dinsdag, 31 augustus 2021

TEST: BMW 520e Touring: De nieuwe 518d heet 520e

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: BMW 520e Touring: De nieuwe 518d heet 520e © MediaInMotion
Met de 520e doet BMW de truc met de 518d als interessanter geprijsde basisversie over, nu diesels hun beste tijd gehad hebben en plug-in hybrides de perfecte tussenstap lijken richting volledig elektrisch rijden. Autonieuws reed met de 520e Touring en stelde vast dat die zich opwerpt als ideale firmawagen voor de senior manager.


TEST BMW 520e Touring De nieuwe 518d heet 520e 0001Tot voor kort was de BMW 518d het perfecte fleetproduct: hij nam alle kenmerken van de 520d over, maar met wat minder vermogen en een wat aantrekkelijkere catalogusprijs (ongeveer € 4.000 minder dan de 520d). Door het afserveren van de dieselmotoren is de zelfontbrander intussen niet langer automatisch de voorkeurskrachtbron bij bedrijfswagens. Dat is vandaag ongetwijfeld de plug-in hybride als opstapje naar volledig elektrisch rijden. 
Bij BMW hebben ze dat duidelijk begrepen, door talloze plug-ins aan te bieden. Alleen al bij de populaire 5-Reeks zijn het er drie. De 545e met zijn zescilinder is er het alleen als berline verkrijgbare plug-in-topmodel. Daarnaast is er de 530e die zowel als berline als break aangeboden wordt en zijn twee liter grote turbobenzine en een elektromotor combineert voor een totaal vermogen van 292 pk en 420 Nm. 

Nieuw is de komst van deze 520e (eveneens als berline en als Touring) die precies hetzelfde technische recept als de 530e hanteert, maar daar net wat minder vermogen en koppel uit puurt, om met een aantrekkelijker prijskaartje (€ 61.050 in plaats van € 64.950 voor de 530e Touring) uit te pakken. De tweeliter die ook in de 530e zit levert hier geen 184 maar 163 pk (en dezelfde 300 Nm), waardoor hij bij inschrijving op naam van een leasingmaatschappij van een lagere BIV geniet, maar de elektromotor behoudt zijn 109 pk en 265 Nm, zodat het totale gecombineerde vermogen voor de 520e uitkomt op 204 pk en 350 Nm. De overbrenging gebeurt altijd door de uitstekende achttrapsautomaat van ZF.

Lager vermogen, maar nog steeds voldoende 

We kunnen meteen stellen dat wie voor de minder krachtige 520e opteert dan wel wat moet toegeven op prestatievlak, met een stoplichtsprintje naar de honderd in 8,2 seconden in plaats van in 6,1 seconden op de 530e Touring, en een topsnelheid van 218 km/h (in plaats van 225 km/h), maar dat je daar in de praktijk geen last van hebt. Alleen wanneer je het onderste uit de kan haalt, of de leeg al een kleine twee ton wegende break volgeladen de sporen geeft, merk je dat hij niet overloopt van de pk’s en het koppel. Bij een normale rijstijl en gewoon verkeer, en aan legale (of net niet legale) snelheden mis je dat extra vermogen niet echt. Met dank ook aan de goede wisselwerking tussen de elektro- en verbrandingsmotor en de uitstekende automaat.
TEST BMW 520e Touring De nieuwe 518d heet 520e 0024De batterij, die onder de achterbank en koffervloer zit, is 12 kWh groot, zoals op de 530e, en zou in de Touring tussen de 45 en 51 kilometer aan elektrisch rijbereik mogelijk moeten maken. In de praktijk zagen wij veel verschillende waarden op de boordcomputer verschijnen, waarbij we met een volle batterij de ene keer 37 kilometer aflazen, en de andere keer 60.TEST BMW 520e Touring De nieuwe 518d heet 520e 0026 Eenmaal vertrokken veranderde het elektrisch rijbereik ook voortdurend (en steeg het vaak na de start), wat een beetje vreemd is. In ieder geval is 40 kilometer zonder tussenkomst van de benzinemotor zeker haalbaar, wat uiteraard een correcte waarde is.
TEST BMW 520e Touring De nieuwe 518d heet 520e 0013Laden geblazen

Over het verbruik van een plug-in, en dus ook van deze 520e, kan je lang palaveren. Het is eigenlijk eenvoudig: wie zijn PHEV niet waar mogelijk en systematisch oplaadt bedriegt zichzelf, het milieu en de overheid en zal door het extra gewicht een verbruiksgemiddelde hebben dat hoger ligt dan dat van een vergelijkbare 520i zonder elektro-aandrijving. Wie hem echter wel aan de lader hangt, zoals wij tijdens onze testweek, kan tevreden zijn met een gemiddeld verbruik van 3,2 l/100 km aan benzine en 11,6 kWh/100 km elektriciteit. We reden in totaal 536,6 kilometer waarvan 288,7 zuiver elektrisch. 

Naarmate het aantal laadpalen toeneemt zal het ook makkelijker worden om ook onderweg en op de tussenbestemmingen bij te laden, om zo dat gemiddelde verder te verlagen. In die zin is en blijft de plug-in hybride (indien correct gebruikt) een ideale opstap richting volledig elektrisch rijden, in afwachting van een uitgebreider laadnetwerk en meer keuze aan (betaalbare) EV’s.
TEST BMW 520e Touring De nieuwe 518d heet 520e 0012Het opladen van de 12 kWh-batterij kan aan 3,7 kW, wat niet uitzonderlijk is, en duurt dan 3,6 uur. Snelladen, zoals bij een aantal PHEV’s van Mercedes, is hier niet mogelijk. 

Enkel als achterwielaandrijver

In tegenstelling tot de 530e, die er ook als vierwielaangedreven xDrive is, is de 520e altijd een achterwielaandrijver. De wegligging is veilig en de achteras heeft geen moeite met het (al bij al bescheiden) vermogen, waardoor ook de tractie probleemloos is. Je voelt het gewicht van de 5-Reeks natuurlijk wel wanneer je er een wat gespierdere rijstijl op nahoudt.TEST BMW 520e Touring De nieuwe 518d heet 520e 0016 Ons viel vooral het comfort op. De stilte aan boord is rustgevend, de soepele ophanging zorgt voor een ontspannen gevoel en -verrassend, want die indruk hadden we niet bij onze eerste ervaring met een 5-Reeks van voor de facelift- de standaardstoelen zitten nu ook comfortabel en aangenaam, al blijven de comfortstoelen een aan te raden optie.
TEST BMW 520e Touring De nieuwe 518d heet 520e 0023Het voordeel van de Touring

De ruimte die door de batterijen wordt ingenomen heeft gevolgen voor de kofferinhoud. Bij de berline (410 liter) kan dat als een nadeel worden gezien, bij de Touring valt dat nog mee, aangezien hij onder de hoedenplank 430 liter laadruimte biedt en je makkelijk hoger dan de bagageafdekking kan laden en zo toch nog heel wat kwijt kan in de koffer. Met de achterbank neergeklapt kan er tot 1.560 liter in. De 520e kan aanhangwagens tot 1.700 kilogram slepen.
TEST BMW 520e Touring De nieuwe 518d heet 520e 0005Fleetproduct bij uitstek

Het aantal aan particulieren verkochte 520e’s zal ongetwijfeld marginaal blijven, het aandeel fleetverkopen daarentegen belooft zo goed als 100 procent te bedragen. Dit is dan ook een erg interessante firmawagen, door zijn CO2-uitstoot van 34 tot 43 g (WLTP) en dus een volledige fiscale aftrekbaarheid, in combinatie met een erg laag VAA (vanaf € 172 bruto per maand) én een tot € 1.239 beperkte BIV bij inschrijving op naam van een leasingmaatschappij (in plaats van de € 2.478 die daar betaald moet worden voor een 530e). Wie de 520e op zijn eigen naam in Vlaanderen inschrijft moet trouwens slechts € 46,23 aan BIV ophoesten en een jaarlijkse verkeersbelasting van € 237,23 betalen. De jaarlijkse verkeersbelasting bij inschrijving op naam van een leasingmaatschappij bedraagt € 445,9.
TEST BMW 520e Touring De nieuwe 518d heet 520e 0009Zolang plug-in hybrides fiscaal interessant zijn (dus bij bestelling ten laatste op 30/06/2023, wanneer nieuwe federale aftrekbaarheidsregels in voege zullen gaan), is deze 520e Touring een uiterst interessante fleetaanbieding. Je moet dan wel verder kijken dan zijn nog steeds gepeperde prijskaartje en rekening houden met de echte Total Cost of Ownership, die door de voordelige fiscaliteit, het lage VAA en het lage verbruik snel lager ligt dan die van een vergelijkbare 518d, 520d of 520i.

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Op zoek naar de ideale laadoplossing?

81
Aandrijving16/20
Comfort 17/20
Rijgedrag 16/20
Veiligheid 16/20
Prijs 16/20
 

Fiscaal voordeel 
Goedkoper dan 530e
Comfort

Nog steeds hoge aankoopprijs
Niet met vierwielaandrijving

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 929,64 excl. btw 

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 1.147,70

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.

BMW520e Touring
Motor: Benzine-elektrisch, viercilinder, 1.998 cc
Overbrenging: Achttrapsautomaat, achterwielaandrijving
Maximumvermogen:150 kW / 204 pk
Maximumkoppel: 350 Nm
0-100 km/h:8,2 s
Topsnelheid:218 km/h
Gemiddeld testverbruik:3,2 l/100 km & 11,6 kWh/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:34 – 43 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 61.050
VAA:€ 172 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:99,5 - 100%

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy