woensdag, 18 augustus 2021

TEST: Audi RS e-tron GT: Porsche achterna

Geschreven door  Stijn Blanckaert

Audi doet zustermerk Porsche op eigen terrein concurrentie aan, met de supersportwagen R8, maar ook met de e-tron GT, die de mosterd haalt bij de Porsche Taycan maar hetzelfde recept toch lichtjes anders bereidt. Of de Audi-variant in RS-vorm op het menu lekkerder smaakt dan de Taycan Turbo van Porsche probeerden we te ontdekken tijdens deze test.

TEST AUDI e tron GT RS 0014We reden bij zijn lancering al kort met deze elektrische Audi, en maakten er ook een video over, maar nu hadden we echt de tijd om de topversie van het model, de RS, in detail te ontdekken. Audi’s e-tron GT, die als “gewone” GT quattro en als RS verkrijgbaar is, was de derde elektrische Audi, na de in Vorst gebouwde e-tron SUV en e-tron Sportback SUV en voor de intussen gelanceerde Q4 e-tron. Het model deelt zijn volledige platform, technologie en structuur met de Porsche Taycan, wat natuurlijk kan tellen als basis en het beste doet verhopen voor deze imagobooster van Audi. 
TEST AUDI e tron GT RS 0005Gemeenschappelijke basis

Net als de Porsche Taycan staat de Audi e-tron GT op het specifiek voor elektrische premiumauto’s ontwikkelde platform van de VW-groep met een 93 kWh grote batterij (85 kWh nettocapaciteit) die in de vloer werd ondergebracht, maar op zo’n manier dat er uitsparingen zijn voor de voeten van de achterpassagiers, waardoor die beter zitten. Typisch voor deze Audi (en dus ook de Taycan) is het gebruik van een spanningsniveau van 800 volt voor de aandrijflijn, wat voor het overige enkel bij Hyundai-Kia het geval is in de Ioniq5 en EV6. Het voordeel van dat hogere voltage en de dikkere kabels is dat de e-tron GT hierdoor veel sneller gelijkstroom kan laden. Aan compatibele laadpalen laad je de accu van de e-tron zo op met snelheden tot 270 kW, wat idealiter zo’n 100 kilometer extra rijbereik oplevert in niet meer dan 5 minuten.

Aan een gewone laadpaal (met wisselstroom) laden kan standaard met de 11 kW boordlader, optioneel is ook een 22 kW-exemplaar verkrijgbaar. Audi voorzag verder standaard een warmtepomp om het interieur in de winter sneller op te warmen zonder te veel van de batterij te vergen.

Designvoltreffer

De Audidesigners hebben zichzelf bij het ontwerpen van de e-tron GT overtroffen, en tekenden een rasechte, brede GT met een uiterst gestrekte lijn en krachtige welvingen, waarvan zowat iedereen unaniem vindt dat het ontwerp geslaagd is, al krijgt de achterzijde soms wat kritiek. In ieder geval scoort Audi hier meteen een punt ten opzichte van Porsche, dat met de Taycan ook een mooie auto afleverde, die echter net wat minder unanimiteit losweekt als het over de looks gaat.
TEST AUDI e tron GT RS 0016Rode tornado

Dat Audi zijn RS-label voorbehoudt voor de sportiefste modellen uit het gamma is welbekend. Bij deze RS e-tron GT worden die magische letters voor het eerst gebruikt op een elektrische auto. De puristen zullen de klank van de benzinemotoren van de andere RS-modellen ongetwijfeld missen, al maakte onze RS een tof digitaal geluid via de optie Audi Sport Sound, onderdeel van het Pack Dynamic Plus met verder nog de adaptieve pneumatische ophanging en een zelfsperrend differentieel op de achteras, standaard op de RS. Maar zelfs de meest verstokte benzineadepten zullen moeten toegeven dat deze RS van de nieuwe generatie qua prestaties gewoon helemaal niets te wensen overlaat. TEST AUDI e tron GT RS 0031Als een rode tornado blies onze rode RS ervandoor bij het vloeren van het rechtse pedaal, met ogenblikkelijke reacties en een duw in de rug die voor de passagiers telkens weer als een totale verrassing komt en verbluft. De bestuurder kan nog net anticiperen op de sensatie, aangezien hij het stuurwiel stevig vasthoudt en zelf beslist wanneer hij het pedaal indrukt, de passagier kan alleen maar ondergaan. Net hetzelfde als bij de Porsche Taycan Turbo die ik testte, of de Taycan Turbo Cross Turismo die collega Dieter zopas nog aan de tand voelde.

Het zijn dan ook die Turbo-varianten waarmee de RS e-tron GT vergeleken moet worden. Waar de Porsche Taycan Turbo met zijn twee elektromotoren samen 625 pk (460 kW) of zelfs 680 pk (500 kW) en 850 Nm in overboost levert, doet de RS e-tron GT daar amper voor onder, met 440 kW (598 pk) in normale modus en 475 kW (646 pk) in overboost (uit een elektromotor van 175 kW (238 pk) op de vooras en een van 335 kW (456 pk) op de achteras), terwijl het maximumkoppel 830 Nm bedraagt. 

Noblesse oblige doet de Porsche er dus enkele kW en Nm bij, maar op de prestaties heeft dat geen voelbare invloed. Waar de Taycan Turbo met launch control en overboost-functie vanuit stilstand wegstuift en na 3,2 seconden de 100 km/h-barrière doorbreekt doet de RS e-tron GT dezelfde oefening in 3,3 seconden. Een verwaarloosbaar en onmerkbaar verschil. Enkel de Taycan Turbo S is met zijn 761 pk en 2,8 seconden nog een fractie sneller.

Het gaat niet alleen snel bij het optrekken naar de honderd. Ook de 200 km/h bereiken vraagt net geen 11 seconden en maakt je dus overal haantje de voorste. Indien gewenst kan deze e-tron ook 250 km/h halen (even, voor de batterij volledig leeg is). 

Er als een wervelwind vandoor gaan is best leuk, maar went ook snel. Waar je echter telkens weer van geniet en over versteld staat aan het stuur van de RS e-tron GT, is de onvoorstelbare grip van de vier aangedreven wielen en de volgzaamheid van deze nochtans 2,2 ton zware elektro-GT. De motoren voor- en achterin drijven elk twee wielen aan en doen dat in een voortreffelijk samenspel waarbij de achterwielen altijd wat meer vermogen mogen verwerken en zich bij een enthousiaste rijstijl al eens aan een zijdelings uitstapje wagen. Niets om je zorgen over te maken, want de elektronica houdt de achteras mooi in het gareel, wel erg amusant. Bovendien stuurt de vooras ongezien precies in en helpen de meesturende achterwielen om voor nog directere reacties te zorgen. Erg leuk allemaal…

Volgens Audi bedraagt het WLTP-rijbereik van de RS e-tron GT in optimale omstandigheden 472 kilometer. Dat is gerekend bij een officieel normverbruik van 20,6 tot 22,5 kWh/100 km. Wij verbruikten in de praktijk gemiddeld 25,6 kWh/100 km wat een rijbereik van 332 kilometer betekent. Met een wat rustigere rechtervoet moet ook 400 kilometer mogelijk zijn. Dat zijn bruikbare waarden, en met de enorme snellaadcapaciteit van de e-tron moet range anxiety dan ook iets van het verleden zijn.

Comfort

Bliksemsnel, verbazingwekkend efficiënt, dynamisch… dat kennen we van een RS van Audi, maar wat deze elektrische variant daaraan toevoegt is ook een ongezien comfortniveau, met dank aan de uitstekende geluiddemping, de intrinsieke stilte van de elektrische aandrijving, het lage zwaartepunt en de lage bouw - waardoor er amper rolneigingen zijn en de koets niet overhelt - en niet in het minst ook aan de gestuurde dempers en de adaptieve luchtvering met drie kamers. TEST AUDI e tron GT RS 0025Het comfort blijft zelfs in de sportiefste ‘Dynamic’-stand uitstekend, terwijl de (optionele, voor € 2.390 verkrijgbare) uitstekende achttienvoudig verstelbare Pro Sportstoelen er niet alleen schitterend uitzien maar ook uitstekend zitten én ondersteunen.
TEST AUDI e tron GT RS 0017Wat praktischer

Praktisch gezien heeft de Audi enkele troeven ten opzichte van de Taycan. Zo zijn er fysieke knoppen voor de verluchting en verwarming (hoera!) en is het dashboard perfect afleesbaar en -opnieuw een pluim voor Audi- van het Digital Cockpit-type, terwijl de passagierscel net wat ruimer aanvoelt dan bij de Porsche. TEST AUDI e tron GT RS 0018Hoe dan ook zijn de twee plaatsen achterin (de derde is eigenlijk onbruikbaar) niet de beste keus in de e-tron GT, door de beperkte hoofdruimte, al kregen we de indruk dat die net wat beter was dan in de Porsche. Dat zou niet onlogisch zijn aangezien de Audi precies 3 centimeter hoger is (hij is ook 3 centimeter langer en 1 centimeter smaller). De wielbasis van 2,90 m is identiek aan die van de Taycan en de beenruimte achterin volstaat zonder meer. TEST AUDI e tron GT RS 0028De koffer is met 405 liter niet enorm maar wel een stuk groter dan die van zijn concurrent uit Zuffenhausen die slechts 365 liter kan bevatten. Voorin is er nog 81 liter aan extra ruimte in de zogenaamde frunk.
TEST AUDI e tron GT RS 0006Bottom line

De vraag stelt zich natuurlijk welke van beide broers de beste keuze is. De Audi verbruikte met 25,4 kWh/100 km een stuk minder dan de 32,6 kWh/100 km die we met de Taycan Turbo opgemeten hebben, maar die laatste reden we in winterse omstandigheden wat -zoals iedereen intussen weet- absoluut niet goed is voor het elektriciteitsverbruik. Qua verbruik zal er in de praktijk dan ook weinig verschil te merken zijn tussen beide auto’s. Hetzelfde geldt voor de prestaties, tenzij je de 10 km/h hogere top van de Porsche belangrijk vindt en 0,1 seconde sneller op het sprintje een argument van grote waarde is. Hoe dan ook is zowel de RS e-tron GT als de Taycan Turbo sneller dan wat of wie dan ook en zal niemand ooit vinden dat het op dat vlak wel wat meer had mogen zijn.
TEST AUDI e tron GT RS 0002Uiterlijk is het natuurlijk een zaak van individuele smaak, maar wij vinden de RS e-tron GT (zeker als hij zoals onze testwagen voorzien is van het dak in carbon (€ 4.480), de velgen van 21 duim (€ 2.989,99) en de Gloss Carbon Look (€ 5.130) nog net wat aantrekkelijker dan de Porsche.TEST AUDI e tron GT RS 0019Binnenin wint de Audi naar ons gevoel ook nipt het pleit, door zijn fysieke knoppen voor de Airco en een wat betere autonomie, maar ook hier moet de potentiële koper zijn hart volgen.
TEST AUDI e tron GT RS 0007Als we kijken naar de prijs zien we dat de Audi met een instapprijs van € 145.350 erg duur is, maar dat Porsche voor de Taycan Turbo met minimaal € 157.844,50 nog € 12.500 meer vraagt. Beiden hebben een ellenlange optielijst waarmee je de prijs nog serieus kan opdrijven, zoals bij onze testwagen met alle opties die op € 187.240 aftikte, maar de Porsche zal -het merkimago getrouw- waarschijnlijk wel een betere herverkoopwaarde hebben en heeft nog net wat meer uitstraling dan de Audi. TEST AUDI e tron GT RS 0029Wat zouden wij doen?

De vraag van één miljoen, die we tijdens onze testperiode ook verschillende keren kregen. Kiezen voor de Taycan Turbo of toch voor de RS e-tron GT? Wel, ons antwoord luidt als volgt: als je reserves het toelaten en je vindt de meest exclusieve merknaam belangrijk, ga dan gerust voor de Porsche, maar als het je alleen om de (identieke) prestaties en wat meer praktische bruikbaarheid te doen is, kan je met de RS e-tron GT de beste zaak doen. Maar eigenlijk zouden wij geen van beiden kiezen, want zoals we al schreven bij onze test van de Taycan Turbo, levert de Taycan 4S en in het geval van de Audi e-tron GT de e-tron GT quattro met 476 pk (en 530 pk in overboost) al meer prestaties dan je op de openbare weg kan gebruiken, is hij even mooi en even comfortabel, maar kost hij met € 104.440 wel € 41.000 minder, waarmee we eens mooi zouden shoppen in de optielijst.
TEST AUDI e tron GT RS 0004Een elektrisch topmodel dat de concurrentie met dé sportwagenreferentie moeiteloos doorstaat. De RS e-tron GT is een imagobooster par excellence en laat als uitzonderlijk potente en indrukwekkende Audi niets te wensen over voor wie de overstap naar elektrisch rijden waagt. Prijstechnisch gezien (los van de optimale fiscaliteit) is dit echter een onbetaalbaar hebbeding, waardoor we met meer verwachtingen dan ooit tevoren uitkijken naar de eerste -betaalbare- elektrische berline van Audi. Als die ook maar de helft van de kwaliteiten van deze GT overneemt lacht de toekomst het merk met de vier ringen toe.

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Op zoek naar de ideale laadoplossing?

87
Aandrijving19/20
Comfort 18/20
Rijgedrag 17/20
Veiligheid 17/20
Prijs 16/20
 

Uitzonderlijke prestaties
Net wat praktischer dan de Porsche Taycan
Schitterend onderstel en weggedrag

Prijs 
Peperdure opties
Beperkte hoofdruimte achterin

AudiRS e-tron GT
Motor:Elektrisch, 2 motoren
Overbrenging:Automaat, 2 versnellingen
Batterij:93,4 Kw
Vermogen:598 pk - 646 pk (overboost)
Max. koppel:830 Nm
0-100 km/h:3,3 sec
Topsnelheid:250 km/h
Gemiddeld testverbruik:25,6 kWh/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:0 g/km
Catalogusprijs incl. BTW:€ 145.350
VAA:€ 415,21 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:100 %

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy