donderdag, 23 september 2021

TEST: Aiways U5: goede leerling, maar geen koopje

Geschreven door  Dieter Quartier
TEST: Aiways U5: goede leerling, maar geen koopje © Cardoen

De Aiways U5 is intussen een jaartje bij ons op de markt. Potten heeft deze elektrische Chinese cross-over nog niet gebroken, maar dat ligt eerder aan zijn gebrek aan bekendheid dan een tekort aan kwaliteiten. Geïnteresseerde kopers moeten echter geen weggeefprijzen verwachten.   

https media.ai ways.eu wp content uploads 2020 05 u5 hi res 13Chinese constructeurs worden wel vaker (terecht) beschuldigd van schaamteloos kopieergedrag. Dat is gelukkig niet iets waaraan Aiways zich bezondigt. De U5 kan zelfs prat gaan op een origineel design dat menig weggebruiker doet omkijken in de straat. Een natuurlijke schoonheid zouden we hem niet noemen, maar hij heeft wel een zekere uitstraling.

Hij is ook best groot van formaat. Hij strekt zich uit over een lengte van 4,68 meter, is 1,87 meter breed en 1,7 meter hoog. De wielassen staan 2,8 meter uit elkaar, wat een vorstelijke binnenruimte garandeert. De koffer kan 432 liter aan met de achterbank recht en 1.555 liter met de leuning neergeklapt.

Daarmee vist hij in dezelfde vijver als de Tesla Model Y, VW ID.4, de Skoda Enyaq iV, de Hyundai Ioniq 5 en de Kia EV6, die stuk voor stuk duurder zijn, maar ook kunnen bogen op meer credibiliteit en productsubstantie. Zijn grootste concurrent wordt allicht de MG Marvel R, die eveneens uit de Volksrepubliek komt en in het najaar bij ons te koop zal zijn vanaf zo’n € 40.000.
https media.ai ways.eu wp content uploads 2020 05 U5内饰图01Behoorlijke afwerking

De meeste Chinese auto’s waarmee we tot nog toe konden kennismaken, boezemen hooguit ‘voldoende’ vertrouwen in als je het interieur bekijkt en betast. De Aiways U5 stelt echter niet teleur qua plastics en stevigheid en doorstaat zelfs de vergelijking met de VW ID.4, die op dat vlak de norm uit kostenoverwegingen weliswaar enigszins heeft verlaagd.

De U5 piept of rammelt ook niet, wat bewijst dat de Chinezen vandaag echt wel weten hoe ze auto’s moeten bouwen. Deze Aiways is ook best stil, al hoor je op de snelweg wel enige windgeluiden. De elektromotor zelf is misschien niet de stilste, maar storend wordt zijn Star Wars-soundtrack nooit. 

Het space-gevoel wordt nog versterkt door het zowel onder- als bovenaan afgeplatte stuurwiel, dat een beetje doet denken aan dat van een spelconsole. Het ligt goed in de hand, maar de bovenrand maskeert een deel van het digitale instrumentenpaneel. Dat oogt vrij summier, in tegenstelling tot het zwevende, best knappe, maar niet zo snel reagerende centrale aanraakscherm voor het infotainment. 

Geen gps

Naar een ingebouwd navigatiesysteem zoek je vergeefs aan boord van de U5. De kostprijs ervan zou volgens de importeur te hoog zijn. Bovendien hebben de meeste mensen vandaag een smartphone met Google Maps, Waze en andere apps om zich naar hun bestemming te laten begeleiden. Die apps zijn heel accuraat en dankzij Apple CarPlay en Android Auto kun je ze probleemloos via het infotainmentscherm van de U5 bedienen, aldus Cardoen, die de Belgische import verzekert.

Dat mag dan wel zo zijn, maar Aiways voorziet (nog) geen draadloze versie. Je moet dus een kabeltje gebruiken, dat je moet inpluggen in een poort die zich achter het kantelbare bedieningspaneel van de airco bevindt. Handig is anders. Als we dan toch bezig zijn: de bekerhouders in de tunnelconsole zijn veel te klein. Je kunt er alleen kleine flesjes of koffiebekertjes in kwijt. 

Nog een merkwaardige vaststelling: de U5 is niet uitgerust met een handschoenenvakje. Daardoor heb je als passagier voorin een zee aan beenruimte, maar je boorddocumenten en dergelijke, die moet je dan maar ergens anders zien onder te brengen. Cardoen liet ons weten dat er een dashboardkastje als accessoire verkrijgbaar zal zijn, maar kon er geen termijn op kleven. 
https media.ai ways.eu wp content uploads 2020 05 u5 hi res 12Pittige sprinter

Onder de markante motorkap van de Aiways U5 ligt een 150 kW (204 pk) en 310 Nm sterke elektromotor die de voorwielen aandrijft. Deze opstelling is vrij uniek: de meeste concurrenten kiezen voor achterwielaandrijving. De U5 is met zijn 1.770 kg ook relatief licht en dat verklaart allicht voor een stuk zijn flitsende acceleratietijden. Hij haalt 100 km/h vanuit stilstand in amper 7,5 seconden.

Je kunt dus best wat rijplezier beleven aan het stuur van deze elektrische cross-over, die niettemin comfortgericht is. Verhoogde kruispunten en kasseien verteert hij met verrassend veel gemak, maar je maakt het best niet te bont in bochten, ook al nodigt de vinnige elektromotor je daartoe misschien uit. 

De elektromotor is eigenlijk zelfs té krachtig voor de voorwielen, die op een natte ondergrond gaan spinnen dat het een lieve lust is. Zelfs als je het gaspedaal vloert bij 80 km/h voel je voortrein de controle verliezen. Allicht zijn de Chinese banden een deel van de oorzaak. Opletten geblazen dus.

Gelukkig kan de U5 wel rekenen op een hele rist geavanceerde rijhulpsystemen om alles in goede banen te leiden, waaronder een adaptieve cruisecontrol. Die werkt helaas heel summier: hij reageert heel traag op voorliggers, houdt onnodig veel afstand en gaat onverhoeds vertragen, tot frustratie van de bestuurder en tot ongemak van de passagiers, die de reminterventies als onaangenaam ervaren.

Wat ook opviel, is dat de U5 weigert om te schakelen tussen D en R als de auto niet volledig stilstaat. Parkeermanoeuvres vergen dus een strikt voetenprotocol, wat eveneens tot ergernis kan leiden.
https media.ai ways.eu wp content uploads 2020 05 u5 hi res 11Doorsnee verbruik

Wij kwamen uit op een algemeen gemiddelde van net iets meer dan 20 kWh/100 km. Dat is doorsnee voor een cross-over van dit formaat. Als je weet dat de batterij 63 kWh aan elektronen bevat, dan leert een snelle rekensom dat je na 300 kilometer best op zoek gaat naar een laadpunt. Aiways heeft de U5 niettemin kunnen homologeren op 410 kilometer (WLTP).

Het regeneratievermogen van de elektromotor kun je overigens regelen volgens drie standen: high, medium en low. Daarnaast kun je kiezen uit drie rijmodi (Eco, Normal, Sport) en zijn er ook drie posities voor de stuurwielbekrachtiging: light, medium, heavy. Wij kozen steevast voor de laatste, voor een consistenter gevoel.
u5 hi res 17Laadpaalweetje

De boordlader kan 6,6 kW aan enkelfasige wisselstroom aan, zodat je een uurtje of twaalf moet rekenen om een legere batterij tot aan de nok te vullen. Snelladen met gelijkstroom kan aan 90 kW, dus reken op een dik half uur om de laadstatus van 10 naar 80 procent te krijgen.

Wij hebben tijdens onze test gebruikgemaakt van de nieuwe FastNed-snelladers in Peutie (E19). Onze Aiways wilde eerst niet laden, maar de aanwezige laadpaaltechnieker wist ons te vertellen dat je bij de U5 de CCS-stekker even moet ‘ondersteunen’ om goed contact te maken. De laadpoort in de snuit van de U5 is immers horizontaal in plaats van verticaal opgesteld, zodat de plug en de zware (vloeistofgekoelde) kabel soms niet goed aansluiten op de poort, te wijten aan de zwaartekracht. 

Merkwaardig manco

In de meeste gevallen zul je thuis of op kantoor laden. Jammer genoeg kun je de laadsessies en voorverwarming niet programmeren bij Aiways, noch vanuit de auto, noch via een app. Dat is nochtans bijna een conditio sine qua non om de beschikbare stroom thuis efficiënt te beheren (lees: pieken af te vlakken en bijvoorbeeld ’s nachts te laden in plaats van overdag, of net overdag als je zonnepanelen hebt), al kun je dat opvangen door voor een intelligente laadpaal te kiezen. 

Cardoen liet ons niettemin weten dat de geplande Aiways Remote app intussen gereleaset is. Wel is er een update voor de auto nodig om connectie te maken met de app en deze zal allicht in de loop van de herfst worden doorgevoerd.
https media.ai ways.eu wp content uploads 2020 05 u5 hi res 05De juiste prijs

Cardoen verkoopt de U5 voor en instapprijs van € 39.628 inclusief btw. Leg je € 3.129 op, dan klim je tot het Premium-niveau. Voor € 42.757 krijg je zo een volledig uitgeruste cross-over met onder meer elektrisch bediende en verwarmde lederen zetels, een glazen schuifdak, adaptieve cruisecontrol en een 360°-camera. 

Bij Kia ben je voor een aan de basis al erg rijk uitgeruste EV6 minstens € 43.990 kwijt, terwijl Hyundai € 45.999 vraagt voor de Ioniq 5. Bij Skoda beginnen de prijzen van de Enyaq iV bij € 40.900, terwijl je de ID.4 bij VW kunt oppikken vanaf € 39.410.

De Aiways U5 is met andere woorden geen koopje. Bovendien heeft hij te kampen met een onzekere restwaarde, iets wat zich weerspiegelt in leaseprijzen die iets hoger liggen dan bij de voorgenoemde concurrenten. Dit model zal het dus vooral moeten hebben van particuliere kopers. Die krijgen bij Cardoen een overnamepremie van € 3.000 om de pil wat te verzachten. 

Aiways heeft goed naar zijn concurrenten gekeken om de U5 de nodige troeven mee te geven. De auto heeft wel nog wat werkpuntjes, die misschien wat minder zouden hebben doorgewogen in onze balans mocht de verkoopprijs wat minder ambitieus zijn. De ervaring leert dat de Chinezen snel bijleren. Wie weet wat ze bij Aiways nog in petto hebben.

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Op zoek naar de ideale laadoplossing?

74
Aandrijving15/20
Comfort 16/20
Rijgedrag 15/20
Veiligheid 14/20
Prijs 14/20
 

Ruime cross-over
Rijcomfort
Pittige prestaties

Gripproblemen
Digitaal niet helemaal mee
Toch nog prijzig

 

AiwaysU5 Premium
Motor:Synchrone elektromotor met permanente magneet
Overbrenging:Automaat, voorwielaandrijving
Gecombineerd Vermogen:150 kW / 204 pk
Maximumkoppel: 310 Nm
0-100 km/h:7,5 sec
Topsnelheid:150 km/h
Gemiddeld testverbruik:20,2 kWh/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:0 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 42.757
VAA:€ 114,17 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:100%

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 676,06 excl. btw 

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 666,56

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.

 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy