woensdag, 04 augustus 2021

TEST: Hyundai Ioniq 5 73 kWh: De toekomst volgens Hyundai

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Hyundai Ioniq 5 73 kWh: De toekomst volgens Hyundai © Hyundai/Ioniq

Hyundai heeft zich tot doel gesteld om de nummer één in elektrische mobiliteit in Europa te worden en wil jaarlijks 560.000 elektrische en 110.000 waterstofauto’s verkopen. Dat moet snel werkelijkheid worden met het elektrische Ioniq-gamma, waarvan deze “5” de eerste is die op het volledig voor elektrische auto’s ontwikkelde E-GMP platform staat.

IONIQ 5 09Op datzelfde platform volgen in de komende twee jaar nog de elektrische Ioniq 6, een vierdeursberline op basis van de Hyundai Prophecy-concept car en de Ioniq 7, een SUV van het formaat van de Santa Fe. De eersteling is dus deze Ioniq 5 die een vijfdeurs-berlinekoetswerk heeft en designmatig verwijst naar de eerste Hyundai in Europa, de Pony, en voor 90 procent identiek is aan de Concept 45-concept car uit 2019. 
IONIQ 5 16Dat betekent dat hij een futuristisch ontwerp met retrotoetsen meekreeg, met pixel-ledlampen in een smalle strook, zeer veel horizontale lijnen, een opmerkelijke diagonale lijn over de zijdeuren en gesculpteerde vormen. Zijn design doet de auto er op foto’s een stuk kleiner doet uitzien dan hij werkelijk is. Dit is namelijk geen kleine auto, met zijn totale lengte van 4,635 meter, een breedte van 1,890 meter en een hoogte van 1,605 meter. Hij is daarmee groter dan de nieuwe Tucson-SUV of de VW Tiguan en ongeveer van hetzelfde formaat als een Mercedes GLC. Het meest opmerkelijke is nog de wielbasis die met 3 volle meters zowat identiek is aan die van een BMW 7-Reeks of Audi A8, wat een ruim interieur belooft.
IONIQ 5 23Die binnenruimte is alvast een eerste troef van deze Ioniq. Zowel voor- als achterin is er erg veel plaats, in de lengte maar ook in de breedte (de Ioniq voelt als je ermee rijdt trouwens bovengemiddeld breed aan), en ook de koffer (achteraan 527 liter, vooraan nog een “frunk” van 57 liter op de versies met achterwielaandrijving en 24 liter op de vierwielaangedreven uitvoering) is ruim genoeg voor een gezin van vier.
IONIQ 5 40Het hele interieur en zeker het dashboard wordt gekenmerkt door horizontale lijnen die de indruk van ruimte nog vergroten. De bestuurder kijkt op twee horizontale schermen die samen onder een glasplaat zitten en met moderne graphics (die zich aanpassen aan de rijmodus) veel informatie geven aan de bestuurder, die in goed steunende en comfortabele stoel zit en een aangenaam stuurwiel (zonder Hyundai-logo) in de hand heeft. De rijhouding is na wat zoeken uitstekend, het zicht rondom zorgt evenmin voor problemen.

Zuinige jongen

De Ioniq 5 wordt aangeboden in drie verschillende configuraties. De basis wordt gevormd door een 58 kWh-batterij en een achterin geplaatste elektromotor van 125 kW (170 pk) en 350 Nm, het middelste model krijgt een grotere batterij van 72,6 kWh (netto), een 160 kW (218 pk) sterke elektromotor achterin en wordt net als de eerste op de achterwielen aangedreven. Het (voorlopige?) topmodel gebruikt dezelfde grote batterij maar koppelt die aan een tweede elektromotor voorin (70 kW) naast het exemplaar achterin om zo 225 kW (305 pk) te leveren en met vierwielaandrijving uit te pakken.
IONIQ 5 52Wij reden met de eerste in België beschikbare versie, de 218 pk en 350 Nm sterke achterwielaandrijver met de 73 kWh-batterij die volgens Hyundai tot 481 kilometer ver moet raken met een volle batterij (indien hij op 19-duimswielen staat zoals onze testwagen). Of hij dat effectief haalt konden we tijdens onze korte testrit van zo’n 160 kilometer op een gevarieerd parcours niet nagaan, maar het testverbruik (inclusief een aantal kilometers waar we er de pees op legden) van 16,1 kWh/100 km (wat dus nog lager kan) sluit mooi aan bij wat Hyundai aankondigt (16,8 kWh), waardoor we in ieder geval op een rijbereik van zo’n 420 tot 450 kilometer mogen rekenen (als we niet alleen op de snelweg rijden).

Dergelijk laag verbruik is een van de voordelen van een specifiek voor elektrische auto’s ontworpen platform en wordt in dit geval ook bereikt door de verzorgde stroomlijn met onder meer niet erg handige, ingewerkte deurklinken die voor een volledig vlakke zijkant zorgen.
IONIQ 5 19Laden

Een groot voordeel van de Ioniq 5 is zijn laadcapaciteit. Door het gebruik van een 800 volt-architectuur (wat voor het overige enkel de driemaal duurdere Audi e-tron GT en de Porsche Taycan kunnen aanbieden, in afwachting van de op hetzelfde platform als deze Ioniq gebouwde Kia EV 6), kan deze Hyundai zijn accupack aan gelijkstroomsnelladers vullen aan een snelheid van niet minder dan 220 kW wanneer hij met de 73 kWh-batterij is uitgerust (180 kW bij de 58 kW-accu), waardoor de batterijlading in niet meer dan 18 minuten van 10% naar 80% gejaagd kan worden aan een (momenteel eerder theoretisch) laadstation dat 350 kW levert. 

Soepelheid troef

De rijervaring is er een van stilte, comfort en zachtheid. De Ioniq 5 is duidelijk erg soepel opgehangen en maakt ook in Sport-modus duidelijk dat echte sportiviteit niet zijn ding is. Die soepelheid zorgt voor een grote mate van rijcomfort dat nog wordt versterkt door de uitstekende geluiddemping (wat in een EV natuurlijk makkelijker is dan bij een auto met verbrandingsmotor) en een zelfs op de Core-basisuitvoering ronduit uitstekend klinkend hifisysteem. 

De prestaties van de 218 pk-versie voldoen perfect voor wie niet té veeleisend is en zijn beter dan die van het gros van de auto’s met een verbrandingsmotor, maar zijn niet flitsend zoals we van sommige andere EV’s gewend zijn (daarvoor zal de 305 pk-uitvoering met vierwielaandrijving meer geschikt zijn), met een acceleratie van 0 naar 100 km/h in 7,4 seconden en een voor alle modellen op 185 km/h begrensde topsnelheid. Bij de hernemingen geniet je van het onmiddellijk beschikbare maximumkoppel van 350 Nm, waardoor je geen problemen hebt met invoegen of inhalen.
IONIQ 5 22Standaard full option

In het interieur worden voornamelijk harde kunststoffen gebruikt die als je ze aanraakt ook als zodanig aanvoelen maar het voordeel hebben dat ze er hier niet hard en goedkoop uitzien, wat bijvoorbeeld bij de VW ID.4 jammer genoeg wel het geval is. 

De uitrustingsniveaus van de Ioniq 5 heten Core, Balance, Balance Vision en Balance Solar (met zonnepanelen op het dak die in ideale omstandigheden jaarlijks tot voor 1.500 km gratis stroom leveren) en de standaarduitrusting is vanaf het basismodel erg volledig, met onder meer lichtmetalen velgen van negentien duim, de ledkoplampen en -achterlichten, een licht- en regensensor, de warmtepomp om het interieur op temperatuur te brengen (die bijvoorbeeld optie is op de Skoda Enyaq iV), automatische airco, een handenvrij instap- en startsysteem, smart cruise control met stop & go, een elektrisch verstelbare bestuurderszetel, stoelverwarming voorin, een draadloze gsm-lader, het navigatiesysteem en de digitale cockpit, een achteruitrijcamera en ga zo maar door. Dat is erg veel uitrusting, waardoor de Balance en Balance Vision niet eens noodzakelijk zijn om over alles te beschikken wat je in een moderne auto nodig hebt.

De Ioniq 5 is er als Core met 58 kWh batterij en 170 pk vanaf € 45.999 inclusief btw. De door ons geteste 73 kWh-versie kost als Core € 49.249 en het absolute topmodel, de vierwielaangedreven Balance Solar met twee motoren en 305 pk moet € 61.999 opbrengen en is daar mee op de waterstofauto Nexo na de duurste Hyundai. De enige twee betalende opties zijn speciale buitenkleuren. 
IONIQ 5 37Als eerste product van Hyundai dat op het E-GMP-platform staat is de Ioniq 5 meteen een erg geslaagde EV. Zijn toereikende rijbereik, zijn erg lage verbruik, het enorme plaatsaanbod, de erg volledige uitrusting en de hoge mate van comfort aan boord maken er een aantrekkelijk aanbod van dat in de eerste plaats bij B2B-klanten zal aanslaan (door de optimale fiscaliteit en de competitieve prijszetting), maar ook particulieren die openstaan voor elektrisch rijden en net wat meer te besteden hebben zou moeten kunnen overtuigen.

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Op zoek naar de ideale laadoplossing?

81
Aandrijving17/20
Comfort 16/20
Rijgedrag 16/20
Veiligheid 17/20
Prijs 15/20
 

Laag verbruik en rijbereik
Snelladen tot 220 kW 
Comfort en uitrusting

Soms wat te slappe ophanging
Soms overijverige rijhulpsystemen
Onhandige deurklinken

 

Hyundai Ioniq 573 kWh RWD
Motor:Synchrone elektromotor met permanente magneet
Overbrenging: Automaat, voorwielaandrijving
Maximumvermogen:160 kW / 218 pk
Maximumkoppel: 350 Nm
0-100 km/h: 7,4 sec
Topsnelheid:185 km/h
Gemiddeld testverbruik:16,1 kWh/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:0 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 49.249
VAA:€ 137,78 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:100 %

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 656,26 excl. btw 

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 651,28

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy