zondag, 26 september 2021

KORT GETEST: Abarth 595C Competizione: old-school knaldrang

Geschreven door  Dieter Quartier
KORT GETEST: Abarth 595C Competizione: old-school knaldrang © Stellantis/Wim Willems
De huidige Abarth 595C is nog gebaseerd op de eerste generatie Fiat ‘Nuova Cinquecento” uit 2007. Onderhuids is hij niet meer van de jongste, maar dat is net een deel van zijn charme. Een dikke, luidruchtige 1.4-vierciliner met turbo, waar vind je dat nog in dit segment?


12DSC 5862Dat Abarth nog even mag blijven voortborduren op het oude 500-thema, zonder toegiftes op ecologisch vlak, dat heeft het merk ironisch genoeg te danken aan de nieuwe elektrische Fiat 500. Die kon haast niet ‘haakser’ op deze 595C Competizione staan, met zijn comfortabele, stille en emissievrije werking.

Hoe zit dat juist? In het pre-Stellantis-tijdperk moest FCA een serieuze tand bijsteken om zijn Europese CO2-doelstellingen als constructeur te halen. In 2019 zat er bij gebrek aan elektrische of plug-inhybrides in het Fiat- en Jeep-gamma maar één ding op om een monsterboete te vermijden: ettelijke miljoenen betalen aan Tesla om een deel van diens verkochte auto’s in de FCA-pool te smijten om zo het gemiddelde onder de 95 g/km te krijgen. Intussen is er (eindelijk) de elektrische Fiat 500e, die met zijn nuluitstoot de rest van de modellen uit de FCA-stal zo goed als eigenhandig zal moeten compenseren.
12DSC 5910Dat betekent dat Abarth-fans zich nog niet meteen zorgen hoeven te maken – zolang Fiat voldoende 500e’s verkoopt. De huidige line-up, die enkel nog uit de verschillende varianten van de 595 en de nog extremere 695 bestaat, zal het nog een jaartje of drie mogen uitzingen. Tegen 2024 valt ook bij Abarth eveneens het doek over de verbrandingsmotoren en gaat het submerk elektrisch verder. Met andere woorden: wie van knallende uitlaten en old school sprintplezier houdt, heeft nog even de tijd om zijn of haar Abarth te bestellen.

Oude wijn

De 595C Competizione rust dus op de basis van de eerste generatie Fiat 500C. Onderhuids is de technologie met andere woorden al 14 jaar oud. Er zijn wel diverse modelupdates geweest en de laatste dateert van begin dit jaar. Wat er werd gewijzigd voor modejaar 2021? Niet zoveel. Technisch blijft alles bij het oude: onder de motorkap ligt nog steeds de bruisende 1.4 T-Jet, die hier 180 pk produceert, maar intussen wel aan de Euro 6d-Temp-norm voldoet.
12DSC 5959Esthetisch vallen er wat nieuwigheden te bespeuren in het interieur, zoals een (bevallige) alcantara dashboardbekleding en Scorpion Mode-toets op het stuurwiel, die de sportstand vervangt. Het UConnect-infotainmentsysteem was al behoorlijk bij de pinken en was niet meteen aan een actualisering toe. Helaas (maar vanuit technisch standpunt logisch) heeft Fiat niet gesleuteld aan de rijhouding, die nog steeds matig is te wijten aan het te schuin ingeplante stuurwiel. Dat kan bovendien niet in de diepte worden versteld, terwijl de racekuipjes van de Competizione te hoog staan ingeplant voor mensen die langer zijn dan de gemiddelde Italiaan.12DSC 5951Dat neemt niet weg dat de kuipjes prima ondersteunen en je lichaam goed vasthouden in snel genomen bochten. Ook het stuurwiel voelt prettig aan met zijn dikke velg in alcantara.

Bowlingbal

Abarth voorziet geavanceerde Koni-schokdempers met FSD-technologie (Frequency Selective Damping) voor- en achteraan. Dat betekent dat de hardheid van de schokdempers varieert naargelang van de snelheid waarmee de wielen inveren. Verwacht echter niet dat hij goed overweg kan met putten en bulten. Als je een Competizione koopt, dan weet je dat je op ’s Heeren wegen af en toe door elkaar geschud zal worden en dat verhoogde kruispunten een aanslag zijn op je onderste ruggenwervels.
12DSC 5165Hij beschikt overigens ook over een mechanisch sperdifferentieel, dat de grip bij het uitaccelereren uit een bocht sterk verbetert. Keerzijde van de medaille is dat je koppelreacties voelt in het stuurwiel, zelfs als je in een rechte lijn een sprintje trekt. Het deed ons een beetje denken aan een bowlingbal die heen en weer ketst tegen de opgeklapte ‘oefenbumpers’ links en rechts van de bowlingbaan om uiteindelijk toch zijn doel te bereiken. 

Duw je deze adhd’er op zijn staart, dan tik je in 6,7 seconden het 100 km/h-streepje aan. Hij doet dat met heel veel brio en laat je medeweggebruikers weten dat hij er plezier aan beleeft. Het schakelgevoel van de manuele vijfbak is prettig, maar bij het terugschakelen legt hij regelmatig een zekere nukkigheid aan de dag. De geperforeerde Brembo-remmen zijn meer dan opgewassen tegen hun taak.
12DSC 5317Mooie liedjes

Op het einde van onze test vroegen we ons af of we nu fan waren van dit luidkeelse, in Scorpion Mode zelfs brutale Italiaantje of niet. Het antwoord is ‘ja’, want hij schuift geen compromis naar voren, zoals de meeste van zijn concurrenten. Die zijn overigens dun gezaaid: je hebt de Hyundai i20 N, de Ford Fiesta ST en de verrukkelijke Toyota GR Yaris, maar die zijn stuk voor stuk minder personaliseerbaar en niet als cabrio verkrijbaar – al is die term hier nogal ruim geinterpreteerd, want het gaat eerder om een groot canvasdak dat à la Citoën 2PK openschuift. 
12DSC 5335De Abarth 595C Competizione is er vanaf € 29.290. Deze prijs omvat een heel rijke standaarduitrusting, al zoek je vergeefs naar zaken als adaptieve cruisecontrol, een rijstrookassistent of een autonome noodrem. Die zijn ook niet als optie verkrijgbaar – het bewijs dat deze Fiat 500-afgeleide al een tijdje meegaat. Voor de rest kun je dit Schorpioentje naar believen aankleden met accessoires allerhande om er helemaal je eigen 595 van te maken.

De Abarth 595C Competizione is er voor wie net zoveel belang hecht aan decibels als aan pk’s en kan leven met zijn rauwe inborst. Zijn kleine kantjes worden gecompenseerd door zijn grote karakter en zijn behoorlijk aantrekkelijke prijs.

Onversneden pretbommetje 
Verhouding prijs-prestaties
Personalisatiemogelijkheden

Te veel vermogen op de voorwielen
Matige rijhouding
Manco’s in (veiligheids-)uitrusting

 

Abarth595C Competizione
Motor:benzine, 4 cil, 1.368 cm³
Overbrenging:Manueel, 5 versnellingen
Gecombineerd Vermogen:132 kW / 180 pk
Maximumkoppel: 250 Nm
0-100 km/h:6,7 s
Topsnelheid:225 km/h
Gemiddeld testverbruik:8,7 l/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:158 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 29.290

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy