zondag, 29 augustus 2021

TEST: McLaren 720S Coupé: Limieten verlegd

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: McLaren 720S Coupé: Limieten verlegd © ITSPBX - Pieter Beerden
Vergeet wat je weet. Dat was zowat mijn indruk na de eerste kilometers aan het stuur van een van de snelste supercars ter wereld. Hoe straf ook de auto’s waar ik reeds mee reed, geen enkele kon tippen aan de hallucinante cijfers die deze McLaren laat optekenen. Verslag van een bevoorrechte getuige.


Autonieuws 720s 23Wat doet een autojournalist als hij de kans krijgt om enkele dagen aan het stuur van een McLaren 720S-supercar door te brengen? Dolenthousiast de sleutel in ontvangst nemen, zoals elke autoliefhebber zou doen. De eerste indrukken bij het ophalen van de door de fabrikant ter beschikking gestelde Britse testwagen (gelukkig wel met het stuur aan de juiste kant) zetten al meteen de toon. Wanneer de auto voorgereden wordt en de bestuurder het portier links opent wordt duidelijk dat dit geen gewone auto is, want welke gewone auto heeft vleugeldeuren? En welke gewone auto heeft een monocoque-structuur uit koolstofvezel, een vier liter grote V8 met twee turbo’s en 720 pk aan vermogen? Inderdaad, alleen supercars, en dat is deze McLaren dan ook ten volle.Autonieuws 720s 29De 720S behoort tot McLarens Supercars, naast de 765LT Spider, de uitverkochte 765 LT Coupé, de Spider-uitvoering van de 720S en de nieuwe Artura, en vormt daarmee het midden van een gamma dat voor het overige bestaat uit de McLaren GT - en de “Ultimate models” waar vandaag de Elva, Senna, Senna GTR en Speedtail toe behoren.
Autonieuws 720s 30Nu zijn alle McLarens extreem performante sportwagens die tot de verbeelding spreken, maar de 720S is dat op een bijzondere manier, omdat het een rechtstreekse erfgenaam is van de eerste 21ste eeuwse McLaren-straatauto, de MP4-12C, en de opvolger van de 650S, waarvan hij wel fundamenteel verschilt, met 91 procent nieuwe onderdelen.
Autonieuws 720s 12Aerodynamisch meesterwerk

Bij het ontwerp van de 720S stond het hele design in het teken van de aerodynamica. Het opvallendst zijn misschien wel de koplampen met de grote openingen eronder. Op foto’s lijken ze misschien niet zo geslaagd, maar als je ze van nabij bekijkt zie je hoe ingenieus een en ander in elkaar zit. De bovenzijde van de openingen links en rechts bevat de koplampen, in het midden zit een led-lichtstrip en eronder vinden we luchtinlaten die voor de nodige koeling moeten zorgen.Autonieuws 720s 1 Verder valt het ook op dat er geen zichtbare zijdelingse luchtinlaten voor de achterwielen zitten, wat voor auto’s met een middenmotor nochtans courant is. De koeling van de 720S gebeurt echter onder meer via een luchtstroom die over de gesculpteerde voorzijde links en rechts naast de cockpit wordt geleid in de uitgeholde bovenzijde van de deuren en zo tussen de passagierscabine en het koetswerk naar achteren de motor ingeleid wordt. Een prachtig staaltje aerodynamisch design.
Autonieuws 720s 76720 pk en 770 Nm. Kan tellen…

De kern van de 720S is natuurlijk de in het midden achter de passagiers ingeplante achtcilinder in V met twee turbo’s. Hij heeft een cilinderinhoud van 3.994 cc en drijft de achterwielen aan via een zeventraps-DSG-versnellingsbak. Autonieuws 720s 75De V8 levert niet minder dan 720 pk (530 kW) en 770 Nm bij respectievelijk 7.250 en 5.500 toeren. In combinatie met een minimaal leeggewicht van amper 1.283 kg (1.419 kg inclusief vloeistoffen en een voor 90 procent gevulde tank) heeft de 720S een uitzonderlijke verhouding gewicht/vermogen. De prestaties zijn dan ook zo indrukwekkend dat geen enkele concurrent beter doet. Autonieuws 720s 33McLaren kondigt een sprint van 0 naar 100 in 2,9 seconden aan en zegt dat het 200 km/h-ijkpunt na 7,8 seconden bereikt wordt. Sprinten naar 300 km/h duurt slechts 21,4 seconden. Indrukwekkend, niet? Zeker als je weet dat wij die cijfers met behulp van GPS-meetapparatuur op een droge ondergrond en met twee personen aan boord nog wisten te overtreffen. Inderdaad, onze testauto met zo’n 3.300 km op de teller bleek in uiterst goede gezondheid te zijn, want de standaardsprint lukte ons in 2,96 seconden en de tijd om van 0 naar 200 km/h te stuiven was met 7,77 seconden zelfs lager dan door McLaren opgegeven. Ook versnellen van 100 naar 200 km/h duurde trouwens maar 4,81 seconden. Nooit, zelfs niet aan het stuur van de Porsche 992 Turbo S (2,7 s van 0-100), de Audi RS e-tron GT (3,3 s), de Audi R8 V10 Performance (3,1 s) of de Porsche Taycan Turbo (3,2 s) reed ik met een sneller uit de startblokken schietende auto. De launch control-functie is op de 720S trouwens kinderlijk eenvoudig te gebruiken door op de betreffende knop op de centrale console te drukken, te wachten tot de turbodruk opgebouwd is en dan het gaspedaal te vloeren. Autonieuws 720s 52Bij dat alles gedraagt de zeventrapsversnellingsbak met dubbele koppeling zich beschaafd. In “Comfort”-setting is hij best comfortabel in zijn acties, terwijl de “Sport” en zeker “Track”-instellingen voor uiterst snelle en oordeelkundige reacties zorgen. Autonieuws 720s 69Het manueel schakelen met de grote en onderling verbonden koolstofvezel schakellepels is een plezier. Bij gewoon en rustig rijden durft het aandrijfgeheel wel al eens wat te schokken, moet je flink op het rempedaal duwen en vanuit erg lage toeren optrekken betekent dat je wat geduld moet oefenen vooraleer de turbo’s op toerental zijn. Het is dan ook best om in dat geval met de flippers terug te schakelen en de turbo’s meteen wakker te schudden. 

Het kiezen van de gewenste rijmodi gebeurt door knappe draaischakelaars op de middenconsole, perfect binnen het handbereik van de bestuurder. Met de bovenste knop selecteer je de drie standen voor het onderstel (comfort, sport, track), met de onderste doe je hetzelfde voor de aandrijving. Een bijkomende “aero”-knop bovenin bedient de grote spoiler achteraan die bij hard remmen omhoogklapt als luchtrem.Autonieuws 720s 71Serieuze adelbrieven

De adelbrieven van de McLaren 720S zijn niet van de minste. Het merk heeft een decennialange geschiedenis als Formule 1-team met een rijk palmares, bouwde in de jaren negentig met de McLaren F1 met BMW-V12 een hypercar die vandaag nog steeds verbluft en vele miljoenen waard is, en viseert met de in 2017 voorgestelde 720S al even tot de verbeelding sprekende modellen als de Porsche 911 GT2 RS (700 pk, zescilinder boxer), de Ferrari 488 Pista (720 pk, V8) en de recentere F8 Tributo (720 pk, V8). Zelfs de mythische McLaren P1-hypercar met zijn hybride technologie, 916 pk en 900 Nm is met 2,8 seconden naar de 100 en 6,8 naar de 200 amper sneller. De concurrentie moet in de 720S qua pure prestaties dan ook nadrukkelijk zijn evenknie (of meerdere) erkennen.

Kartgevoel

Natuurlijk houdt de 720S het niet alleen bij prestaties in rechte lijn. Hij voelt aan als een vederlichte auto, stuurt ongekend direct en lichtvoetig en gaf ons voortdurend een kart-gevoel mee. Ongelooflijk hoe makkelijk je deze toch 720 pk leverende supercar je wil kan opleggen en hem kan mennen, met een graad van achterwieldrift die door middel van de “Variable Drift Control” naar eigen wens geregeld kan worden via het centrale scherm. Autonieuws 720s 74Het is jammer genoeg totaal onmogelijk om ook maar de helft van de capaciteiten van de 720S op de openbare weg uit te buiten, waardoor je meer op de (voortreffelijk vertragende) koolstofkeramische remmen moet rekenen dan op het gaspedaal.
Autonieuws 720s 53Het geluid van de motor en de uitlaat is altijd erg belangrijk bij supercars. Deze McLaren stelt op dat vlak zeker niet teleur en het fluiten van de turbo’s is goed waarneembaar in het interieur, terwijl hij bij een koudstart flink van zich laat horen. Toch is zijn klank niet de grootste troef en klinken de V8 van Ferrari, de V10 van Lamborghini en Audi en de zescilinder boxer van de Porsche 911 GT3 en GT2 RS nog net wat beter.
Autonieuws 720s 48Carbonfestival

Terwijl de basisprijs van de 720S met € 264.500 onder die van een vergelijkbare Ferrari ligt, is er geen enkele klant die zijn 720S in standaardspec bestelt. De optielijst en personalisatiemogelijkheden die McLaren aanbiedt zijn eindeloos, en de prijs van al dat moois is al even astronomisch als de prestaties. Zo zat op onze 720S zowat alles wat McLaren in de aanbieding heeft, met onder meer alle beschikbare Carbon Fibre-exterieuropties (samen € 66.720) en ook binnenin talloze schitterende details in koolstofvezel, en kleefde op onze testauto een brutoprijskaartje van – slik - € 412.850.
Autonieuws 720s 51Leven met de 720S

Valt er eigenlijk dagelijks mee te leven, met zo’n supercar? In de meeste gevallen, en ook hier, is het antwoord “neen”. Daarvoor is zijn koetswerk te kwetsbaar (en heb je het optionele “Vehicle Lift”-systeem voor de vooras van € 2.820 te vaak nodig) en is er te weinig bergruimte in het interieur (er zijn kleine vakken in de deuren en een armsteun met bergvak, maar geen handschoenenkastje), terwijl ook de koffer van 150 liter voorin niet meer dan twee kleine reiskoffertjes kan herbergen. Anderzijds blijkt de 720S tussen de andere supercars wel uit door zijn uitstekende zicht rondom (door de smalle A-stijlen in koolstofvezel) en zijn voor een auto met vleugeldeuren vrij eenvoudige instap.Autonieuws 720s 38 Niet dat mensen met heupproblemen met plezier zullen in- of uitstappen, maar in vergelijking met de meeste dergelijke supercars met een erg brede drempel en een laag dak is in- of uitstappen hier best doenbaar, ook al omdat de vleugeldeuren bij het openen een deel van het dak meenemen waardoor je nooit je hoofd stoot.

Parkeren met een 720S blijft altijd stressen, omdat je natuurlijk geen schade wil toebrengen aan de lichtgewichtvelgen en de carbon-addenda, en de hulp van de achteruitrijcamera is beperkt. Die biedt wel een helder en groot beeld maar wordt weergegeven op het dashboard voor de bestuurder, dat bij manoeuvres natuurlijk volledig onzichtbaar wordt wanneer aan het stuur gedraaid wordt. We hadden dan ook meer aan de parkeersensoren voor- en achteraan die op het verticale infotainmentscherm hun info weergeven.
Autonieuws 720s 52Infotainment en comfort

Het infotainment is niet de grootste troef van de 720S. Hoewel het een kleine constructeur als McLaren absoluut siert een eigen systeem ontwikkeld te hebben vraagt het toch wel enige gewenning en is het tevergeefs zoeken naar Apple CarPlay en Android Auto op het verticale scherm. Tegelijk staat het standaard-audiosysteem met 4 speakers qua klank niet op het niveau van wat je in een dergelijke auto verwacht, maar specialist Bowers & Wilkins kan daar een en ander aan verhelpen door middel van het € 4.660 kostende hifisysteem met 12 speakers. Maar wie heeft dat nodig aan boord van een supercar met een huilende V8 en twee fluitende turbo’s?
Autonieuws 720s 41Het dashboard is perfect afleesbaar en erg volledig en biedt een andere weergave naargelang de gekozen rijmodus, met als extra het feit dat het display bij het inschakelen van de Track-setting (of met een druk op een specifieke knop) naar onderen kantelt en wegschuift om op de bovenzijde ervan (die dan naar de bestuurder gericht is) enkel de hoogstnodige info weer te geven (snelheid, gekozen versnelling en toerental) en zo het zicht naar voren nog te verbeteren en de aandacht van de bestuurder nog minder af te leiden. 
Autonieuws 720s 43Door de actieve ophanging is het comfortniveau meer dan aanvaardbaar, en ook de demping van de rolgeluiden is opmerkelijk voor een sportwagen van dit allooi. De rijhouding is daarnaast perfect, al is het vinden van de bedieningsknoppen voor de stoelverstelling geen sinecure. Autonieuws 720s 46Het stuur is in elke rijmodus even consistent en geeft perfecte feedback over wat de wielen doen en is ontdaan van alle knoppen zodat je nooit per ongeluk de radio luider of stiller zet tijdens een geïnspireerde rit en het stuurwiel enkel gebruikt wordt waarvoor het werkelijk dient. Kleine minpuntjes zijn het ontbreken van een steun voor de linkervoet van de bestuurder en de wat te kleine zonneklepjes bovenaan de voorruit die niet voldoende afsluiten.
Autonieuws 720s 64Nooit reden we met een snellere auto, nooit was hij duurder en nooit hadden we meer bekijks. De stress die je met zo’n supercar ervaart is niet te onderschatten, want je wil a) geen schade rijden en b) je rijbewijs behouden, maar de voldoening en het genot van het mennen van zo’n immense stal pk’s is navenant. De verbijsterend snelle 720S is een schitterend voorbeeld van het menselijk vernuft, en weten dat hij nog niet eens de top van het McLaren-gamma uitmaakt doet een mens zich afvragen waar er dan nog ruimte voor méér en beter overblijft. 

92
Aandrijving19/20
Comfort 18/20
Rijgedrag 19/20
Veiligheid 18/20
Prijs 17/20
 

Verbijsterend snel
Schitterend weggedrag
Zicht rondom

Astronomische optieprijzen
Scherm achteruitrijcamera onzichtbaar
Standaard audiosysteem

 

McLaren720S
Motor:4.0i V8 Bi-Turbo
Overbrenging: Automaat, 7 versnellingen
Maximumvermogen:530 kW / 720 pk
Maximumkoppel: 770 Nm
0-100 km/h: 2,9 s
Topsnelheid:341 km/h
Gemiddeld testverbruik:19,6 l/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:276 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 264.500
VAA:€ 3.400,14 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:40%

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy