zondag, 18 juli 2021

TEST: Seat Tarraco eHybrid: Rationele keuze

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Seat Tarraco eHybrid: Rationele keuze © SEAT
De Tarraco e-Hybrid is de eerste geëlektrificeerde Seat-SUV en de tweede plug-in hybride Seat na de Leon. Hij combineert de functionaliteit en binnenruimte van de “gewone” Tarraco-uitvoeringen met de fiscaal voordelige en zuinige 245 pk sterke plug-in hybride aandrijflijn die we kennen uit onder meer de VW Golf en Passat GTE.


029SEATTarracoeHYBRIDFRMerlotRedHigh
De Volkswagen-groep rust steeds meer modellen uit met de plug-in hybride combinatie van de 1,4 liter grote TSI-benzinemotor met 150 pk (110 kW) en een elektromotor van 115 pk (85kW) die samen de voorwielen aandrijven. Die combinatie is ook in de Tarraco na correctie goed voor 245 pk en 400 Nm aan gecombineerd vermogen en maakt voor de elektrische aandrijving gebruik van een 13 kWh grote lithium-ionbatterij waarmee hij volgens de fabrieksopgave een elektrisch rijbereik heeft van 49 kilometer. Dat opgegeven bereik is realistisch, want we haalden systematisch zo’n 40 kilometer uit de accu, maar is niet uitzonderlijk in deze klasse. Zuiver op elektrokracht haalt de Tarraco zonder veel moeite 140 km/h, de topsnelheid van de auto bedraagt 205 km/h.


Geen topprestaties, wel laag verbruik

245 pk en 400 Nm doen het beste verhopen qua prestaties, maar de leeg toch 1.868 kg zware SUV geeft ondanks een 7,5 secondensprint naar de honderd niet echt de indruk supersnel te zijn. Dit is een vlotte auto die qua prestaties voldoet zonder uit te blinken. Hij kan wel uitblinken op verbruiksvlak. Seat kondigt een normverbruik van 1,6 tot 2,1 l/100 km aan (36 tot 47 g/km CO2), en hoewel dat een puur theoretisch gegeven is, haalden wij toch een puik gemiddelde van 3,2 l/100 km aan benzine en 13,2 kWh/100 km aan elektriciteit. Dat cijfer is natuurlijk volledig afhankelijk van je rechtervoet en enkel haalbaar als je geen echt lange afstanden aflegt met lege batterij en de batterij zo veel mogelijk oplaadt.
092SEATTarracoeHYBRIDFRMerlotRedHighDat opladen kan met wisselstroom via de laadaansluiting links vooraan in de flank (op de ideale plaats dus) aan maximaal 3,6 kW met een wallbox (zo’n 3,5 uur voor een volle batterij) of via een gewoon stopcontact, maar dan ben je vijf uur kwijt. 

Bij het starten vertrekt de Tarraco altijd in “full EV”-modus en rijdt hij de batterij leeg om dan over te schakelen op de hybride modus, tenzij je als bestuurder zelf via een knop op de middenconsole voor de “hybrid” modus kiest. Extra energie recupereren bij het vertragen of remmen kan door de pook van de zestraps-DSG-automaat helemaal in de achterste stand te plaatsen. Die in drie niveaus instelbare “B”-modus (Brake), recupereert de rem- en vertragingsenergie in grotere mate bij het vertragen en laadt de batterij zo weer bij. Om one pedal driving gaat het echter niet.
122SEATTarracoeHYBRIDFRDolphinGreyHighDankzij de via een draaiknop onder de versnellingspook selecteerbare bestuurdersprofielen – Eco, Normal, Sport en Individual – kunnen het rijgedrag en de wegligging van de auto worden aangepast aan de omstandigheden en de wensen van de bestuurder. Wij reden meestal gewoon in Normal en voelden niet echt de nood om de instellingen te veranderen, omdat die setting een goed compromis bleek te bieden tussen zuinigheid, comfort en toch voldoende vinnigheid.
116SEATTarracoeHYBRIDFRDolphinGreyHighVolop ruimte voor vijf

De plaatsing van de batterij achteraan onder de vloer had geen negatieve impact op de binnenruimte die nog steeds opmerkelijk is, met meer dan voldoende hoofdruimte en erg veel beenruimte, zeker achterin, waar je ook een in de lengte en qua hellingshoek van de rugleuning verstelbare (en neerklapbare) achterbank vindt. 117SEATTarracoeHYBRIDFRDolphinGreyHighOok de koffer is met een inhoud van 610 tot bijna 1.700 liter en een bergvak onder de vloer erg bruikbaar. Het enige offer dat je qua ruimte moet brengen bij het opteren voor de plug-in hybride is het opgeven van de twee extra zitjes in de koffer. De Tarraco e-hybrid is door de onder de koffer ingeplante batterij dan ook alleen als vijfzitter verkrijgbaar.

Door het zware batterijpack en het gewicht dat met twee inzittenden makkelijk boven de twee ton uitkomt, merk je een zekere mate van inertie. Dit is geen speelse auto maar wel een ruime gezinswagen die je niet verrast door bokkensprongen en ook niet echt aanzet om er tegenaan te gaan. Het rijcomfort is hoe dan ook van goed allooi. De geluiddemping is verzorgd maar wanneer bijvoorbeeld bij volgas de verbrandingsmotor tussenkomt laat die zich nogal fel horen, al valt dat lawaai ook snel weer weg wanneer het toerental stabiliseert.
036SEATTarracoeHYBRIDFRMerlotRedHighAlleen als FR of Xcellence

De eHybrid wordt duidelijk hoger in het Tarraco-gamma gepositioneerd, want is er niet als Move! en momenteel ook nog niet als Style, maar enkel als Xcellence of sportief aangeklede FR. Wij reden met die laatste versie en konden zijn sportievere look en zeker ook het onderaan afgeplatte sportstuurwiel en de knap getekende sporstoelen met ingewerkte hoofdsteunen wel waarderen. 
112SEATTarracoeHYBRIDFRDolphinGreyHighDe bediening van het infotainmentsysteem gebeurt door middel van een groot horizontaal tabletscherm dat na wat zoeken best praktisch is, maar de fysieke knoppen voor het volume en de temperatuur werden ook hier (het is echt een ziekte bij de VW-groep) vervangen door onhandige digitale schuiftoetsen. Het dashboard zelf is digitaal, 9,2 duim groot en volledig personaliseerbaar.

Met een basisprijs van € 47.750 voor de Xcellence of € 49.460 inclusief btw voor de door ons geteste FR is de Tarraco e-Hybrid bij aankoop een dure Seat. Hij biedt echter wel een uitgebreide standaarduitrusting en natuurlijk een voordelige fiscaliteit én een potentieel laag verbruik voor wie door de zure appel van de aankoopprijs kan bijten en als professioneel gebruiker naar de Total Cost of Ownership kijkt.

De Tarraco e-hybrid is een belangrijke variant van Seats grote SUV, want het merk verwacht dat een kwart van de verkochte Tarraco’s dit jaar plug-ins zullen zijn. Die e-Hybrid is in de eerste plaats voor zelfstandigen en ondernemingen interessant door zijn optimale fiscale aftrekbaarheid, lage gebruikskosten en dito Voordeel van Alle aard. Als gezinswagen die aantrekkelijke looks, praktische bruikbaarheid en een interessante TCO combineert is dit vooral een te overwegen keuze als firmawagen voor wie verder kijkt dan de klassieke VW Tiguan Allspace of Skoda Kodiaq (die momenteel niet (meer) als plug-in verkrijgbaar zijn).

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Op zoek naar de ideale laadoplossing?

81
Aandrijving17/20
Comfort 17/20
Rijgedrag 16/20
Veiligheid 16/20
Prijs 15/20
 

Laag verbruik mogelijk
Binnenruimte en comfort
Interessante TCO voor professionals

Geen zevenzitter mogelijk
Gepeperd prijskaartje (voor een Seat)

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 679,02 excl. btw (FR)

TCO 48 maanden / 100.000 km: 647,78 (FR)

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.

SeatTarraco e-Hybrid
Motor:benzine turbo + elektromotor, 4 cilinders, 1.395 cm3
Overbrenging: DSG6-Automaat, voorwielaandrijving
Maximumvermogen:180 kW / 245 pk
Maximumkoppel: 400 Nm
0-100 km/h: 7,5 sec
Topsnelheid:205 km/h
Gemiddeld testverbruik:3,2 l/100 km & 13,2 kWh/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:36 – 46 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 49.150 (FR) - € 47.750 (Xcellence)
VAA:€ 137 / maand (FR)
Fiscale aftrekbaarheid:98 - 100%

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy