zondag, 10 oktober 2021

TEST: Audi SQ5 Sportback TDI (2021): Denderdende Dikke Diesel

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Audi SQ5 Sportback TDI (2021): Denderdende Dikke Diesel © Audi AG
Of moeten we zeggen “Duivelse Dikke Diesel”? Nu de overheden en een deel van het publiek met minder kennis van zaken dieselmotoren verketterd en verbannen hebben is de zet van Audi om zijn sportieve SQ5 bij ons -in tegenstelling tot in de VS bijvoorbeeld- opnieuw een TDI mee te geven verrassend. Maar de Duitsers hebben wel een punt, als ze stellen dat wanneer de keuze tussen benzine of diesel zich opdringt, het duivelsdrankje vandaag eigenlijk de betere keuze is.

Het mag dan vreemd klinken, na alle bagger die diesel over zich heen kreeg sinds Volkswagen in 2015 betrapt werd op een schandalig fraudesysteem om de werkelijke uitstoot van hun dieselmotoren te verstoppen, maar dieselmotoren verdien(d)en eigenlijk nog een toekomst, nu ze volgens de huidige Euro 6d-normen op geen enkel vlak nog vervuilender zijn dan moderne benzinemotoren, in het labo én in de echte wereld. De uitstoot van fijn stof, CO, NOx en andere vuiligheid werd onder de huidige Euronormen tot zo goed als nul teruggedrongen, bij elk type verbrandingsmotor, waardoor een diesel vandaag intrinsiek eigenlijk zelfs beter is voor het milieu dan een benzinemotor, door het lagere brandstofverbruik en dus de kleinere CO2-uitstoot.
A210201 largeAudi koos er bij de huidige generatie van de SQ5 dan ook voor om na de drieliter benzine die de SQ5 sinds 2017 aandreef terug te grijpen naar de aandrijflijn die ook in de eerste generatie SQ5 terug te vinden was: een drie liter grote turbodiesel. 

Sportieve SUV, géén sportwagen

Puristen – en ze hebben au fond gelijk – zeggen dat SUV’s onmogelijk te rijmen zijn met sportiviteit, door hun gewicht, omvang en hoge bouw. Toch doen Porsche, BMW, Mercedes en zeker ook Audi hard hun best om het tegendeel te bewijzen, met verrassend dynamisch rijdende slagschepen met het frontaal oppervlak en gewicht van een kleine tank. Met dank aan een uiterst krachtige motor, elektronische rijhulpmiddelen en ver geëvolueerde ophangingstechnologie. Bij deze SQ5 Sportback is dat niet anders. De drie liter grote V6 diesel wordt met 48 volt-mild hybridetechnologie aan een hoger vermogen en lager verbruik geholpen en biedt een aardige 341 pk en niet minder dan 700 Nm aan koppel die via een achttrapsautomaat en Audi’s quattro-vierwielaandrijving (die tot 85 procent van het vermogen naar de achteras kan sturen) op het asfalt gezet worden. Ondanks de 2.010 kg aan drooggewicht bezorgt die krachtcentrale deze Audi een mooie sprinttijd naar de honderd van 5,1 seconden en een top van 250 km/h.
A210209 largeHet gewicht en de omvang van deze SUV laten zich dan wel amper of niet voelen in rechte lijn, waar hij met dank aan de 700 Nm aan koppel van de heerlijke V6-diesel vooral bij de hernemingen werkelijk verbazingwekkend snel is, maar in bochten voel je dat dit geen sportwagen is, en ook de lichte inertie van de automaat bij vertrek is niet die van een echte sportieveling. Het differentieel, de luchtvering en de elektronica zorgen ervoor dat de SQ5 Sportback niet over- of onderstuurt in snel genomen bochten, en het gripniveau is natuurlijk ongezien, waardoor efficiëntie, eerder dan pure fun vooropstaat.

En dat is ook de bedoeling van Audi, want de echte roeping van de SQ5 Sportback is niet die van een speelauto, maar van een snelle, vinnige en comfortabele kilometervreter, een reiswagen die soeverein over de Autobahn knalt en daarbij geen enkele moeite heeft met lang volgehouden hoge snelheden. Dit is zo’n auto waarin de bestuurder en de inzittenden comfortabel en relaxed - nog voor ze goed en wel beseffen dat ze onderweg zijn - fris als een hoentje op de bestemming aankomen. Als er tenminste geen file is. Maar daar heeft Audi dan weer een oplossing voor met de adaptieve snelheidsregelaar die de SQ5 ook vanuit stilstand opnieuw doet vertrekken in fileverkeer en wat ons betreft een aanrader is. 
BWhatsApp Image 2021 10 02 at 14.36.25Foei, Audi

“Het niet al goud wat blinkt”, zei onze oma altijd, en als je de SQ5 langs achteren bekijkt vallen meteen de vier dikke, verchroomde uitlaatuiteinden op. Mooi, toch? Mmmm, een beetje zoals bij Chinese namaak geldt ook hier dat wat er van ver mooi uitziet van dichtbij zwaar teleurstelt. Audi vond geen plaats voor het doortrekken van de uitlaten tot aan de achterbumper omdat ook de Adblue-tank een plaats moest krijgen, en opteerde dan maar voor valse uitlaatsierstukken die hun “fake” gehalte echter niet in de minste mate kunnen verdoezelen. Het zijn gewoon vier ovalen chromen ringen met daarin een plastic dopje. Wat! een! afknapper!

Het lekkere motor- en uitlaatgeluid is trouwens al even fake als de uitlaten, al stoort dat minder omdat de illusie dat je naar “the real thing” luistert daar op zijn minst levendig gehouden wordt, in tegenstelling tot bij de nep-uitlaateindjes.

Coupé-SUV als marketingtrucje

Los van de nepuitlaten is de lijn van de SQ5 Sportback, een telg van het geslacht der coupé-SUV’s en dus een marketinggimmick bij uitstek, er een die je ofwel fantastisch vindt, ofwel compleet niet ziet zitten. Wij zouden ons toch eerder tot die tweede categorie rekenen, en zouden zonder twijfel voor de klassieke SQ5 gaan, zonder die aflopende daklijn die noch de interieurruimte, noch de looks verbetert. Maar smaken verschillen, en qua rijervaring of comfort is er geen verschil tussen beide varianten, waardoor de keuze voor de Sportback er louter een van smaak én budget is. De Sportback-versie van de SQ5 kost met een vanafprijs van € 76.890 namelijk € 2.100 meer dan de ‘gewone’ SQ5 SUV die vanaf € 74.790 verkrijgbaar is. 
A210203 largeDe koffer van de Sportback is met 510 tot 1.480 liter meer dan ruim genoeg voor een gezin en de hoofdruimte geeft weinig of niets toe aan die van de klassieke uitvoering, terwijl het zit- en rijcomfort vanzelfsprekend identiek – en van hetzelfde hoge niveau – is in beide varianten.

Diesel is des Duivels

Als we kijken naar de verbruikscijfers van de SQ5 TDI moeten we dat toch betwisten. Met gemiddeld 7,2 l/100 km over een hele week op ons gevarieerde testparcours kunnen we deze zeer krachtige Audi niet bepaald gulzig noemen. Met een even krachtige benzinemotor zou dat verbruik makkelijk een drietal liter hoger liggen, met de bijkomende CO2-uitstoot tot gevolg. De keuze van Audi om opnieuw een TDI in zijn SQ5 te lepelen is dus niet zo vreemd, als je weet dat alle beetjes helpen om de automerken die in Europa nieuwe auto’s verkopen te laten voldoen aan het strenge Europese uitstootobjectief van (momenteel) gemiddeld 95 g CO2/km.

Het resultaat van een weekje politiek incorrect dieselen? Dat is er een van een meer dan redelijk verbruiksgemiddelde, een mooi rijbereik van meer dan 900 kilometer, een zeer degelijk comfortniveau en schitterende snelwegprestaties in combinatie met twijfels over de look van de Sportback-uitvoering en de nep-uitlaten en mijmeringen over hoe dit ongetwijfeld een van de laatste keren is dat een lekkere drieliter diesel nog onder de motorkap van een nieuwe auto gelepeld zal worden. We namen dus met gemengde gevoelens afscheid van de SQ5 Sportback TDI maar kunnen de kopers van dergelijke dikke diesel-SUV hun keuze niet verwijten, al is ze op fiscaal vlak niet ideaal en is een EV of plug-in die ook aan het stroomnet opgeladen wordt ongetwijfeld de ecologischere en financieel betere keuze. Een benzinemotor is dat echter niet (meer), en daarom is het jammer dat diesels te vroeg bij het groot huisvuil gezet zijn. 

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

84
Aandrijving17/20
Comfort 17/20
Rijgedrag 17/20
Veiligheid 17/20
Prijs 16/20
 

Heerlijke zescilinder diesel
Prestaties
Comfort en afwerking

Nep-uitlaten
Prijs en fiscaliteit

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 1.211,81 excl. btw 

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 1.569,77

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies. 

Audi SQ5 Sportback TDI
Motor:3.0 TDI V6
Overbrenging: Achttrapsautomaat, vierwielaandrijving
Maximumvermogen:251 kW / 341 pk
Maximumkoppel: 700 Nm
0-100 km/h: 5,1 s
Topsnelheid:250 km/h
Gemiddeld testverbruik:7,2 l/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:185 - 186 (NEDC)
Catalogusprijs incl. btw:€ 76.890
VAA:€ 767,49 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:50% (volgens NEDC)

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy