woensdag, 21 juli 2021

TEST: Fiat 500e Cabrio: toffe elektrokar waar je mee thuis kunt komen

Geschreven door  Dieter Quartier
TEST: Fiat 500e Cabrio: toffe elektrokar waar je mee thuis kunt komen © Stellantis
Wie denkt dat de nieuwe Cinquecento een ‘vrouwenottoke voor rond de kerktoren’ is, moet zichzelf een plezier doen en een testrit boeken. Fiat heeft lang over zijn huiswerk gedaan, maar het resultaat is verrassend volwassen en veelzijdig.   


24 New 500Je zou het misschien niet zeggen, maar de New 500 is een flink stukje gegroeid. Hij rust op een platform dat zowel in de lengte als in de breedte 6 centimeter is gegroeid en ook de wielen staan verder uit elkaar. Voeg daarbij de grotere afmetingen van de banden en velgen en je krijgt een 500 die meer zelfvertrouwen en maturiteit uitstraalt, zijn nog steeds schattige snoet en hoge aaibaarheidsfactor ten spijt. 

Die indruk van volwassenheid wordt versterkt zodra je de deur dichttrekt en je het design en de materialen van het dashboard, de deuren en de stoelen in je opneemt. Gordel vast, druk op de startknop gevolgd door de D-toets onder het infotainmentscherm en we zijn weg. 

Beter dan de ID.3

Wat zich bij de eerste bocht laat voelen, is zijn zware onderbuik. Die huisvest immers een flink accupakket van 42 kWh, dat een paar honderd kilo vertegenwoordigt en deze hippe city boy van nature een heel stabiel karakter geeft. 

Met zoveel batterijcellen kan hij officieel 320 kilometer ver geraken, wat een stuk beter is dan zijn gedoodverfde concurrent, de Mini Cooper S E. Die moet het stellen met 32,6 kWh en een actieradius van 253 kilometer. De Britse stadsmus rijdt een stuk sportiever – op het oncomfortabele af, te wijten aan de stugge vering. De 500e is veel zachter afgeveerd en bespeelt duidelijk een veel ‘chiller’ register. 

Als we dan toch aan het vergelijken zijn: de Cooper S E is beter afgewerkt en beschikt over mooiere materialen, maar deze 500 scoort qua look & feel beter dan de VW ID.3. Nooit gedacht ooit te schrijven dat een Fiat op dat vlak Volkswagen de les spelt.
13Android Automotive OS

De rijhouding maakte eveneens een grote sprong voorwaarts dankzij het minder diagonaal ingeplante stuurwiel, dat je nu in de diepte en de hoogte kunt verstellen. De stoelen bieden bovendien voldoende ondersteuning, zodat zelfs langere snelwegritten geen beproeving hoeven te zijn. 
14 New 500Een eervolle vermelding verdient ook het Uconnect 5 infotainmentsysteem dat op Android Automotive draait (zoals de Polestar 2) en over een 10,25 inch groot aanraakscherm beschikt. Dat wordt gekenmerkt door erg heldere graphics en een eenvoudige bediening. Ook hier doorstaat de Fiat 500 de vergelijking met de Mini en is hij de meerdere van de VW ID.3, waarvan de human-machine interface iets minder overtuigt. 

Voor alle duidelijkheid: we willen de Fiat 500e niet an sich vergelijken met de VW ID.3, die in een hoger segment speelt. Het valt gewoon op dat de ene flink bespaard heeft op visuele kwaliteit en digitaal wat achteroploopt terwijl de andere op deze vlakken verrast.

Polyvalent

Voor een stadswagen is de 500e trouwens verrassend ruim voorin, ook als je een lang bovenlijf hebt. Achterin plaatsnemen vergt enige lenigheid – iets wat je kunt oplossen door voor de extra ‘suicide door’ te opteren aan de passagierskant, of toch in het geval van de Berline (niet-cabrio). De versie met dat extra omgekeerd scharnierende deurtje à la Mini Clubman (generatie R55) heet ”3+1” en kost een fikse € 2.000 extra, wat voor de meeste klanten allicht een brug te ver is.

Op de achterbank zit je best ok zolang je niet groter bent dan 1m75 en de mensen voor je enigszins water bij de wijn willen doen. Het koffertje is vanzelfsprekend klein. Bij de Cabrio is de openingshoogte van de koffer bovendien beperkt. Meer dan enkele boodschappenzakken of twee handbagagetrolleys en een rugzak kun je er niet in kwijt. Gelukkig laat de achterbankleuning zich wel in twee delen neerklappen. 

Dat maakt hem toch behoorlijk polyvalent, des te meer omdat zijn motor over voldoende punch beschikt. De 87 aanwezige kilowatt (117 pk) stuwt de 500e in negen seconden rond van 0 naar 100 km/h. Wij hadden de indruk dat hij vooral bij de eerste paar meters pittig accelereert – iets dat wordt bevestigd door de technische fiche, die aangeeft dat hij amper in 3,1 seconden aan vijftig per uur zit. 

Op de snelweg is hij misschien iets minder op zijn gemak, ook omdat het cabriodak – dat prima isoleert en erg kwaliteitsvol oogt – dan enige windruis veroorzaakt, maar hij staat er zijn mannetje en haalt een top van 150 km/h. Uiteraard blijft de stad zijn uitverkoren speelterrein. Hij glipt gezwind door het verkeer en parkeren is absoluut kinderspel, zeker als je ook nog eens over de achteruitrijcamera beschikt. 

Vervelende rijhulpsystemen

Onze testauto was voorzien van alle mogelijke rijhulpsystemen, inclusief een autonome noodrem met voetgangersherkenning, adaptieve cruisecontrol en actieve rijstrookassistent. Deze systemen zijn bedoeld om de veiligheid te verhogen en in tweede instantie om voor meer comfort te zorgen. Bij deze Fiat 500e gaven ze blijk van een onoordeelkundige afstelling – of van een gebrek aan intelligente sensoren.

Het overkwam ons meermaals dat we op de snelweg werden voorbijgestoken en dat hij volop in de remmen ging zodra het voorbijstekende voertuig voor ons invoegde, ongeacht de ingestelde gevoeligheid en volgafstand. 

Ook was ons Italiaantje er diverse keren van overtuigd dat we een voetganger of fietser gingen omverkegelen. Ben je rustig in de stad aan het rijden, krijg je plots visueel en auditief het dringende advies om te remmen terwijl er niets aan de hand is. Werk aan de winkel, Fiat-ADAS-ingenieurs…

Best zuinig

Los daarvan rijdt deze 500 erg soeverein. Hij verteert oneffenheden met veel zelfvertrouwen en zijn hoge koets gaat amper overhellen in bochten. Het stuur zorgt voor een mooie rechtuitstabiliteit en is net voldoende bekrachtigd.

De elektromotor kan volgens drie standen werken: Normal, Range en Sherpa. In het eerste geval heb je het volle vermogen en is er amper sprake van regeneratief remmen als je het gaspedaal lost. In de tweede stand voel je wel dat er geremd wordt op de elektromotor en kun je zelfs aan one-pedal-driving doen. 

De Sherpa-modus is niet meer of minder dan een Eco-stand waarin het energieverbruik tot een minimum wordt beperkt om zo het rijbereik te vergroten. In Sherpa is de topsnelheid beperkt tot 80 km/h en krijgen de paardjes onder de motorkap een xanaxje of twee toegediend. Ook mag je in deze stand fluiten naar de stoelverwarming en de airco: die worden op technische werkloosheid gezet.    

Wij kwamen zonder bijzondere inspanningen en zelfs met heel wat snelwegkilometers uit op een gemiddelde van 15,4 kWh/100 km. Dat is best zuinig. Rij je enkel in en rond de stad, dan kom je toe met 12 kWh/100 km. Zet je op de snelweg de cruisecontrol op 120 km/h, dan zit je aan zo’n 20 kWh/100 km. In rijbereik uitgedrukt: reken op maximaal 200 kilometer als je E-wegen neemt, op een dikke 300 als je zuinig en traag rijdt en 250 kilometer bij een gemengd scenario. 
New 500 HB 12De versie met 42 kWh-batterij kan overigens 85 kW binnentrekken aan een DC-snellaadpaal. Wisselstroom van een wallbox of gewoon laadpunt kan hij verwerken bij een vermogen van 11 kW, wat mooie cijfers zijn.

Duur of niet

Onze 500e La Prima Cabrio kost € 38.900, wat in absolute zin belachelijk veel geld is voor een stadskar. Toch is het niet van de pot gerukt als je rekening houdt met de uitrusting en de batterijgrootte. De Mini Cooper S E is weliswaar een stuk krachtiger, maar niet ruimer en verkoopt zijn premium huid voor minstens € 33.500. De 500e-versie die je hiermee kunt vergelijken, is eigenlijk de Berline 42 kWh Passion, en die kost € 28.900. 

Zijn andere directe rivaal komt uit Japan en heet Honda e. Die gooit hoge ogen op alle vlakken en rijdt bijzonder plezant, maar heeft twee grote nadelen. Hij verbruikt schrikwekkend veel en zijn prijskaartje van € 35.330 maakt hem niet bepaald toegankelijk voor een ruim publiek. 

De basis-500e in driedeursversie (zonder ‘cabriodak’ noch extra ‘suicide door’ rechts) kost overigens minstens € 24.900 inclusief btw. Voor dat bedrag krijg je een batterij van 23,8 kWh voor 180 kilometer rijbereik en een elektromotor van 95 pk. 

Fiat maakt meteen een grote inhaalbeweging met de elektrische 500, die Italiaanse charmes combineert met een overtuigend aandrijfgeheel en een knap infotainment. Je kunt er thuis mee komen, letterlijk en figuurlijk.

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Op zoek naar de ideale laadoplossing?

79
Aandrijving17/20
Comfort 16/20
Rijgedrag 16/20
Veiligheid15/20
Prijs 15/20
 

Groot rijbereik, zuinige werking
Kwaliteitsindruk, uitrusting
Knap infotainment

Klein koffertje
Slecht afgestelde rijhulpsystemen

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 562,64 ex BTW

TCO 48 maanden / 100.000 km: 563,71

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.

FIAT500e Cabrio
Motor:Synchrone elektromotor
Overbrenging: Voorwielaandrijving
Maximumvermogen:87 kW / 117 pk
Maximumkoppel: 220 Nm
0-100 km/h: 9,0 s
Topsnelheid:150 km/h
Gemiddeld testverbruik:15,4 kWh/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:0 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 30.900
VAA:€ 114,17 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:100%

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy