maandag, 02 augustus 2021

TEST: Porsche 992 GT3: Potige Smurf

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Porsche 992 GT3: Potige Smurf © MediaInMotion
De Porsche 911 is door zijn unieke geschiedenis en palmares zowat de meest tot de verbeelding sprekende sportwagen en binnen dat model zijn de circuitgerichte GT3’s (en de RS-uitvoeringen ervan) op hun beurt de versies die het grootste enthousiasme opwekken. Autonieuws reed met een knalblauw exemplaar en bleef daarmee niet onopgemerkt. 


TEST Porsche 992 GT3 0015Turboloos door het leven

De 911 GT3, waarvan het eerste model, de “996” GT3, in 1999 verscheen, is eigenlijk de circuitgerichte versie van Porsches iconische sportwagen en is de ultieme incarnatie van een GT-raceauto die ook op de openbare weg bruikbaar (en toegelaten) is. Sinds de veralgemening van turbomotoren op alle 911-modellen is de GT3 samen met de (nóg meer circuitgerichte) GT3 RS echt de laatste der Mohikanen geworden door -ook op deze nieuwe generatie en ongetwijfeld voor het laatst- te volharden in het gebruik van een atmosferische zescilinder boxermotor. Geen drukvoeding dus, en natuurlijk enkel achterwielaandrijving, wat voor puristen én al wie van een adembenemend motorgeluid houdt een zegen is.
TEST Porsche 992 GT3 0027De natuurlijk in achteroverhang geplaatste flat six van de GT3 meet 3.996 cc en is nauw verwant aan de motor van het GT3-competitiemodel. Hij wordt ook op dezelfde productielijn gebouwd. Zonder elektrische ondersteuning, turbo’s of andere hulpmiddelen is dit een adembenemend motorblok dat helemaal als een racemotor aanvoelt. Het maximumvermogen van 510 pk (375 kW) wordt bij een erg hoge 8.400 o/m geleverd, het maximumkoppel van 470 Nm bereikt hij bij 6.100 toeren. De toerentalbegrenzer grijpt bovendien pas in bij 9.000 toeren, wat van dit blok een uitzonderlijk exemplaar maakt dat qua beleving - zeker op auditief vlak - zijn gelijke eenvoudigweg niet meer kent in de huidige autowereld (de atmosferische V12’s en V10’s van Ferrari of Lamborghini daargelaten). Het kippenvel dat gepaard gaat met het in de toeren jagen van de zescilinder, die achter de inzittenden schreeuwt en brult dat het een lieve lust is, is verslavend, en bij elke gelegenheid schakel je als liefhebber terug naar een lagere versnelling om dan het gaspedaal te vloeren en te horen en te voelen wat een racemotor in een straatauto betekent. Adembenemend.
TEST Porsche 992 GT3 0009De prestaties, vraagt u? Wel, met een topsnelheid van 318 km/h, een 0-100 sprintje in 3,4 seconden en een acceleratie van 0 naar 200 km/h in niet meer dan 10,8 stuks is dit een erg vlotte jongen. De buitenaardse prestaties van de 650 pk en 800 Nm sterke 911 Turbo S zijn nog indrukwekkender (2,7 seconden van 0 naar 100 km/h en 200 km/h in 8,9 seconden), maar die laatste is dan weer zwaarder, op de vier wielen aangedreven, eerder comfortabel dan puur sportief en vooral minder lichtvoetig. De duw in de rug ontbreekt wat bij lage toeren -bij gebrek aan turbo’s- maar is des te nadrukkelijker wanneer hij boven de 5.000 omwentelingen klimt. Daardoor is de GT3 bij dagelijks gebruik wel vermoeiender dan zijn turbogeblazen broers, omdat die veel minder kabaal maken wanneer je er constante snelheden mee aanhoudt op de openbare weg. Maar goed, rust aan boord is niet wat je zoekt als je voor een GT3 kiest.
TEST Porsche 992 GT3 0029Manuele zesbak of PDK

De vierliter wordt standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak (ook dat is zowat een unicum geworden), maar kan zonder meerkost ook samenwerken met de uitstekende PDK-automaat van Porsche, zoals op onze testwagen. Die telt met zeven verzetten één versnelling minder dan de andere 911’s maar is daardoor ook 20 kg lichter. De pook ervan lijkt erg op een manueel exemplaar, maar door de schakellepels achter het stuur weet je meteen dat dit een automaat is. En ook hier is die PDK een delicatesse. We waren al gek van deze versnellingsbak in de Carrera S en de Turbo S, maar ook hier is het een schitterende manier om het beste uit de zescilinder te halen. Manueel schakelen via de schakellepels achter het stuurwiel gaat razendsnel, van automatisch naar manueel overschakelen is poepsimpel (pook gewoon naar links duwen om in manuele modus te rijden) en ook in automatische stand kan je de peddels gebruiken, waarna de bak vanzelf terug naar de automatische modus gaat als je het weer wat rustiger aan doet.

Messcherp sturen

De superlatieven beperken zich echter niet tot de motor en de versnellingsbak, ook de wegligging en de stuurprecisie zijn ronduit fenomenaal. We zijn erg verwend op dat vlak, maar reden nog nooit met zo’n nauwkeurig en precies sturende auto als deze GT3. Er is geen onderstuur, en alleen als je het uitlokt gaat hij in overstuur. Deze Porsche stuurt eenvoudigweg beter dan welke andere auto ook. De minste stuurinput is genoeg om de 911 van richting te laten veranderen, en je zet hem zo moeiteloos daar waar je hem hebben wil, terwijl het stuur in rechte lijn niet te nerveus is en je dus niet voortdurend moet corrigeren om rechtuit te blijven gaan. Daarnaast is de grip uitzonderlijk – zeker voor een achterwielaandrijver – en is er niets leuker dan met de GT3 een bocht in te sturen en dan op het gas naar de exit te stuiven terwijl de twee dikke banden achteraan zich in het asfalt vastbijten als een zoutwaterkrokodil in zijn weerloze prooi. 
TEST Porsche 992 GT3 0020Tel daarbij de uitzonderlijke en instelbare ophanging met voor het eerst dubbele driehoeken vooraan zoals de 911 RSR-racewagen, straffere veren en dempers en je krijgt een ongezien efficiënte sportwagen die nooit echt oncomfortabel is maar de bestuurder bij alles betrekt en hem het gevoel geeft de auto echt onder controle te hebben.
TEST Porsche 992 GT3 0023Gestript maar niet kaal

Gewichtsbesparing is altijd al het motto geweest bij GT3-varianten van de 911, en ook hier werd werk gemaakt van het wegschaven van overtollige kilo’s. Door het schrappen van de achtste verhouding van de PDK (-20 kg), het gebruik van een dak van koolstofvezel (- 1 kg), de carbon-kuipstoelen (- 15 kg), minder geluiddempende materialen (-1,9 kg) en eventueel carbonkeramische remmen (- 17,7 kg). Met de PDK weegt de nieuwe GT3 niet meer dan 1.435 kg, wat veel minder is dan de 1.640 kg van de 911 Turbo S, dat andere topmodel in het gamma. Met een handbak gaat er nog 16,8 kilogram van dat gewicht af. Toch is dit geen kale racewagen geworden, en is het interieur dat van een moderne, comfortabele GT, met een uitstekende rijhouding, een goed infotainmentsysteem en een goede ergonomie (op de onleesbare tellers rechts en links van het dashboard na).
TEST Porsche 992 GT3 0014Niet te missen

Naast de felblauwe kleur (Shark Blue, € 3.896,20) waardoor we onze test-911 graag als Potige Smurf bestempelden, kan je ook niet naast de grote “Zwanennek”-achterspoiler kijken. Die hangt aan de bevestigingspunten in plaats van erop te staan, wat typisch is in de autosport, maar op straatwagens zeldzaam blijkt. Porsche koos voor die opstelling omdat de airflow onder de vleugel dan niet verstoord wordt, wat voor tot 150% meer downforce zorgt dan bij de vorige GT3. Wie die spoiler van het goede teveel vindt kan nog altijd opteren voor de precies even dure GT3 Touring, eigenlijk dezelfde auto maar dan zonder die grote strijkplank achterop.
TEST Porsche 992 GT3 0025Perfectie is niet van deze wereld

De nadelen van de GT3 – ja, die zijn er ook – zijn in de eerste plaats het lawaai aan boord, van de motor bij constante snelheden, maar vooral van de banden in de wielkasten die zeker op betonnen ondergrond erg van zich laten horen. Daarnaast is ook de instap en vooral het uitstappen geen evidentie als je voor de knappe volle kuipstoelen van € 5.844,30 opteert en is de GT3 niet bepaald praktisch in het gebruik. Zo is het hydraulische liftsysteem voor de vooras (+ 46 mm) dat niet minder dan € 3.412,20 kost eigenlijk onmisbaar als je je viervoudig verstelbare kwetsbare voorsplitter intact wil houden. Jammer genoeg is die voorziening niet standaard, wat toch wel had gemogen op een auto met een basisprijs van € 171.553,8.

Bij sneller rijden op slechte en oneven ondergrond wordt de auto daarnaast ietwat onstabiel. Gelukkig heb je daar op een circuit, met het egale asfalt, geen last van. Je aandacht bij het rijden houden is hoe dan ook altijd aangewezen als je met een auto met dergelijk potentieel onderweg bent.

Over het verbruik kunnen we kort zijn: 15,4 l/100 km is het resultaat van het waar mogelijk in de toeren jagen van deze verslavend begeesterende krachtbron. En het blijft een relatief onbelangrijk cijfer in deze wereld van superlatieven. Met de optionele 90 liter grote brandstoftank (€ 205,70) in plaats van het standaardexemplaar van 64 liter is het rijbereik zelfs met een dergelijk verbruik meer dan aanvaardbaar. Erg praktisch is de GT3 voor het overige niet. Behalve in de koffer voorin die maar 132 liter groot is, is er weinig bergruimte, en de halve rolkooi beperkt de praktische bruikbaarheid van de ruimte achter de twee inzittenden als extra koffer. Een achterbank is er niet in de GT3. 
TEST Porsche 992 GT3 0030De GT3 is speelgoed voor de hardcore sportwagenliefhebber. Die kan zich laven aan de onvoorstelbare efficiëntie van een volbloed sportwagen -ongetwijfeld de beste allrounder die er is- en zowat de meest verslavende auto die je je kan inbeelden. Hij spreekt tot ieders verbeelding, ook zij die niets met auto’s hebben, betovert door zijn adembenemende motor, zijn unieke sound, zijn uitzonderlijke wegligging en stuurprecisie en belooft -net als zijn voorgangers met de GT3-badge- een interessante investering te zijn, omdat die exclusieve Porsches hun waarde veel beter behouden dan zowat elke andere auto. Bij deze ongetwijfeld allerlaatste atmosferische GT3 geldt dat trouwens dubbel en dik. Als je ergens een kleine € 200.000 aan de kant hebt liggen lijkt de aanschaf van een 992 GT3 gewoonweg een “no brainer”. Maar je zal een goede relatie moeten hebben met je Porsche Centre om er überhaupt een te mogen bestellen…

90
Aandrijving19/20
Comfort16/20
Rijgedrag 20/20
Veiligheid 18/20
Prijs 17/20
 

Onvoorstelbare stuurprecisie
Uitzonderlijk rijgedrag
Magistrale flat six

In- en uitstappen met sportkuipstoelen
Lawaai van de banden op beton
Liftsysteem vooras niet standaard

 

Porsche911 GT3 (‘992’)
Motor:benzine, 6 cilinders, 3.996 cm3
Overbrenging: op de achterwielen, Automaat, 7 versnellingen
Maximumvermogen:375 kW / 510 pk
Maximumkoppel: 470 Nm
0-100 km/h: 3,4 s
Topsnelheid:318 km/h
Gemiddeld testverbruik:15,4 l/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:294 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 171.553,8
VAA:€ 2205,32 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:40%

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy