zondag, 11 juli 2021

KORT GETEST: BMW 128ti: Kill your darlings

Geschreven door  Dieter Quartier
KORT GETEST: BMW 128ti: Kill your darlings © BMW Group
Een wijs constructeur uit Beieren zei ooit: achterwielen dienen om aan te drijven, voorwielen om te sturen. Kun je jezelf dan nog serieus nemen als je een sportieve hatchback lanceert met voorwielaandrijving – en met de ti-benaming nota bene knipoogt naar illustere voorgangers met Heckantrieb?


P90402180 lowResDe 128ti vult het gat tussen de 120i (178 pk) en de M135i (306 pk). De letters ti staan voor Turismo Internazionale en werden voor het eerst ingezet door de 1600 en 2002 eind jaren 60. Daarmee wil de 128ti duidelijk maken dat hij een pittige, maar niet radicale sportversie is en tegelijk de nostalgische kaart trekken.
P90402187 lowResWie ooit met zo’n oer-ti gereden heeft, weet dat zijn karakter net ontsprong aan de achterwielaandrijving. De huidige M135i kan nog op de xDrive-transmissie rekenen om de meubelen te redden, maar de 128ti is een banale voorwieltrekker. De marketingjongens willen ons terug in de tijd meenemen, maar de economen zeggen dat als je wil overleven, er sommige geplogenheden onvermijdelijk op het kapblok belanden. Als BMW enkele van zijn spreekwoordelijke darlings killt, blijft er dan nog genoeg over om van te houden?

Geheim wapen

De enige krachtige voorwielaangedreven auto’s die me ooit écht hebben kunnen bekoren, zijn de Mini Cooper S (R53), de Volvo C30 T5 en de Peugeot RCZ R. Elk hadden ze een troef waarmee ze ofwel de emoties bespeelden, ofwel de grip op verbluffende wijze verhoogden. De Brit had een huilende compressor en een gocartrijgevoel, de Zweed een heerlijke vijfcilinder en de Fransoos een fantastische balans en een zelfsperrend Torsen-differentieel.
P90402174 lowResJe kunt allicht raden welke troef ook tussen de voorwielen van de 128ti zit. Inderdaad: een Torsen-sperdifferentieel met beperkte slip. Dat is verbluffend efficiënt bij het uitaccelereren van een pittige bocht. In dat geval verplaatst de massa van de auto zich naar het buitenste aandrijfwiel, dat daardoor weerstand creëert in de transmissie. Bij een auto zonder sperdifferentieel wordt daardoor het gros van het motorkoppel naar het wiel met de minste weerstand gestuurd – het binnenste wiel dus, en laat dat nu net het wiel zijn dat minder grip heeft en door deze fysische wetmatigheid nog meer grip verliest. 

Door het differentieel tot op zeker niveau te blokkeren, kan het aandrijfkoppel toch naar het buitenste wiel worden omgeleid om zo de grip te maximaliseren. Ook bij de BMW 128ti werkt deze mechaniek wonderwel. Het geeft ook een natuurlijker gevoel dan een elektronische differentieelsper (eLSD), een veel goedkoper systeem dat je bij de meeste concurrenten terugvindt. Toch blijft het stuurwiel niet gespaard van koppelreacties. Je voelt dat er het een en het ander wringt tussen de voorwielen en je handen.

M135i xDrive minus xDrive en 41 pk 

Voor de rest hebben we geen reden tot klagen. Van de M135i neemt de 128ti het met 10 millimeter verlaagde sportonderstel over inclusief de stijvere veren, dynamischere dempers en dikkere stabilisatorstangen. Dat zorgt voor een strakke wegligging. Op een slecht wegdek gaan de wielen stampen, maar dat moet je er dan maar bijnemen. Wil je comfort, dan hou je het beter bij een 120i met de standaardophanging.
P90402203 lowResAu fond beschikt de 128ti over hetzelfde motorblok als de krachtigste 1-Reeks, de M135i.xDrive, met name een tweeliter-viercilinder met dubbele turbo. Het vermogen piekt hier wel bij 265 pk in plaats van 306, maar de verhouding gewicht-vermogen is haast even goed doordat de 128ti niet de 80 extra kilo’s van de xDrive moet meezeulen.

BMW biedt enkel maar een achttrapsautomaat aan. Daar is blijkbaar meer vraag naar tegenwoordig dan naar een manuele zesbak. Een automaat verbetert ook de prestaties en kan zuiniger werken, wat dan weer goed nieuws is voor de CO2-uitstoot. Sprinten van nul naar honderd kan de 128ti in 6,1 seconden, wat toch 1,3 seconden trager is dan de M. Een groot deel van de verklaring schuilt net in het ontbreken van die extra aandrijfwielen om dat vermogen zonder veel wielspin op het wegdek te krijgen. 
P90402188 lowResDe 2-liter van de BMW 128ti klimt gretig in de toeren. Hij kan rekenen op 400 Nm aan koppel en is bijzonder ‘vol’ over het hele toerentalgebied, wat hem aangenaam in het dagelijkse gebruik maakt. Dat betekent ook dat hij lineair op snelheid komt. Heel veel emotie komt er helaas niet bij kijken. 

Er zit een vlinderklep in de uitlaat om het geheel auditief wat op te peppen, maar veel merk je er niet van. Of toch niet vanbinnen; voorbijgangers durven al eens omkijken als je in Sport-stad het rechterpedaal beroert. In het interieur moet je genoegen nemen met een fake motorgeluid dat via de luidsprekers wordt verspreid. Een grote fan zijn we er niet van, maar bij de 128ti stoort het minder dan bij sommige andere sportieve auto’s.
P90402201 lowResVandaag is rood

Rood is quite the fashion in Beieren. In de specifieke 18-duimsvelgen zie je rode remzadels, terwijl er ook rode profielen zitten in de zijdelingse luchthappers in de voorbumper (die BMW “Air Curtains” noemt). De zijschorten? Rood. En net voor de achterwielen prijkt een 128ti-logo dat al even rood is. 
P90402209 lowResHet interieur wordt opgeleukt door rode sierstiksels in het stuurwiel en de centrale armsteun, waarop trots de modelbenaming geborduurd staat in het rood. Rood zijn ook de accenten in de sportstoelen, die uitstekend zitten en voor een goede rijhouding zorgen. De vloermatten gaan getooid met een rood biesje en je kunt het haast niet geloven, maar de bovenste zone van de toerenteller is…. 
P90402202 lowResEn dan de prijs. Die is allerminst “rood” (Colruyt verkoopt immers geen BMW’s). Je moet minstens € 45.100 overhebben voor de 128ti. Dat is een opleg van ruim € 11.000 ten opzichte van de 120i. Die is dan wel 0,9 seconden trager over de sprint naar honderd, maar met dat budget kun je wel heel wat leuke opties aanvinken…

Bovendien is de M135i ‘slechts’ € 6.250 duurder dan de 128, terwijl hij over een hele rist extra uitrusting beschikt, beter klinkt, meer grip biedt dankzij zijn adaptieve vierwielaandrijving en van nul naar honderd optrekt in 4,8 seconden. De M-badge staat bovendien garant voor “street cred” en een stabiele restwaarde, terwijl de ti-benaming minder tot de verbeelding spreekt.
P90402196 lowResDe 128ti is een rijdersmachine, zoveel is zeker. Zijn Torsen-differentieel is een troef, maar de link met zijn ti-voorgangers is vergezocht. Bovendien zit hij qua prijs vrij dicht op de M135i xDrive. En zoals steeds staat de M voor Meer: meer uitstraling, meer power, meer fun.

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Wegligging
Grip dankzij Torsen-differentieel
‘Volle’ motor

Hoge prijs
Vrij vlakke sensaties
Vergezochte ti-link

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 825,54 excl. btw

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 1347,58

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.

BMW128 ti
Motor: 2,0-liter viercilinder biturbo
Overbrenging: Achttrapsautomaat, voorwielen
Maximumvermogen: 195 kW / 265 pk
Maximumkoppel: 400 Nm
0-100 km/h: 6,1 seconden
Topsnelheid:250 km/h
Gemiddelde CO2-uitstoot:157-170 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 45.100
VAA:€ 353,52 per maand

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy