zondag, 19 september 2021

TEST: Subaru Outback 2.5i Premium: De laatste auto die je ooit nodig zal hebben

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Subaru Outback 2.5i Premium: De laatste auto die je ooit nodig zal hebben © Subaru
Hoewel Subaru jaarlijks een miljoen auto’s bouwt en dus een relatief groot constructeur is, leidt het merk in Europa een muurbloempjesbestaan, met jaarlijks niet meer dan 35.000 exemplaren op het oude continent. Is dat “onbekend en onbemind”-verhaal eigenlijk terecht? We zochten het uit aan het stuur van de volledig vernieuwde Outback, een eigenzinnige terreinbreak van een koppige constructeur.



Outback 2.5i Platinum Modelljahr 2021 72Subaru is - een beetje zoals Mazda - een koppige autobouwer die mordicus vasthoudt aan zijn principes en geen toegevingen doet aan de waan van de dag. Concreet betekent dat dat het merk robuustheid, betrouwbaarheid en praktische bruikbaarheid altijd voorop zal stellen en systematisch kiest voor vierwielaandrijving en boxermotoren, wat voor- maar ook nadelen heeft. Voor de Outback, die als SUV-achtige break in zijn nieuwste gedaante al twee jaar op de markt is op andere continenten maar nu pas in Europa landt, leidt dat tot een bijzonder interessante auto die door de keuzes van zijn maker echter niet voor iedereen geschikt blijkt.
Outback 2.5i Exclusive Cross Modelljahr 2021 08Een auto voor het leven

Subaru-kopers zijn de trouwste van allemaal. Dat is goed voor het merk, want de klanten blijven, maar door de grote betrouwbaarheid en slijtvastheid van de producten van de Japanse constructeur rijdt de gemiddelde Subaru-eigenaar ook vele malen langer met zijn auto dan andere automobilisten, wat de verkoopcijfers natuurlijk niet ten goede komt. In die zin is een Subaru - en zeker de uiterst praktische Outback - dan ook de laatste auto die je ooit zal nodig hebben, en is het maar goed ook dat hij niet op elke modegolf meesurft, of hij zou al snel voorbijgestreefd zijn qua design.
csm Outback 2.5i Platinum Modelljahr 2021 108 742a1b80dbNu is het design van de Outback niet iets om wild van te worden. Lelijk is hij zeker niet, maar zijn look van hoog op zijn poten staande break met zwarte wielkastverbreders en zijschorten en opvallende dikke dakrails maken er een model van waar de leek vaak met gemengde gevoelens naar kijkt. Zelf vinden we hem er best ok uitzien, al zijn de nochtans uiterst praktische dakdragers met uitklapbare dwarssteunen naar onze mening té nadrukkelijk aanwezig en maken ze de Outback visueel nodeloos hoog.

Boxer met CVT

Nu ja, smaken verschillen. Dat betekent dat je ook moet kunnen leven met Subaru’s systematische keuze voor een boxer-viercilinder in combinatie met vierwielaandrijving en een CVT-automaat, bij Subaru Lineartronic genaamd. Die atmosferische viercilinder-boxermotor (dus met plat tegenover elkaar liggende cilinders voor - onder meer - een lager zwaartepunt) is met zijn cilinderinhoud van 2.498 cc bovengemiddeld groot, maar door het ontbreken van een turbo zeker niet bovengemiddeld krachtig. Hij levert 169 pk (124 kW) en 252 Nm aan koppel en doet daarmee zelfs 6 pk’s minder goed dan de vorige Outback, al steeg het koppel wel met 17 Nm. 
Outback 2.5i Platinum Modelljahr 2021 76Veel verschil voor de prestaties maken die aangepaste cijfers niet, in die zin dat de 1,7 ton wegende Outback nooit een sprintwonder is geweest en dat ook nu niet wordt. Met een door ons met de Racebox-GPS gemeten optrektijd van 0 naar 100 km/h in 9,75 seconden (Subaru zelf geeft 10,2 s op) ben je een doorsnee-verkeersdeelnemer, maar ook niet meer dan dat. De topsnelheid bedraagt 193 km/h. 

De prestaties zijn in absolute zin dus niets bijzonders, maar voldoen bij normaal gebruik, al wordt elke sportieve aspiratie sowieso gefnuikt door de continu variabele transmissie (CVT) die de motor bij (fellere) acceleraties snel in de toeren jaagt (naar het toerental waar koppel en vermogen pieken) en daar houdt om dat toerental pas te laten zakken wanneer het gaspedaal gelicht wordt. 

Een CVT schakelt dus niet op zoals een klassieke automaat, wat een soort “koffiemoleneffect” geeft dat Europese bestuurders meestal niet echt waarderen. Wij ook niet en we zijn dan ook blij dat Subaru bij deze nieuwe Outback heeft gewerkt aan de afstelling van haar Lineartronic-automaat, die hier veel minder dat CVT-effect heeft dan voorheen en ook voorzien is van acht fictieve versnellingsbakverhoudingen wanneer je de pook in “M” zet om manueel te schakelen met de peddels achter het stuur. Op dat moment voelt hij bijna als een klassieke automaat aan. In ieder geval stoorde het hele CVT-verhaal ons nu minder dan voorheen, al blijft het altijd minder aangenaam dan een klassieke automaat.

De boxermotor is natuurlijk uiterst betrouwbaar, wat typisch Subaru is, maar klinkt hier niet zo leuk als andere exemplaren, zoals de tweeliter in de BRZ-sportcoupé, wat dus een reden te meer is om hem niet te vaak in de toeren te jagen en meer te genieten van een soepele, ontspannen en anticiperende rijstijl. De rijstijl van een typische Subarubestuurder die aan drukdoenerij en vertoon geen boodschap heeft dus.

Symmetrical AWD

Subaru’s zijn (op een uitzondering zoals de BRZ na) altijd vierwielaangedreven door Subaru’s Symmetrical AWD-systeem dat het vermogen en het koppel in principe permanent gelijkmatig over de vier wielen verdeelt maar de verdeling in functie van de nodige grip kan aanpassen. Die vierwielaandrijving boezemt vertrouwen in, garandeert een feilloze tractie en veiligheid, maakt er een uitstekende trekauto van (met een sleepgewicht tot 2.000 kg) en geeft de Outback ook redelijke terreincapaciteiten. In ieder geval kom je met deze break ook buiten de gebaande paden veel verder dan met talloze SUV’s. 
Outback 2.5i Platinum Modelljahr 2021 14Comfortabel en ruim

Door zijn interieur ontpopt de Outback zich tot ideale gezinswagen. Hij is mooi afgewerkt en maakt gebruik van degelijke materialen, is bijzonder ruim, kreeg uitstekend zittende stoelen, een ruime achterbank (met plaats voor drie), een grote koffer van minimaal 561 liter en een volledig nieuw dashboard met centraal een in het oog springend verticaal aanraakscherm. 
Outback 2.5i Platinum Modelljahr 2021 22Dat scherm is perfect leesbaar, eenvoudig te bedienen en links en rechts voorzien van fysieke toetsen voor het volume en de temperatuur, terwijl ook de andere functies van de klimaatregeling met virtuele toetsen onderaan op het scherm permanent zichtbaar zijn. Het nieuwe Starlink-infotainmentsysteem heeft talloze menu’s en instellingen en vraagt wel wat gewenning, maar kan de vergelijking met de meeste concurrenten moeiteloos doorstaan. Een navigatiesysteem (van TomTom) is enkel verkrijgbaar op de Premium-topuitvoering, maar Apple CarPlay en Android Auto zijn wel altijd standaard waardoor de smartphone als navigatiebron kan dienen. 

Draadloos laden is jammer genoeg niet voorzien en ook naar een head-updisplay zal je tevergeefs zoeken. Gelukkig zijn alle rijhulpsystemen en veiligheidsvoorzieningen wel standaard, gebundeld in Subaru’s EyeSight-systeem dat nog verder ontwikkeld werd en onder meer door middel van camera’s boven de voorruit een efficiënt werkende actieve snelheidsregelaar, rijstrookassistent, dodehoekcontrole en nog een reeks andere functies bestuurt. 

Let op!

Confronterend is ook het (uitschakelbare) monitoringsysteem dat de bestuurder in de gaten houdt en hem niet alleen herkent om zo de voorkeurspositie voor stoelen en spiegels te kunnen instellen maar hem ook attent maakt op onoplettendheid. Iets te lang wegkijken van het verkeer en je wordt door de auto aangespoord om je aandacht bij het rijden te houden. Hoewel het uitschakelbaar is, lieten wij het toch maar ingeschakeld, want het helpt je eraan te herinneren dat afdwalen wanneer je rijdt niet wenselijk is.

Naast zijn betrouwbaarheid en praktische aspecten is ook het geboden rijcomfort een van de grote troeven van de Outback. De schokdemping is oordeelkundig afgesteld en kan goed om met oneffenheden en putten zonder overdreven slap te worden. Het  nieuwe SGP (Subaru Global Platform)-onderstel zorgt voor een goede wegligging en weinig uitgesproken rolneigingen. 

Financiële gevolgen

Geen diesel meer, (nog) geen hybride aandrijving of elektrificatie: de Outback houdt het dus klassiek bij een verbrandingsmotor met een start-stop-systeem. De aanzienlijke cilinderinhoud ervan, in combinatie met de automaat en vierwielaandrijving doen weinig goeds voor het normverbruik en de officiële CO2-uitstoot: 8,6 l/100 km en 193 g/km , dat heeft natuurlijk zware fiscale implicaties  (50% fiscaal aftrekbaar, eenmalige Vlaamse BIV en jaarlijkse verkeersbelasting van € 1.597,58 en € 638,53, Brusselse en leasing-BIV van € 2.478 en verkeersbelasting van € 650,23 per jaar), maar wij waren toch enigszins verrast over ons testverbruik van 8,1 l/100 km, wat een halve liter minder is dan aangekondigd en - hoewel allesbehalve uitzonderlijk - lang niet zo dramatisch als we eerst vreesden.

De Outback is er als Comfort voor € 39.995 inclusief btw en is dan standaard al erg volledig uitgerust met onder meer elektrisch verstelbare en verwarmde stoelen voorin, stoelverwarming achteraan, aluvelgen van achttien duim, adaptieve koplampen, een automatisch dimmende binnenspiegel, parkeersensoren achteraan in combinatie met een achteruitrijcamera, het Starlink infotainment (zonder GPS), alle EyeSight-rijhulpsystemen en een automatische airco met twee zones. Voor € 2.000 voegt de Sport daar een elektrisch bediende kofferklep en wat sportieve toetsen aan toe. De topversie heet Premium, kost € 46.995 en biedt ook nog eens een (klein) elektrisch bediend glazen schuifdak, navigatie, een Harman Kardon-hifi, camera’s opzij en vooraan en een nappalederen interieur. 
Outback 2.5i Platinum Modelljahr 2021 78Dat zijn - hoe je het ook draait of keert - erg competitieve prijzen waarmee Subaru zijn concurrenten (zoals de Audi A4 Allroad, de nieuwe Mercedes C-Klasse All Terrain of Volvo V60 Cross Country) overklast. 

We hebben echt respect voor Subaru, dat zijn ding doet zonder zich veel aan te trekken van modegrillen en overal kwaliteit en betrouwbaarheid vooropstelt. De Outback is op alle gebieden een degelijke auto die zijn bestuurder talloze jaren trouwe dienst belooft, maar bij ons ook nu slechts beperkt succes zal hebben door zijn fiscaal ongunstige aandrijflijn, maar ook door de beperkte bekendheid van het merk.

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

78
Aandrijving14/20
Comfort 16/20
Rijgedrag 15/20
Veiligheid 17/20
Prijs 16/20
 

Comfort en binnenruimte
Verhouding prijs-uitrusting
Degelijke afwerking

Fiscaliteit door hoge CO2-uitstoot
Verhouding prestaties-verbruik
Geen diesel of hybride

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 801,98 excl. btw 

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 1.107,77

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy