donderdag, 12 augustus 2021

TEST: Porsche Taycan Turbo Cross Turismo: the whiplash-maker

Geschreven door  Dieter Quartier
TEST: Porsche Taycan Turbo Cross Turismo: the whiplash-maker © Porsche AG

Een optrektijd van 3,3 seconden en een rijstabiliteit waarvan de grenzen onvindbaar lijken: voor deze elektrosportwagen met cross-overtrekjes kun je maar beter stevige nekspieren en een sterke maag hebben. Dat neemt niet weg dat hij ook gewoon als daily driver bruikbaar is.


De Taycan is intussen een vertrouwd beeld geworden in het straatbeeld. Zelfs in die mate dat je je haast afvraagt of Porsche ze verkoopt voor de prijs van een BMW 530e. Niets is natuurlijk minder waar, maar de Taycan brengt de Porsche-droom voor heel wat goed boerende zelfstandigen binnen handbereik, met name dankzij zijn maximale fiscale aftrekbaarheid en andere belastingvoordelen.p21 0003 a3 rgbDe Cross Turismo zal het succes van de Taycan ongetwijfeld nog aanzwengelen. Hij trekt duidelijk de lifestylekaart met zijn 2 cm verhoogde ophanging en zijn coupé-cross-over-lijnen, die menig voorbijganger op het verkeerde been zetten. Hij lijkt verdacht veel op een Panamera Sport Turismo, maar is toch een formaatje kleiner en de vrije ruimte in de wielkasten is significant groter. 

Toch moet je van de Cross Turismo geen terreinprestaties verwachten. Neen, het gaat hem zuiver om de looks van een cross-over. Wie wél de gebaande paden wil verlaten en dat elektrisch wil doen, moet wachten tot in 2023: dan mogen we de emissievrije nieuwe Macan verwachten.
p21 0018 a3 rgbPraktische voordelen

De Cross Turismo biedt naast een hogere bodemvrijheid ook een functionele meerwaarde ten opzichte van zijn berlinebroer. Achterin beschikken passagiers over 36 millimeter meer hoofdruimte, terwijl de koffer 405 liter groot is en uitgebreid kan worden tot 1.171 liter met de achterbank neergeklapt. Dat is eerder matig, maar wel meer dan de sedan, die het in standaardopstelling met 366 liter moet stellen en over een veel minder hoge kofferopening beschikt. 

Speciaal voor de Taycan Cross Turismo heeft Porsche trouwens een achterdrager voor maximaal drie fietsen ontwikkelddie universeel kan worden gebruikt. Opmerkelijk is dat de achterklep ook kan worden geopend wanneer de achterdrager geladen is. 

Mocht je nog wat budget overhebben: Porsche stelt tegelijkertijd twee hoogwaardige e-bikes voor – de eBike Sport en de eBike Cross. Met hun tijdloze design en hun krachtige en duurzame aandrijftechnologie zijn ze perfect afgestemd op de Taycan Cross Turismo, aldus de constructeur uit Zuffenhausen. We twijfelen er niet aan.

2 versnellingen, 2 motoren

Ongeacht de versie heeft de Taycan een versnellingsbak met twee trappen op de achteras, wat nog vrij uniek is voor een elektrische auto. De eerste versnelling zorgt voor meer acceleratievermogen vanuit stilstand, terwijl de tweede, langere overbrenging het verbruik en de prestaties bij hogere snelheden optimaliseert. Alleen als je er in een van de sportieve settings de pees oplegt voel je die overgang van eerste naar tweede versnelling. 

Doordat de ene elektromotor de vooras aandrijft en de andere de achteras is ook de Turbo (net als de Turbo S en de 4S) een vierwielaandrijver. Met het enorme vermogen (680 pk in overboost) en dito koppel (850 Nm) is dat geen overbodige luxe en het is indrukwekkend hoe de Taycan heer en meester is van elke situatie. Collega Stijn Blanckaert beschreef het al in geuren en kleuren in zijn test met de Taycan Turbo sedan.p21 0027 a3 rgbOnze test vond plaats op twee zomerse dagen en het wegdek lag er kurkdroog bij. Logisch dus dat de Taycan Turbo Cross Turismo met vierwielaandrijving nooit op een gripfoutje te betrappen viel. Hij nodigt je uit om de limieten op te zoeken, maar de meeste bestuurders zullen door de g-krachten en bovenlegale snelheden afhaken lang voor deze sportwagen het warm krijgt onder de voeten.

Als bestuurder kun je je nog vasthouden aan het stuurwiel en heb je de teugels letterlijk in handen, maar voor de meeste passagiers worden de rijsensaties in te brutale doses toegediend als je deze Taycan de sporen geeft. Anders gezegd: de 4S zal voor de meeste klanten meer dan tot voldoening stemmen.  

Zweeftrein

Nooit eerder ervoeren we zo’n bochtenstabiliteit als aan boord van deze Taycan Cross Turismo, zijn iets hogere ophanging en dus grotere natuurlijke rolneiging ten spijt. Nochtans was onze testwagen niet uitgerust met de optionele achterasbesturing, die de draaicirkel verkleint en de stabiliteit bij hoge snelheden verhoogt. 

Een blik op de optielijst leerde dat onze Taycan Turbo evenmin voorzien was van de Porsche Dynamic Chassis Control Sport (PDCC Sport, € 3.581,60), zeg maar een actieve rolstabilisatie met actieve elektromechanische stabilisatorstangen voor- en achteraan. We kunnen enkel maar veronderstellen dat dit het rijgedrag naar een nog hoger niveau tilt, al lijkt het ons voor doorsnee gebruik niet onmisbaar. But then again, wie een Turbo koopt, is geen doorsnee bestuurder…

De standaard adaptieve luchtvering doet vanzelfsprekend zijn duit in het zakje. Afhankelijk van de gekozen rijmodus of de individuele voorkeursinstelling varieert de demping van strak tot fluweelzacht, zodat zelfs de slechtste Ardeense kronkelwegen geen marteling betekenen voor de auto en zijn inzittenden. In de Comfort-stand neemt de Taycan Cross Turismo verkeersdrempels alsof ze naden in een macadamweg zijn.

Kortom, deze Porsche rijdt op rails en lijkt in Comfort-stand haast een vliegend tapijt, zonder dat je ooit de voeling met de ondergrond verliest. 
porschetaycancrossturismo 26Cockpitgevoel 

Open het portier, glij je derrière zijwaarts in de sportstoelen, daarbij geholpen door de zwaartekracht, en je waant je in de cockpit van een modern sportvliegtuigje. Het dashboard is strak en de user interface bestaat hoofdzakelijk uit een 10,9 inch groot touchscreen in full HD, dat deel uitmaakt van het standaard het Porsche Communication Management (PCM) met online navigatie en smartphone-integratie. Het scherm is misschien aan de kleine kant, zeker als je het vergelijkt met dat van de Mercedes EQS en de modellen van Tesla, maar het laat zich vlot bedienen en is helder van opbouw. 

Het Passenger Display lijkt ons eerder een gadget dan een heuse meerwaarde. Voor hetzelfde budget kun je voor stoelventilatie kiezen, wat op zomerdagen een zegen is. Voor de rest kun je deze Taycan naar believen personaliseren. Die customisation-mogelijkheid draagt in belangrijke mate bij tot de aantrekkingskracht van een Porsche, net als de kwaliteitsvolle materialen. Bij de Taycan ogen ze echter niet altijd even luxe.

Tot slot: voor een dikke € 544 krijg je van Porsche de Electric Sport Sound. Die brengt je in Star Wars-sferen, terwijl er op de achtergrond ook wat boxertonen te horen zijn. Voor de liefhebber – en in elk geval uitschakelbaar.

Bestand tegen afbeulen

Wij kwamen uit op een gemiddeld verbruik van 25,6 kWh/100 km. Dat is een knap resultaat als je rekening houdt met de manier waarop we het potentieel regelmatig hebben aangesproken. Een sportieve rijstijl lijkt in elk geval minder nefast te zijn voor het rijbereik dan bij andere elektrische power machines, zoals de Tesla Model S. De tweede versnelling lijkt hier zijn vruchten af te werpen.

Toch bedraagt het officiële rijbereik van de Taycan Turbo slechts een vierhonderdtal kilometer, terwijl de Long Range-versie van de voorgenoemde Californiër 652 kilometer belooft en gelijkaardige prestaties kan neerzetten. Zijn batterij is weliswaar een tikje groter: hij houdt bruto 100 kWh. Onze conclusie? De Tesla kan zuiniger rijden, maar de Taycan ziet zijn rijbereik niet smelten als sneeuw voor de zon als je er af en toe de pees oplegt.  

Efficiëntie kost geld

De standaardboordlader van de Taycan kan 11 kW aan wisselstroom aan, zodat een lege batterij in negen uur weer vol is. Leg je € 1.815 op, dan verdubbelt dat vermogen en reduceer je de oplaadtijd tot vijf uur. Dat is interessant als je regelmatig aan een publieke laadpaal hangt of thuis of op kantoor over driefasestroom beschikt – en uiteraard over voldoende ampères.

Dankzij de 800V-architectuur kan deze Taycan aan supersnelle gelijkstroomstations 270 kW binnentrekken. Van 5 tot 80 procent opladen duurt in dat geval amper 22,5 minuten. Heb je aan 100 kilometer genoeg om thuis of op je bestemming te geraken, dan volstaan vijf minuutjes. 

Los daarvan lijkt de warmtepomp ons een zinvolle investering en hij is best betaalbaar: hij kost € 919,60. Maar op dit niveau had deze efficiëntieverhogende technologie standaard mogen zijn, net als de Porsche Intelligent Range Manager (€ 314,60) – zeg maar een proactieve efficiëntie-assistent. 

En eigenlijk zou ook de Porsche InnoDrive inclusief Adaptive Cruise Assist (€ 3.351,70) inbegrepen mogen zijn in de basisuitrusting van de Turbo. Porsche InnoDrive past de rijsnelheid aan op basis van  navigatiegegevens en radar- en videosensortechnologie. Nader je een rotonde of een bebouwde kom, dan gaat de auto proactief afremmen. Idem als je een voorligger nadert. Dat verhoogt niet alleen het comfort, maar ook het rijbereik. Het voorspellende vermogen van het systeem tot 3 km en de realtime optimalisatie van de rijstrategie kunnen op het einde van de rit tientallen kilometers extra range genereren.
p21 0029 a3 rgbDe prijs van prestige

Elke Taycan Cross Turismo is sowieso uitgerust met vierwielaandrijving, de adaptieve luchtvering en de grote batterij (93,4 kWh bruto, 83,7 kW netto). Dat betekent dat de instapprijs ook een stukje hoger ligt dan die van de gewone Taycan. Die kun je op je oprit parkeren vanaf € 86.185,88 als je genoegen neemt met achterwielaandrijving, een optrektijd van 5,4 seconden en een batterij van 78,2 kWh (bruto), die je 354 tot 431 kilometer rijbereik geeft volgens de officiële testcyclus. 

De Cross Turismo kan de jouwe zijn vanaf € 96.870,18. Voor dat bedrag koop je de Taycan 4. Springen we meteen naar het Turbo-niveau, dan bedraagt het prijsverschil tussen sedan en Cross Turismo minder dan duizend euro: de eerste staat voor € 157.844,50 in de prijslijst, terwijl de tweede € 158.701,18 kost.

Dat is voor ons des te meer reden om te kiezen voor de Cross Turismo, omdat hij net iets meer gebruiksgemak biedt en niet terugdeinst voor verkeersdrempels. De standaardhoogte van de Taycan Turbo sedan bedraagt slechts 128 mm, terwijl de Cross Turismo Turbo 148 mm ter beschikking heeft. Kies je voor het Offroad Design Package, dan komt daar nog eens 10 mm bij.

Over het esthetische aspect kun je nog discussiëren, maar het staat als een paal boven water dat de Cross Turismo praktischer en dagelijks bruikbaarder is dan de sedan. Met zijn 680 pk werpt de Turbo zich op als een onverstoorbaar scheurijzer waarvan de fysieke limieten ver buiten je comfortzone liggen, maar hij kan zich desgewenst ook bijzonder dociel gedragen. 

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Op zoek naar de ideale laadoplossing?

87
Aandrijving19/20
Comfort 18/20
Rijgedrag 19/20
Veiligheid 16/20
Prijs 15/20
 

Verbluffende prestaties
Onverstoorbare wegligging
Verrassend veelzijdig

Meerprijs t.o.v. andere versies
Range-verhogende technologie niet standaard
Rijbereik op dit prijsniveau

 

Porsche Taycan Turbo Cross Turismo
Motor:Elektrisch, 2 motoren, Accu 93,4 kWh
Overbrenging: Automaat, 2 versnellingen, vierwielaandrijving
Maximumvermogen:625 pk – 680 pk (overboost met launch control)
Maximumkoppel: 850 Nm
0-100 km/h: 3,3 sec
Topsnelheid:260 km/h
Gemiddeld testverbruik:25,6 kWh/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:0 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 158.701,18
VAA:€ 453,35 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:100%

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy