donderdag, 29 juli 2021

TEST: Maserati Levante GT Hybrid: De redelijke(re) keuze

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Maserati Levante GT Hybrid: De redelijke(re) keuze © Maserati

Na de Ghibli is het de beurt aan de Levante, de “Maserati onder de SUV’s”, om zijn diesel in te ruilen voor een tweeliter op benzine met mild hybride ondersteuning. Wij gingen in de buurt van St Tropez na of die viercilinder bij de Levante past.

Maserati Levante Hybrid Blu Emozione HIGHLOREN 0284De in 2016 gelanceerde en succesvolle Levante deed het tot nog toe met een zescilinder op benzine of diesel of met een V8, die collega Dieter onlangs testte onder de motorkap van de Ghibli en Quattroporte Trofeo. Maserati nam echter afscheid van de 275 pk sterke drieliter diesel en verving dat model door deze nieuwe Hybrid, die in het gamma de nieuwe rationelere keuze moet zijn naast de Levante Modena en Modena S met hun V6 van respectievelijk 350 en 430 pk en het Trofeo-topmodel met de 580 pk sterke V8.

Vervanger van de diesel, alternatief voor de V6

De nieuwe versie is tegelijk de vervanger van de diesel én een alternatief voor de “gewone” V6. Zijn mild hybride ondersteunde viercilinder (uit de Alfa Romeo Giulia) levert namelijk 330 pk en 450 Nm, waardoor hij amper onderdoet voor de 350 pk en 500 Nm van de V6 uit de Levante Modena en duidelijk meer pk’s heeft dan de 275 stuks die de diesel leverde (die had echter wel 600 Nm). Maar omdat diesel vandaag “not done” is moest die zelfontbrander dus uit het gamma gehaald worden en probeert Maserati ons te verleiden met de beduidend lichtere Hybrid, die meer Maserati-rijplezier zou moeten bieden. Die nieuwe motor combineert de knappe tweeliter uit de Alfa Romeo Giulia met een hybride setup bestaande uit een riemgedreven starter-generator die dienstdoet als alternator en kinetische energie recupereert, een 48 voltbatterij in de koffer en een elektrische supercharger (de e-Booster) die de klassieke turbo bijstaat bij lage toerentallen.
Maserati Levante Hybrid Blu Emozione HIGH P2A4055De diesel accelereerde van 0 naar 100 km/h in 6,9 seconden en woog 2.205 kg. De nieuwe Hybrid schiet met een sprintje van 6,0 seconden een stuk sneller uit de startblokken (en gaat door tot 245 km/h), terwijl zijn gewicht van 2.090 kg maar liefst 115 kg lager ligt. Meer nog dan op de zuivere prestaties heeft die gewichtswinst gevolgen voor het rijgedrag dat in de Hybrid bijzonder is. 

Qua fiscale aftrekbaarheid betekent de overstap van diesel naar een mild hybride setup met een viercilinder geen verschil, omdat die bij een uitstoot van meer dan 200 g CO2 hoe dan ook beperkt is tot 40 procent. Er is wel een verschil qua Vlaamse BIV en verkeersbelasting. De hybride tweeliter kost jaarlijks € 473,99 aan verkeersbelasting en éénmalig € 3.477,64 aan BIV. De 207 g uitstotende drieliter diesel zou als hij nog verkrijgbaar was € 2.897,22 aan eenmalige BIV kosten, wat dus beter is, maar wel € 1.131,8 aan jaarlijkse verkeersbelasting.

Ten opzichte van de benzine-V6 met 350 pk uit de Levante Modena (283 – 303 g CO2) stoot de Hybrid 20 procent minder CO2 uit en is hij ook 20 kilogram lichter, terwijl hij precies even snel accelereert. Die V6 is met een basisprijs van € 90.550 bovendien véél duurder dan de in standaarduitvoering € 78.350 kostende Hybrid, waardoor de meerwaarde van de V6 wel beperkt wordt.
Maserati Levante Hybrid Blu Emozione HIGHLOREN 0032Sound engineering

Het potentieel grootste bezwaar tegen een viercilinder in een Maserati is ongetwijfeld het moeten missen van de typische en zo gewaardeerde Maserati-klank. De ingenieurs van het Modenese merk beseften echter dat een echte Maserati niet zonder een knappe soundtrack kan en maakten overuren om de viercilinder toch een Maserati-waardig geluid mee te geven. Het resultaat is een uitlaatgeluid dat perfect bij het merk past, geholpen door resonatoren en kleppen in de uitlaatlijn, maar zonder elektronische versterking via de luidsprekers. In Sport-stand laat de Levante Hybrid zich lekker horen, met een fijn geroffel in de uitlaat en een soort blazend geluid dat echt sportief aanvoelt. OK, klinken als een V6 doet hij niet, maar als een viercilinder evenmin, en qua auditieve beleving zit het dus wel snor met deze Hybrid.
Maserati Levante Hybrid Blu Emozione HIGHLOREN 0038 Ideale gewichtsverdeling

Een van de redenen waarom Maserati resoluut voor een mild hybride setup kiest en niet voor een plug-in hybride aandrijfgeheel is het gewicht en de daarmee samenhangende rijervaring. Niet dat de 2.090 kg wegende Levante Hybrid een lichtgewicht is, maar als hij in plaats van mild hybride over een echt plug-in aandrijfgeheel had beschikt was hij ongetwijfeld minstens nog 300 kg zwaarder geworden, wat de rijbeleving geschaad zou hebben. 

De Hybrid heeft -door de plaatsing van de 12 volt-batterij en de batterij van het mild hybrid systeem onder de koffervloer- een perfecte 50:50-gewichtsverdeling, en vertoont daardoor een uitermate voorspelbaar en neutraal weggedrag. De standaard Q4-vierwielaandrijving stuurt in normale omstandigheden al het vermogen en het koppel naar de achterwielen, voor een sportief (maar niet overstuurd rijgedrag), maar kan in 150 milliseconden tot de helft van het koppel naar de voorwielen sturen, voor een grotere mate van efficiëntie. De rijdynamiek wordt verder verzekerd door een mechanisch sperdifferentieel op de achteras en een vectoriële verdeling van het koppel over de aangedreven wielen.
Maserati Levante Hybrid Blu Emozione HIGHLOREN 0275Tijdens onze testrit op de heuvelachtige wegen in het hinterland van St Tropez waren we onder de indruk van de capaciteiten van het onderstel van deze Levante. Het heeft niet de minste moeite met de 330 pk van de Hybrid (wat we ook wel vermoedden, aangezien ook de Trofeo-versie met 580 pk het chassis niet in de problemen brengt). Ook met de stabiliteitscontrole volledig uitgeschakeld (wat makkelijk kan met een druk op de knop) wordt deze Levante geen verraderlijke auto, en voel je altijd wat hij doet en waar hij heengaat. Het stuur is wel wat meer ontdubbeld dan dat van de Ghibli, waardoor je iets meer werk hebt om hem juist te laten insturen, maar dat past dan weer wat beter bij een SUV die dagelijks (en ook vaak op de snelweg) wordt gebruikt.

Sportief, maar geen sportwagen

De ontdubbeling van het stuur, de afstelling van de luchtvering en ophanging die zelfs in Sport-stand nog steeds comfortabel is, de fijne stoelen, de stilte aan boord, de soepele automaat (de onvolprezen ZF met acht verzetten)… alles wijst erop dat dit dan wel een sportieve auto is met GT-aspiraties, maar geen sportwagen. Bij kickdown in automatische modus moet je enkele fracties van een seconde geduld oefenen voor de automaat de aandrijflijn tot reageren aanzet en bij het accelereren en hernemen merk je dat alles erg vlot en snel gaat, maar niet zó snel dat je je in een sportwagen waant. Dat maakt er een fijne, dagelijks bruikbare Maserati-SUV van; een sportieve auto, maar géén sportwagen.

Bella Macchina

Wat ons betreft is en blijft de Levante een schoolvoorbeeld van een mooie SUV, wat vaak een contradictio in terminis is. Hoewel hij niet zo groot lijkt is hij met een totale lengte van 5.005 mm bijna negen centimeter langer dan de Porsche Cayenne. Met 1.593 mm is hij ook 103 mm lager dan die laatste (die 1.696 mm meet), wat zijn gestrekte en slanke lijn verder onderstreept. 
Maserati Levante Hybrid interiors HIGH 2U2A3984Het plaatsaanbod voor vijf is ruim voldoende en de koffer is met 580 liter exact even groot als die van de niet-mild hybride varianten. Door de jaren heen evolueerde en verbeterde de Levante geleidelijk aan, en de huidige generatie is ook op digitaal vlak mee met zijn tijd.Maserati Levante Hybrid interiors HIGH P2A7160 Zo werd de resolutie van het centrale (en niet erg grote) scherm van 8,4 duim opgetrokken en zit er sinds het vorige modeljaar een nieuw multimediasysteem in de Levante. Dat heet MIA (Maserati Intelligent Assistant) en is gebaseerd op Android Automotive. Het functioneert snel en foutloos en maakt via Maserati Connect ook het gebruik van Amazon Alexa-diensten mogelijk en voorziet een wifi-hotspot, terwijl een aantal functies ook via een sartphoneapp kunnen worden bediend. Het nieuwe navigatiesysteem is ook “connected” waardoor de bestuurder op elk moment over real time verkeersinformatie en up-to-date kaarten (van TomTom) kan beschikken.

De rationele elementen

Over het verbruik van de Hybrid kunnen we weinig zinnigs zeggen na onze 170 kilometer lange en geanimeerde testrit in de heuvelachtige Provence. We hebben tijdens die sessie namelijk iets te veel gebruik gemaakt van de sportieve capaciteiten van het model en ons bepaald niet overgegeven aan een economy-run.

Volgens Maserati bedraagt het gemiddelde WLTP-normverbruik tussen de 9,7 en 10,7 liter per honderd kilometer. Dat is volgens ons haalbaar als je een rustige rechtervoet hanteert. Bij geestdriftig omspringen met het gaspedaal is 17 à 18 liter echter evenzeer mogelijk.

De Levante is mooi afgewerkt, zit vol met edele materialen en voelt echt kwalitatief aan. De uitrustingsmogelijkheden zijn legio, met een uitgebreid arsenaal aan ADAS-rijhulpsystemen, maar nog niet zo uitgebreid als bij de Duitse concurrentie. Zo is een head-updisplay niet verkrijgbaar, is er geen inductielader voor smartphones en is er geen automatische parkeerfunctie. De personaliseringsmogelijkheden zijn daarentegen talrijk, met nieuwe programma’s die zelfs interieurbekledingen en lakkleuren op maat mogelijk maken, om de exclusiviteit van je Maserati nog groter te maken.

De Levante GT Hybrid kost standaard € 78.350, wat zoals gezegd een pak minder is dan wat de V6 moet opbrengen. Reken daarbovenop op nog enkele tienduizenden euro’s om hem helemaal naar jouw smaak aan te kleden.  P2A0015Een plug-in hybride Levante komt er niet, een full hybrid evenmin. De bescheiden hybridisering van de huidige Levante stopt dus bij deze tweeliter mild hybrid. Die weet absoluut te overtuigen als het over rijgedrag, homogeniteit en raffinement gaat. De soundtrack is bovendien verzorgd, de prestaties voldoen ruimschoots en de uitstraling en het imago blijven overeind. Hij is fiscaal interessanter dan de uit het gamma geschrapte diesel en doet het daarnaast qua uitstoot en verbruik (én fiscaal) een stuk beter dan de V6. Volgens ons is de GT Hybrid in het huidige Levante-gamma voor wie ook de ratio laat spelen dan ook de betere keuze.

84
Aandrijving17/20
Comfort 17/20
Rijgedrag 18/20
Veiligheid 17/20
Prijs 15/20
 

Rationeel de verstandige keuze
Rijgedrag
Nog steeds fijne uitlaatklank 

Een viercilinder is geen V6
Geen echte verbruikswinst

 

Maserati LevanteGT HYBRID
Motor:Benzine, viercilinder, 1.995 cc
Overbrenging: Achttrapsautomaat, vierwielaandrijving
Maximumvermogen:243 kW / 330 pk
Maximumkoppel: 450 Nm
0-100 km/h: 6,0 seconden
Topsnelheid:245 km/h
Gemiddeld testverbruik:niet gemeten
Gemiddelde CO2-uitstoot:220 - 243 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 78.350
VAA:€ 968 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:40%

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy