor de handbak om zo nog efficiënter en sneller te worden. 


2021 Hyundai i30 Static 004Bij Hyundai staat de “N” voor de sportiefste varianten, zoals AMG bij Mercedes en M bij BMW. De i30 N was de eerste die dat bijvoegsel kreeg, bij zowel de berline als de erg mooie Fastback, en intussen kwamen ook de Kona N en de i20 N het gamma vervoegen. 
2021 Hyundai i30 Detail 011Update brengt automaat

Na een carrière van vier jaar krijgt Hyundai’s succesvolle sportmodel, dat in Europa intussen meer dan 28.000 klanten vond, een update, die visueel eigenlijk weinig om het lijf heeft maar technisch gezien wel zorgt voor meer pk’s en voor het eerst de mogelijkheid biedt om naast de manuele zesbak ook te kiezen voor de “N DCT”, een achttrapsautomaat met dubbele koppeling die met schakellepels aan het stuur en specifieke N-sportinstellingen extra snelheid en dynamiek aan het al gepeperde geheel toevoegt. 2021 Hyundai i30 Detail 023Met die efficiënte automaat sprint de “N” nu in 5,4 seconden van 0 naar 100 km/h, wat een halve seconde sneller is dan met de handbak, met dank aan het Launch Control-programma en de specifieke programmatie van de automaat, die niet alleen als een sportbak kan schakelen, maar ook voor een welgekomen zachtheid zorgt wanneer je er even wat minder hard tegenaan gaat.

Maak je echter geen illusies, want zelfs wanneer je het rustig aan doet, met de motor- en ophangingssetting in “Normal” of “Eco”, is de i30 N geen toonbeeld van zachtheid als het om de ophanging gaat. In “N”-modus is ze ronduit beenhard en eigenlijk enkel geschikt voor biljartvlakke asfaltwegen, maar ook in de normale rijmodi is het veercomfort beduidend minder dan in de normale i30-versies, wat voor een groot deel op het conto van de negentienduimvelgen met kleverige Pirelli P Zero-banden met erg lage flanken (maat 235-35) te schrijven is. 2021 Hyundai i30 Detail 008Ook qua rolgeluiden toont de i30 N zijn sportwagen-aard, en is het zeker op betonbanen noodzakelijk om de volumeknop van het audiosysteem naar rechts te draaien als je alles wat door de luidsprekers komt ook goed wil verstaan.
2021 Hyundai i30 Action 012Duivels plezier

Qua comfort is de i30 N dus geen topper, maar who cares? Gezapig cruisen is hoegenaamd niet de roeping van deze hot hatch. Wat hij aan comfort ontbeert compenseert hij dubbel en dik met authentiek rijplezier, want qua beleving is het zo goed als onmogelijk om een andere voorwielaangedreven compacte auto te vinden die de i30 N evenaart. De auditieve beleving is ten eerste schitterend, met een lekkere brom in de Sport of N-setting die door een Electronic Sound Generator binnenin nog versterkt wordt, en zelfs regelrechte knalletjes uit de twee dikke uitlaatpijpen links en rechts. De wegligging is ook op deze vernieuwde versie buitengewoon efficiënt, met opmerkelijk veel grip van de aangedreven voorwielen en een uiterst precies en erg aangenaam stuur en vooras die niet liever hebben dan dat ze in opeenvolgende bochten hun kunde tentoon kunnen spreiden.
2021 Hyundai i30 Detail 010Vijf pk extra

De vernieuwde i30 N is niet meer verkrijgbaar met de 250 pk-uitvoering van de tweeliter, zoals zijn voorganger in basisuitvoering, omdat toch niemand die versie bestelde en iedereen koos voor de “Performance” met 275 pk. Vandaag puurt elke bij ons verkrijgbare i30 N nog vijf pk meer uit zijn T-GDI-viercilinder met turbo. Met 280 pk en 392 Nm is er nooit power te weinig, bij gelijk welk toerental, en de krachtbron haalt met alle plezier alles uit de kast eenmaal hij op bedrijfstemperatuur is (wat je makkelijk kan zien door de gelijk met de opwarmende motor verdwijnende oranje leds in de toerenteller).
2021 Hyundai i30 Detail 009Samen met het “Performance”-label beschikt elke i30 N nu dus ook over een elektronisch gestuurd sperdifferentieel op de vooras, over grotere remmen en extra verstevigingen, waarvan de meest zichtbare de dwarsstang is die in de koffer van links naar rechts tegen de achterbank loopt. Bij de wijzigingen in vergelijking met de voorgaande uitvoering vallen vooral de nieuwe gesmede velgen op, die 14,4 kilogram lichter zijn dan hun voorgangers, en zeker ook de als optie verkrijgbare knappe kuipstoelen met verlicht N-logo onder de ingewerkte hoofdsteun, zoals bij BMW’s M-modellen. 2021 Hyundai i30 Detail 026Die stoelen zien er niet alleen goed uit maar zitten ook uitstekend, al was de lendensteun voor ondergetekende wat ontoereikend en is er op dat vlak geen verstelmogelijkheid voorzien.
2021 Hyundai i30 Detail 013Ter gelegenheid van de update kreeg de i30 ook een verbeterd infotainmentsysteem. De graphics zijn mooi en het scherm is makkelijk bereikbaar, maar de snelheid van het geheel kon wel beter.

Een zuinige jongen is deze i30 N zoals verwacht niet. Tijdens onze test verbruikte hij over een afstand van 934 kilometer gemiddeld 8,2 l/100 km, al haalden we tijdens een ecorit ook 6,8 l/100 km, maar dan was de fun natuurlijk heel wat minder.
2021 Hyundai i30 Static 002De invoer van de i30 N wordt in ons land beperkt tot 150 genummerde exemplaren. Snel zijn is dus de boodschap als je er eentje voor jezelf wil. De basisprijs van de vijfdeurs is met € 37.999 met de handbak en € 39.999 met de N-DCT-automaat niet van de poes maar zeker competitief als we vergelijken met de concurrenten en rekening houden met de standaarduitrusting. De mooie Fastback-uitvoering kost met € 41.949 in combinatie met de automaat een kleine € 2.000 meer dan de berline. Als optie zijn de semi-kuipzetels van € 1.000 een echte aanrader. 
2021 Hyundai i30 Action 016 We waren al zeer te spreken over de duivels efficiënte eerste versie van de i30 N en zijn dat bij deze geüpdatete versie nog meer. De achttrapsautomaat zit hem als gegoten en is een echte meerwaarde en de kwaliteiten van de “N” bleven bewaard. De i30 N is een van die zeldzame hot hatches voor de liefhebbers van authentiek rijplezier.

83
Aandrijving17/20
Comfort 17/20
Rijgedrag 17/20
Veiligheid 16/20
Prijs 16/20
 

Nauwkeurig rijgedrag
Responsieve motor
Uitstekende automaat

Rolgeluiden
Verbruik
Harde achterbank

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 751,77 excl. btw 

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 1077,15

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.  

Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8-DCT
Motor:benzine, 4 cilinders, turbo, 1.998 cm3
Overbrenging: Automaat met dubbele koppeling, 8 versnellingen
Maximumvermogen:206 kW / 280 pk
Maximumkoppel: 392 Nm
0-100 km/h: 5,4 s
Topsnelheid:250 km/h
Gemiddeld testverbruik:8,2 l/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:191 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 39.999
VAA:€ 398,57 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:50%

 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy