zondag, 12 september 2021

TEST: Toyota RAV4 PHEV: Omdat het moet

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Toyota RAV4 PHEV: Omdat het moet © Toyota
Toyota is wereldleider op het vlak van de zuinige “zelfopladende” hybride en was nooit een fan van plug-ins. Met de Prius PHEV hebben ze er wel al een tijdje eentje in het gamma, maar die is niet bepaald succesvol, waar zijn looks ongetwijfeld debet aan zijn. Met de RAV4 liggen de zaken anders. Wat levert het voorzien van een dikke batterij en een stekker op voor Toyota’s succes-SUV? Autonieuws zocht het uit.


07 Toyota prijst hybride topmodel RAV4 Plug in Hybrid scaledOndanks de voortreffelijke scores op dat vlak zijn ook voor Toyota elektrische en plug-in-auto’s intussen onmisbaar geworden om de Europese CO2-uitstootobjectieven te behalen. Toyota heeft dat begrepen en komt binnenkort met zijn eerste volledig elektrische auto (de eerste in een reeks van tien elektrische modellen), maar toont intussen met deze RAV4 alvast dat het ook het plug-in-verhaal grondig beheerst. 

Als plug-in hybride is die RAV4 eigenlijk een verplicht nummertje voor Toyota, om de gemiddelde uitstoot omlaag te krijgen en zeker ook om in de B2B-omgeving extra verkopen te realiseren. Maar het is niet omdat het niet honderd procent van harte is, dat Toyota half werk heeft geleverd met zijn eerste volume-plug-in. De RAV4 is als gewone hybride al een uitstekende SUV, en is dat ook als PHEV.
11 Toyota prijst hybride topmodel RAV4 Plug in Hybrid scaledBovengemiddeld krachtig

De RAV4 plug-in hybride maakt gebruik van een 2,5 liter grote viercilinder met 185 pk (135 kW) aan piekvermogen en 227 Nm aan koppel en combineert die via een CVT-automaat (die hier niet storend werkt) met een elektromotor van 182 pk (134 kW) en 270 Nm op de vooras en een tweede exemplaar van 54 pk (40 kW) en 121 Nm op de achteras voor een totaal vermogen van niet minder dan 306 pk. Dat is bijzonder veel voor een gezins-SUV, en het stoplichtsprintje van 6,0 seconden rond naar de honderd is dan ook erg vlot. De topsnelheid is begrensd op 180 km/h en door de elektrische vierwielaandrijving is van tractieproblemen geen sprake.

Het accupakket voor de hybride aandrijving vond een plaatsje onder de koffervloer en in de bodemplaat en is niet minder dan 18,1 kWh groot. Toyota claimt dat je daar zonder hulp van de benzinemotor 75 kilometer ver mee raakt maar doet de waarheid daarmee een beetje geweld aan. In de praktijk is dat namelijk eerder 81 kilometer, wat een erg mooie waarde is en betekent dat zo goed als alle dagelijkse trajecten zuiver elektrisch afgelegd kunnen worden. Elektrisch haalt hij trouwens tot 135 km/h. 
12 Toyota prijst hybride topmodel RAV4 Plug in Hybrid scaledCO2? Welke CO2?

Met een officiële gecombineerde WLTP-CO2-uitstoot van amper 22 g/km, wat overeenkomt met precies één liter benzine per honderd kilometer, belooft Toyota een uitzonderlijk laag verbruik. Die belofte wordt ook waargemaakt, maar alleen als je nooit meer dan tien of twintig kilometer méér rijdt dan het elektrische rijbereik van de batterij en overal en altijd oplaadt. Realistischer is echter ons testverbruik van 2,3 l/100 km aan benzine (naast een elektrisch verbruik van zo’n 24 kWh/100 km), wat hoe je het ook draait of keert, een uitstekende waarde is en bewijst dat het brandstofverbruik van zelfs een zware en krachtige SUV als deze RAV4 uitzonderlijk laag kan zijn als je de regels van het spel volgt en overal oplaadt waar dat kan. 

Als je hem niet kan opladen rijdt deze plug-in hybride als een klassieke Toyota-hybride en blijft het verbruik nog steeds onder controle, met een gemiddelde van zo’n 6 l/100 km, wat ongeveer hetzelfde is als bij de klassieke Hybrid. Mooi toch.
10 Toyota prijst hybride topmodel RAV4 Plug in Hybrid scaledTijdens onze testweek hebben we de verbrandingsmotor eigenlijk zo goed als nooit aan het werk moeten zetten. In de praktijk regelt de elektronica autonoom het gebruik van de geschikte aandrijving, waarbij de elektromotoren altijd voorrang krijgen en de benzinemotor enkel aangesproken wordt wanneer het volle vermogen gevraagd wordt of -logisch- de batterij zo goed als leeg is. Om die krachtbron niet vroegtijdig naar de schroothoop te verbannen door hem koud in de toeren te jagen bij volle acceleraties voorziet Toyota een opwarmcyclus bij het vertrek, zodat de motor alvast warm is voor wanneer hij aangesproken dient te worden.

Er zijn met Eco, Normal en Sport drie rijmodi, maar eigenlijk is deze Toyota op zijn best in de Normal-stand, waarbij altijd voldoende vermogen ter beschikking staat maar ook het verbruik onder controle blijft. Voor wie het onderste uit de kan wil is er de Sport-stand, die voor een flitsende acceleratie zorgt maar er zeker geen sportieveling van maakt. Dat kan ook moeilijk met een leeggewicht van net geen twee ton en een op comfort en soepelheid ingestelde ophanging die de koetswerkbewegingen wel altijd mooi onder controle weet te houden en ook in de bochten geen krimp geeft.

Even praktisch

De inplanting van het grote accupakket had zo goed als geen gevolgen voor de praktische bruikbaarheid van de RAV4, die als plug-in uiterlijk zo goed als niet verschilt van zijn gewone hybride broer. Alleen de extra tankklep rechts achter en de wat donkerdere grille verraden - samen met de “plug-in hybrid”-opschriften - de gebruikte technologie. De koffer heeft een 3,5 centimeter hogere vloer maar behoudt optioneel een opbergvak eronder en kan nog steeds een dikke 500 liter bevatten, terwijl de binnenruimte even genereus is als in de “normale” versie.
13 Toyota prijst hybride topmodel RAV4 Plug in Hybrid scaledHet comfort is daarnaast identiek aan dat van de Hybrid, met een goede geluiddemping, degelijke materialen en een piekfijne assemblage, terwijl de knap getekende voorstoelen ook goed zitten en een voortreffelijke steun bieden.

Liever de PHEV dan de gewone hybride?

Het antwoord op die vraag is “ja” als je een professional bent en de auto als zelfstandige of een vennootschap aanschaft, maar “neen” als je als particulier zelf je auto moet kopen. De basisprijs van de plug-in ligt met € 57.250 voor de Dynamic Plus namelijk € 11.050 hoger dan die van de tweewielaangedreven Hybrid met 218 pk en € 8.660 boven die van de vierwielaangedreven Hybrid met 222 pk, die beiden al bijzonder goed zijn én bovendien voorbeeldig zuinig. Het verbruiksverschil is niet van dien aard om snel een dergelijk verschil goed te maken bij particulieren die relatief bescheiden kilometeraantallen afleggen per jaar. 

Voor professionals speelt de volledige fiscale aftrekbaarheid en het lage Voordeel van Alle Aard echter een belangrijke rol in de TCO, die voor de plug-in bijzonder interessant is en hem zelfs met de hogere aankoopprijs interessanter maakt dan de gewone Hybrid. 

De RAV4 Plug-in Hybrid is er in twee uitvoeringen. De minst dure heet Dynamic Plus, kost bruto € 57.250 en is al erg volledig uitgerust, met onder meer navigatie, een adaptieve snelheidsregelaar, een sleutelloos instap- en startsysteem, parkeersensoren rondom en een achteruitrijcamera, een verwarmd lederen stuurwiel, een elektrische kofferklep, een draadloze smartphoneoplader en alle mogelijke veiligheidsvoorzieningen die Toyota bundelt onder de noemer “Toyota Safety Sense”. 
06 Toyota prijst hybride topmodel RAV4 Plug in Hybrid scaledDe Dynamic Plus staat net als de topversie, de Premium Plus die voor € 60.020 in de catalogus staat, op aluvelgen van achttien duim. Die Premium Plus voegt aan de uitrusting van het basismodel nog een lederen zetelbekleding, een JBL-hifisysteem, een 360°-camera, een digitale achteruitkijkspiegel en een head-updisplay toe, opties die ook in een pack van € 1.930 verkrijgbaar zijn op de Dynamic Plus die zelfs met die opties goedkoper blijft dan de Premium Plus. Een beetje vreemd eigenlijk. 

Het mag dan niet helemaal van harte zijn dat Toyota zich tot het plug-in-universum bekeert, maar met de RAV4 doet het dat wel op een uitstekende manier. Professionele gebruikers doen er op fiscaal- en TCO-vlak een uitstekende zaak mee en kunnen daarbij met een ronduit aangename SUV rijden. Voor particulieren lijkt de gewone Hybrid echter hoe dan ook de interessantste keuze, omwille van het onoverbrugbare verschil in aankoopprijs dat voor hen niet terugverdiend kan worden door het verbruiksverschil.

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Op zoek naar de ideale laadoplossing?

82
Aandrijving18/20
Comfort 17/20
Rijgedrag 16/20
Veiligheid 16/20
Prijs 15/20
 

Groot elektrisch rijbereik
Binnenruimte en comfort
Alle kwaliteiten van de gewone RAV4

Niet echt interessant voor particulieren
Absoluut gezien hoge prijs

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 861,87 excl. btw 

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 800,36

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid
Motor:Benzine-elektrisch, viercilinder, 2.487 cc
Overbrenging: CVT, vierwielaandrijving
Maximumvermogen:225 kW / 306 pk
Maximumkoppel: 270 Nm
0-100 km/h: 6,0 s
Topsnelheid:180 km/h
Gemiddeld testverbruik:2,3 l/100 km & 24 kWh/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:22 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 57.520
VAA:€ 161,73 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:100%

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy