Ter gelegenheid van zijn facelift kreeg de elektrische Kona een aangepaste, volledig gesloten frontpartij die meteen duidelijk maakt dat er geen verbrandingsmotor tussen de voorwielen schuilt, terwijl er ook nieuwe velgen en kleuren werden geïntroduceerd. Vooral het speciale “Dive in Jeju”-blauw (wat een vreemde naam) valt daarbij op. Achteraan bleven de wijzigingen veel beperkter en ook binnenin is het verschil niet erg groot, al pakt de elektrische Kona nu wel uit met een nieuwe centrale console.
Op technisch vlak veranderde de facelift weinig tot niets, want de elektrische versie van de Kona blijft verkrijgbaar met een batterijpack van 39,2 kWh en een elektromotor van 136 pk (100 kW) of met de door ons geteste en veel populairdere 64 kWh-accu, 204 pk (150 kW) en een maximumkoppel van 395 Nm. Die versie raakt volgens de WLTP-norm ook vandaag nog steeds 484 kilometer ver, en dat is een uitstekende waarde die veel hoger ligt dan de 305 kilometer van de versie met de kleinere batterij.Vroege facelift
De facelift van de Kona Electric komt vroeg, aangezien het model nog geen drie jaar oud is, maar was blijkbaar nodig om (designmatig) up-to-date te blijven nu veel nieuwe concurrenten hun intrede deden in het compacte elektrische segment waar de spoeling bij de introductie van de Kona Electric nog erg dun was. Drie jaar geleden was het hoe dan ook zowat onmogelijk om een enigszins betaalbare elektrische gezinswagen te vinden die ook een aanvaardbare autonomie biedt. De toenmalige VW e-Golf, Nissan Leaf, BMW i3, Kia Soul EV en Hyundai Ioniq EV boden niet meer dan 300 km (WLTP) rijbereik en de enige concurrenten die het officiële rijbereik van de Kona EV met zijn 64 kWh batterij evenaarden waren dure jongens als de Jaguar iPace en de Audi e-Tron.
Vandaag is er met onder meer de - weliswaar minder krachtige – technische drieling Peugeot E-2008, Opel Mokka-E en Citroën e-C4, maar ook met bijvoorbeeld de Volkswagen ID.3 en ID.4 en zeker ook de Skoda Enyaq iV veel meer concurrentie, en die zijn vaak (een stuk) goedkoper.Vrij dure jongen
Dat is dan ook meteen het grootste manco van de elektrische Kona met de dikke batterij. Die kost in basisuitvoering (bij de 64 kWh is dat de Techno-versie) minimaal € 45.499 en als nog beter uitgeruste Sky zelfs € 48.999. Dat is toch beduidend meer dan de nieuwe en grotere Skoda Enyaq iV met 58 kWh-batterij en 412 kilometer rijbereik die standaard € 39.775 moet kosten en ook als “80” met een 77 kWh-batterijpack vanaf € 46.075 verkrijgbaar is. Ook de VW ID.3 met 58 kWh-batterij en 204 pk is met € 36.095 in basisuitvoering goedkoper. De tijd dat Hyundai een prijsbreker was lijkt hier dan ook veraf. Gelukkig is de standaarduitrusting van de Kona EV wel volledig, met onder meer een audiosysteem van Krell, een navigatiesysteem met aanraakscherm, een regensensor, het digitale instrumentencluster dat beperkt personaliseerbaar is, een achteruitrijcamera, de sleutelloze instap enzoverder. De Sky-topversie is helemaal volledig uitgerust, met onder meer een Head-up display (op een glazen plaatje), met leder beklede stoelen, stoel- en stuurverwarming, een adaptieve snelheidsregelaar en een hele reeks rijhulpsystemen.
Die rijhulpsystemen doen hun werk, maar zorgen voor een voortdurende kakafonie van belletjes, dingdongetjes en allerlei waarschuwingen die al snel op de zenuwen gaan werken.
Voorbeeldig verbruik, dito rijbereik
Het grote accupack zou ons volgens de fabrieksopgave niet minder dan 484 kilometer ver moeten brengen, en in de realiteit haalden we makkelijk 400 kilometer tijdens onze testperiode in voor elektrische auto’s best goede omstandigheden met buitentemperaturen van 17 tot 20 graden Celsius. Een uitstekende waarde die elke vorm van “range anxiety” tot het verleden zou moeten doen behoren.Meer nog dan van het rijbereik waren we bij onze test eind 2018 echt onder de indruk van het elektriciteitsverbruik. Met niet meer dan 15 kWh/100 km is dat bijzonder laag. Aan een prijs per kWh van € 0,25,- rij je zo honderd kilometer voor niet meer dan € 3,75 aan stroom. De batterij kan met een wallbox éénfasig van 10 tot 100 procent opgeladen worden in 9 uur en 15 minuten. Driefasig lukt dezelfde oefening in 6 uur 50 minuten. Snelladen kan tot 100 kWh (47 minuten van 10 tot 80% batterijlading), wat correct is.
Geen verrassingen
Qua rijprestaties werden we niet verrast en blijven we bij onze mening van enkele jaren geleden. De 204 pk en 395 Nm maken er indien gewenst een vinnig accelererende en stevig hernemende EV van. Vanuit stilstand duurt het standaardsprintje 7,9 seconden (9,9 s voor de 39,2 kWh-versie) en de topsnelheid van 167 km/h wordt in geen tijd behaald.
Als je die vinnige hernemingen en acceleraties ook wil omzetten in een resoluut sportieve rijstijl roepen de banden je al snel tot de orde. Ze kunnen moeilijk overweg met de plotse Newtonmeters en gaan duchtig aan het spinnen wanneer het stuur niet volledig recht staat en het ‘gas’pedaal wordt gevloerd.
De koffer van de elektrische Kona is met 332 liter niet zijn grootste troef. Het plaatsaanbod aan boord volstaat, zonder meer. Met zijn 64 kWh-batterij biedt de Kona Electric een zeer correct rijbereik en pittige prestaties. Sportiviteit is hem echter vreemd. De uitrusting is volledig, het comfortniveau staat op peil en het garantiepakket van vijf jaar op de auto en acht jaar op de batterij is uitstekend. Dit is een capabele EV die zich qua prijs echter aan de bovenzijde van het segment positioneert. Dat prijskaartje kan hem parten spelen als de Hyundai-verdeler het niet kan compenseren met commerciële acties. Voor professionele klanten doen de fleetkorting en de voordelige fiscaliteit in combinatie met het lage elektriciteitsverbruik op TCO-vlak alvast wonderen.
Advies voor uw volgende bedrijfswagen?
Op zoek naar de ideale laadoplossing?
Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 586,09 excl. btw
TCO 48 maanden / 100.000 km: € 583,25
Hoe wordt de leaseprijs berekend?
De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod.
Hoe berekent Autonieuws de TCO?
Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).
Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?
Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.
Hyundai | Kona EV |
Motor: | Synchrone elektromotor |
Overbrenging: | Voorwielaandrijving |
Vermogen: | 150 kW / 204 pk |
Max. koppel: | 395 Nm |
0-100 km/h: | 7,9 s |
Topsnelheid: | 167 km/h |
Gemiddeld testverbruik: | 15,0 kWh/100 km |
Gemiddelde CO2-uitstoot: | 0 g/km (NEDC) |
Gemiddelde CO2-uitstoot: | 0 g/km (WLTP) |
Catalogusprijs incl. BTW: | € 45.499 |
VAA: | € 125,94 / maand |
Fiscale aftrekbaarheid: | 100% |