zaterdag, 03 juli 2021

KORT GETEST: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio: My name is Bond, Giovanni Bond

Geschreven door  Dieter Quartier
KORT GETEST: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio: My name is Bond, Giovanni Bond © Stellantis
Neen, Quadrifoglio is geen soort pizza. Het is het Italiaanse woord voor klavertje vier, maar betekent daarom niet dat het om een ‘groene’ versie gaat. Al contrario: het klaverlogo wijst op de aanwezigheid van licht ontvlambaar materiaal onder de bevallige motorkap. 


fca germany ag alfa romeo stelvio quadrifoglio my 2020 215 5ed61319400acSommige auto’s trekken van nature je aandacht. Niet door hun toeters en bellen of opvallende kleur, maar door hun fascinerende silhouet. Zo ook deze Stelvio Quadrifoglio. fca germany ag alfa romeo stelvio quadrifoglio my 2020 091 5ed610e1d7a21Die gaat dan wel getooid met luchthappers in de motorkap, spoilerwerk rondom en vette alu’s met daarin in een opvallende kleur gelakte remzadels, maar toch zijn het vooral zijn natuurlijk elegante vormen die indruk maken. 

Hij doet een beetje denken aan een knappe veertiger in een fancy maatpak, waarvan de vormen een afgetraind lichaam suggereren. Een kerel met karakter en charmes, een tikje arrogant, die al heel wat watertjes heeft doorzwommen maar zich niet laat doorgronden. Een man van mysteries, met een verborgen agenda. Een soort van James Bond, maar dan op zijn Italiaans. 

And by the way, is that a gun in your pocket, Giovanni, or are you just happy to see me?
fca germany ag alfa romeo stelvio quadrifoglio my 2020 001 5ed60c7e9b93bLekker analoog

In vergelijking met sommige andere krachtpatsers heeft de Stelvio Quadrifoglio een streepje voor inzake karakter en uitstraling. Ook het interieur getuigt van klasse en savoir-faire. De rode sierstiksels op het dashboard contrasteren bevallig met het zwarte kwaliteitsleder. De kunststoffen zijn grosso modo van een behoorlijk allooi en ogen alleszins beter sinds de facelift, al moet Alfa nog steeds zijn meerdere erkennen in de Duitse topmerken.

Het dashboard wordt voor een keertje niet gedomineerd door een aanraakscherm van 15 duim. Neen, het zijn de dikke buizen rond de analoge wijzerplaten die de aandacht trekken. Hier geen strakke plank over de hele breedte à la Tesla Model 3, maar sensuele rondingen en massieve volumes, die onderstreept worden door profielen in mat chroom. Het carbonmotief in het dashboard en de deurpanelen maakt het plaatje compleet. 
fca germany ag alfa romeo stelvio quadrifoglio my 2020 008 5ed60cfd4e1c9License to kill

Ben je visueel nog niet onder de indruk van al dat moois, wacht tot je op de startknop drukt en de 2,9 liter grote V6 met dubbele turbo tot leven wekt. fca germany ag alfa romeo stelvio quadrifoglio my 2020 130 5ed61226d7a21Aan de weinig discrete vierdubbele uitlaatpijpen ontsnapt een donders gegorgel waarvan de hele buurt meegeniet. Neen, hier ga je je niet populair mee maken als je dagelijks om vijf uur ’s ochtends naar je werk vertrekt. Maar dat zal je salami wezen.fca germany ag alfa romeo stelvio quadrifoglio my 2020 103 5ed6115865bbaZet je schrap in de lekker omhullende, prima steunende sportstoelen, druk op het gaspedaal en laat je in vervoering brengen. En probeer die glimlach op je gezicht te onderdrukken. De technische fiche leert dat er 510 paarden present geven en dat die voornamelijk naar de achteras gestuurd worden. Als het er stevig aan toe gaat in snelle bochten, dan kunnen ze zelfs vectorieel verdeeld worden. De voorwielen komen helpen als je daar expliciet om vraagt (bijvoorbeeld op sneeuw) of als de Stelvio zelf vindt dat je de achtertrein te zwaar op de proef stelt. 

En het timbre? De eerste seconden lijkt het alsof de twee helften van de V6 elk afzonderlijk hun lied zingen. Het is als een soort tweestemmige driecilinderaria die naarmate je in de toeren klimt in vurig crescendo omslaat in een beklijvende V6-solo met diverse boven- en ondertonen. Je krijgt er maar niet genoeg van. 

In Race-modus kan de achttrapsautomaat van ZF opschakelen in slechts 150 milliseconden. Na 3,8 seconden zwiept de naald van de snelheidsmeter voorbij het 100 km/h-streepje. Dat is sneller dan een Porsche Taycan 4S. Die heeft bovendien geen halfautomatisch geweer in de uitlaat dat in het wilde weg kogels afvuurt als je gas lost. 
fca germany ag alfa romeo stelvio quadrifoglio my 2020 193 5ed612d442dbaVerborgen arsenaal

Alfa heeft in deze Stelvio Quadrifoglio nog heel wat meer spitstechnologie verstopt. Zo beschikt hij over een Alfa Chassis Domain Control-eenheid, die constant de ideale omstandigheden voor voertuig en bestuurder garandeert. 

Als geen ander weet hij zijn koets vlak te houden in snelle bochten en zelfs brutale lastwissels worden verteerd met een ontstellend gemak. Voor een SUV stuurt hij bovendien onvoorstelbaar nauwkeurig. Ervaren chauffeurs kunnen alle elektronische engelbewaarders uitschakelen door de Race-modus te activeren. Maak je het te bont (of Bond), dan kun je nog steeds rekenen op de Q4-vierwielaandrijving om je uit een benarde situatie te trekken.

Natuurlijk is het leven meer dan continu het onderste uit de kan halen en op het scherp van de snede leven. Deze Stelvio kan ook cruisen dankzij de comfortstand van zijn elektronisch gestuurde dempers (die je activeert door de DNA-schakelaar in N van Normal te schakelen) en de hele rist aan rijassistentiesystemen die met de facelift hun intrede maakten. Een adaptieve cruisecontrol met stop&go-functionaliteit en een rijstrookassistent zijn mits bijbetaling voorhanden. Hun werkingsgevoeligheid kan bovendien ingesteld worden, wat een meerwaarde is.
fca germany ag alfa romeo stelvio quadrifoglio my 2020 134 5ed61246d5fdaMoney talk

Over zoiets vulgairs als geld praat een gentleman niet graag, maar we kunnen er niet omheen. Alfa Romeo wilt € 95.200 voor deze Stelvio. Dat is exact even veel als wat BMW voor de X3 M vraagt. De Mercedes-AMG GLC 63 kost ‘slechts’ € 4.262 meer en kan prat gaat op een V8. Ook de Jaguar F-Pace SVR kan dat, maar verkoopt zijn huid duur: hij kost € 12.000 meer dan de Stelvio. 

En zijn benchmarkrivaal uit Zuffenhausen, de Porsche Macan Turbo? Die kost minder dan je misschien denkt: € 96.812. Maar wacht tot je in de optielijst duikt. fca germany ag alfa romeo stelvio quadrifoglio my 2020 070 5ed60ed08088cIs de Alfa dan correct geprijsd? Het is op zijn minst een tikje arrogant. Laten we eerlijk zijn, de Duitsers en de Brit kunnen rekenen op meer aanzien, terwijl ze niet kariger zijn uitgerust. Ook bij Alfa moet je bijbetalen voor elektrisch bediende stoelen en een rijhulppakket, bijvoorbeeld. Maar de Ster, de Kat, het Paardje en de Beier zijn killer. Ze voelen als een massaproduct aan, en dat gevoel geeft Giovanni je nooit. 

Met deze Stelvio Quadrifoglio haal je een player in huis. Wat hij aan enigszins aan finesse en zelfbeheersing mist, maakt hij goed met zijn onweerstaanbare charmes en verbluffende efficiëntie. Twijfel je nog? You only live twice…

‘Full-fat’ prestaties
Stuur en wegligging
Sensoriële charmes

Arrogante prijs
Verbeterbare afwerking

 

Alfa RomeoStelvio Quadrifoglio
Motor:2,9-liter V6 Biturbo
Overbrenging: Achttrapsautomaat, 4x4
Maximumvermogen:375 kW / 510 pk
Maximumkoppel: 600 Nm
0-100 km/h: 3,8 s
Topsnelheid:283 km/h
Gemiddelde CO2-uitstoot:267 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 95.200
Fiscale aftrekbaarheid:40 %

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy