vrijdag, 10 september 2021

KORT GETEST: MG Marvel R Electric: Verrassend volwassen

KORT GETEST: MG Marvel R Electric: Verrassend volwassen © MG
De eerste elektrische MG op onze markt, de ZS, was een verdienstelijke poging die echter niet van die aard was om wie kritisch staat ten opzichte van elektrische auto’s over de streep te trekken. Met de Marvel R, een elektrische SUV die uit een heel ander vaatje tapt, liggen de zaken fundamenteel anders. We konden de nieuweling kort testen in de buurt van Antwerpen en waren echt wel onder de indruk.



MG Marvel R PRESS KIT 10 BelgiumMet de Marvel R bewijst MG dat het lachen met Chinese constructeurs nu wel snel voorbij zal zijn. Deze tweede EV uit de MG-stal moet concurreren met kleppers als de VW ID.4 of de Skoda Enyaq en is het derde product van MG op onze markt (naast de ZS EV en de EHS Plug-in hybride). Tot onze aangename verrassing is dit een ronduit volwassen auto die zelfs kritische bestuurders overstag zou moeten kunnen doen gaan. 
Marvel R dashboardStijlvol geheel

Hij kan dat ten eerste met zijn knappe lijn, die een futuristisch front combineert met een stijlvolle achtersteven met een doorlopende led-lichtstreep en een elegant profiel. Ook in het interieur is dit een stijlvolle creatie die allesbehalve goedkoop aandoet, met over het algemeen degelijke materialen en een zeer goede assemblagekwaliteit die duidelijk een niveau hoger staat dan bij de eerste MG die op onze markt aangeboden werd. Het is dan ook jammer dat de constructeur zich heeft laten verleiden tot het gebruik van goedkoop zwart “pianolak”-plastic voor een aantal interieuronderdelen. Maar op dat vlak staat MG zeker niet alleen, want ook Mercedes vindt dat systematisch een goed idee.

Achter- of vierwielaandrijving

MG brengt de Marvel R op de markt in twee versies. De basisversie heeft achterwielaandrijving en wordt voortgestuwd door twee elektromotoren op de achteras die samen 132 kW of 180 pk leveren in combinatie met 410 Nm aan koppel. Het rijbereik van die versie bedraagt 402 kilometer volgens de WLTP-norm en hij haalt de honderd in een correcte 7,9 seconden terwijl de topsnelheid 200 km/h bedraagt.
MG Marvel R PRESS KIT 05 BelgiumWij reden met de krachtigste van de twee uitvoeringen, die aan de twee motoren op de achteras een derde exemplaar op de vooras toevoegt voor 212 kW of 288 pk aan piekvermogen, een erg hoog maximumkoppel van 665 Nm en een rijbereik van 370 kilometer, met dank aan de batterij van 70 kWh die in beide versies identiek is.

De Tri-Motor-topversie snelt naar de honderd in amper 4,9 seconden, een uitstekende sprinttijd die er in combinatie met de top van 200 km/h een bijzonder vlotte gezel van maakt die door zijn vierwielaandrijving ook geen enkel probleem heeft om zijn 288 pk en 665 Nm aan het asfalt kwijt te raken. 

De aandrijving van de Marvel R maakt net zoals die van de Porsche Taycan gebruik van twee versnellingen om tegelijk snel te kunnen accelereren en zuiniger te zijn bij hogere constante snelheden. In tegenstelling tot de versnellingsbak van de Taycan voel je het veranderen van versnelling absoluut niet in de MG. Het algemeen comfort aan boord van deze elektro-SUV is dan ook een van zijn kwaliteiten.

Het onderstel heeft geen moeite met het vermogen van de aandrijflijn en de Marvel R blijft ook in snel genomen bochten zonder verpinken de opgelegde rijlijn volgen, wat op een gezonde afstelling van het geheel wijst.
MG Marvel R PRESS KIT 06 BelgiumVan leeg tot vol

Over het verbruik kunnen nog geen echte conclusies trekken omdat onze test daarvoor te kort was, maar het voorlopige gemiddelde van 18,2 kWh/100 km lijkt best redelijk te zijn. Een echt rijbereik van 350 kilometer moet volgens ons dan ook tot de mogelijkheden behoren. We zullen dat zeker verifiëren wanneer we hem later voor een langere periode kunnen testen. Het opladen van de accu kan thuis met drie fasen aan 11 kW waarbij de batterij volledig geladen kan worden in zo’n zeven uur. Ook snelladen is mogelijk. Over de snelheid die hij dan haalt kregen we geen info, maar we schatten dat de Marvel R aan een maximum van 125 kW gelijkstroom kan verwerken. Daarmee kan de batterij in net geen drie kwartier van 5 naar 80 procent bijgeladen worden.
MG Marvel R PRESS KIT 08 BelgiumTechnologisch helemaal bij de tijd

Bij dagelijks gebruik zullen de eigenaar en zijn of haar familie het ruime interieur weten te waarderen, waar dankzij de wielbasis van 2.804 mm zeker achterin meer dan voldoende ruimte is om comfortabel te zitten. Voorin vonden we de zitting van de stoelen net wat te kort om goed te zijn, maar de ergonomie is wel verzorgd en het meest opvallende element in het interieur, het multimediascherm van maar liefst 19,4 duim dat het MG iSMART-connectiviteitssysteem herbergt, is heel gebruiksvriendelijk. Ook het digitale dashboard is goed ingedeeld en makkelijk afleesbaar.

Met de connectiviteit van de Marvel R zit het hoe dan ook wel snor,  want het nieuwe iSMART-systeem biedt een scala aan (online) functies en connectiviteit via een smartphone app, waarmee tal van functies vanop afstand kunnen bediend worden. Naast DAB+, Bluetooth, een USB-aansluiting en een Wi-Fi hotspot beschikt de unit ook over Apple CarPlay en Android Auto en biedt hij diverse online functies zoals realtime verkeersnavigatie, het zoeken van een parkeerplaats, weersvoorspellingen en Amazon Prime muziekstreaming. Dankzij stembediening is het systeem ook handsfree te bedienen. De software blijft up-to-date dankzij de over-the-air firmware.

Onder de noemer MG Pilot verzamelt de Marvel R 14 rijhulpsystemen (Advanced Driver Assistance Systems, ADAS) voor extra veiligheid en comfort. Het gaat daarbij bijvoorbeeld over een autonoom noodremsystseem, een dodehoekmonitor, een rijstrookassistent en een actieve snelheidsregelaar.
Marvel R trunkDe koffer is met 357 liter niet enorm, maar voelt wel wat ruimer aan dan de liters aangeven, al is de laaddrempel wat aan de hoge kant. De versie met enkel achterwielaandrijving heeft voorin nog een ruime tweede koffer van 150 liter. Een warmtepomp voor het opwarmen van het interieur is standaard.

De exacte prijs van de Marvel R is nog niet bekend, maar zou tussen de € 40.000 en € 50.000 moeten liggen. Het in drie afwerkingsniveaus (Comfort, Luxury en Performance) verkrijgbare model wordt deze herfst in de Belgische showrooms verwacht maar kan vandaag al voorbesteld worden.MG Marvel R PRESS KIT 11 BelgiumWie had ooit gedacht dat een Chinese auto als de MG Marvel R zich zou kunnen ontpoppen als een echte, evenwaardige concurrent voor Europese toppers als de VW ID.4 of de Skoda Enyaq. We moeten toegeven dat we aangenaam verrast zijn door de Marvel R in zijn geheel. Hij presteert uiterst vlot, ziet er goed uit, is degelijk afgewerkt en rijdt ronduit aangenaam. Het is nog even wachten op de precieze prijzen maar op basis van onze eerste indruk verdient deze MG zeker een plaatsje op de shortlist van wie op zoek is naar een elektrische SUV uit de middenklasse.

Vlotte prestaties
Comfort
Degelijke afwerking

Korte zitting voorstoelen
Hoge koffervloer

 

MG Marvel RTri-Motor
Motor:Elektrisch, 3 motoren
Overbrenging:Automaat, vierwielaandrijving
Gecombineerd Vermogen:212 kW / 288 pk
Maximumkoppel: 665 Nm
0-100 km/h:4,9 s
Topsnelheid:200 km/h
Gemiddeld testverbruik:18,2 kWh/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:0 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:NIET GEKEND
Fiscale aftrekbaarheid:100%

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy