dinsdag, 28 september 2021

TEST: Land Rover Discovery Sport P300e: hybride gevoelens

Geschreven door  Dieter Quartier
TEST: Land Rover Discovery Sport P300e: hybride gevoelens © JLR
De facelift van de Discovery Sport heeft Land Rovers middelgrote SUV doen uitrijpen tot een te duchten concurrent voor de Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLC en Volvo XC60. Dat geldt des te meer nu hij eindelijk als plug-inhybride verkrijgbaar is. Maar een driecilinder met elektrische assistentie, gaat hem dat eigenlijk wel af?


De Land Rover Discovery Sport kreeg een jaar geleden een reeks updates. De bumpers werden vernieuwd en ook het radiatorrooster en de ledkoplampen werden aangepast. In het interieur verscheen een nieuwe middenconsole met daarin een prachtig geïntegreerd infotainmentsysteem dat er als een dure touchpad uitziet. Ook de bediening van de airco gebeurt nu via een glazen paneel met daarin twee grote draaiknoppen. 
LR DS 21MY PIVI S44 260820 16De nieuwe console draagt zeker bij tot de algemene kwaliteitsindruk, net als de geüpgradede materialen. Hier geen lelijke harde plastics alom, maar zacht, aangenaam aanvoelend en ogend kunstof over het hele dashboard en op de deurpanelen. Ook de assemblage staat op premiumniveau. Van piepjes en kraakjes geen spoor.

Comfort en ruimte

Samen met de middenconsole kregen ook de stoelen vorig jaar een opfrisbeurt. Onze testauto was voorzien van de volledig elektrisch verstelbare exemplaren, die heerlijk zitten en desgewenst zelfs gekoeld kunnen worden. Dat is geen overbodige luxe op zonnige dagen, zeker als je voor zwart leder gaat.

De gewone versies van de Disco Sport zijn nog steeds ‘5+2’-zitters, maar door de integratie van de batterij moest de hybride P300e de klapstoeltjes achterin opofferen. Gelukkig is de koffer nog steeds erg ruim en kun je de achterbankzitting desgewenst naar voren schuiven om nog meer ruimte te creëren. Ook de hoek van de leuning is verstelbaar.

Dat maakt de Discovery Sport tot de ideale gezinswagen, waarin het voor iedereen goed toeven is. De ophanging is vooral comfortgericht en mocht je eraan twijfelen: deze P300e is net zo terreinvaardig als zijn dieselbroers. De intelligente vierwielaandrijving biedt meerdere programma’s naargelang van de ondergrond, zodat de occasionele sneeuwstorm tijdens je skivakantie een lachertje wordt.

Wispelturige software

Op technologisch vlak pakt Land Rover uit met een nieuwe generatie infotainmentsystemen, Pivi en Pivi Pro genaamd. Dat ziet er bijzonder knap uit en biedt in maximaal twee tikken toegang tot de meest courante functies. Verder is een verregaande Spotify-integratie voorzien, is er bluetoothconnectiviteit voor twee smartphones en werd een draadloze lader met optionele signaalversterker voorzien.

Het infotainment werkte naar behoren tijdens onze test, maar de Apple Carplay-link werd regelmatig onderbroken. Ook de toetsen op het stuurwiel weigerden soms dienst. Allicht een software-issue, dat mogelijk met een over-the-air update gefixt kan worden. Want dat is mogelijk dankzij de geïntegreerde simkaart.

Iets wat allicht niet zomaar verholpen kan worden, is de frustrerende werking van de adaptieve cruisecontrol. Het systeem gooit nodeloos de ankers uit als je op de snelweg een vrachtwagen wilt inhalen – alsof de auto denkt dat hij breder is dan in werkelijkheid. Ook auto’s die voor je invoegen, triggeren een onnodige remreflex, ongeacht de afstandsinstelling van de cruisecontrol. 

Sympathieke brompot

Onder de stoere motorkap van de P300e ligt geen tweeliter-viercilinder zoals bij de Velar en de Jaguar F-Pace, maar een 1.5-driecilinder van 200 pk die elektrisch wordt ondersteund door een elektromotor van 109 pk. Dat levert in totaal een systeemvermogen van 309 pk en 540 Nm aan maximumkoppel op, goed voor een optrektijd van 0 naar 100 km/h in een kwieke 6,6 seconden.

Leg je de pees erop, dan produceert de driepitter een sympathieke brom. Bij een koudstart zijn de decibels niet bepaald van nobele aard, maar eens de benzinemotor op temperatuur en op tempo is, verdwijnt het geluid naar de achtergrond.
LR DS 20MY PHEV Charging 211020 02Sowieso is het de bedoeling om maximaal elektrisch te rijden, en dankzij een batterij van 15 kWh kan deze Discovery Sport dat gedurende 64 kilometer als je de WLTP-normcyclus volgt. De gecombineerde CO2-uitstoot bedraagt 44 g/km (WLTP), wat hem als ‘echte hybride’ catalogeert voor de Belgische fiscus. Hij is dus quasi 100 procent fiscaal aftrekbaar en levert een VAA op dat eerder symbolisch dan representatief is.

Yes, geen 9-trapsautomaat!

Aan een wallbox of laadpaal die minstens 7 kW aan enkelfasige wisselstroom levert, moet je twee en een half uur geduld oefenen om een lege batterij weer helemaal op te laden. Een heuse USP van deze Discovery Sport is dat zijn batterij ook met gelijkstroom kan worden gevoed. Dat betekent dat je hem dus ook aan een snellader kunt hangen – in tegenstelling tot de meeste van zijn concurrenten. Aan een DC-laadpaal die 50 kW levert (waarvan de P300e er 32 kW aankan) volstaat een half uur om de batterij tot 80 procent laadstatus te brengen. 
LR DS 21MY GEARSHIFT S44 260820 17Nog een troef van de P300e: hij krijgt een nieuwe achttrapsautomaat ter vervanging van de transmissie met negen verzetten die je in de andere versies vindt. Die is geen toonbeeld van vlotheid, te wijten aan zijn te complexe architectuur en zijn sturing, die erg traag van begrip is. De automatische achtversnellingsbak van deze hybride is op alle vlakken een betere oplossing. 

Het enige dat we gemist hebben, zijn bedieningslepels aan het stuurwiel. Niet zozeer om de automaat te manipuleren, maar wel om de mate van regeneratief remmen te regelen. De pook zelf beschikt ook niet over een brake-stand, die nochtans een meerwaarde kan zijn wil je maximaal energie recupereren tijdens het uitrollen of op een afdaling.

Teleurstellend verbruik

In de praktijk haalden wij een dikke 40 kilometer uit de batterij. Dat zou meer kunnen zijn mocht Land Rover over een intelligente energierecuperatie beschikken, zoals bijvoorbeeld de recentere BMW’s en Mercedessen. Die gaan proactief ‘coasten’ (freewheelen) of op de elektromotor remmen als je een voorligger nadert, maar ook als je bijvoorbeeld moet afslaan of een bebouwde kom nadert.

Eens je op benzine begint te rijden, is de P300e-aandrijfgroep zeker geen zuinigheidswonder. Hij zit gevangen in een zwaar en omvangrijk lijf, wat vooral op de snelweg tot schrikwekkende verbruikscijfers leidt. Met de cruisecontrol op 120 km/h zit je gemiddeld aan 10 l/100 km. Doe je er 10 km/h bij, dan komt daar nog een litertje bij. Wij kwamen gemiddeld uit op 8,5 liter omdat we vooral lange ritten hebben gedaan.

Met deze auto op vakantie gaan betekent dus om de 600 kilometer stoppen en huilen aan de pomp. Neen, dan is de dieselversie beter beschikt voor de Discovery Sport, maar die wordt helaas fiscaal vermoord voor wie hem zakelijk wenst te gebruiken. 

Ter vergelijking: met een Mercedes-Benz GLC 43 AMG, met een ‘twee keer zo dikke’ motor (3.0 V6) haal je bij constante snelwegsnelheid een verbruik van 9 l/100 km. Zelfs de vijf liter grote V8 van de Ford Mustang Mach 1 waarmee we onlangs reden, bleef onder de 10 liter met de snelheidsregelaar vastgepind op 120 km/h. Conclusie? Een kleine motor is zeker geen garantie voor een zuinigere werking. Vraag het maar aan Toyota en Ford, die een 2.5 in hun hybride modellen lepelen.

Scherpe prijs

Wie vaak meer rijdt dan 40 kilometer aan één stuk, kan dus maar beter wat extra benzinebons aanschaffen. De aankoopprijs is met € 59.665 inclusief btw voor de SE-versie relatief scherp,  rekening houdende met de riante standaarduitrusting. Elektrisch verstelbare lederen zetels, Pivi Pro-infotainment, premium-LED-koplampen, 20-duimers: het is allemaal inbegrepen. 

Bij Volvo ben je bijvoorbeeld al meteen € 65.750 kwijt voor de XC60 Recharge T6 Inscription. Bij BMW moet je € 67.620 op tafel leggen voor een X3 xdrive30e met Business Pack en Comfort Pack. De nettoprijs kan de kaarten vanzelfsprekend herschudden.

We hebben hybride gevoelens bij de Discovery Sport. Hij rijdt heel comfortabel, is ongetwijfeld een van de meest praktische PHEV-SUV’s in zijn segment en hij dompelt je onder in een geraffineerde hi-tech sfeer. Hij is behoorlijk scherp geprijsd, maar heeft niet de meest efficiënte benzinemotor onder de kap liggen. Wie veel snelwegkilometers rijdt, laat deze kelk misschien beter aan zich voorbijgaan.

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Op zoek naar de ideale laadoplossing?

79
Aandrijving14/20
Comfort 17/20
Rijgedrag 16/20
Veiligheid 16/20
Prijs 16/20
 

Comfort en binnenruimte
Luxesfeer en afwerking
Relatief scherpe prijs

Dorstig op de snelweg
Frustrerende cruisecontrol
Wispelturig infotainment

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 857,27 excl. btw 

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 813,54

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.

Land Rover Discovery Sport P300en SE
Motor:1,5-liter 3 cil. + elektromotor
Overbrenging: Automaat, 8 versnellingen
Maximumvermogen:227 kW / 309 pk gecombineerd vermogen
Maximumkoppel: 540 Nm
0-100 km/h: 6,6 sec
Topsnelheid:209 km/h
Gemiddeld testverbruik:8,5 l/100 km en 6,7 kWh/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:44 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 59.665
VAA:€ 163,05 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:99,1 %

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy