donderdag, 17 juni 2021

KORT GETEST: Hyundai i20 N: Met de groeten van Thierry Neuville

Geschreven door  Stijn Blanckaert
KORT GETEST: Hyundai i20 N: Met de groeten van Thierry Neuville © Hyundai
Hyundai breidt het sportieve N-gamma verder uit. Na de i30 N en i30 N Fastback, die een erg warm onthaal kregen, kondigde het Koreaanse merk ook een N-variant van de Kona aan, maar eerst is er deze i20 N, de straat-afgeleide van het rallykanon waarmee Thierry Neuville ook dit jaar probeert de wereldtitel te behalen.



2021 Hyundai i20 Action 006De i20 N is geïnspireerd door de i20 Coupé WRC-rallywagen en valt als kleine hot hatch uit het B-segment met zo’n tweehonderd pk bijna één op één te vergelijken met de erg gewaardeerde Ford Fiesta ST die zowat zijn enige echt rechtstreekse concurrent is, aangezien modellen als de Renault Megane RS of Ford Focus ST en Honda Civic Type R in een hoger segment thuishoren.
2021 Hyundai i20 Detail 024171 pk per ton

De nieuwe i20 N wordt aangedreven door een viercilinder 1.6 GDi-benzinemotor met turbo, 204 pk en 275 Nm gebruikt om in 6,2 seconden naar de 100 km/h te snellen en doorgaat tot 230 km/h. Hij weegt rijklaar niet meer dan 1.190 kg, heeft daarmee een vermogen/gewicht-ratio van niet minder dan 171 pk per ton en is daardoor lichtvoetig en snel. We konden hem kort testen op enkele bochtige, Waalse wegen, en waren aangenaam verrast door de vinnigheid van de viercilinder die de kleine B-segmenter moeiteloos voortstuwt. Enige beheersing van de rechtervoet is zeker aangewezen, want ook met deze kleine rij je voor het weet veel te snel.
2021 Hyundai i20 Detail 022 In tegenstelling tot de i30 N, die nu ook met een automatische versnellingsbak met dubbele koppeling verkrijgbaar is, is de i20 N er alleen met een handgeschakelde zesbak. Die is correct gespreid en schakelt vlot, met als leuke bijkomstigheid de Rev Matching-functie die Hyundai ook al toepaste op de i30 N. 
2021 Hyundai i20 Static 006Amalgaam van lijnen

Qua looks wijkt de i20 N serieus af van zijn donor, de burgerlijke i20. Hij is daarbij ook een stuk minder harmonisch gelijnd dan de i30 N, met erg nadrukkelijke sportieve accenten die zeker achteraan in het oog springen en wat mij betreft zelfs wat te veel van het goede zijn, met te veel lijnen, vlakken, kleuren en vormen. Het opvallendst is nog de op het dak geplaatste spoiler die bij 200 km/h 20 kg aan downforce genereert en volgens Hyundai noodzakelijk was om de i20 N met zijn korte wielbasis stabiel te houden bij hogere snelheden. De achterlichten zijn ook nadrukkelijk uitgewerkt met een S-vormige lichtsignatuur en lopen ver over in de zijflanken. Onder de achterbumper met ingebouwde diffuser, rode accenten en een driehoekig mistlicht in het midden zit één dikke uitlaatpijp. Die klinkt lekker als je de i20 N in een van de sportievere standen de sporen geeft, zonder echt luid te zijn.
2021 Hyundai i20 Detail 013Binnenin herken je de i20, en dus ook de harde plastics die dat model kenmerken, maar is de sfeer wel resoluut sportief. Opvallend is het sportieve N-stuurwiel met de shortcuts voor de vijf mogelijke rijmodi van eco tot extreem sportief (waarvan één zelf geconfigureerd kan worden). De voorgevormde lederen stuurwielvelg ligt het goed in de hand, en ook de rijhouding is uitstekend voor een kleine hot hatch. Het dashboard is digitaal en kan geconfigureerd worden van klassiek en burgerlijk tot resoluut sportief in de N-modus. De specifieke N-sportstoelen zitten erg goed en bieden een voortreffelijke steun wanneer je er in de bochten tegenaan gaat, en dat is echt iets wat de i20 N graag doet. 
2021 Hyundai i20 Action 001Bochtenridder

We reden de i20 N zowel op de openbare weg als op het wagenbeheersingscircuit van ProMove in Andenne, en konden hem daar tot de limiet op de proef stellen bij uitwijkmanoeuvres en in korte bochten. Van een geruststellend onderstuur tot verfrissend overstuur, alles is mogelijk als je met het gaspedaal en de remmen speelt, en de stuurinrichting is voldoende nauwkeurig en geeft ook genoeg feedback om altijd te weten wat vooraan gebeurt. Het mechanische differentieel met beperkte sper op de vooras zorgt in combinatie met de sportieve Pirelli P Zero-banden in maatje 215/40R18 voor optimale tractie in de bochten, en ook de remmen van niet minder dan 320 mm op de voorwielen (40 mm meer dan op een gewone i20) zijn perfect op hun plaats op deze sportieve B-segmenter.

Op het vlak van de afstelling van het onderstel en de stuurinrichting zie je echt dat Albert Biermann, de goeroe van Hyundai N die van BMW Motorsport overkwam en met de i30 N al bewees dat hij van wanten weet, ook hier zijn invloed heeft laten gelden.
2021 Hyundai i20 Detail 027Met de groeten van Thierry Neuville

Voor de Belgische markt voorziet Hyundai precies 150 genummerde exemplaren van de i20 N, die volledig uitgerust verkocht worden voor een catalogusprijs van € 30.499 met als enige optie de 2-tone dakkleur of een opleg van € 600 wanneer je een andere kleur wil dan Polar White. Elke van de 150 klanten krijgt bij zijn auto een luxedoos met de sleutels en een door Thierry Neuville eigenhandig gehandtekend certificaat. 

Behalve door zijn naam en de harde plastics in het interieur doet de i20 N maar weinig denken aan zijn wat burgerlijke, brave donorauto. Dit is een hot hatch van hoog niveau die door zijn lichtvoetigheid en vinnige motorblok voor fijne sensaties zorgt. Hij is niet vies van het betere gooi- en smijtwerk en verwijst met de nodige trots naar zijn WRC-pedigree, maar is ook erg duur. Dit blijft tenslotte een kleine auto. Maar hoeveel je overhebt voor een flinke portie plezier, dat hangt volledig van jou af… 

83
Aandrijving18/20
Comfort 16/20
Rijgedrag 18/20
Veiligheid 16/20
Prijs 15/20
 

Vinnige viercilinder
Speels rijgedrag
Volledige uitrusting

Te druk design achterzijde
Prijs

 

Hyundai i20 N
Motor:Benzine, viercilinder, 1.598 cc
Overbrenging: Handgeschakelde zesbak
Maximumvermogen:150 kW / 204 pk
Maximumkoppel: 275 Nm
0-100 km/h: 6,2 s
Topsnelheid:230 km/h
Gemiddeld testverbruik:niet gemeten – WLTP-opgave 6,9 l/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:158 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 30.499
VAA:€ 241,77 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:50%

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy