dinsdag, 06 juli 2021

Gammatest Maserati Trofeo: profiteert ervan, het zijn de laatste!

Geschreven door  Dieter Quartier
Gammatest Maserati Trofeo: profiteert ervan, het zijn de laatste! © Maserati
In navolging van de Levante zijn nu ook de Ghibli en de Quattroporte verkrijgbaar als top-of-the-bill Trofeo-versie. Met een 3,8 liter grote, 580 pk sterke V8 dus. Daarmee bereiken beide berlines een hoogtepunt in hun carrière. Kwatongen beweren dat het vanaf nu enkel maar bergafwaarts kan gaan. Reden te meer om er volop van te genieten.

Men verwijt Maserati wel eens dat het niet mee is geëvolueerd met zijn tijd. Dat het te laat op de hybride en elektrokar springt en nu met een verouderd gamma zit dat door de hoge CO2-uitstoot nog maar moeilijk te slijten valt op het Oude Continent. 

Dat is inderdaad één zijde van het verhaal, die te verklaren valt door het feit dat wijlen FCA-baas Sergio Marchionne geen brood zag in Maserati’s met elektropower. Hij wilde de boot zo lang mogelijk afhouden, allicht in de hoop dat de batterijtechnologie zou evolueren en de cliënteel meer tijd zou krijgen om aan de idee van een elektrische of op zijn minst plug-inhybride Maserati te wennen. In elk geval is het voor een premium prestatiemerk als Maserati geen sinecure om zichzelf opnieuw uit te vinden in tijden waarin brullende motoren niet meer overal op gejuich worden onthaald.

De andere zijde van het verhaal is dat Maserati dankzij deze ‘elektro-inertie’ een van de weinige merken is die nog bakken old school rijplezier biedt en de dingen lekker analoog houdt. Hier geen EfficientDynamics, mild hybrid of vierwielsturing, maar gewoon brute mechanische krachten. Bovendien krijg je bij het Modenese merk iets wat de andere constructeurs proberen te imiteren, maar daar nooit echt in slagen: het gevoel dat de auto leeft. Dat hij een bijzondere creatie is, die speciaal voor jou werd gemaakt.

Wat zit er in de pijplijn?

Een eerste stap in de richting van carbon compliance betreft de introductie van een tweeliter-viercilinder met zachte hybride ondersteuning. Een geslaagde motor die we eerder al konden testrijden in de Ghibli en nu ook wordt aangeboden in de Levante. Aan punch en karakter ontbreekt het deze motor geenszins, in die mate dat hij ook uitnodigt om van zijn potentieel te genieten, met de pijnlijke pecuniaire gevolgen aan de pomp als resultaat.

Volgend jaar mogen we dan de eerste elektrische Maserati verwachten. Of eerder: Maserati’s, want van de op stapel staande GranTurismo, GranCabrio, MC20 en Grecale zou een batterijversie voorzien zijn. In 2023 mogen we de opvolgers verwachten van de Quattroporte en de Levante, die net als het voergenoemde kwartet zowel thermisch als elektrisch worden aangeboden. En de Ghibli? Die krijgt geen navolging meer. Het segment van de vierdeursberlines krimpt en voor twee modellen is er geen plaats meer.  

Ghibli Trofeo: we missen hem nu al

Het Trofeo-gamma is opgebouwd rond één en dezelfde motor: de fabuleuze V8-biturbo met een Inhoud van 3,8 liter en 580 pk aan vermogen. 07221006 V2 1745Die wordt gebouwd door de collega’s van Ferrari in Maranello. Dat is zoveel als zeggen dat dit blok ook in bepaalde Ferrari-modellen dienstdoet, weliswaar met een andere sturing en een andere transmissie. Bij Maserati gaat het immers om een achttrapsautomaat van bij ZF, die blijft verbazen door zijn intelligente, snelle en tegelijk soepele werking.
07221006 V2 2133De instap-Trofeo, dat is de Ghibli. Die valt te herkennen aan de grille met verticale spijlen in Black Piano-afwerking, de luchthappers in de motorkap, de sierstrips in carbon, de rode accenten op de kieuwen en natuurlijk de Trofeo-badge daarboven. 07221006 V2 2143De velgen zijn maatje 21 en heten Orione. Het interieur is een oase van prachtig leder – ja, dat kunnen alleen de Italianen – en alcantara, op smaak gebracht door contraststiksels en carbonaccenten. 
07221006 V2 1627We beginnen onze rondjes op een circuit in de buurt van Parijs in de standaardconfiguratie. De Ghibli Trofeo vertrekt gezwind maar zonder wielspin uit de startblokken. Who needs four-wheel drive? Hij laat zich gemakkelijk besturen en geeft blijk van een natuurlijk evenwicht. Trap op zijn staart en hij geeft een stevige duw in de rug terwijl hij een opera van Verdi ten berde brengt.

Ok, tijd voor de Sport-stand. Net als de Levante Trofeo is de Ghibli Trofeo uitgerust met het Integrated Vehicle Control (IVC) systeem, met een specifieke set-up die garant staat voor een verbeterde rijdynamiek. De Sport-stand geeft je lateraal iets meer bewegingsvrijheid zodat het er net iets spannender aan toe gaat bij lastwissels. Het stuurwiel voelt nu lekker zwaar aan – ja, het is best werken in deze sportieve Italiaan. Maar hij beloont je arbeid met massa’s fun.
07221006 V2 1906Ho, wacht eens even, er is nog een stand? Corsa, zeg je? Even proberen dan. Ah, daar zijn alle 580 paarden! De achterwielen gaan nu wel spinnen bij het optrekken en als we nu het rempedaal vloeren om na de chicane weer snelheid te maken, probeert de kont de neus in te halen. Even wat tegensturen, maar zeker het gaspedaal niet lossen en hij trekt zich langzaam recht richting volgende bocht. 

Dit kunnen we wel uren doen. De remmen helaas niet. De schijven zijn dan wel geventileerd en oppervlakkig geperforeerd, maar ze zijn niet bestand tegen circuitgebruik. De auto weegt dan ook twee ton. Vreemd genoeg voorziet Maserati geen koolstofceramische exemplaren als optie. Los daarvan willen we deze Ghibli alles vergeven. Eigenlijk missen we hem nu al. Er komt helaas geen opvolger voor het model (zie hierboven). Wie er eentje overweegt, mag niet te lang wachten…
07221006 V2 1580Quattroporte Trofeo: goede wijn

Het meeste wat voor de Ghibli Trofeo geldt, is ook van toepassing op de Quattroporte. Die is een dertigtal centimeter langer en heeft 17 centimeter meer ruimte tussen de voor- en de achteras, wat zich natuurlijk vertaalt in een vorstelijk interieur. Toch mag je hier geen BMW 7-Reeks- of Mercedes S-Klasse-comfort en -ruimte verwachten. 

Door zijn langere koets oogt de Quattroporte in elk geval eleganter dan de Ghibli, die nogal geblokt overkomt. Ook hier speelt Maserati met rode accenten voor de kieuwen en wordt het geheel opgesmukt met carbontoetsen links en rechts. Het interieur is een kunstwerk op zich. Het geperforeerde Pieno Fiore-natuurleder is een streling voor alle zintuigen en de stoelen zitten als gegoten. Uiteraard kun je in deze Maserati qua personalisatie heel ver gaan, zonder dat het ooit smakeloos wordt. 
07221006 V2 1917Onze ervaring met vorige testauto’s indachtig kunnen we enkel maar zeggen dat de Quattroporte als goede wijn is: hij wordt beter met de jaren. De assemblage is beter dan in de beginjaren van zijn carrière, zijn looks zijn uitgerijpt en met de V8 onder de lange motorkap bereiken de prestaties van het model een absoluut hoogtepunt. Van nul naar honderd in 4,5 seconden en een top van 326 km/h: daarmee doe je menig uitdager de broek af.

We hadden overigens de stellige indruk dat je aan het stuur van de Quattroporte minder hard moet werken dan aan dat van de Ghibli. Hij voelt zelfs lichter aan. Een blik op de technische fiche leert dat de grootste van de twee amper 31 kilo extra weegt, terwijl hij toch heel wat extra staal meezeult. Door zijn langere wielbasis lijkt hij ook neutraler te rijden en zich gemakkelijker te zetten in bochten. 
07221006 AV6 4843Zijn circuitcapaciteiten ten spijt kun je evenzeer cruisen met deze limousine, met name dankzij zijn adaptieve Skyhook-dempers en de slimme automaat. In de normale stand kun je hier best wel wat kilometers mee afmalen, al zul je toch regelmatig moeten stoppen om de tank te vullen – en dat doe je allicht iets vaker dan met een Audi S8 TFSI, een Mercedes S 580 of een BMW M760Li. Die kun je overigens enkel maar krijgen met vierwielaandrijving, die dan wel de grip verhoogt, maar de speelsheid in de kiem smoort.

Maserati lijkt met het Trofeo-gamma nog één keer alle registers open te trekken om de capaciteiten en geestdrift van zijn actuele aanbod in de verf te zetten. Beter dan 580 pk uit een drukgevoede V8 en achterwielaandrijving zal het nooit meer worden…

Ghibli Trofeo

3.8 V8 biturbo benzine

Achterwielaandrijving

8-trapsautomaat

580 pk

730 Nm

4.3 sec

326 km/h

279 g/km WLTP

€ 136.750 btw inclusief

Quattroporte Trofeo

3.8 V8 biturbo benzine

Achterwielaandrijving

8-trapsautomaat

580 pk

730 Nm

4.5 sec

326 km/h

276 g/km

€ 172.300 btw inclusief

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy